Gå til innhold

Tråden for oss introverte


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Ardwinna skrev (På 6.5.2022 den 19.49):

Min teori: Barn har oftere evnen til å takle stillhet uten å føle behov for å fylle den med prat. Selv om de er pratsomme og gjerne vil dele tankene sine med deg, snakker de ikke bare for å snakke. Det er først når man blir eldre at man begynner med påtvungen, høflig small talk.

Det er jo også en mulighet for at du har en grad av autisme? Etter å ha lest om mennesker som får diagnosen i voksen alder, har jeg stadig tatt meg i å tenke hvor mye som stemmer overens med egne erfaringer. En av tingene er at jeg alltid føler at alle andre voksne er så gode på å være voksne med alt det det innebærer, mens jeg føler meg som en alien som aldri fikk lest instruksjonsheftet og ikke aner hvordan man egentlig skal være. Dette virker også inn på sosial interaksjon, og jeg blir veldig lett sliten av å være sosial fordi jeg anstrenger meg så mye for å være "normal". Sammen med barn føler jeg meg mer normal, men jeg regner med de anser meg som den litt rare voksne. :ler:

Tror ikke jeg har grad av autisme. Jeg var normalt sosial som barn og hadde flere venner. Var et snilt barn som ikke hadde problemer med det sosiale. Angstproblemet gjorde seg ikke til kjenne før i ungdomstiden. Og frem til da var jeg også veldig god på skolen, faglig sett.

Tror heller at jeg mistet pappaen min på barneskolen gjorde noe med meg.

Kanskje jeg bare var arvelig disponert for sosiale problemer og at det slo ut først i ungdomstiden.

Helt ærlig har jeg intet ønske om å ha en merkelapp på meg.

Endret av Anonymburker
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymburker skrev (54 minutter siden):

Tror ikke jeg har grad av autisme. Jeg var normalt sosial som barn og hadde flere venner. Var et snilt bstn som ikke gadde problemer med sosiale. Angstproblemet gjorde seg ikke til kjenne før i ungdomstiden. Og frem til da var jeg også veldig god på skolen, faglig sett.

Tror heller at jeg mistet pappaen min på barneskolen gjorde noe med meg.

Kanskje jeg bare var arvelig disponert for sosiale problemer og at det slo ut først i ungdomstiden.

Helt ærlig har jeg intet ønske om å ha en merkelapp på meg.

Jeg skjønner (og respekterer) at du ikke vil ha merkelapp på deg, og jeg sier på ingen måte at du er autist. Ville bare nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (23 timer siden):

Tror ikke jeg har grad av autisme. Jeg var normalt sosial som barn og hadde flere venner. Var et snilt bstn som ikke gadde problemer med sosiale. Angstproblemet gjorde seg ikke til kjenne før i ungdomstiden. Og frem til da var jeg også veldig god på skolen, faglig sett.

Tror heller at jeg mistet pappaen min på barneskolen gjorde noe med meg.

Kanskje jeg bare var arvelig disponert for sosiale problemer og at det slo ut først i ungdomstiden.

Helt ærlig har jeg intet ønske om å ha en merkelapp på meg.

Jeg var god på skolen og alt det der, men hadde og har problemer med å skaffe meg venner og å skjønne "kodene". Jeg tok en test på en DPS jeg gikk til en kort periode og fikk diagnosen "nesten-autist" som da vil si introvert, for det ligger omtrent der på skalaen. Jeg er oppegående ellers og så lenge andre initierer kontakten, så er jeg med på det meste, men jeg liker meg godt alene og det er godt å være for meg selv etter en dag når noe skjer. Jeg kunne slå i bordet med denne "diagnosen" ovenfor NAV da jeg (pga andre sykdommer) skulle ha arbeidsutprøvning og jeg kunne si at jeg likte meg bedre på et kontor for meg selv og ikke i en resepsjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
sofie777 skrev (1 minutt siden):

Jeg var god på skolen og alt det der, men hadde og har problemer med å skaffe meg venner og å skjønne "kodene". Jeg tok en test på en DPS jeg gikk til en kort periode og fikk diagnosen "nesten-autist" som da vil si introvert, for det ligger omtrent der på skalaen. Jeg er oppegående ellers og så lenge andre initierer kontakten, så er jeg med på det meste, men jeg liker meg godt alene og det er godt å være for meg selv etter en dag når noe skjer. Jeg kunne slå i bordet med denne "diagnosen" ovenfor NAV da jeg (pga andre sykdommer) skulle ha arbeidsutprøvning og jeg kunne si at jeg likte meg bedre på et kontor for meg selv og ikke i en resepsjon.

Hva er det du sier er vi introverte nesten autister :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AthenaRavenLuna skrev (2 minutter siden):

Hva er det du sier er vi introverte nesten autister :sjokkbla:

Ja, introverthet er en del av spekteret. Men på den "snille" siden om man kan kalle det det. (Kanskje ikke den beste linken, men har lest mer om det, det er bare å google)

Endret av sofie777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
sofie777 skrev (40 minutter siden):

Ja, introverthet er en del av spekteret. Men på den "snille" siden om man kan kalle det det. (Kanskje ikke den beste linken, men har lest mer om det, det er bare å google)

Jøss, ble litt satt ut, må innrømme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AthenaRavenLuna skrev (3 minutter siden):

Jøss, ble litt satt ut, må innrømme det. 

Skjønner det, men det endrer ikke så mye, bortsett fra sånn med NAV og lignende. Ikke noe jeg tenker på i hverdagen, men det forklarer et par ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (På 6.5.2022 den 23.45):

Jeg skjønner (og respekterer) at du ikke vil ha merkelapp på deg, og jeg sier på ingen måte at du er autist. Ville bare nevne det.

Null stress, jeg har sikkert selvdiagnostisert meg med det meste oppi gjennom årenes løp uansett. Men nå er jeg der at jeg ikke vil vite. Det føles så meningsløst å skulle bruke livet til å rote etter en diagnose eller merkelapp. Jeg er som jeg er, og jeg fungerer på de fleste arenaer.

Om jeg ikke er en person som kan få venner eller kjæreste/familie, so be it.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (3 timer siden):

Ja, introverthet er en del av spekteret. Men på den "snille" siden om man kan kalle det det. (Kanskje ikke den beste linken, men har lest mer om det, det er bare å google)

Man har vel ikke autisme fordi man er introvert, vel 🤪 Det er vel ganske mange kriterier som skal tickes av for å gi autismediagnose?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (5 minutter siden):

Man har vel ikke autisme fordi man er introvert, vel 🤪 Det er vel ganske mange kriterier som skal tickes av for å gi autismediagnose?

Tenkte det samme, man er ikke autist liksom bare fordi man føler seg som en introvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (6 minutter siden):

Tenkte det samme, man er ikke autist liksom bare fordi man føler seg som en introvert

Nei, det kan umulig stemme. 

Og det er jo sikkert 100 andre kjennetegn på autisme som enkeltvis kan finnes hos mennesker som ikke har autisme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AthenaRavenLuna skrev (7 timer siden):

Jøss, ble litt satt ut, må innrømme det. 

Tenker ikke helt det jeg altså.. ikke vært borti dette. Og jeg jobber mye med autisme. Kan ha misset så klart, og det er jo ulike meninger, men ja. Ville si det siden du ble satt ut🙂

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Tenker ikke helt det jeg altså.. ikke vært borti dette. Og jeg jobber mye med autisme. Kan ha misset så klart, og det er jo ulike meninger, men ja. Ville si det siden du ble satt ut🙂

Takk, for at du skrev dette, ble lettet nå. :)

Også er det vel slik også at de med autisme  fungerer svært dårlig eller ikke sosialt? (og mange andre faktorer også selvsagt) Og sånn er ikke jeg, fungerer bra sosialt  når jeg må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AthenaRavenLuna skrev (Akkurat nå):

Takk, for at du skrev dette, ble lettet nå. :)

Også er det vel slik også at de med autisme  fungerer svært dårlig eller ikke sosialt? (og mange andre faktorer også selvsagt) Og sånn er ikke jeg, fungerer bra sosialt  når jeg må. 

Så bra! Jeg opplever autisme som noe veldig kvalitativt ulikt alt annet. Og det er myyye som skal til for å kalle noe autisme. Det kan også være trekk som minner om sosial fobi og engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse men det oppleves veldig ulikt og annerledes det også når man undersøker og finner autisme syns jeg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere over: Jeg har ikke sagt at introverte har autisme, men NESTEN-autisme. Alle er et eller annet sted på spekteret. Introverte er bare nærmere autisme enn de fleste andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (52 minutter siden):

Til dere over: Jeg har ikke sagt at introverte har autisme, men NESTEN-autisme. Alle er et eller annet sted på spekteret. Introverte er bare nærmere autisme enn de fleste andre.

Jeg skjønte det, at du mente det litt sånn. Jeg er veldig enig i kontinuum-/spektertankegang for det meste. Bare usikker på om jeg tenkte det passet helt for introvertbegrepet. Tenker det er så veldig langt unna. For meg føltes det litt som at man sier de som må pause hvert 40.min i fokus/jobbing er på ADHD-spekteret. 

Men det er ulike måter å tenke om det på🙂

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

More pics, less talk. Midtre panel er bokstavelig talt meg når bodde i kollektiv. Særlig ble en del snacksing når han ene hadde kjæresten over og kunne okkupere kjøkkenet en periode.

Ensconced+kangaroo_c9116f_9551273.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devilheart skrev (7 minutter siden):

More pics, less talk. Midtre panel er bokstavelig talt meg når bodde i kollektiv. Særlig ble en del snacksing når han ene hadde kjæresten over og kunne okkupere kjøkkenet en periode.

Ensconced+kangaroo_c9116f_9551273.jpg

Det er greit å prate her :) 

Jeg er i midten forresten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devilheart skrev (1 time siden):

More pics, less talk. Midtre panel er bokstavelig talt meg når bodde i kollektiv. Særlig ble en del snacksing når han ene hadde kjæresten over og kunne okkupere kjøkkenet en periode.

Ensconced+kangaroo_c9116f_9551273.jpg

Midten: Eller enda verre, to som plasserer seg utenfor dodøren for å snakke!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (16 timer siden):

Jeg var god på skolen og alt det der, men hadde og har problemer med å skaffe meg venner og å skjønne "kodene". Jeg tok en test på en DPS jeg gikk til en kort periode og fikk diagnosen "nesten-autist" som da vil si introvert, for det ligger omtrent der på skalaen. Jeg er oppegående ellers og så lenge andre initierer kontakten, så er jeg med på det meste, men jeg liker meg godt alene og det er godt å være for meg selv etter en dag når noe skjer. Jeg kunne slå i bordet med denne "diagnosen" ovenfor NAV da jeg (pga andre sykdommer) skulle ha arbeidsutprøvning og jeg kunne si at jeg likte meg bedre på et kontor for meg selv og ikke i en resepsjon.

"Autsime har ikke noe med sjenert og introvert å gjøre. "

Hva er forskjellen på sjenert, introvert og autisme? — Ung.no

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...