Jerry Lee Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Jeg ønsker deres beste oppskrifter på klassiske kjøttkaker. Jeg kommer ikke til å bidra her siden jeg er lite god på dette. Men vil tilegne meg deres kunnskaper. Tusen takk.
Muskath Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 Det jeg syns blir veldig godt er like deler medisterfarse og kjøttdeig. Tilsatt ett-to egg og en raspet løk, pluss litt krydder. Farsen er jo krydret, men det trengs litt salt og pepper til kjøttdeigen. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 Ikke spesielt god jeg heller, men gjør det enkelt blander i et egg, en liten skvett melk, litt potetmel, litt finhakket løk, salt, pepper og muskat.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 Rør kjøttdeigen grundig med litt salt først (bruk kjøttdeig eller karbnadedeig uten salt og vann). Tilsett litt vann. Jeg bruker ikke mer enn 2-3 ss vann til 500 gram kjøtt. Rør inn ett rått egg. Tilsett 1 raspet løk og 1 liten raspet rå potet (jeg bruker den rå poteten istedet for potetmel eller annet bindemiddel). Tilsett nykvernet pepper. Stek raskt i varm panne (trenger ikke være gjennomstekt, men må være fint brune utenpå). Legg i jerngryte. Kutt opp minst 1 løk i båter og legge i jerngryta. Brun mel i stekefettet etter stekningen av kjøttkakene. Lag brun saus på normal måte og hell over i jerngryta. Småkok kjøttkakene i sausen inntil løken er myk og blank og kjøttkakene ferdige. Smak til sausen med salt og pepper. Server med tilbehør etter egen smak og ønske. Anonymkode: a7384...348 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #6 Skrevet 22. november 2018 Mikser kjøttdeigen med litt salt til den blir seig, så har jeg i pepper, ingefær og muskatt. Deretter melk og litt potetmel til deigen har fått en god konsistens å jobbe med. Steker en prøvekake og sjekker at det ikke er for løst eller fast, og om det trengs mer krydder. Pleier ikke ha løk i kjøttkakene, men steker løk i pannen etter å ha stekt kjøttkakene, og så tar jeg ut løken og lager saus på stekerestene/koker ut pannen. Blir godt syns jeg. Anonymkode: ab049...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #7 Skrevet 22. november 2018 Jeg har oppi en dl lettkokte havregryn også. Stiller meg ellers bak det som er skrevet. Anonymkode: 7e83f...b7e 2
Jadzia Skrevet 22. november 2018 #8 Skrevet 22. november 2018 500 gram kjøttdeig 1 1/4 ss potetmel 1 dl melk 1/4 ts muskat 1/4 ts pepper 1/2 ts salt Bland godt, form kaker og stek de på middels varme til gjennomstekt 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #9 Skrevet 22. november 2018 Jeg bruker kjøttdeig, revet potet, finhakket løk, litt vann, salt, pepper, revet muskat og malt ingefær. Anonymkode: cee4e...c46 1
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #10 Skrevet 22. november 2018 Tusen takk for alle bidrag så langt. Lærerikt og spennende. Og garantert nydelig alt sammen.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #11 Skrevet 22. november 2018 Er jeg den eneste her som bare ruller sammen kjøttdeigen i boller og steker dem? Haha. Fin tråd, tror jeg får prøve noen av disse oppskriftene. 😊 Er ikke flink til å lage kjøttkaker selv. Anonymkode: 2c626...579 1
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #12 Skrevet 22. november 2018 ..jeg lurer på om @Hoppetaujenta lager kjøttkaker...?! 😊
Hoppetaujenta Skrevet 22. november 2018 #13 Skrevet 22. november 2018 Joda det hender seg det, men jeg gjør nok ikke noe mere enn et og annet av det som er nevnt her allerede. Finhakket løk er viktig. Jeg lager kakene middels store, steiker forsiktig en god brunet skorpe og så får de godgjøre seg og bli gjennomferdige i den deilige brune sausen som selvfølgelig er et must. Utkoking av steikepanna må til for å få god smak og for min del skal dette ta sin tid. Mat som lages langsomt og vennlig, blir den aller beste. 3
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #14 Skrevet 22. november 2018 (endret) 13 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Joda det hender seg det, men jeg gjør nok ikke noe mere enn et og annet av det som er nevnt her allerede. Finhakket løk er viktig. Jeg lager kakene middels store, steiker forsiktig en god brunet skorpe og så får de godgjøre seg og bli gjennomferdige i den deilige brune sausen som selvfølgelig er et must. Utkoking av steikepanna må til for å få god smak og for min del skal dette ta sin tid. Mat som lages langsomt og vennlig, blir den aller beste. Tusen takk til deg, og, for bidrag. Nettopp sånn bør det være. Endret 22. november 2018 av Jerry Lee 1
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2018 Jeg lager kjøttkaker 2-3 ganger i året. For mye jobb til bare meg sjæl. Men bruker salige farmors håndskrevne oppskrift. Mye innebærer alt dere sier... men egg og muskat er helt nødvendig. Og finskåren løk. 😀 1
Hoppetaujenta Skrevet 22. november 2018 #16 Skrevet 22. november 2018 Bare hyggelig vet du. Veldig viktig med langsom smaking langs veien også. 2
Hoppetaujenta Skrevet 22. november 2018 #17 Skrevet 22. november 2018 Kan sikkert bruke tyttebær i også? ...når jeg tenker litt på det. 1
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #18 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Bare hyggelig vet du. Veldig viktig med langsom smaking langs veien også. Når møtes vi og mekker kjøttkaker sammen? Hæ? 😉 1
Jerry Lee Skrevet 22. november 2018 Forfatter #19 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Kan sikkert bruke tyttebær i også? ...når jeg tenker litt på det. Ikke inni, vel? På siden...seff!
Hoppetaujenta Skrevet 22. november 2018 #20 Skrevet 22. november 2018 Hvor du vil. Begge deler. Når du vil. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå