Gå til innhold

Svigerdatter vil ikke la meg sitte barnevakt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er gutten snart 2 Og jeg får fremdeles ikke sitte barnevakt over natten. Jeg har prøvd å snakke med sønnen min, men han sier at hun bestemmer. Er dette virkelig normalt? Alt jeg vil er å få et nært og godt forhold til barnebarnet mitt. 

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har da et godt forhold til mange mennesker som jeg ikke har ansvar for...

Selv om det er sårt, så er det tydeligvis riktig for foreldrene. Det løsner nok med tiden og barnets alder.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du så lyst å sitte barnevakt over natten? Jeg venter nå barn og jeg tror ikke at jeg får lyst å reise fra barnet i en hel natt når hun/han er to år gammelt. Må man så må man. Men så lenge man ikke trenger det, ser jeg ingen grunn til å la andre passe på barnet over natten... 

Du kan fint få et godt forhold til barnet uten å sitte barnevakt over natten. 

Anonymkode: 7c32b...ae1

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her inne er det normalt å ikke ha barnevakt før barnet er MINST 10 år :P

Men er det sånn at de ikke har barnevakt i det hele tatt? Eller lar hun andre passe barnet men sier nei til deg? Tenker at det er ganske vesentlig her.

Anonymkode: efa55...f2c

Ingen andre heller, bortsett fra mormor da, hun er visst grei. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er gutten snart 2 Og jeg får fremdeles ikke sitte barnevakt over natten. Jeg har prøvd å snakke med sønnen min, men han sier at hun bestemmer. Er dette virkelig normalt? Alt jeg vil er å få et nært og godt forhold til barnebarnet mitt. 

Anonymkode: ec92a...aa3

Må det absolutt være over natta? Er vel ikke når ungen sover at du bygger det nære forholdet til ham? Vi hadde ikke barnevakt over natta før barnet var godt over 2,5 år, og da fordi det var nødvendig (fødsel nr 2).

Ikke hadde vi behov for det, ikke ønsket vi det, og ikke var barnet gammelt nok til å komme med ønsket selv (hn var 4 da hn ba om å få sove hos bestemor første gang. Begge sett besteforeldre har hele veien fulgt våre ønsker for oppdragelse, med mye nærhet og samsoving ved overnatting. Hadde de ymtet frempå om skrikekur eller liknende hadde vi aldri latt dem passe barna. 

Min mor og min svigermor (og bestefedrene) har bygget nære og gode forhold til barnet på dagtid da de var små. Aldri vært noe mas om overnatting, heldigvis. Jeg har aldri skjønt hva det skal være godt for, så små barn sover gjerne urolig og vil helst ha mamma om natta. 

Hvor ofte er du sammen med gutten på dagtid? Og hvor mye ymter du frempå din evt uenighet i oppdragelsen? 

Anonymkode: ffa71...d09

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du så lyst å sitte barnevakt over natten? Jeg venter nå barn og jeg tror ikke at jeg får lyst å reise fra barnet i en hel natt når hun/han er to år gammelt. Må man så må man. Men så lenge man ikke trenger det, ser jeg ingen grunn til å la andre passe på barnet over natten... 

Du kan fint få et godt forhold til barnet uten å sitte barnevakt over natten. 

Anonymkode: 7c32b...ae1

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at mormoren har fått ha ham på overnatting, men ikke du? Kan du snakke direkte med din svigerdatter og spørre hvorfor du ikke kan få ha ham på overnatting? Om moren hennes har fått lov, og mer enn en gang, syns jeg du også kan få lov. 

Anonymkode: 48368...526

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Så foreslå andre muligheter? Be om å få ta med barnet på X (aktivitet), eller om du kan hente tidlig i barnehagen en dag, eller droppe barnehagen og passe istedet for så dere kan gjøre X og X?

Anonymkode: ffa71...d09

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det min mamma som ikke får ha barnet på overnatting. Jeg stoler ikke på henne. Hun får ikke ha barnet alene. 

Farmor og farfar er barnepass om vi skal ut på noe. 

Er det en grunn til at hun ikke stoler på deg? 

Anonymkode: d8006...833

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Har du spurt om egentid med barnet om dagen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Om du kun har vært 50 minutter alene med barnet er det vel strengt tatt ikke så rart at barnet ikke overnatter hos deg?

Hvor mye tid tilbringer du med barnet i løpet av en uke slik det er nå?

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser virkelig ikke hvorfor du må ha ungen på natten for å få et godt forhold til den.

 

Folk er forskjellige. Jeg var så sliten da min var liten at da mamma ville ha ungen ei natt så kastet jeg han nærmest i armene hennes og løp, selv om han bare var baby. Nå når han er stor og jeg ikke er en utslitt alenemor lengre så vil jeg helst at han skal være hjemme hele tiden. Hjertet mitt blødde da han selv spurte om å få ligge over til besteforeldrene her om dagen.

 

 

Anonymkode: 64d8e...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så glad jeg er for at jeg fikk anledning til å overnatte hos besteforeldrene mine som barn. Nå er jeg voksen og de minnene med besteforeldre glemmer jeg nok aldri. Jeg sov hos de minst 1 helg i mnd enda foreldrene mine hadde fri hver helg likevel.

Vi koste oss med så mye gøy og forholdet var sterkt helt til de døde.

Mine barn har fått sammen muligheten og det håper jeg de viderefører.

 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vurdert å sende barna mine bort på overnatting enda da de var to år. Vi slet med sovingen så rutinene var veldig viktige.  Kan det være noe slikt som er grunnen? Toåringer har kanskje ikke så mye glede av å ligge borte enda og kan føle seg utrygge til og med hos besteforeldre når det er tid for senga. 

Det løsner sikkert, men tilby gjerne å tilbringe tid med barnet på dagtid isteden? Hent tidlig i barnehagen og gjør koselige aktiviteter sammen? 

Anonymkode: b2f07...d28

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Snakk med svigerdatter. Si du er såret og at du er like mye bestemor som mormor. Også spør du henne rett ut om hvorfor du ikke får passe når mormor får. Selvsagt i en vennlig tone. 

Min svigermor gjorde det. Det var en øyeåpner. Plutselig så ble jeg gjort oppmerksom på at min egen mor ikke var i noen særstilling, å hun hadde rett. Det er moren til faren til ungen. Nå har vi fått enda ett barn og svigermor er mye mer deltagende denne gangen og jeg skammer meg litt. Jeg kan vel trygt si at jeg var stereotypisk førstegangsmor...

Anonymkode: 18b56...2d4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine dro på overnatting til besteforeldre, tanter og hos onkel når de var tørre på natta og hadde språk nok til å forklare hva de ønsket og trengte. Det gjaldt begge sider av familien. 

Dvs, yngste har ikke overnattet borte uten oss ennå. Vi har ikke hatt behov for barnevakt, og låne dem bort fordi det er sosialt og spennende trenger de ikke når de er 2 år. Tenker jeg. Da er evt overnatting pga behov mtp jobb, bryllup eller viktige ting foreldre prioriterer. 

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er gutten snart 2 Og jeg får fremdeles ikke sitte barnevakt over natten. Jeg har prøvd å snakke med sønnen min, men han sier at hun bestemmer. Er dette virkelig normalt? Alt jeg vil er å få et nært og godt forhold til barnebarnet mitt. 

Anonymkode: ec92a...aa3

Jeg forstår deg så inderlig godt TS. Jeg er selv farmor til et barn på snart ett år. Har passet h*n en gang, det var et par timer. Jeg vet at mormor har passet mye og hatt h*n på overnatting flere ganger. Det er fryktelig sårt når mormor blir favorisert, men jeg har inntrykk av at mange fedre ikke har noe de skulle ha sagt. Mor bestemmer...

Men har de sønner, kan de oppleve å bli farmor selv en gang og da kommer kanskje karma og biter dem i r***

Anonymkode: aeca9...434

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...