Gå til innhold

Burde allergikere vise takknemlighet når man tilpasser seg etter dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en Snap av kaken hvor det sto at denne ble tør, jeg lover å lage noe annet neste gang. Ingenting aggressivt. 

Anonymkode: 9af41...c16

Ok.

Men det du egentlig mener, er at en allergiker skal takke mer for maten enn en som ikke er?

Selv lager jeg med glede (og selvfølge) mat som alle kan spise, et takk for maten får vi alltid. Men de som feks er veganere eller allergikere hos meg, de trenger ikke takke ekstra for at jeg tar hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev jo at denne ble tør på snapen. Du kan få tolke det som du vil da.

Anonymkode: 9af41...c16

Hadde tolket den smsen som litt småsur og passiv aggressiv og latt være å svare. Ellers syntes jeg man bør takke, spesielt hvis noen har gjort seg ekstra flid. 

Anonymkode: 5232d...db4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ok.

Men det du egentlig mener, er at en allergiker skal takke mer for maten enn en som ikke er?

Selv lager jeg med glede (og selvfølge) mat som alle kan spise, et takk for maten får vi alltid. Men de som feks er veganere eller allergikere hos meg, de trenger ikke takke ekstra for at jeg tar hensyn til det.

Nei men hun takket jo IKKE 

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tolket den smsen som litt småsur og passiv aggressiv og latt være å svare. Ellers syntes jeg man bør takke, spesielt hvis noen har gjort seg ekstra flid. 

Anonymkode: 5232d...db4

Kanskje det er noe galt med deg da ?

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men hun takket jo IKKE 

Anonymkode: 9af41...c16

Men spiste hun noe da, i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det jo selv ironi jeg mente. Jeg brukte smaileyer også får å understreke det. Hallo. Klart hun forsto at jeg var flau over kaka.

Anonymkode: 9af41...c16

Men du lovte å lage bløtkake neste gang? Som hun garantert ikke kan spise.

Så det du skrev var jo egentlig at fordi hun ikke smakte på den litt mislykkede kaka di denne gangen, så vil du ikke lage noe hun tåler ved neste anledning. Beklager, ser ikke humoren, uansett smilefjes. 

Altså, du må jo gjerne lage bløtkake neste gang, men her virker det som du annonserer at du er sur og nekter å tilrettelegge noe mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hactar skrev:

Men du lovte å lage bløtkake neste gang? Som hun garantert ikke kan spise.

Så det du skrev var jo egentlig at fordi hun ikke smakte på den litt mislykkede kaka di denne gangen, så vil du ikke lage noe hun tåler ved neste anledning. Beklager, ser ikke humoren, uansett smilefjes. 

Altså, du må jo gjerne lage bløtkake neste gang, men her virker det som du annonserer at du er sur og nekter å tilrettelegge noe mer. 

NEI,fordi en bløtekale er garantert ikke tør. Derfor jeg skrev det! Nå må dere gi dere. Jeg prøver jo være snill... Klart hun kan spise det med laktosefri produkter. 

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hactar skrev:

Men du lovte å lage bløtkake neste gang? Som hun garantert ikke kan spise.

Så det du skrev var jo egentlig at fordi hun ikke smakte på den litt mislykkede kaka di denne gangen, så vil du ikke lage noe hun tåler ved neste anledning. Beklager, ser ikke humoren, uansett smilefjes. 

Altså, du må jo gjerne lage bløtkake neste gang, men her virker det som du annonserer at du er sur og nekter å tilrettelegge noe mer. 

Nei nei og nei.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Men spiste hun noe da, i det hele tatt? 

Ja hun spiste som sagt alle kakene ,og is som var laktosefri. Utenom min kake.

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

NEI,fordi en bløtekale er garantert ikke tør. Derfor jeg skrev det! Nå må dere gi dere. Jeg prøver jo være snill... Klart hun kan spise det med laktosefri produkter. 

Anonymkode: 9af41...c16

Tør du det da? Laktosefritt var jo så vanskelig?

Anonymkode: 4f3f1...061

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tør du det da? Laktosefritt var jo så vanskelig?

Anonymkode: 4f3f1...061

Jeg sa ikke det var vanskelig. 

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en gang fest hvor alle komm med kake som ekstra hadde vært laget med spesiell ingredienser pga meg. Pluss at jeg hadde bakt selv. Beklager, men jeg klarte ikke å spise ni kakestykke 🙈

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere begge oppførte dere rart. Når dere hadde avtalt på forhånd var det merkelig å ikke smake (Men hvis alle hadde laget kaker tilpasset henne kan jeg jo også forstå at hun rett og slett var for mett til å smake på alle kakene.), men jeg synes ikke at allergikere skal være mer takknemlige enn ikkeallergikere. For meg er det en selvfølge at man sørger for at alle som er invitert kan spise et fullverdig måltid. All maten trenger ikke være tilpasset, men man inviterer ikke veganere på kjøttgryte og forventer at de skal spise bare kokte poteter. Derimot kan man godt ha et kakebord hvor bare en eller to kaker er tilpasset allergikere. Det er alltid hyggelig at andre lager mat og jeg takker alltid for middag og selskap når vi er invitert bort  selv om vi ikke har noen krav til tilpasning.

Jeg tolket snap'en din som bitter og at du ble sur fordi hun ikke smakte og jeg ser av tråden her at jeg ikke var den eneste, og det kan jo være hun også gjorde det og derfor ikke syntes det fortjente noe svar? Det er veldig vanskelig å tolke tonefall og følelser når man bare leser tekst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke det var vanskelig. 

Anonymkode: 9af41...c16

Stressende var vel det du sa. Men du ga utrykk for at det var veldig vanskelig...

Anonymkode: 4f3f1...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men hun takket jo IKKE 

Anonymkode: 9af41...c16

Takket alle de andre da? For det du hadde lagt? 

Anonymkode: 78305...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at du ble lei deg. Du laget kake etter hennes ønsker, og så sier hun ikke takk engang. Voksne folk bør ha vett nok til å takke når gjestene kommer med mat til dem, enten den er med spesialinnkjøpte ingredienser eller ei. Det er standard høflighet. Om hun burde smake på kaka eller ei, er avhengig av hvor mange ulike kaketyper det var, det er lov å bli mett. Men var det f.eks. tre kaker der, er det jo normalt å ta et lite stykke av alle tre, når folk først har giddet å bake for vertinnen. 

Jeg har en venninne som er laktoseintolerant. Når hun kommer til meg er det en selvfølge for meg at maten er tilpasset henne, selv om vi andre ikke har problemer med laktose. Hun takker alltid varmt for at hun også kan spise all maten. Og selv om jeg ikke forventer takk, er det hyggelig å få det. For som ts sier, man kjøper inn ingredienser man ikke bruker til vanlig, og før man har brukt dem en gang eller to i matlagingen vet man jo ikke om de "oppfører seg" på samme måte som standardingrediensene. Særlig kaker er jo ganske komplisert kjøkkenkjemi, og det må jo være lov å føle på stresset når man baker med ingredienser som tidligere er uprøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun spiste alle utenom min kake. Ja hun har vært kald mot meg i mange andre settinger også, kanskje derfor jeg ble spesielt såret.

Anonymkode: 9af41...c16

Jeg ventet egentlig på noe i denne retningen.

Dersom din svigerinne hadde vært hyggelig og imøtekommende og generelt oppført seg fint, så mener jeg at det ikke er noen "big deal" at hun ikke takket spesielt på din kake eller takket for at du hadde tatt hensyn. Ikke misforstå, det hadde vært en fin gest å si "takk for at du tenkte på meg", men ikke verdens største sak hvis man ellers er hyggelig. 

Men så viser det seg jo at det ligger noe mer bak. Dama har visst for vane å være kald mot deg, TS. Da er det kanskje det som er problemet, ikke at hun ikke smakte på kaken spesifikt. Har du noen anelse om hvorfor det er slik? Noen folk er jo bare kjipe og selvopptatte, mens andre ganger har oppførselen en forklaring. 

Anonymkode: 82b39...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en feiring i helgen i familien, alle skulle ta med litt vær. Min svigerinne har fått laktoseintoleranse, og vi snakket mye frem og tilbake om hva jeg kunne bake. Jeg kjøpte inn ingredienser og bakte en kake med ingrediensene hun kunne ha. Selskapet var hjemme hos svigerinne. 

Hun takket ikke for at jeg ønsket tilpasse,hun smakte heller ikke på kaken selv om vi hadde snakket om temaet lenge før. Merker jeg ble skuffa og litt flau over eget arbeid. Kaka ble riktignok litt tør, men med litt is ved siden hadde det funket helt fint. 

Jeg hadde nok vist takknemlighet over at jeg og vi alle sammen lagde kaker hun kunne spise, selv om vi var en haug andre uten allergi. 

Jeg ble så flau at jeg sendte en lattermild snap på kvelden av restene av kaken ,og at jeg lovte henne å lage bløtekake neste selskap (selskapet til vårt barn her, Hvor hun er gjest). Ingen svar.

 

 

Anonymkode: 9af41...c16

Ingen har vel godt av å få i seg ubegrensede mengder med laktose- det er bare at veldig mange nordmenn tåler det. De laktosefri produktene er like gode - så hvorfor ikke bare begynne å bruke dem generelt. Skandinavia er i en særstilling når det kommer til å proppe voksne mennesker full av laktose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Ingen har vel godt av å få i seg ubegrensede mengder med laktose- det er bare at veldig mange nordmenn tåler det. De laktosefri produktene er like gode - så hvorfor ikke bare begynne å bruke dem generelt. Skandinavia er i en særstilling når det kommer til å proppe voksne mennesker full av laktose...

De er ikke like gode nei. Det smaker annerledes, men er helt greit.

Anonymkode: 974c2...615

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...