Gå til innhold

Svigerdatter vil ikke la meg sitte barnevakt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet ikke mormoren har hatt han på overnatting, men hun «ruger» generelt på den ungen, veldig lite barnevakt. Hun vil helst være med han hele tiden selv. Sønnen min jatter med. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Du respekterer ikke din svigerdatter. Det gir jo ikke grobunn for tillit

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mormoren har ikke passet barnet mer enn deg, men du er redd dette skal skje og er misfornøyd med foreldrenes manglende bruk av barnevakt foreløpig. 

Du virker litt fastkjørt i et spor, og om du er såpass sta på andre felt, så tror jeg at jeg også ville vært skeptisk til sende barnet mitt avgårde med deg. 

Er det så rart at de ønsker tid med eget barn som er såvidt før to år, om de jobber og barnet er i barnehagen? Du ser jo barnet ofte nok, men du registrer kun antall minutter alene med barnet? 

Jeg får jo flust at tid med barna mine selv om far er i huset, jeg trenger ikke kjeppjage ham ut i garasjen for å få en halvtime kvalitetstid. 

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun så vel hvordan det gikk med sønnen din, og vil skpne sin sønn mot det samme.

Anonymkode: 2bbae...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mormoren får passe noe mer, hun passer ikke mye hun heller. Generelt er de mye alene med ungen. Jeg hadde nok trodd at de skulle ønske mer avlastning enn de gjør. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Dette handler ikke om ungen i det hele tatt, men om deg og dine behov. Du fremstår som en av disse besteforeldrene som tror at dere har noe eierskap over barnebarna. Som om du har laget deg et bilde oppi huet ditt om at når gullungen blir født så skal du være med på å oppdra den, ha den på masse overnattinger og få et megaspesielt magisk bånd eller noe.

Du er skuffet over at foreldrene ikke vil ha mer «avlastning» og at det ikke «slipper andre til» Slipper andre til til hva? Din jobb som bestemor er å være glad i barnebarnet og gi det oppmerksomhet og kanskje en overdose sukker i blandt. Du har ingen rolle som oppdrager eller har noe du skulle sagt om hvordan foreldrene vil tilbringe tiden sin med barnet og hverandre. 

Jeg fikk ikke barn for å passe han bort til familie og venner. Jeg fikk barn fordi jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid med han. Etter en lang uke med barnehage og travle ettermiddager så synes jeg det er koselig når helgen kommsr og vi kan tilbringe tiden sammen som en familie. Har ingen ønsker om å sende han bort for natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det blir bare mormor som får passe og får masse tid med barnet og jeg som farmor ikke får, så kommer jeg ihvertfall til å fortelle barnet det da det blir større, at det ikke var meg det sto på, men foreldrene som aldri lot meg få passe. Barnet skal få vite at jeg alltid har ønsket masse tid sammen, men at det var mormor som ble favorisert.

Anonymkode: aeca9...434

Kan denne holdningen være grunnen til at du ikke er prioritert som barnevakt? 

Anonymkode: 31702...07f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BearMama skrev:

 

Dette handler ikke om ungen i det hele tatt, men om deg og dine behov. Du fremstår som en av disse besteforeldrene som tror at dere har noe eierskap over barnebarna. Som om du har laget deg et bilde oppi huet ditt om at når gullungen blir født så skal du være med på å oppdra den, ha den på masse overnattinger og få et megaspesielt magisk bånd eller noe.

Du er skuffet over at foreldrene ikke vil ha mer «avlastning» og at det ikke «slipper andre til» Slipper andre til til hva? Din jobb som bestemor er å være glad i barnebarnet og gi det oppmerksomhet og kanskje en overdose sukker i blandt. Du har ingen rolle som oppdrager eller har noe du skulle sagt om hvordan foreldrene vil tilbringe tiden sin med barnet og hverandre. 

Jeg fikk ikke barn for å passe han bort til familie og venner. Jeg fikk barn fordi jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid med han. Etter en lang uke med barnehage og travle ettermiddager så synes jeg det er koselig når helgen kommsr og vi kan tilbringe tiden sammen som en familie. Har ingen ønsker om å sende han bort for natten.

👏 👏

Anonymkode: 887f3...fdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS jeg syntes du får alt for mye pes her.

Det er jo bare hyggelig og flott at du vil ha en god tilknytning med barnebarnet. Kanskje du kan spørre om å han en barmehagedag, da går de ikke glipp av tid med sønnen selv, og han får en roligere dag med full oppmerksomhet og kanskje finne på noe nytt. Vinn vinn. :)

Her fikk svigermor passe og ha på overnatting fra 1 år. Og det har de fortsatt med. Barnet elsker svigermor og svigerfar og de har opplevd så mye hyggelig sammen. Vi syntes det var fint å få litt kjærestetid sammen alene og litt hvile. 

Problemet nå er at vi har fått et barn til, og nå har de ikke ork til å hjelpe oss med minsten. De vil bare ha eldste. Vi er utslitt og skulle gjerne hatt litt alenetid med eldste her hjemme også. Men håper de viser mer interesse og tør å prøve overnatting etterhvert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Tilfeldigvis så var det kun mormor det passet med? 

Det blir jo selvforsterkende når mor kun lar sin egen mor få delta.

Nei, som jeg skrev var mormor den mest deltagende med barnet. Hun var mest trygg på mormor. Hadde barnet vært mest trygg på farmor hadde det vært naturlig at hun passet. Det har ingenting med hvem jeg som mor ønsket for barnet mitt. Jeg hadde gjerne sett at barnet var så trygt at hun kunne passes av flere, men det var hun dessverre ikke. Vi prøvde flere ganger å la farmor prøve å passe, men det gikk ikke. Barnet bare skrek. Så farmor selv ville vente til barnet ble trygg nok.

Anonymkode: 178c5...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, viren said:

Det er hyggelig at du ønsker å være en involvert bestemor, det er det virkelig.

Men jeg tror du har det for deg at du har et form for eierskap til barnebarnet, og det har du ikke. Da du fikk barn hadde du og barnets far muligheten til å ta valgene dere mente var best, nå er det din sønn og svigerdatters tur til å gjøre det samme. Det er utrolig respektløst ovenfor svigerdatteren din og si at hun ruger på ungen, sitt eget barn. Det kan være mange årsaker til at de ikke har noe behov eller ønske om at barnet skal overnatte hos andre, og det er det deres fulle rett å bestemme.

Innlegget ditt bærer bare preg av "jeg vil, jeg vil" - fullstendig uten forståelse for hva foreldrene ønsker og mener er best for barnet. Dra på besøk og inviter på aktiviteter etter hva du har lyst til, men du kan legge bort først som sist og stille krav. Og som en annen over her nevnte: Det vil ikke være første gang at en sønn sier til moren sin at "kona sier nei" for å slippe og ta den diskusjonen med mamma, så det er slett ikke sikkert at sønnen din viljeløst lar henne bestemme, men faktisk er enig i valget de har tatt.

TS, dette innlegget håper jeg du leser nøye, gjerne flere ganger. 

Anonymkode: 869d7...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du møter ungen ca hver uke ser jeg ikke hva du klarer på. Det er oftere enn min unge ser besteforeldre og jeg tror de har et nært forhold.

Anonymkode: ecca0...66d

Men stort sett aldri alene. Det er det som plager meg. Jeg vil ta han med på ting alene, bli kjent med han alene. Bygge et forhold bare han og jeg. Det er noe annet å være på besøk sammen med foreldrene. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er barnets behov som bør være i fokus og ikke de voksnes. Jeg regner med foreldrene selv vet hva som er til det beste for sitt barn. 

Anonymkode: dc4fd...9ed

Det beste for barnet er da ikke å aldri være alene med bestemor? Aldri få overnatte hos bestemor? Da skal det tungtveiende grunner til. Med mindre  bestemor er uegnet som omsorgsperson, så er det ikke til barnets beste.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, viren skrev:

Det er hyggelig at du ønsker å være en involvert bestemor, det er det virkelig.

Men jeg tror du har det for deg at du har et form for eierskap til barnebarnet, og det har du ikke. Da du fikk barn hadde du og barnets far muligheten til å ta valgene dere mente var best, nå er det din sønn og svigerdatters tur til å gjøre det samme. Det er utrolig respektløst ovenfor svigerdatteren din og si at hun ruger på ungen, sitt eget barn. Det kan være mange årsaker til at de ikke har noe behov eller ønske om at barnet skal overnatte hos andre, og det er det deres fulle rett å bestemme.

Innlegget ditt bærer bare preg av "jeg vil, jeg vil" - fullstendig uten forståelse for hva foreldrene ønsker og mener er best for barnet. Dra på besøk og inviter på aktiviteter etter hva du har lyst til, men du kan legge bort først som sist og stille krav. Og som en annen over her nevnte: Det vil ikke være første gang at en sønn sier til moren sin at "kona sier nei" for å slippe og ta den diskusjonen med mamma, så det er slett ikke sikkert at sønnen din viljeløst lar henne bestemme, men faktisk er enig i valget de har tatt.

Det var kreativ lesning. Nei, jeg eier han selvsagt ikke. Jeg mener dette er et helt naturlig ønske fra min side, og til det beste for alle involverte. Barnet og bestemor bygger et tett forhold og foreldrene får seg litt fri. Alle vinner. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mormoren har ikke passet barnet mer enn deg, men du er redd dette skal skje og er misfornøyd med foreldrenes manglende bruk av barnevakt foreløpig. 

Du virker litt fastkjørt i et spor, og om du er såpass sta på andre felt, så tror jeg at jeg også ville vært skeptisk til sende barnet mitt avgårde med deg. 

Er det så rart at de ønsker tid med eget barn som er såvidt før to år, om de jobber og barnet er i barnehagen? Du ser jo barnet ofte nok, men du registrer kun antall minutter alene med barnet? 

Jeg får jo flust at tid med barna mine selv om far er i huset, jeg trenger ikke kjeppjage ham ut i garasjen for å få en halvtime kvalitetstid. 

Anonymkode: 6c535...725

Jo noe mer enn meg kanskje, men generelt er det få andre enn mor og far som slipper til. Jeg vet at det står tanter og onkler og venter på å få passe også. 

Ja, alenetid er noe spesielt. Jeg hadde gledet meg til å lese bok med han, pusse tenner, ra på pysj, synge nattasanger og legge han og krysse fingrene, greier jeg dette? Sitte i stua og lytte, er han våken nå? Lytte ved døren. Få en tuslende pjokk inn om natten som har drømt ett eller annet, som skal ha litt vann, som endre opp med å sove i min seng. En som vekker meg grytidlig og vil bygge lego.

Alle disse nære gode minnene jeg hadde med min sønn. Det er noe helt annet å få komme på besøk i andres hjem og besøke barnebarnet mitt noen timer. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste for barnet er da ikke å aldri være alene med bestemor? Aldri få overnatte hos bestemor? Da skal det tungtveiende grunner til. Med mindre  bestemor er uegnet som omsorgsperson, så er det ikke til barnets beste.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Han er ikke to engang ennå. Vær litt mer tålmodig og raus så går det seg nok til. Det trenger ikke være noe «tungtveiende grunner», bare foreldrenes ønsker og deres vurdering for hva som er best for dem og barnet. Du er veldig påståelig og virker ikke engang å prøve å se en andre siden. 

Anonymkode: f46d3...274

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men stort sett aldri alene. Det er det som plager meg. Jeg vil ta han med på ting alene, bli kjent med han alene. Bygge et forhold bare han og jeg. Det er noe annet å være på besøk sammen med foreldrene. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Jeg har en gutt på 2. Han har nesten ikke blitt passet. Det er ikke fordi vi ikke stoler på besteforeldre eller andre, men fordi vi hittil har hatt et begrenset behov og han vil ha begrenset utbytte. Enn så lenge trives han best med oss i nærheten og vi vil se ham mest mulig i en travel hverdag.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo noe mer enn meg kanskje, men generelt er det få andre enn mor og far som slipper til. Jeg vet at det står tanter og onkler og venter på å få passe også. 

Ja, alenetid er noe spesielt. Jeg hadde gledet meg til å lese bok med han, pusse tenner, ra på pysj, synge nattasanger og legge han og krysse fingrene, greier jeg dette? Sitte i stua og lytte, er han våken nå? Lytte ved døren. Få en tuslende pjokk inn om natten som har drømt ett eller annet, som skal ha litt vann, som endre opp med å sove i min seng. En som vekker meg grytidlig og vil bygge lego.

Alle disse nære gode minnene jeg hadde med min sønn. Det er noe helt annet å få komme på besøk i andres hjem og besøke barnebarnet mitt noen timer. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Dette gleder jeg meg også til, men han er for liten til at det er sånn det foregår. Han står og skriker i sprinkelsengen og vil helst bare ha mamma. Har hatt barnevakt en natt og alle var sjeleglad da han sov natten gjennom.

Jeg tror rett og slett du er for utålmodig. Du skal nok få alle disse stundene, men du må bruke tiden til å bli kjent med foreldrene der så blir det fort nok tid til et eget forhold for dere to.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo noe mer enn meg kanskje, men generelt er det få andre enn mor og far som slipper til. Jeg vet at det står tanter og onkler og venter på å få passe også. 

Ja, alenetid er noe spesielt. Jeg hadde gledet meg til å lese bok med han, pusse tenner, ra på pysj, synge nattasanger og legge han og krysse fingrene, greier jeg dette? Sitte i stua og lytte, er han våken nå? Lytte ved døren. Få en tuslende pjokk inn om natten som har drømt ett eller annet, som skal ha litt vann, som endre opp med å sove i min seng. En som vekker meg grytidlig og vil bygge lego.

Alle disse nære gode minnene jeg hadde med min sønn. Det er noe helt annet å få komme på besøk i andres hjem og besøke barnebarnet mitt noen timer. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Sånn som hverdagen har blitt for mange familier når begge foreldrene er i jobb, så har de kanskje 2-3 våkne timer med barnet sitt hver dag, og mye av denne tiden går med til «plikter» som middag og morgen- og leggerutiner. Når helgen da endelig kommer, synes jeg ikke det er så rart om de ønsker den tiden sammen med barnet sitt selv, sånn at DE kan lese mer bok, leke med lego, gå tur og ha det hyggelig på andre måter enn de rekker i hverdagen. At besteforeldre også får være en del av det er fint hvis det passer sånn, men jeg forstår godt at foreldre i dag ønsker mesteparten av den lille fritiden de har sammen med barna sine. 

Du har blitt bestemor, du har ikke fått et barn til. Det kommer ikke til å bli akkurat som det var med deg og sønnen din. Jeg er helt sikker på at tiden der du som barnevakt både trengs og ønskes kommer, men kanskje du skal tenke litt mer over hvorfor de ønsker så mye av tiden med barnet selv? Veien til enighet begynner ofte med forståelse..

Endret av Ananas.
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo noe mer enn meg kanskje, men generelt er det få andre enn mor og far som slipper til. Jeg vet at det står tanter og onkler og venter på å få passe også. 

Ja, alenetid er noe spesielt. Jeg hadde gledet meg til å lese bok med han, pusse tenner, ra på pysj, synge nattasanger og legge han og krysse fingrene, greier jeg dette? Sitte i stua og lytte, er han våken nå? Lytte ved døren. Få en tuslende pjokk inn om natten som har drømt ett eller annet, som skal ha litt vann, som endre opp med å sove i min seng. En som vekker meg grytidlig og vil bygge lego.

Alle disse nære gode minnene jeg hadde med min sønn. Det er noe helt annet å få komme på besøk i andres hjem og besøke barnebarnet mitt noen timer. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Egne barn, og barnebarn er da ikke det samme. Du høres faktisk verpesjuk ut. 

Dette barnet er så vidt kommer ut i verden og du romantiserer som bare det. Du tenker kun på deg selv. 

Alle disse tingene du nevner, skjer først når barnet er noen år. Vent du. Smør deg med tålmodighet. 

Hvor er mannen din? Altså barnets farfar?

Anonymkode: 1d795...2db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sjokkert. 

Jeg har 3 barn. De på 4 og 8 overnatter hos mormor og morfar noen ganger i måneden. 

Yngste på 2 år overnatter KUN om vi voksne skal noe spesielt, 

 

pappaen tar de med på besøk til svigermor når jeg har arbeidshelg. Men jeg synes de på 2 og 4 er for små å være så langt unna uten jeg og mannen. Fordi de ser henne sjelden og jeg synes hun engasjerer seg for lite og ungene snurrer henne rundt lillefingeren. Så hun respekterer ikke oss foreldre med feks kosthold. 

Anonymkode: 96f4b...aa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sluttet å mase, men jeg har tilbudt meg å hente i barnehagen, ha han en kveld etc men nei. Jeg besøker de/eller de oss et sted mellom hver og annenhver uke, men heg skjønner ag det kanskje ikke er så gøy å treffe svigers hele tiden, også derfor jeg kunne tenke meg litt tid med ungen alene. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa

Hvorfor tror du at det ikke er så gøy å treffe svigers hele tiden? De er jo familien til mannen. Jeg synes det å møte de sånn ca hver andre uke hadde vært helt topp. Og hvis det er en liten baby i hus, hadde jeg hatt full forståelse hvis de hadde lyst å komme innom oftere også. Ble det fir mye, hadde jeg bare prøvd å si ifra. Men jeg møter heller ikke mine foreldre oftere enn en gang i uken. Man trenger alene tid og gjerne møte andre folk i tillegg. 

Ang. henting i barnehage og en kveld alene så kan det være at foreldre vil også bruke tid med barnet. 

Jeg tror det beste hadde vært med besøk i helger, hvor alle har tid og du får mulighet til å bli kjent med barnet. Etterhvert så kan du f. eks foreslå at dere går en tur alle sammen, eller noe lignende. 

 

 

Anonymkode: 7c32b...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Man får slippe til mer og mer når de blir eldre. Mange foreldre har hektiske dager med fulltidsjobber og barnehage. De vil helst se barna så mye som mulig selv. Hvis du ønsker alenetid kan du ta med barnet ut når du er på besøk, spille fotball, lage snøhule og delta på barnets nivå. Eller leke inne, lage pepperkakehus (ta hensyn til alder). Jeg har vært mye barnevakt opp gjennom årene, har stor familie med spredning i alder så har passet mine kusiner blant annet. Når jeg selv hadde småbarn kom farmor litt i baksetet, men det var fordi hun ikke deltok så ofte og holdt seg mer unna. Hun var ikke en fremmed, men heller ikke så nær. Det var egentlig hennes valg. Når barnet ble eldre ble kontakten heldigvis mye bedre. Nå vil jeg si at den er så bra som den kan bli, hun har blitt eldre og barnebarna tar hensyn til og ringer, henter og besøker henne. 

Tror ikke det har så mye å si om man er mormor eller farmor. Men en datter vil først og fremst søke til sin egen mor hvis kontakten der er god, i alle fall i starten. Det er naturlig. Som farmor må man bite i seg ugrunnet sjalusi. Vi eier ikke barna våre, enten vi er mødre, fedre eller bestemødre. Du kan jo lufte tanken ts, og snakke med din svigerdatter og din sønn. Men først er det viktig at barnet blir kjent med hjemmet ditt. Hvis ikke kan overnatting og legging bli noe helt annet enn du ønsker deg. 

Edit. Var det du som skrev om å ta med barnebarnet ut på kvelden? En toåring trenger rutiner. Blir de overtrette kan leggingen bli et problem, ikke minst for barnet selv. Dette handler ikke om å dekke egne behov. Toåringer er forskjellige. Ikke tenk på at mormor har passet mer. Det jevner seg ut over tid. 

Endret av Jytte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...