Gå til innhold

Paven i nyhetene


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg vet det har vært påske og at paven står med ett ben i graven, men er det grunn nok til å oversvømme nyhetene med pave-stoff? Sist jeg sjekket var ikke Norge katolsk. Hvem har interesse av å høre at paven ikke klarer å fremsi en preken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Faktisk så er vi ganske mange Katolikker her i Norge som gjerne vil vite hvordan vår kjære Pave har det. Har det noe større interesse for deg kanskje om Morten Harket bryter ut av et samboerskap ???? Paven er tross alt leder for den største Kirken i verden også da. Er ikke akkurat de lengste reportasjene som kommer heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er vi ganske mange Katolikker her i Norge som gjerne vil vite hvordan vår kjære Pave har det.

Men det er da ikke noe problem å finne ut av det uten at det skal ha daglige direktesendinger i norske nyhetssendinger..?

Helt enig med trådstarter. Møkkalei av pavestoff, og jeg ser virkelig ikke nyhetsverdien før han er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Faktisk så er vi ganske mange Katolikker her i Norge som gjerne vil vite hvordan vår kjære Pave har det.

Dere er bare ca 50 000, så ser ikke akkurat det som en stor nok gruppe til å få egne nyhetssendinger. Men det er nok ikke på grunn av dere dette sendes, men at dette ansees som noe av nyhetsinteresse for de fleste. Tror de har bommet litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Faktisk så er vi ganske mange Katolikker her i Norge

Dere utgjør bare 1.01 % av befolkningen. Det er ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Enig med trådstarter. På sett og vis har paven/pavekirken og dens stilling vel så stor generell interesse for meg som andre trossamfunn, men som løsreven tabloidjournalistikk over en gammel manns skrantende helse synes jeg det blir vel mye dekning. Kan dels tilgi nyhetene med at det er påske og den protestantiske kirken mangler "høytids-kjendiser" og glamour generelt, men det blir jo litt patetisk:) savner man gull og glitter får man bli katolikk på "orntlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi er mange nok, dersom dere har så innmari store problemer med pavestoff har dere vel en avknapp på tv eller radio når de har en kort reportasje der :roll: Goshameg alt man skal irritere seg over. Vi utgjør kanskje ikke en stor gruppe her i Norge, men det betyr alikevel ikke at vi ikke er interesserte og det finnes faktisk andre utenom Katolikker som også vil høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke katolikk, men har stor interesse av pavestoffet i media. Følger utviklingen til paven med stor interesse og håper han har det bra.

Paven blir betraktet som en av verdens mektigste menn og i motsetning til mange andre mektige menn så er pavens mål og budskap utelukkende medmenneskelig. Man kan være enig eller uenig i hans (dvs. katolisismens) syn på enkeltsaker, men det er ikke til å stikke under en stol at paven spiller og har spilt en stor rolle for hele verden.

Og ærlig talt: Er det noe å irritere seg over da, at man får se en gammel mann i to minutter på TV innimellom når man tenker på all møkka som sendes på det fjernsynet innimellom!!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M

an kan være enig eller uenig i hans (dvs. katolisismens) syn på enkeltsaker, men det er ikke til å stikke under en stol at paven spiller og har spilt en stor rolle for hele verden.

Det er da vel ingen som har bestridt dette?

Jeg ser allikevel INGEN nytteverdi i live-sendinger fra ulike steder i Roma ettersom hvor han befinner seg. intervjuer med påsketurister i Roma for å høre hva de synes om pavens helse, inngående beretninger om hvordan han viftet med en olivenkvist fremfor å snakke, hvordan han leker med duer i vinduet osv.

Like lite som jeg synes noe om alt som skrives om kongen om dagen (rent bortsett fra at Kongens helse har noe å si direkte for vår statsform og derfro er noe mer interessant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Jamen så slå av tv'en da vel. Er ikke katolikk selv, men synes paven virker som en fantastisk person og håper at det går bra med ham. Synes paven er mye mer interessant å se og høre om enn Sven Os bryllup eller den årlige fylleturen til Strømstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen så slå av tv'en da vel. Er ikke katolikk selv' date=' men synes paven virker som en fantastisk person og håper at det går bra med ham. Synes paven er mye mer interessant å se og høre om enn Sven Os bryllup eller den årlige fylleturen til Strømstad.[/quote']

'

Noe av saken her er vel at jeg liker å se på nyhetene, og mener ikke at pavestoff daglig hører hjemme der. ei heller Sven O og mye annet, men det er ihvertfall ikke daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke hver dag at paven er i nyhetene da!! Men han har vært syk, veldig syk og i tillegg har en av katolisismens største høytider der paven spiller en stor rolle også vært over oss. Kanskje ikke veldig rart at han har vært i nyhetsbildet da vel?

Akkurat som at du ikke trenger å plages med kongens sykdom hver dag i året heller...eller alt annet du ikke bryr deg om her i verden. Ikke alle bryr seg om det samme.

Jeg liker også å se på nyhetene og det kan faktisk være noe du bryr deg veldig mye om som jeg finner knekkende likegyldig og som jeg ikke mener har noenting med mitt liv å gjøre, men jeg blir da ikke provosert over at det er på TV likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Chanandler Bong

Ja liker og å se på nyhetene, men synes det er mye som ikke er nyheter i det hele tatt. Men, noen liker mora, andre dattera......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Bottom line: Det er snakk om en gammel syk mann, som er redusert til en skrukkede og sliten gallionsfigur. La nå fyren få hvile og innstill en ny (valgt blant en haug med kardinaler som sikkert allerede gjør mer av pavens oppgaver enn paven selv) som er kvikk nok til en slik oppgave. Dette har ihvertfall et snev av nyhetsverdi i seg.

Personlig mener jeg at den gamle paven som så vidt klarer å prate og gå får katolisismen til å virke som en karikaturreligion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fundert på hvorfor vi absolutt skal høre om hvordan den går med denne paven. Greit nok at noen er katolikker her, men dette er opplysninger som kan søkes lett opp. Har ingen forhold til paven, aldri hatt det heller, tipper det samsvarer med de fleste andre her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Katolisismen er en av verdens største religioner. Det bor riktignok ikke veldig mange katolikker i Norge, men det er nå endel.

Stort sett er det ikke veldig mye snakk om Paven på tv. Det kan gå mange måneder mellom hver gang han dukker opp i et lite innslag. Men nå er Paven syk, og kirken har hatt sin viktigste høytid. At Paven da får et større fokus i mediene enn vanlig ser jeg på som helt naturlig.

Hadde det vært snakk om daglig pavenyheter over lange perioder er jeg helt enig i at det hadde blitt for mye. Men jeg synes ikke en har krysset den grensen enda - så mye pavestoff er det da virkelig ikke på nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TV2s morgennyheter i dag var 3-4 av 8 min viet paven. Størstedelen av reportasjen var filming fra en halvtom kirke i New York og på Filipinene, samt bilde av italienere som stod på gaten og ba. Også viste de nok engang de triste bildene fra forrige uke eller noe sånt av paven i vinduet som prøvde å snakke men ikke fikk det til.

Hva er nyhetsverdien i dette? Greit å bruke 1 min på å opplyse om at han er blitt verre i løpet av natten, men det er særlig alt dette andre jeg reagerer på. Om de skal vise noe slikt, kan de ikke ihvertfall vise noe fra norske katolske miljøer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Skal være enig i det, hvis de virkelig har brukt halve nyhetssendingen på å komme med så lite nytt er det for gale. Men stort sett pleier ikke innslagene være så lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Nå virker det jo som Paven ligger for døden, så det er vel naturlig at de følger ham tett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...