Gå til innhold

FAU presser ut bhgansatt med dårlig språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er logikken her? Er man bare i stand til å yte korrekt omsorg overfor medlemmer av egen dialektkrets, eller?

Anonymkode: d4e57...d5d

En sogning er fullt kapabel til å holde oppsyn med de små, men det er ikke det eneste en barnehageansatt skal gjøre. Hvis hun tviholder på dialekten sin på jobb, er hun meget godt egnet til å lære ungene norsk. (Men bare hvis ungene er i Sogn. Er de i Vesterålen, er hun uegnet, hvis hun ikke normaliserer språket sitt på jobb. Eller legger om til en dialekt fra nordre Nordland eller søndre/ytre Troms).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvorfor de vil presse henne ut. Kanskje de har opplevd noen uheldige hendelser som ikke burde skjedd pga. misforståelser når det gjelder språk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

En sogning er fullt kapabel til å holde oppsyn med de små, men det er ikke det eneste en barnehageansatt skal gjøre. Hvis hun tviholder på dialekten sin på jobb, er hun meget godt egnet til å lære ungene norsk. (Men bare hvis ungene er i Sogn. Er de i Vesterålen, er hun uegnet, hvis hun ikke normaliserer språket sitt på jobb. Eller legger om til en dialekt fra nordre Nordland eller søndre/ytre Troms).

Jeg må spørre igjen, hva er det faglige grunnlaget for disse påstandene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner de jeg da. I vår barnehage snakker ingen av de ansatte godt norsk. Det er ingen gode språklige modeller i barnehagen og tidlig og god dpråkstimulering er SÅ viktig. Når de i tillegg i utstrakt grad benytter seg av folk i arbeidstrening på nav som vikarer, som tror de kan jobbe i barnehage for å lære norsk, så ligger mildt sagt språkstimuleringen brakk. 

Det kommer sikkert til å gå fint for mitt barn, vi er to høyt utdannede norske foreldre hjemme som kan kompensere, men for de barna som ikke har det er det veldig trist. 

Det betyr ikke at de ansatte ikke er snille, flinke, omsorgsfulle og  hyggelige folk, men det veier ikke opp for dårlig språk. 

Anonymkode: 377bd...3d1

Det du beskriver er noe helt annet og kan ikke sammenlignes. I TS tilfelle er det snakk om en enkelt ansatt, i din barnehage høres hele det pedagogiske opplegget ut som en vits, om det virkelig er slik at «ingen av de ansatte snakker godt norsk». 

TS, så lenge det er snakk om kun en ansatt, og om det kun er snakk om ordstillingsfeil, grammatiske feil og aksent, så går det nok helt bra. Det er noe annet med de som ikke kan språket godt nok til å kommunisere, oppfatte hva andre mener osv. Har de et så dårlig språk, egner de seg hvert fall ikke på liten avdeling som fulltidsansatt. At noen barnehager, særlig i Oslo gjør dette er bare trist. 

Men det er likevel ingen dum idé å gi henne et kurs eller flere kurs i norsk. Fordi voksne går jo ikke å retter på de språklige feilene hennes, men konsentrerer seg heller mer, dermed blir hun ikke korrigert, og vil kanskje aldri endre på språkfeilene sine. Hvis hun er pedagog skriver hun vel planer, henvisninger osv. Da bør hun hvert fall få et kurs. Hun har sikkert selv lyst til å beherske språket bra.

Men at FAU skal få henne sparket? Høres ut som litt av en gjeng, sitter vel å sladrer og snakker andre ned, mens hun passer barna deres😑

Anonymkode: a28ff...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller rette sagt, de ønsker å presse henne ut. Jeg er stille fortvilet fordi barnet mitt elsker henne. Men vet ikke helt hvordan jeg skal si i mot, da noen sterke mødre (sterke stemmer i nærmiljøet) er pådrivere. 

Hun (tror ikke jeg røper for mye når jeg sier kjønn) kommer fra et europeisk land som det er svært lite fordommer mot blant nordmenn, så det er nok ingen rasisme eller fremmedfrykt som styrer dette. Hun har bodd i Norge i mange år, men kom hit som voksen. Hun er utdannet (det heler vel ikke førskolelærer lenger, men ja) og flink med barna. Språket har sterk aksent, men hun prater tydelig og mye, og er flink til å møte barna og snakke med alle. 

Men feilen hennes er at hun av og til roter med uttale på noen ord, av og til snubler grammatisk og tidvis litt feil eller unaturlig ordstilling. 

Dette er nok for disse som nå prater om hvordan de best skal gå frem for å kreve avgang, fordi de mener barna blir vranglært. Jeg synes det er uhyre trist og håper det er ulovlig/usaklig og at de ikke kommer noen vei. 

Er dette virkelig noe foreldre kan gjøre? Og er det noe man kan gjøre mot, uten å bli halshugget av disse "sterke stemmene"? 

Anonymkode: 2bd8a...f7a

De blir ikke vranglært!! Herregud for en gjeng med uvitende høns!! Blir de vranglært av en ansatt i en barnehage burde de kanskje heller tenkte på å bruke mer tid sammen med sine egne barn! Barn lærer språk i samspill med andre barn. Det er utallige personer i språkpraksis i barnehager rundt om i landet, det er helt vanlig å ha ansatte som ikke snakker 100% rent norsk.

Dummeste jeg har hørt....

Anonymkode: c0cea...502

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

En sogning er fullt kapabel til å holde oppsyn med de små, men det er ikke det eneste en barnehageansatt skal gjøre. Hvis hun tviholder på dialekten sin på jobb, er hun meget godt egnet til å lære ungene norsk. (Men bare hvis ungene er i Sogn. Er de i Vesterålen, er hun uegnet, hvis hun ikke normaliserer språket sitt på jobb. Eller legger om til en dialekt fra nordre Nordland eller søndre/ytre Troms).

Bare tull!!!

Anonymkode: c0cea...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Vox_populi skrev:

Barnehagen er ikke en oppbevaringsboks for barna, de skal også lære noe der, og det aller viktigste er nettopp norsk. De ansatte bør kunne tale flytende og korrekt – enten standard norsk bokmål, nynorsk eller dialekt fra lokalsamfunnet eller distriktet rundt.

Man snakker ikke bokmål eller nynorsk, det er skriftspråk. Alle har en dialekt, uansett hvor i landet man kommer fra. Til og med dere fra Oslo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Scoop skrev:

Man snakker ikke bokmål eller nynorsk, det er skriftspråk

Joda, vi kan til og med snakke tysk eller fransk, om vi må. Selv om det ikke er det første vi triver til når vi skal si noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som ansatt har rettigheter og dersom det kun er språk det står på så er det ingenting å bekymre seg over. 

Mulig kommunen tilbyr henne et norskkurs for å stilne hysteriske mammaer, men jobben mister hun ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elektra skrev:

Hun som ansatt har rettigheter og dersom det kun er språk det står på så er det ingenting å bekymre seg over. 

Mulig kommunen tilbyr henne et norskkurs for å stilne hysteriske mammaer, men jobben mister hun ikke. 

Takk og lov for det! 

Anonymkode: c471a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner de jeg da. I vår barnehage snakker ingen av de ansatte godt norsk. Det er ingen gode språklige modeller i barnehagen og tidlig og god dpråkstimulering er SÅ viktig. Når de i tillegg i utstrakt grad benytter seg av folk i arbeidstrening på nav som vikarer, som tror de kan jobbe i barnehage for å lære norsk, så ligger mildt sagt språkstimuleringen brakk. 

Det kommer sikkert til å gå fint for mitt barn, vi er to høyt utdannede norske foreldre hjemme som kan kompensere, men for de barna som ikke har det er det veldig trist. 

Det betyr ikke at de ansatte ikke er snille, flinke, omsorgsfulle og  hyggelige folk, men det veier ikke opp for dårlig språk. 

Anonymkode: 377bd...3d1

Det er et poeng at de ansatte i barnehagen skal være gode språkmodeller for barna. Men det gjelder jo først og fremst barn som vokser opp med foreldre som ikke snakker (godt) norsk. Da er barnehagen ofte deres eneste arena for å lære godt norsk før skolestart. At ansatte i barnehager har aksent eller uttaler enkeltord feil, må tåles. Så lenge ikke alle ansatte snakker dårlig norsk. 

Folk i arbeidstrening fra NAV brukes vel ikke som vikarer, men de er der i tillegg til de andre ansatte. 

Så lenge foreldrene har norsk som morsmål trenger de vel ikke høyere utdannelse for å kompansere for barnehageansatte med dårlig norsk språk. Selv lærte jeg å snakke tidlig selv om jeg verken gikk i barnehage eller hadde foreldre med høyere utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Joda, vi kan til og med snakke tysk eller fransk, om vi må. Selv om det ikke er det første vi triver til når vi skal si noe. 

Bokmål og nynorsk er KUN skriftspråk. I Norge snakker de fleste norsk, med ulike dialekter. Tysk og fransk kan man både snakke og skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

Det er et poeng at de ansatte i barnehagen skal være gode språkmodeller for barna. Men det gjelder jo først og fremst barn som vokser opp med foreldre som ikke snakker (godt) norsk. Da er barnehagen ofte deres eneste arena for å lære godt norsk før skolestart. At ansatte i barnehager har aksent eller uttaler enkeltord feil, må tåles. Så lenge ikke alle ansatte snakker dårlig norsk. 

Folk i arbeidstrening fra NAV brukes vel ikke som vikarer, men de er der i tillegg til de andre ansatte. 

Så lenge foreldrene har norsk som morsmål trenger de vel ikke høyere utdannelse for å kompansere for barnehageansatte med dårlig norsk språk. Selv lærte jeg å snakke tidlig selv om jeg verken gikk i barnehage eller hadde foreldre med høyere utdannelse. 

Ja, det er jo nettopp det jeg sier.

ikke i vår barnehage, der settes det ikke inn vikarer når det er folk fra nav der. 

Foreldre med høyere utdannelse er alltid en fordel, de får et større og mer akademisk vokabular, som er en stor fordel når de begynner på skolen. Det betyr ikke at barn av foreldre uten utdannelse ikke lærer å snakke, og selvsagt er det store individuelle forskjeller. 

Anonymkode: 377bd...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er noe helt annet og kan ikke sammenlignes. I TS tilfelle er det snakk om en enkelt ansatt, i din barnehage høres hele det pedagogiske opplegget ut som en vits, om det virkelig er slik at «ingen av de ansatte snakker godt norsk». 

TS, så lenge det er snakk om kun en ansatt, og om det kun er snakk om ordstillingsfeil, grammatiske feil og aksent, så går det nok helt bra. Det er noe annet med de som ikke kan språket godt nok til å kommunisere, oppfatte hva andre mener osv. Har de et så dårlig språk, egner de seg hvert fall ikke på liten avdeling som fulltidsansatt. At noen barnehager, særlig i Oslo gjør dette er bare trist. 

Men det er likevel ingen dum idé å gi henne et kurs eller flere kurs i norsk. Fordi voksne går jo ikke å retter på de språklige feilene hennes, men konsentrerer seg heller mer, dermed blir hun ikke korrigert, og vil kanskje aldri endre på språkfeilene sine. Hvis hun er pedagog skriver hun vel planer, henvisninger osv. Da bør hun hvert fall få et kurs. Hun har sikkert selv lyst til å beherske språket bra.

Men at FAU skal få henne sparket? Høres ut som litt av en gjeng, sitter vel å sladrer og snakker andre ned, mens hun passer barna deres😑

Anonymkode: a28ff...fb5

Det er nok sant at det er et sladrete miljø. Bygda på sitt verste.. 😕

Men godt å høre at de trolig ikke kommer noen vei. Jeg har ikke hørt at det har vært misforståelser eller noe som ligger bak, kun bekymring for at barna skal ta etter hennes feil og ikke lære godt nok språk. 

Jeg har snakket med henne ved henting og i løpet av en flere minutters samtale om hva de har gjort så har jeg kanskje bare lagt merke til en eller to litt rare ordstillinger (men det stammer mye fra morsmålet, tenk for eksempel på tysk hvor de setter verbet sist eller fransk hvor adjektivet kommet etter substantivet). Men det er godt forståelig uansett og hun har jo den fordelen av hun snakker veldig "bok"-pent fordi hun har lært gjennom kurs og lesing. 

Jeg kjenner jeg har lyst til å si noe til et av de damene som er i mot henne. Hun sier alltid "hvem" om hvilken. Hvem kaffekopp var din og hvem kopp var min?"

...synes nesten det er like ille, jeg. 

Anonymkode: 2bd8a...f7a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de foreldrene tenkt på at barn av foreldre som snakker gebrokkent lærer seg perfekt norsk? Så om en av de ansatte i bhg snakker gebrokkent har det neppe mye å si for språkutviklingen. 

Anonymkode: 5b39f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frostrose skrev:

Bokmål og nynorsk er KUN skriftspråk.

Mange kan både skrive og lese høgt begge språka – feilfritt. Og kan en det, kan en selvfølgelig like lett forfatte en setning, men ikke skrive den ned, derimot umiddelbart  lese den opp. Blir ikke dette tale på f. eks bokmål, da? Til forveksling lik, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke de foreldrene tenkt på at barn av foreldre som snakker gebrokkent lærer seg perfekt norsk?

Barna lærer seg perfekt norsk bare dersom de i miljøet de beveger seg i, taler perfekt norsk. Foreldre, søsken og venner kan en ikke gjøre så mye med, men det en kan påse, er at andre voksne i barnas miljø, lærere o.l., er egnet som språklige forbilder.

Anonymkode: a4ac8...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna lærer seg perfekt norsk bare dersom de i miljøet de beveger seg i, taler perfekt norsk. Foreldre, søsken og venner kan en ikke gjøre så mye med, men det en kan påse, er at andre voksne i barnas miljø, lærere o.l., er egnet som språklige forbilder.

Anonymkode: a4ac8...f00

Men her er jo 1 person i nettverket som ikke snakker norsk perfekt. Resten gjør det. 

Anonymkode: 5b39f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har FAU ingenting med å blande seg i. De skal ikke blande seg inn i noe som har med personal/ansatte-saker. Håper barnehagen har en styrer som har bein nok i nesa til å sette disse kjerringene av et FAU kraftig på plass.

Anonymkode: b9c22...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...