Gå til innhold

Diabetes type 2 - jul og kost. Vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har diabetes type 2 som har vært dårlig kontrollert og blodsukker har vært altfor høyt. Har fått nye medisiner, men pga nylig oppstått sykdom så påvirkes blodsukker og er fortsatt for høyt. Som følge av dette og endring kosthold har jeg nå tatt av 10 kgi løper av 1,5 mnd.

At jeg er syk og alle julekaker og godiser som kommer i butikkene så kjenner jeg på at dette kommer til å bli tøft. Bor ikke alene og det er klart at samboer tar mye hensyn. Men ikke alltid og jeg kan jo ikke nekte han å spise feks pepperkaker og kose seg litt i blant. Problemet er at jeg og har lyst på pepperkaker... 

Trenger litt råd og motivasjon kjenner jeg allerede. Det er lenge igjen av julen enda. Hvis du har noe råd til meg så kom med dem 😊

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes da kaker man ka  lage selv, som er sunnere og også med sukkererstatning. 

Så bake de selv.

 

Anonymkode: e730b...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du blir fristet av samboer, så får du gå deg en tur ut. Sunt og det får tankene over på andre ting.

Anonymkode: 595da...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du blir fristet av samboer, så får du gå deg en tur ut. Sunt og det får tankene over på andre ting.

Anonymkode: 595da...9a4

Er syk og kan ikke å gå ut på tur. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da kaker man ka  lage selv, som er sunnere og også med sukkererstatning. 

Så bake de selv.

 

Anonymkode: e730b...cc2

Vet jo det. Men er akkurat nå syk og er ikke i form til å bake. Har mye smerter og vondt blant annet. Har aldri vært noe glad i å bake heller, men har lyst å prøve meg på litt bakst når jeg er frisk. Men det blir vel ikke helt som det jeg har lyst på og vant med tenker jeg. Men sånn er det jo bare og har jo ikke noe valg. Det er jo det som føles vanskelig. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Senil skrev:

75 gram margarin 
120 gram Fribol bakemiddel (fås kjøpt på apotek)
1 dl kaffefløte 
1 ss kanel
1 ts ingefær 
1 ts nellik 
1 dl havremel 
1 1/2 dl sammalt hvete fin 
Cirka 2 dl hvetemel

 

Pepperkaker.

Takk. Kan prøve det når jeg er frisk. 👍

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Senil skrev:

75 gram margarin 
120 gram Fribol bakemiddel (fås kjøpt på apotek)
1 dl kaffefløte 
1 ss kanel
1 ts ingefær 
1 ts nellik 
1 dl havremel 
1 1/2 dl sammalt hvete fin 
Cirka 2 dl hvetemel

 

Pepperkaker.

 

https://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3381

Ser at det er oppskrift feks på kokosmakroner på siden du linket til. Har du smakt dem eller tilsvarende bakt med sukrin? Kokosmakroner liker jeg godt, men blir de så gode med så mye sukrin? 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det er oppskrift feks på kokosmakroner på siden du linket til. Har du smakt dem eller tilsvarende bakt med sukrin? Kokosmakroner liker jeg godt, men blir de så gode med så mye sukrin? 

Anonymkode: 6593e...a95

Liker ikke kokos, så vet ikke. Er jo bare å prøve på en liten porsjon.

Er jo absolutt ikke sunne kaker, men bedre enn butikkjøpte hva angår diabetes. Så spis, men med måte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har en sykdom er ikke andres problem. Kjøp inn egen snacks som du kan spise, verre er det ikke.

Endret av bobleplast_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bobleplast_ skrev:

At du har en sykdom er ikke andres problem. Kjøp inn egen snacks som du kan spise, verre er det ikke.

Selvfølgelig ikke, har jeg sagt det? Hvorfor gidder du å kommentere hvis du ikke har noe bedre å komme med? For det er vel lov å synes noe er vanskelig? Det er faktisk vanskelig når en må legge om alt. I starten spesielt. Det å ikke kunne kose seg med mat en liker. Og det er ikke bare å spise snacks med lite sukker, for blodsukker påvirkes uansett, så det er veldig lite jeg kan kose meg med selv om det har lavt sukkerinnhold. Trengte litt motivasjon bare, ikke at noen skal komme her å fortelle meg hvor lett det er å kutte ut så mye av det jeg liker og være nedlatende mot meg. Julen er for meg som mange andre en tid med en del god mat og julebesøk med venner. Det er når jeg ikke kan spise det at jeg merker savnet. Enkelte dager er verre en andre. Særlig nå når jeg er syk og ikke kommer meg ut. 

Anonymkode: 6593e...a95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å kose deg med noe annet. Fokuser på det du kan spise, istedetfor det du ikke kan spise. Sukkerfri marsipan, nøtter, ost, mørk sjokolade (minst 70%kakao), bacongull, alt må vel ikke være så søtt? Spesielt ikke når du blir syk av det. Kanskje samboern din kan bake noen lavkarbo/sukkerfri julekaker? 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Senil skrev:

75 gram margarin 
120 gram Fribol bakemiddel (fås kjøpt på apotek)
1 dl kaffefløte 
1 ss kanel
1 ts ingefær 
1 ts nellik 
1 dl havremel 
1 1/2 dl sammalt hvete fin 
Cirka 2 dl hvetemel

 

Pepperkaker.

 

https://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3381

Denne var ikke diabetikervennlig. Det er masse karbohydrater i denne oppskriften. Alle karbohydrater som blir fordøyd blir til blodsukker. Havremel, sammalt hvete fin og hvetemel er ingredienser TS bør holde seg unna. Margarin er en ingrediens alle bør holde seg unna fordi det er ødelagt fett. Meierismør er mye sunnere og smaker bedre.

Anonymkode: 0d492...89d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne var ikke diabetikervennlig. Det er masse karbohydrater i denne oppskriften. Alle karbohydrater som blir fordøyd blir til blodsukker. Havremel, sammalt hvete fin og hvetemel er ingredienser TS bør holde seg unna. Margarin er en ingrediens alle bør holde seg unna fordi det er ødelagt fett. Meierismør er mye sunnere og smaker bedre.

Anonymkode: 0d492...89d

Diebates type 2, så er disse kakene innafor. Margarin er også helt greit.

Anonymkode: e730b...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det er oppskrift feks på kokosmakroner på siden du linket til. Har du smakt dem eller tilsvarende bakt med sukrin? Kokosmakroner liker jeg godt, men blir de så gode med så mye sukrin? 

Anonymkode: 6593e...a95

Her er en oppskrift med tagatesse i stedet for sukrin: https://sunkost.no/oppskrifter/baking/lavkarbo-kokosmakroner/

Du får også kjøpt ferdig marsipan søtet med sukrin: https://www.funksjonellmat.no/sukrinmarsipan/om/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne var ikke diabetikervennlig. Det er masse karbohydrater i denne oppskriften. Alle karbohydrater som blir fordøyd blir til blodsukker. Havremel, sammalt hvete fin og hvetemel er ingredienser TS bør holde seg unna. Margarin er en ingrediens alle bør holde seg unna fordi det er ødelagt fett. Meierismør er mye sunnere og smaker bedre.

Anonymkode: 0d492...89d

Tull! Jeg har nylig vært på kurs for diabetikere, med blant annet ernæringsfysiolog og diabetesspesialister, og budskapet deres var helt klart: Det er INGENTING som er absolutt forbudt, ikke engang sukker. Man må selvsagt passe mengdene og måltidssammensetningen, men fanatisme er helt unødvendig. (Nå snakker jeg selvsagt generelt for personer med diabetes 2, mulig det finnes ekstremtilfeller.)

De la også vekt på at det er svært individuelt hva slags og hvor mye karbohydrater ulike personer tåler, så det er viktig å sjekke ved å måle blodsukker før og ca. to timer etter måltid. 

Eller kortversjonen, som fastlegen min bruker: Litt "lørdagsgodt" er lov. ;) 

Anonymkode: 99746...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne var ikke diabetikervennlig. Det er masse karbohydrater i denne oppskriften. Alle karbohydrater som blir fordøyd blir til blodsukker. Havremel, sammalt hvete fin og hvetemel er ingredienser TS bør holde seg unna.

Karbohydrater må en ha, så mel og korn kommer en ikke unna. Men det er stor forskjell på hvilket mel! Grovt brød (og da mener jeg GROVT, ikke av kneipp-type) kan jeg spise uten unormal blodsukkerstigning, mens loff, pizza og annet hvitt bakverk er rene rottegifta for meg.

Anonymkode: c2f15...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får prøve å kose deg med noe annet. Fokuser på det du kan spise, istedetfor det du ikke kan spise. Sukkerfri marsipan, nøtter, ost, mørk sjokolade (minst 70%kakao), bacongull, alt må vel ikke være så søtt? Spesielt ikke når du blir syk av det. Kanskje samboern din kan bake noen lavkarbo/sukkerfri julekaker? 

Anonymkode: 7d48f...f2f

Takk for det! Nei, alt må ikke være søtt. Men jeg er en person som alltid har vært glad i det søte. I tillegg til arvelige faktor, så er jo det min dårlige livsstil som er årsak til dia 2. Det er jeg klar over. Har aldri vært noe på kaker og sånt. Feks sjokolade kake blir fort for mektig. Det jeg liker og savner er feks sjokolade som Stratos og chips. Marsipansjokolader. Fiken og dadler. Nå i julen er det småkaker som havreflarn, pepperkaker, kransekake, kokosmakroner osv. som jeg har lyst på. Klementiner er jo også gode på denne tiden og jeg tar meg en og annen. Men det påvirker jo bls det som all annen frukt. 

Synes selv jeg har klart godt å kutte ut mye. Spiser mindre mengder og mindre potet, pasta og ris. Det merkes jo på vekten også. Og på blodsukkeret og inntil jeg ble syk. Håper å bli frisk snart. Men det tar tid. 

 

 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Jeg har nylig vært på kurs for diabetikere, med blant annet ernæringsfysiolog og diabetesspesialister, og budskapet deres var helt klart: Det er INGENTING som er absolutt forbudt, ikke engang sukker. Man må selvsagt passe mengdene og måltidssammensetningen, men fanatisme er helt unødvendig. (Nå snakker jeg selvsagt generelt for personer med diabetes 2, mulig det finnes ekstremtilfeller.)

De la også vekt på at det er svært individuelt hva slags og hvor mye karbohydrater ulike personer tåler, så det er viktig å sjekke ved å måle blodsukker før og ca. to timer etter måltid. 

Eller kortversjonen, som fastlegen min bruker: Litt "lørdagsgodt" er lov. ;) 

Anonymkode: 99746...3d5

Det er jo like på trynet som at litt alkohol innimellom er greit for en alkoholiker. Ingenting er forbudt, ikke engang sprit. Litt lørdagsgodt er jo lov..

Selvsagt sier de det, de lever tross alt av å symptombehandle diabetikere. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...