Gå til innhold

Skal strikke min første genser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal strikke min første genser og klarte å bestille feil pinnestørrelse. I oppskriften står det 3,5 mm, mens jeg har 4 mm. Går det greit eller må jeg ut og kjøpe nye pinner? :)

Anonymkode: 8227d...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på. Strikker du stramt kan det gå fint, hvis ikke kan du få en for stor genser. Strikk en prøvelapp og se om du får oppgitt strikkefasthet på garnet :)

Anonymkode: 438be...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett bør du ha tilgjengelig pinner både en halv mm tynnere og tykkere enn det som er oppgitt i oppskriften, og bytte dersom strikkefastheten (du må måle) tilsier det. Er det lenge siden du har strikket, eller du er en helt fersk strikker, må du også regne med at strikkefastheten kan endre seg etterhvert som du strikker, så det er lurt å sjekke det underveis, og eventuelt bytte til andre pinner. Det er dumt å legge ned så mye arbeid i et plagg, og ende opp med noe i feil størrelse.

Det er ellers vanlig å bruke litt tynnere pinner til vrangbordene, om genseren har det.

Strikkepinner får du kjøpt veldig billig på nett; det kan være lurt å investere i et fullt sett med pinner før 350-kroners grensen forsvinner. I en garnbutikk tar de tigangeren på prisen. Du finner rimelige strikkepinner på Finn også.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...