Gå til innhold

Diabetes type 2 - jul og kost. Vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det! Nei, alt må ikke være søtt. Men jeg er en person som alltid har vært glad i det søte. I tillegg til arvelige faktor, så er jo det min dårlige livsstil som er årsak til dia 2. Det er jeg klar over. Har aldri vært noe på kaker og sånt. Feks sjokolade kake blir fort for mektig. Det jeg liker og savner er feks sjokolade som Stratos og chips. Marsipansjokolader. Fiken og dadler. Nå i julen er det småkaker som havreflarn, pepperkaker, kransekake, kokosmakroner osv. som jeg har lyst på. Klementiner er jo også gode på denne tiden og jeg tar meg en og annen. Men det påvirker jo bls det som all annen frukt. 

Synes selv jeg har klart godt å kutte ut mye. Spiser mindre mengder og mindre potet, pasta og ris. Det merkes jo på vekten også. Og på blodsukkeret og inntil jeg ble syk. Håper å bli frisk snart. Men det tar tid. 

 

 

Anonymkode: 6593e...a95

Ja, det høres ut som avhengighet. Da er det desto viktigere å unngå triggere, men det vet du jo. Skjønner godt at det er vanskelig i julen, har vært den verste karbjunkien selv.

Kokosmakroner, marsipan og kransekake kan forøvrig lages med feks Tagatesse. Men igjen, søtsmak trigger lysten på mer. Ellers kan du jo spise bare mandler, de er søte nok seg selv. Det blir en vanesak. Du må bare tenke at helsa blir bedre. Pepperkaker eller bedre helse, liksom? :)

Ta en titt her: 

https://www.dietdoctor.com/se/?s=Diabetes+type+2 

 

https://www.dietdoctor.com/se/kategori/sjukdomar/beroende-missbruk

 

Med ønsker om god jul og god bedring.

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydrater må en ha, så mel og korn kommer en ikke unna. Men det er stor forskjell på hvilket mel! Grovt brød (og da mener jeg GROVT, ikke av kneipp-type) kan jeg spise uten unormal blodsukkerstigning, mens loff, pizza og annet hvitt bakverk er rene rottegifta for meg.

Anonymkode: c2f15...6f5

Nei det må faktisk en ikke, ingenting som heter essensielle karbohydrater. 

Når det er sagt, finnes det gode og dårlige karbohydrater. Overjordsgrønnsaker, blader, nøtter, bær, frukt som avocado og tomat, er eksempler på gode karbohydratkilder. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diabetes type 2 som har vært dårlig kontrollert og blodsukker har vært altfor høyt. Har fått nye medisiner, men pga nylig oppstått sykdom så påvirkes blodsukker og er fortsatt for høyt. Som følge av dette og endring kosthold har jeg nå tatt av 10 kgi løper av 1,5 mnd.

At jeg er syk og alle julekaker og godiser som kommer i butikkene så kjenner jeg på at dette kommer til å bli tøft. Bor ikke alene og det er klart at samboer tar mye hensyn. Men ikke alltid og jeg kan jo ikke nekte han å spise feks pepperkaker og kose seg litt i blant. Problemet er at jeg og har lyst på pepperkaker... 

Trenger litt råd og motivasjon kjenner jeg allerede. Det er lenge igjen av julen enda. Hvis du har noe råd til meg så kom med dem 😊

Anonymkode: 6593e...a95

Du skriver ikke hva slags medisiner du har. Kanskje insulin kunne vært en idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo like på trynet som at litt alkohol innimellom er greit for en alkoholiker. Ingenting er forbudt, ikke engang sprit. Litt lørdagsgodt er jo lov..

Selvsagt sier de det, de lever tross alt av å symptombehandle diabetikere. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

Jøss, det er første gang jeg har hørt om diabeteskonspiranoia. :P Tror du trenger å oppdatere kunnskapen din litt, sjekk gjerne også Diabetesforbundets sider. 

Og sammenlikningen med alkoholisme er så idiotisk at det ikke er verdt å kommentere en gang. 

Igjen, hvor mye karbohydrater man tåler er individuelt, for noen kan det være riktig med veldig strenge begrensninger, for andre kan man tillate seg litt mer. Men som en generell regel er alt tillatt, men med måte, og måltidenes sammensetning er viktig (altså, om man skal spise noe karbohydratrikt bør man gjøre det i sammenheng med inntak av fett/proteiner. Vil man nå i jula ta et par pepperkaker bør man f.eks. gjøre det som dessert etter et godt sammensatt middagsmåltid, ikke for seg selv til formiddagskaffen.) 

 

Anonymkode: 99746...3d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, det er første gang jeg har hørt om diabeteskonspiranoia. :P Tror du trenger å oppdatere kunnskapen din litt, sjekk gjerne også Diabetesforbundets sider. 

Og sammenlikningen med alkoholisme er så idiotisk at det ikke er verdt å kommentere en gang. 

Igjen, hvor mye karbohydrater man tåler er individuelt, for noen kan det være riktig med veldig strenge begrensninger, for andre kan man tillate seg litt mer. Men som en generell regel er alt tillatt, men med måte, og måltidenes sammensetning er viktig (altså, om man skal spise noe karbohydratrikt bør man gjøre det i sammenheng med inntak av fett/proteiner. Vil man nå i jula ta et par pepperkaker bør man f.eks. gjøre det som dessert etter et godt sammensatt middagsmåltid, ikke for seg selv til formiddagskaffen.) 

 

Anonymkode: 99746...3d5

Du tenker at de jobber gratis ut av sitt hjertes godhet? Hoho!

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det! Nei, alt må ikke være søtt. Men jeg er en person som alltid har vært glad i det søte. I tillegg til arvelige faktor, så er jo det min dårlige livsstil som er årsak til dia 2. Det er jeg klar over. Har aldri vært noe på kaker og sånt. Feks sjokolade kake blir fort for mektig. Det jeg liker og savner er feks sjokolade som Stratos og chips. Marsipansjokolader. Fiken og dadler. Nå i julen er det småkaker som havreflarn, pepperkaker, kransekake, kokosmakroner osv. som jeg har lyst på. Klementiner er jo også gode på denne tiden og jeg tar meg en og annen. Men det påvirker jo bls det som all annen frukt. 

Synes selv jeg har klart godt å kutte ut mye. Spiser mindre mengder og mindre potet, pasta og ris. Det merkes jo på vekten også. Og på blodsukkeret og inntil jeg ble syk. Håper å bli frisk snart. Men det tar tid. 

 

 

Anonymkode: 6593e...a95

Hei TS, både marsipan, havreflarn, pepperkaker, kransekake og kokosmakroner kan lages sukkerfrie :) Du må bake dem selv, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har utviklet en livsstilssykdom. Da bør du kutte ut alt av sukker og fint mel. Regner med du er ganske overvektig? Det vil alltid komme jul, påske, bursdager mm. Lurt å begynne styre unna alt av fristelser først som sist. Ville kanskje prøvd ketogen diett om du er veldig overvektig og ikke kan trene. Gele uten sukker med krem smaker greit. 

Anonymkode: 1884a...1ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det må faktisk en ikke, ingenting som heter essensielle karbohydrater. 
Når det er sagt, finnes det gode og dårlige karbohydrater

Du kverulerer. Karbohydrater i kosten er ikke til å unngå når en komponerer en ukesmeny, ergo er det helt korrekt å si at karbohydrater må en ha. Enten en vil eller ei.

Gode og dårlige karbohydrater fins nok, men problemet er at det ikke fins opplysninger om hvilke karbohydrater som fins i de ulike matvarene, bare samlet mengde pluss fiberinnhold.
 Det som derimot fins, er tabeller over matvarenes glykemiske indeks, og det tallet, kombinert med mengden de fortærer, er hva diabetikere kan forholde seg til. 

Anonymkode: c2f15...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes type 2 og type 1 behandles forskjellig og de kan spise frskjellig. Nummer to, så er det minst mulig sukkef, men noe er lov. Dette jobber jeg faktisk med, så for folk bestemme om de skal tro på det ernærigsfysologer, leger, diabetesforbundet sier. Eller det noen anonyme på KG sier.

Anonymkode: e730b...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har utviklet en livsstilssykdom. Da bør du kutte ut alt av sukker og fint mel. Regner med du er ganske overvektig? Det vil alltid komme jul, påske, bursdager mm. Lurt å begynne styre unna alt av fristelser først som sist. Ville kanskje prøvd ketogen diett om du er veldig overvektig og ikke kan trene. Gele uten sukker med krem smaker greit. 

Anonymkode: 1884a...1ef

Ikke alle med dia type 2 er overvektige, det er også en arvelig komponent hos mange med type 2 diabetes. 

Greit å ikke være helt uvitende når en fremmer en påstand 

Anonymkode: 2a289...073

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kverulerer. Karbohydrater i kosten er ikke til å unngå når en komponerer en ukesmeny, ergo er det helt korrekt å si at karbohydrater må en ha. Enten en vil eller ei.

Gode og dårlige karbohydrater fins nok, men problemet er at det ikke fins opplysninger om hvilke karbohydrater som fins i de ulike matvarene, bare samlet mengde pluss fiberinnhold.
 Det som derimot fins, er tabeller over matvarenes glykemiske indeks, og det tallet, kombinert med mengden de fortærer, er hva diabetikere kan forholde seg til. 

Anonymkode: c2f15...6f5

Slippery-slope feilslutning. 

Nok en feilslutning. Appel til uvitenhet. Nettet flommer over av god informasjon om hva som er gode vs dårlige karbohydratkilder. De fleste har fått med seg allerede at matvarer med mye sukker og stivelse, feks, brus og brød, er dårligere 'karbs' enn feks spinat og rosenkål. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle med dia type 2 er overvektige, det er også en arvelig komponent hos mange med type 2 diabetes. 

Greit å ikke være helt uvitende når en fremmer en påstand 

Anonymkode: 2a289...073

Vet det ja, men mangel på fysisk aktivitet og et dårlig kosthold samt overvekt er triggere for utvikling av sykdommer. 

Anonymkode: 1884a...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo like på trynet som at litt alkohol innimellom er greit for en alkoholiker.

Min nabo var alkoholiker, og vi koste oss iblant med både øl, vin og brennevin i normale mengder, uten uheldige utslag av noen art, bare gode. At ingen alkoholikere tåler alkohol, er en gammel myte.

(Han ble en gang i hine hårde dage målt til promille på 7. Du og jeg risikerer å dø ved 3 i promille, og ved 4: så godt som garantert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Vox_populi skrev:

Min nabo var alkoholiker, og vi koste oss iblant med både øl, vin og brennevin i normale mengder, uten uheldige utslag av noen art, bare gode. At ingen alkoholikere tåler alkohol, er en gammel myte.

(Han ble en gang i hine hårde dage målt til promille på 7. Du og jeg risikerer å dø ved 3 i promille, og ved 4: så godt som garantert).

Artig anekdote, dog kanskje ikke for naboen. Den er likevel ikke særlig nyttig i denne sammenheng.

Poenget er at dersom substansen gjør en syk, er å anbefale å innta substansen rimelig tvilsomt gjort av helsepersonell.

Det er hva som gjøres mot diabetespasienter. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Artig anekdote, dog kanskje ikke for naboen

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Hva mener du med det?

At det ikke artig å ha et avhengighetsproblem. Eller tenker du det er koselig å være alkoholiker?

Anonymkode: 7d48f...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slippery-slope feilslutning. Nok en feilslutning. Appel til uvitenhet.

Dette blir for dumt; slenge ut påstander om feilslutninger uten adresse. Velkommen tilbake når du er blitt litt større og har lært det grunnleggende om å delta på diskusjonsforum. 

Anonymkode: c2f15...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diabetes type 2 som har vært dårlig kontrollert og blodsukker har vært altfor høyt. Har fått nye medisiner, men pga nylig oppstått sykdom så påvirkes blodsukker og er fortsatt for høyt. Som følge av dette og endring kosthold har jeg nå tatt av 10 kgi løper av 1,5 mnd.

At jeg er syk og alle julekaker og godiser som kommer i butikkene så kjenner jeg på at dette kommer til å bli tøft. Bor ikke alene og det er klart at samboer tar mye hensyn. Men ikke alltid og jeg kan jo ikke nekte han å spise feks pepperkaker og kose seg litt i blant. Problemet er at jeg og har lyst på pepperkaker... 

Trenger litt råd og motivasjon kjenner jeg allerede. Det er lenge igjen av julen enda. Hvis du har noe råd til meg så kom med dem 😊

Anonymkode: 6593e...a95

Hva slags medisiner er dette? og gikk du ned 10 kg på grunn av de? Hilsen ei med dia2 og ikke medisinert. 

Anonymkode: 681f6...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gullerot å drikker cola zero når jeg har lyst på noe godt.

Anonymkode: 3f0e8...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt; slenge ut påstander om feilslutninger uten adresse. Velkommen tilbake når du er blitt litt større og har lært det grunnleggende om å delta på diskusjonsforum. 

Anonymkode: c2f15...6f5

Du mener at argumentasjon, eller forsøk på sådan, basert på feilslutninger gir god diskusjon? Det var ikke nok med den ad hominemen på slutten der altså? 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...