Gå til innhold

Feire jul med svigerinne som er mye strengere enn oss med barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er ikke så veldig strenge. Barna på ett og seks får gå fra bordet når de er ferdig , De får og være barn og leke og løpe litt inne.

Svigerinne og mannen truer nærmest barnet sitt på to år , "Nå sitter du pent! " kanskje fem ganger iløpet av måltidet. Han får ikke være barn i andre sammenhenger heller. F eks får han tilsnakk når han bæsjer i bleia, "det lukter så vondt! Kunne du ikke venta?" 

Hvordan takle dette på julaften? Vi vil ikke bli sett på som villstyringer. 

Anonymkode: ec5e8...7be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et barn på seks å bør ha lært seg å sitte ved bordet en stund. En ettåring kan også fint bli sittende med noen leker f eks. Jeg synes ikke det er så koselig å sitte å spise julemiddagen mens ungene herjer rundt bordet. Det er ikke nødvendig å være helt nazi heller, men jeg synes barn bør oppdras til å kunne tas med bort og på restaurant uten å forstyrre for mye.

Anonymkode: 0bb6c...f97

Det er barnas jul også da ,ikke bare din. Barna er ett subjekt, og ikke ett objekt,akkuratt som deg. Man har ulike forutsetninger...

Anonymkode: ec5e8...7be

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke så strenge vi heller, men er vi på besøk hos andre prøver vi rette oss etter det. Vår fireåring får ikke gå fra "med en gang", vi forventer at han kan sitte litt. Men en julemiddag varer jo lenge, så han får nok gå fra før oss andre og leke litt rolig. Løping og herjing inne får han ikke lov til, men selvfølgelig være som barn er ellers. Jeg tenker seksåringen deres må vel klare å sitte ved bordet en stund ihvertfall? En 1åring kan man ikke forvente så mye av, da. 

Anonymkode: 28af6...074

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping i fellesrom og barn som ikke har bordskikk ER en uting, så jeg synes det er bra det finnes folk enda som stopper dette før det går for langt. Å gå fra matbordet med en gane de er ferdige har mine barn aldri fått lov til å gjort. De må sitte orntlig og vente litt før de får gå. Hvis de ikke lærer hvordan de skal oppføre seg nå, når skal de lære det da? Er alt for mange curlingforeldre der ute. 

Dessuten har jo dere takket ja til å feire jul i deres hjem, så da må dere bare svelge den kamelen. 

Anonymkode: 80eda...c4c

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnas jul også da ,ikke bare din. Barna er ett subjekt, og ikke ett objekt,akkuratt som deg. Man har ulike forutsetninger...

Anonymkode: ec5e8...7be

Det står ikke noe i HI om at disse barna ikke har forutsetninger for å kunne sitte ved bordet.

Anonymkode: 0bb6c...f97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnas jul også da ,ikke bare din. Barna er ett subjekt, og ikke ett objekt,akkuratt som deg. Man har ulike forutsetninger...

Anonymkode: ec5e8...7be

Jo men så er det ikke bare barnas jul heller. Skal ikke løpe rundt som ville aper og gjøre som de vil bare fordi det er jul. 

Anonymkode: 80eda...c4c

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan takle dette på julaften? Vi vil ikke bli sett på som villstyringer. 

Anonymkode: ec5e8...7be

Hvordan andre ser på deg kan du ikke styre. Svigerinnen din har akkurat like stor rett på å se på dine barn som villstyringer som du har rett til å se på henne som streng og truende. Dere må avfinne dere med at dere har ulikt syn på barneoppdragelse og respektere hverandre for at dere har gjort ulike valg. Ingen av dere er perfekte, men dere gjør ting på den måten dere mener er best. Dette gjelder både svigerinnen og du/din mann.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å snakke om noen felles bordregler på forhånd? Si noe om at det blir enklere for alle hvis man har ca samme regler for spisingen den dagen? 

Vi gjorde det i vår familie, men der ble nok vi ansett som de strenge... Våre barn blir opplært til at alle barna må vente på hverandre for de kan gå fra f.eks, men trenger da ikke vente på at de voksne skal spise ferdig. Jeg syns det er viktig for å skape litt matro, og ganske irriterende og skaper mye uro for alle når andre barn går til og fra og løper rundt bordet osv. Vi har ikke massevis av regler hjemme, men at barna venter på hverandre ved middag og at det ikke er lov å løpe inne, er to innarbeidede regler hos oss. Hvis vi slipper opp det, frykter jeg det fulle kaos. 

Så jeg skjønner faktisk svigerinnen din. Men masse kjeft høres jo ikke trivelig ut, da. Og hvis de faktisk kjefter på ham for å bæsje i bleia, er jo ikke det bra. 

Men generelt, syns jeg det er slitsomt med de som har fullt frislipp på barna og ingen grenser. Blir ofte overrasket over hva enkelte barn får lov til. Nå kan det være dine barn bare er rolige og ikke trenger så tydelige regler for at de skal oppføre seg greit, men for mange familier som tenker som deg betyr det at barna blir slitsomme å ha på besøk. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye strengere enn svigerinnen min, og ser for meg reversert problem i år. Vårt barn får ikke rope ved bordet, han må ta av tallerkenen selv, si takk for mat og vi jobber veldig med at herjing og masing rundt matbordet mens andre spiser ikke er lov - da må de sette seg igjen.

Svigerinne har ingen av disse reglene for sine 4 barn, så ser for meg at det kan oppleves som urettferdig for min når de får lov/slipper, men jeg orker ikke å få migrene fordi ungene oppfører seg som brølaper.

Skal være hos svigers, så her må vi vel bare kjøre eget løp.

 

Anonymkode: 91be3...068

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bordskikk og oppførsel så er jeg på linje med svigerinnen her. Løping og herjing er en uting, spesielt ved familiemiddager/høytider. 

Anonymkode: 867e6...bc0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det takler nok både dere og barna helt fint. Ettåringen må man jo ha en plan for når det gjelder lang julemiddag, en seksåring bør sitte til alle barn er ferdige, eventuelt alle går fra bordet. Leke og løpe rundt kan de ikke gjøre (i samme rom) mens resten av familien spiser julemiddag, det sier seg selv

Anonymkode: 12fd9...0a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke feire HOS de da. Jeg skjønner ikke hvor dere har det fra. 

Kanskje vi må øve mer på dette nå. NÅ ble dere vel overrasket nå! Når jeg ikke gikk i forsvar?😅 

Hvordan tenker dere man kan øve på dette da ? De er jo truende..

Anonymkode: ec5e8...7be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det takler nok både dere og barna helt fint. Ettåringen må man jo ha en plan for når det gjelder lang julemiddag, en seksåring bør sitte til alle barn er ferdige, eventuelt alle går fra bordet. Leke og løpe rundt kan de ikke gjøre (i samme rom) mens resten av familien spiser julemiddag, det sier seg selv

Anonymkode: 12fd9...0a5

Jeg sa heller aldri at de skulle løpe rundt bordet.

Anonymkode: ec5e8...7be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi skal ikke feire HOS de da. Jeg skjønner ikke hvor dere har det fra. 

Kanskje vi må øve mer på dette nå. NÅ ble dere vel overrasket nå! Når jeg ikke gikk i forsvar?😅 

Hvordan tenker dere man kan øve på dette da ? De er jo truende..

Anonymkode: ec5e8...7be

Om de er truende må dere bare slå ned på det. Men 6 åringen er vel stor nok til at dere kan forklare problemet?

Anonymkode: cd7d5...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke feire HOS de da. Jeg skjønner ikke hvor dere har det fra. 

Kanskje vi må øve mer på dette nå. NÅ ble dere vel overrasket nå! Når jeg ikke gikk i forsvar?😅 

Hvordan tenker dere man kan øve på dette da ? De er jo truende..

Anonymkode: ec5e8...7be

Hva mener du med truende egentlig? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke feire HOS de da. Jeg skjønner ikke hvor dere har det fra. 

Kanskje vi må øve mer på dette nå. NÅ ble dere vel overrasket nå! Når jeg ikke gikk i forsvar?😅 

Hvordan tenker dere man kan øve på dette da ? De er jo truende..

Anonymkode: ec5e8...7be

En seksåring trenger vel ikke akkurat å øve på å sitte rolig? Går ikke barnet på skolen? Du får forklare at barnet må sitte ved bordet til det får beskjed om at det er greit å gå fra under julemiddagen.

Anonymkode: 0bb6c...f97

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det å sitte ved bordet, i alle fall til alle barn er ferdige, ikke er å være streng, det er normal bordskikk. Jeg kan ikke helt skjønne at det skal være så fælt at barna dine må sitte til bordet litt lenger enn de pleier. Og alt det andre er jo bare å overse. Det er nå en gang slik at folk har forskjellige regler hjemme og oppdrar barna sine ulikt. sånn er det bare og man tilpasser seg. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...