Gå til innhold

Rar R


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at enkelte østlendinger, har en blading av skarre og rulle R i språket ? Eksempler Monica Mæland, Magdi (Karpe diem) , Anniken Hutfielt m.fl ?

Anonymkode: 53283...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke de to første du nevner, men Huifeldt forklarer r-en sin her: https://www.nrk.no/video/PS*98448

For øvrig sier Språkrådet dette om skarre-r i Oslo: «Elles har eit lite mindretal på vestkanten i Oslo skarra, visstnok fordi ein tidlegare nytta barnepiker frå Sørlandet og Danmark. Frogner-r har dette vorte kalla. (Men ein annan r-lyd på Oslo vest, ein surrande tungespiss-r, kan òg ha blitt sett i denne båsen.) Skarring har delvis vore rekna som «fint» i Kristiania, jamfør at dansk, som har hals-r, tidlegare var teaterspråk i byen; dessutan har bergensk bokmål i periodar hatt høg nasjonal status.»

Anonymkode: 76e6a...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå til dags er det rett og slett en talefeil. En riktig rulle-r er vanskelig å lære seg, så dermed ender man med mange snåle varianter av denne. Ofte erstattes den med en slags j. Skarre-r er mye enklere, men dersom barnet vokser opp i et miljø med rulle-r vil det bli denne snodige mellomtingen. Det kan også gjelde om et barn har foreldre med en annen dialekt.

Landsdeler med skarre-r har sjelden problemer med at barn har talefeil på denne. Oftest er det s som da er vanskeligst.

Anonymkode: b10e6...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at enkelte østlendinger, har en blading av skarre og rulle R i språket ? Eksempler Monica Mæland, Magdi (Karpe diem) , Anniken Hutfielt m.fl ?

Anonymkode: 53283...69f

Monica Mæland er vel ikke østlending?! Så vidt jeg vet er hun fra Arendal, hvor denne r-en er vanlig, muligens er skarringen noe forsterket siden hun har bodd i Bergen i mange år.

Anonymkode: 4a8bd...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Nå til dags er det rett og slett en talefeil. En riktig rulle-r er vanskelig å lære seg, så dermed ender man med mange snåle varianter av denne. Ofte erstattes den med en slags j. Skarre-r er mye enklere, men dersom barnet vokser opp i et miljø med rulle-r vil det bli denne snodige mellomtingen. Det kan også gjelde om et barn har foreldre med en annen dialekt.

Landsdeler med skarre-r har sjelden problemer med at barn har talefeil på denne. Oftest er det s som da er vanskeligst.

Anonymkode: b10e6...1f5

Hvordan kan S bli vanskelig?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.11.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Det kan også gjelde om et barn har foreldre med en annen dialekt.

Tror dette er ganske forskjellig fra menneske til menneske, å hvilken innvirkning foreldrene har i språket til barnet

Nå bor jeg på sørvestlandet, mine foreldre er fra henholdsvis nord hordaland og sunnmøre og ruller som bare på r, jeg er oppvokst mesteparten av mitt liv her å skarrer å ingen påvirkning dialekt eller språkmessig fra foreldre, en jente i klassen min på barneskolen var også født og oppvokst på samme sted, men kun hennes far var "utenfra", han var fra finnmark og det gjenspeilte seg mye i språket hennes i denne alderen, ble en dialekt/språk som var vanskelig å plassere noe a la gjert ingebrigtsen, ( men uten all banningen da)

Som barn av 80 tallet var vi begge barna mye mer med våre mødre, så vil jo tro vi barna burde hatt mer dialekt påvirknig der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...