Gå til innhold

I permisjon, hvor mye med barna som går i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i foreldrepermisjon, og har et barn som er et par år eldre i barnehage. Hvor mye forventer barnehagen at barnet skal tas ut ekstra og være hjemme? Ei venninne fikk kritikk pga hun hadde nr 1 lite hjemme og hadde lite familietid av barnehagen. 

Anonymkode: 05fde...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen har ikke noe med det, så det har de ingen forventninger til om de er et snev profesjonelle. Det blir selvfølgelig noe annet om barnet har overdrevent lange dager i barnehagen som en bekymring i seg selv. Jeg er i permisjon og da leverer jeg enten senere eller henter tidligere. Det krever litt å være hjemme med baby, så det fungerer fint for både mamma, baby og storebror :) han er glad i barnehagen, vennene sine der og det å få brukt litt energi 

Anonymkode: 3c818...4ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Har en venninne og der henter og leverer mannen ca. i kjernetiden. Babyen krever enormt mye oppmerksomhet og med en 1 åring som vil ha mammas oppmerksomhet hele tiden blir mye. 

Da er det bedre å være i barnehagen slik at hun får utfoldet seg og kommer hjem til en mamma som ikke er fullt så utslitt som hun hadde vært med 2 små som krever oppmerksomhet 24/7.

Man har perm fordi man skal ta vare på en baby. Så om barnehagen legger seg opp i det så er de uprofesjonelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og det er ganske mange som er hjemme i permisjon. Det varierer VELDIG hvordan familiene løser det. Noen barn er der bare fra 09-14/15 som regel, andre leveres konsekvent til frokost (de er gjerne tidlig oppe pluss at det er best for barnet å komme til frokost, de takler det bedre enn etter at de andre er i full lek).

Noen tar gjerne et par uker ekstra fri og besøker besteforeldre litt unna feks, mens andre er i barnehagen 08-16 hver dag og har "bare" vanlig fri i jula feks.

Vi legger oss overhodet ikke opp i den ene eller den andre løsningen og regner med at alle gjør det som er best for sin familie og sine barn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det eldste barnet viser tydelige tegn til mistrivsel eller har utrolig lange dager så har ikke barnehagen noe med det å gjøre. 

Det er litt over to år mellom mine, og eldste hadde jevnt over barnehagedag fra 0830-15. Jeg trengte alenetid med den nye babyen og bli kjent med den, møte alle dens behov osv., storebroren hadde behov for faste rutiner som før. Tid sammen som familie var jeg aldri redd for. Det er ikke bare fryd og gammen med baby og storesøsken som begge krever sitt dagen lang. Vi hadde luksusen med å ha eldste fri hele jula, hele påsken (jeg jobber turnus, så det er ikke alltid en selvfølge med fri), høstferie, langhelger her og der, og enkelte spontane fridager bare fordi.. Men ikke snakk om at noen skulle få gi meg dårlig samvittighet for å la barnet mitt være i barnehagen selv om jeg var hjemme i permisjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 2,5 år og en på 3 måneder. Eldste er våken mellom 05-06.00, så mannen leverer på vei til jobb. Ca kl 07.00. Jeg henter mellom 13.30-15.00. En sjelden gang når dagene har vært hektiske hjemme, henter mannen på vei hjem kl 16.00. Her har aldri barnehagen sagt noe og jeg ville blitt forundret om de brydde seg. Men mindre de så det gikk utover hverdagen og trivsel til eldste. Kan ha eldste hjemme en ekstra dag innimellom, men han har det nok morsomt i barnehagen. 😊

Anonymkode: dff56...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk heller ingen reaksjon på det når vi var i permisjon. Det er 2.5 år mellom våre også. Var veldig travelt med babyen som hadde melkeallergi og gråt opptil 18 timer i døgnet. Da hadde storebror det bedre i barnehagen. Jeg leverte 09:30 og hentet han mellom 14:30-15;00. Så han hdde ikke veldig lange dager. På de dagene hvor babyen gråt ekstremt mye hentet far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på alder og minstebabyen.

Snakker vi kolikk henter man ikke tidlig, men utenom det ville jeg nok hentet en småbarnsavdelingsunge sånn i 15tiden.

Min 4,5 åring er for lengst begynt å bli gretten om vi kommer før 15.45, og vil ikke bli med - så det løser seg selv :P 

 

Anonymkode: 7d733...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk motsatt erfaring da jeg opplever at barnehagen oppfordrer til at eldstebarnet leveres i barnehagen hver dag, har bedt om at hun leveres tidlig osv. 

Det er 2 år mellom barna og de første månedene var eldste i barnehagen som vanlig, men da mellom 10-15. Da babyen ble noen måneder gammel og rutinene var litt mer på plass begynte jeg å ha eldste hjemme 1-2 dager i uka. Da ytret barnehagen ønske om at eldste ble levert tidlig fremfor kl. 10 slik som vi pleide, og hver gang jeg har hatt henne hjemme får jeg litt følelsen av at de mener hun har gått glipp av «viktig pedagogisk opplegg» eller noe sånt. Men hun er jo ikke 3 år en gang og etter min mening er tid med familien viktigst når barna er så små (så fremt foreldrene klarer å aktivisere barnet, selvsagt. Dersom alternativet er å sitte på gulvet og pusle for seg selv mens mor er opptatt med babyen så er det jo bedre at barnet er i barnehagen) 

Anonymkode: d9a1a...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillelykke skrev:

Vi fikk heller ingen reaksjon på det når vi var i permisjon. Det er 2.5 år mellom våre også. Var veldig travelt med babyen som hadde melkeallergi og gråt opptil 18 timer i døgnet. Da hadde storebror det bedre i barnehagen. Jeg leverte 09:30 og hentet han mellom 14:30-15;00. Så han hdde ikke veldig lange dager. På de dagene hvor babyen gråt ekstremt mye hentet far.

samme som meg. Hvordan gikk det med melkeallergien hos din ble det ikke bedre av spesialernæringen?

Anonymkode: 1360d...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begge barna hjemme. Nå er eldste i barnehage og yngste fortsatt hjemme. Jobber redusert.

Anonymkode: 7ec9d...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk motsatt erfaring da jeg opplever at barnehagen oppfordrer til at eldstebarnet leveres i barnehagen hver dag, har bedt om at hun leveres tidlig osv. 

Det er 2 år mellom barna og de første månedene var eldste i barnehagen som vanlig, men da mellom 10-15. Da babyen ble noen måneder gammel og rutinene var litt mer på plass begynte jeg å ha eldste hjemme 1-2 dager i uka. Da ytret barnehagen ønske om at eldste ble levert tidlig fremfor kl. 10 slik som vi pleide, og hver gang jeg har hatt henne hjemme får jeg litt følelsen av at de mener hun har gått glipp av «viktig pedagogisk opplegg» eller noe sånt. Men hun er jo ikke 3 år en gang og etter min mening er tid med familien viktigst når barna er så små (så fremt foreldrene klarer å aktivisere barnet, selvsagt. Dersom alternativet er å sitte på gulvet og pusle for seg selv mens mor er opptatt med babyen så er det jo bedre at barnet er i barnehagen) 

Anonymkode: d9a1a...080

det høres ut som du har hatt en veldig luksuriøs situasjon med barn nr.2 for i min situasjon har den vært som hun andre her med melkeallergi. Å ha eldste hjemme da blir verken kjekt for eldste eller for mor. men med en slik situasjon som din så ville det nok være å foretrekke for de aller fleste å ha eldste litt hjemme den og så sant barnet var enig da. Her synes eldste det er utrolig kjekt å kunne løpe og herje og leke og virkelig utfolde seg i lag med andre jevnaldrende.

Anonymkode: 1360d...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk motsatt erfaring da jeg opplever at barnehagen oppfordrer til at eldstebarnet leveres i barnehagen hver dag, har bedt om at hun leveres tidlig osv. 

Det er 2 år mellom barna og de første månedene var eldste i barnehagen som vanlig, men da mellom 10-15. Da babyen ble noen måneder gammel og rutinene var litt mer på plass begynte jeg å ha eldste hjemme 1-2 dager i uka. Da ytret barnehagen ønske om at eldste ble levert tidlig fremfor kl. 10 slik som vi pleide, og hver gang jeg har hatt henne hjemme får jeg litt følelsen av at de mener hun har gått glipp av «viktig pedagogisk opplegg» eller noe sånt. Men hun er jo ikke 3 år en gang og etter min mening er tid med familien viktigst når barna er så små (så fremt foreldrene klarer å aktivisere barnet, selvsagt. Dersom alternativet er å sitte på gulvet og pusle for seg selv mens mor er opptatt med babyen så er det jo bedre at barnet er i barnehagen) 

Anonymkode: d9a1a...080

Når barn blir levert sent i barnehagen er det ofte mye vanskeligere å komme inn i god lek, ettersom de andre barna har etablert leken sin for lenge siden. Det kan gjøre av avskjeden blir vanskeligere og at starten på dagen blir «tyngre» for barna enn den behøver å være. Dette er i alle fall min erfaring. Det er gjerne derfor barnehagen ønsker at du skal levere han tidligere de dagene hun er i barnehagen 😊 Synes det er rart at de ikke har gitt deg en grunn for hvorfor de ønsker det. 

Anonymkode: 2ff80...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hjemme i perm og har to barn i bhg. Jeg har de ikke noe ekstra hjemme bare fordi jeg er hjemme. Det er jo i bhg de har sin sosiale arena. Hjemme går de stort sett i hælene mine og gnåler om å få se på TV. (Selv om vi finner på hyggelige ting sammen.) De har ikke spesielt kortere dager heller. Stort sett fra 0830-1530. 

Men siden vi har familie litt her og der har jeg tatt dem ut av bhg noen ganger fordi vi skal besøke slekt. Gjerne da en fredag og mandag. Har ikke falt meg inn å fundere på hva barnehagen tenker om det. Det har de strengt tatt ikke noe med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

samme som meg. Hvordan gikk det med melkeallergien hos din ble det ikke bedre av spesialernæringen?

Anonymkode: 1360d...c37

Jo, ble helt fin. Men det tok tid før vi fant ut av det. Hun er nå ett år og det ser ut til at hun har vokst det av seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan komme med anbefalinger om de merker at det er en negativ endring på de eldre søsknene, ikke forlange, men anbefale. Også er det  opp til foreldrene selv om de tar det til seg eller gir en god faen. Og selvsagt oser barna seg i barnehagen, på samme måte som vi voksne trives på jobb, men jeg for min del elsker også en fridag i ny og ne😉

Anonymkode: 699c6...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...