Gå til innhold

Burde allergikere vise takknemlighet når man tilpasser seg etter dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en feiring i helgen i familien, alle skulle ta med litt vær. Min svigerinne har fått laktoseintoleranse, og vi snakket mye frem og tilbake om hva jeg kunne bake. Jeg kjøpte inn ingredienser og bakte en kake med ingrediensene hun kunne ha. Selskapet var hjemme hos svigerinne. 

Hun takket ikke for at jeg ønsket tilpasse,hun smakte heller ikke på kaken selv om vi hadde snakket om temaet lenge før. Merker jeg ble skuffa og litt flau over eget arbeid. Kaka ble riktignok litt tør, men med litt is ved siden hadde det funket helt fint. 

Jeg hadde nok vist takknemlighet over at jeg og vi alle sammen lagde kaker hun kunne spise, selv om vi var en haug andre uten allergi. 

Jeg ble så flau at jeg sendte en lattermild snap på kvelden av restene av kaken ,og at jeg lovte henne å lage bløtekake neste selskap (selskapet til vårt barn her, Hvor hun er gjest). Ingen svar.

 

 

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat den situasjonen er litt klein, her kunne hun i det minste smakt hvis dere avtalte bakverket på forhånd. 

Men ellers burde det være en selvfølge å ta hensyn, feks ved å ikke ta på masse parfyme før man skal på et legekontor.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man på generelt grunnlag bør takke når andre ordner mat for en, men å takke spesielt for at noe er allergivennlig? Nei. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rambo skrev:

Akkurat den situasjonen er litt klein, her kunne hun i det minste smakt hvis dere avtalte bakverket på forhånd. 

Men ellers burde det være en selvfølge å ta hensyn, feks ved å ikke ta på masse parfyme før man skal på et legekontor.

Ja der er jeg absolutt med deg. Det var så viktig for meg å ta hensyn, men likevel synes jeg hun burde smakt. 

Jeg følte hun tok det veldig for gitt.

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ananas. skrev:

Jeg synes at man på generelt grunnlag bør takke når andre ordner mat for en, men å takke spesielt for at noe er allergivennlig? Nei. 

Ja , så da kan vi si det sånn at hun på generelt grunnlag burde takke for at jeg lagde kake til hennes selskap. Jeg tenker at når vi snakket så mye om dette, så burde hun vist meg takknemlighet ved å smake. 

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med mindre hun tvang deg til å bake den kaka

Anonymkode: 0a496...4fd

Alle skulle ha med noe. 

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laktoseintolleranse selv og dette burde hun virkelig ha takket for. De med laktoseintoleranse tåler litt laktose uten å bli dårlige. Ville faktisk ha insistert på at du laget en av de kakene du kan best, med eller uten laktose, siden det åpenbart var flere alternativ å velge i. Har man først bidratt til at folk lager mat for deg med spesi-diett, så smaker man.

Anonymkode: d5e1b...4f8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja , så da kan vi si det sånn at hun på generelt grunnlag burde takke for at jeg lagde kake til hennes selskap. Jeg tenker at når vi snakket så mye om dette, så burde hun vist meg takknemlighet ved å smake. 

Anonymkode: 9af41...c16

Det var sikkert andre ting å smake på også? Skal man først spise kake, så er det jo naturlig å velge det som frister fremfor å velge noe av «plikt»..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg laktoseintoleranse. Men det er jo én av de enkleste allergiene/intoleransene å tilpasse seg. Det finnes jo laktosefri versjon av det meste; smør, melk, fløte etc. Og det er jo ingen praktisk forskjell for den som baker. Så jeg hadde faktisk forventet at folk kunne tilpasset seg dette. 

Jeg har derimot cøliaki, og til selskap passer jeg selv på å ha med kake, eller være behjelpelig med tips til de som skal lage. Forventer ingenting, samtidig så er det ikke verre enn å smekke sammen en Toro sjokoladekake hvis folk syns det er vanskelig. 

Anonymkode: bf16b...bcc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor følte du at du måtte sende den snappen etterpå? 

Jeg er veldig allergisk selv, og ja, jeg er takknemlig for at noen tilpasser mat til meg i selskap. De spør om allergier,  jeg svarer. OK, hun smakte ikke, so what? Var det spisetvang? Så du etter om alle de andre spiste hva du hadde laget til dem? 

Anonymkode: 78305...ca4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ananas. skrev:

Det var sikkert andre ting å smake på også? Skal man først spise kake, så er det jo naturlig å velge det som frister fremfor å velge noe av «plikt»..

Da burde hun ikke påpeke hva som kunne være innhold i kaken,og ikke. Vi ble jo enige om hva slags kake. Vi får være uenige. 

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fremtiden TS. Ikke legg mye tid og styr i laktoseintolerante. Vi kan i utgangspunktet spise det vil vil så lenge vi begrenser oss. Det er absolutt ikke en allergi.

Anonymkode: d5e1b...4f8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor følte du at du måtte sende den snappen etterpå? 

Jeg er veldig allergisk selv, og ja, jeg er takknemlig for at noen tilpasser mat til meg i selskap. De spør om allergier,  jeg svarer. OK, hun smakte ikke, so what? Var det spisetvang? Så du etter om alle de andre spiste hva du hadde laget til dem? 

Anonymkode: 78305...ca4

Nei.

Jeg sendte den fordi jeg var flau.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble alle som skulle ha med noe til selskapet instruert i hvilke ingredienser de kunne bruke, og smakte vertinnen på alt sammen, bortsett fra din?

Syns uansett det er spesielt å ha spleisefest (typ: alle tar med noe) og kreve at rubbel og bit skal være tilpasset vertinnens matintoleranse....

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar hensyn til intoleranser uten å forvente takk. Det samme ville andre gjort hvis det var meg som ikke kunne spise for eksempel gluten eller laktose. Det er en selvfølge. Bruker kjøpe dajmkake når en venninne som ikke tåler gluten kommer på besøk. Hun blir glad fordi hun liker kaken, men det er en selvfølgelighet at jeg tar vare på gjestene, kjøper inn glutenfritt brød og lager middag begge kan spise. Vi er oppdratt til å takke for maten, men ikke fordi den er uten laktose eller gluten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Ble alle som skulle ha med noe til selskapet instruert i hvilke ingredienser de kunne kjøpe, og smakte vertinnen på alt sammen, bortsett fra din?

Syns uansett det er spesielt å ha spleisefest (typ: alle tar med noe) og kreve at rubbel og bit skal være tilpasset vertinnens matintoleranse....

Du har forstått rett.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere allergibarn i familien og de fleste av oss lager allergivennlig mat uten å forvente takk for dette. Laktoseintoleranse er heller ikke det vanskeligste å tilrettelegge for,så jeg synes du overdriver litt. 

Jeg tolker heller ikke snappe din som noe du sendte fordi du var flau, men som en litt småbitter snap fordi hun ikke smakte. 

Anonymkode: 406b4...291

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jytte skrev:

Tar hensyn til intoleranser uten å forvente takk. Det samme ville andre gjort hvis det var meg som ikke kunne spise for eksempel gluten eller laktose. Det er en selvfølge. Bruker kjøpe dajmkake når en venninne som ikke tåler gluten kommer på besøk. Hun blir glad fordi hun liker kaken, men det er en selvfølgelighet at jeg tar vare på gjestene, kjøper inn glutenfritt brød og lager middag begge kan spise. Vi er oppdratt til å takke for maten, men ikke fordi den er uten laktose eller gluten.

Da kan vi koke det ned til det. Så Daim er uten gluten ja ?

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...