Gå til innhold

Nøkkelen for å innrede en leilighet med luft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med å innrede leiligheten jeg bor i. Kan allerede nå underskrive på at jeg er mann som informasjon. Til det trenger jeg noen gode råd for å få luftig leilighet selv med 25 kvm, 1,5 roms leilighet.

Jeg har ikke god økonomi. Men ønsker et meget luftig leilighet med god ledig gulv plass fordi jeg rett og slett vil trives. 

- Møbler som jeg har gjort til innkjøp er og som allerede er i leiligheten er spisebord med klaff, type som er produsert fra ikea. To stk stoler med puff. Lite stuebord med klaff, skrivebord type: skatoll. Dessuten har jeg kjøpt en seng som er 90x200. 

 Leiligheten er formet som en L. Samt har en gang. 

Kjøkkenet er relativt stort, men meget stor mulighet å få utrettet gode måltider. 

Takhøyden vil jeg si er omtrent 2,70. Jeg vil si gulvlist er omtrent 20 cm. Dvs. skatoll vil ikke rekke helt frem til vegg. Har det noe å si? 

Jeg ønsker å ha minst ting tilgjengelig i rommet, men få det bortgjemt systematisk i skuffer og hyller. 

Det jeg gjerne skulle hatt i leiligheten er en relativt stor hylle, eller hylle som rekker ganske langt oppe til taket, for å få utnyttet leiligheten maksimalt. 

Kan si jeg er godt fornøyd med den smidige spisebordet. Det hjelper å ha et sted å sitte å drikke kaffe og spise middag. Den har jeg plassert mitt i rommet fordi jeg trives bedre med det enn å sette den imot en vegg. 

Formålet med alt er at jeg gjerne kunne tilrettelagt leiligheten slik som man gjør i hotellrom. Luftig, rent, sammensatt, lett å komme til og rett og slappe av. 

Tar imot alt av forslag som kommer fra dere - med stor takk! :) 

 

 

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville begynt med å løsrive meg litt fra tankegangen om hva du tror du må ha, og heller bo deg frem til hva du egentlig trenger. Du har allerede en god del ting du ikke trenger og som tar mye plass om du bare har 25 m2. Ville feks satset på en sofa og stuebord, som kan brukes til alt fra å sove i, til middags inntak, til arbeid. F.eks et hevbart bord som kan bli pult om nødvendig. Skatoll, stoler med puffer og spisebord er unødvendig, egentlig. Ville ellers f.eks hatt store, brede hyller langs en hel vegg, der du kan få bort alt løsøre. Kanskje med dører, så unngår du at det støver. Ville også brukt litt tid på å finne en bra og helhetlig løsning på klær, sengetøy, og håndklær. Fortrinnsvis skapløsning da dette også støver. 

Anonymkode: 63e11...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville begynt med å løsrive meg litt fra tankegangen om hva du tror du må ha, og heller bo deg frem til hva du egentlig trenger. Du har allerede en god del ting du ikke trenger og som tar mye plass om du bare har 25 m2. Ville feks satset på en sofa og stuebord, som kan brukes til alt fra å sove i, til middags inntak, til arbeid. F.eks et hevbart bord som kan bli pult om nødvendig. Skatoll, stoler med puffer og spisebord er unødvendig, egentlig. Ville ellers f.eks hatt store, brede hyller langs en hel vegg, der du kan få bort alt løsøre. Kanskje med dører, så unngår du at det støver. Ville også brukt litt tid på å finne en bra og helhetlig løsning på klær, sengetøy, og håndklær. Fortrinnsvis skapløsning da dette også støver. 

Anonymkode: 63e11...ef4

takk for tilbake melding. Jeg har bodd her i over 2,5 måned. Det  har virkelig vært en prosess, og jeg har ikke fått hjelp med noen som kunne se for seg hva som er det mest "korrekte" måten å innrede hjemmet. 

Jeg trives veldig å sitte i stolene med puff, det er trivsel faktor, og jeg har en ekstra for besøk. Dessuten har jeg fransk balkong. 

Jeg har tenkt løsning om jeg skulle få hevet med ekstra skuff fra gulvet og opp som gjør at skatollet kan komme helt imot veggen. Et trinns høyde som gulv. 

Spisebordet har vært en virkelig etterlengtet møbel å ha i hjemmet og det har jeg hatt den siste uken jeg har bodd her. 

Jeg kommer til å bruke mye kjøkkenet, så neste innkjøp blir et bordkomfyr. Dessuten vil det hjelpe på å ha en fryseboks/skap. 

Så var målet å få det luftig. 

Jeg kan nevne i gang så har jeg skyvedør løsning der jeg har plassert klær siden det er dype trådhyller. 

Jeg har dessuten et bod som følger med leiligheten som jeg kommer til å ha det mest av løse ting der. Der trenger jeg også å gjøre det så praktisk som mulig at jeg kan hente ting der i fra når jeg trenger. 

Jeg kan selvsagt også få prøvd å plassert spisebord i mot veggen. 

Jeg skulle gjerne hatt høy hylle for å plassere alt av bøker, ting og tang i skuffer og dvd. 

Ja, det kan bli noen kompromier for hvilke møbler som blir de utvalgte til slutt. 

Har du eksempel på bilder

Slik jeg ser det så blir seng i leiligheten overflødig. Jeg betalte 1500 kr for den, og har hatt den kanskje i 1 måned. 

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg alene på 55 kvm, så har selvsagt ikke helt det samme problemet som deg selvsagt, men et tips er sånne rullende oppbevaringsbokser du kan ha under senga. Jeg oppbevarer bøker og alt annet i dem. Jeg bruker også en del sånne kister som småbord fordi da kan jeg oppbevare ting i dem og så har jeg en duk og en lampe oppå. Om du skal ha sofa bør du velge sofa med oppbevaringsplass nedi, altså en sånn der du løfter sjeselongen. Det er faktisk overraskende god plass nedi de, så jeg oppbevarer ekstra dyner og tepper og sånt nedi der. 

Anonymkode: 2e254...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er samtidig opptatt at det skal oppleves som et hjem, at møbler kan få komme i sitt rette element. 

Akkurat nå virker det som spisebordet er hjertet i hjemmet. Den er smidig og lekker. 

Men hvordan få utnyttet takhøyden til oppbevaring og samtidig igjen skape et helhetlig hjem er det jeg lurer veldig på hva som kan treffe spikeren på hodet.

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i små leiligheter. Den jeg har er heller ikke så veldig stor. 

Veggene har jeg malt i hvit poesi, det er en farge som passer til alt, med grønnskjær man ikke ser. Passer også til lister og vinduskarmer i hvitt. Har hvit panel på deler av leiligheten, der henger jeg ikke opp noe. 

Bildene jeg velger å ha på veggene, går fra høstbrune, men med gråtoner som demper, til blått, Blått gir en følelse av større avstand og gir bra romfølelse. Jeg blander alt. Har mye dyprødt, har egentlig alle farger her. Det varierer hva jeg henger opp, har noe å velge i, det kan også være fargerike bilder, men likevel, jeg henger ikke så tett at man aldri kan hvile øynene. 

Jeg er suveren på å rote. En sovesofa jeg hadde ble aldri brukt til annet enn å slenge klær i, da bodde jeg et annet sted og hadde en nitti cm seng som var god å ligge i, eriksenmadrass. 

Jeg slipper inn lys og har ikke gardiner, men lystette persienner i lin. På soverommet er de helt lystette, i stua slipper de inn lyset, men skjermer for innsyn. 

For at man skal trives må man omgi seg med det man liker, resten pakkes i boden. Har bodd på 25 kvm, det var en alkove der med plass til 1,20 seng. Hadde plass til sofa, hyller og et kjøkkenbord og pc-bord og tv-benk. 

Har man mange bøker kan det være en ide å dra sittegrupper som sofa og stol ut fra veggen og ha hyller, men da får man mindre gulvplass. Likevel, hvor mye gulvplass trenger man? Fem kvm. er greit. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg ser det så blir seng i leiligheten overflødig. Jeg betalte 1500 kr for den, og har hatt den kanskje i 1 måned. 

Anonymkode: 5eb00...8ca

Skal du ikke sove der?

Hva med en skapseng, eller en vippebunn slik at du kan ha mer gulvplass når senga ikke er i bruk? https://seng.no/nettbutikk/compact_living/base-selecta-skapseng/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å se på muligheten til å bygge en hems til soveplass. Da kan du ha sittegruppe og oppbevaring under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kikke på haugevis av YouTubevideoer, det er vanvittig mye bra inspirasjon der. Tiny living, tiny homes, tiny apartment etc. 

Anonymkode: a2b9c...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jytte skrev:

Jeg har bodd i små leiligheter. Den jeg har er heller ikke så veldig stor. 

Veggene har jeg malt i hvit poesi, det er en farge som passer til alt, med grønnskjær man ikke ser. Passer også til lister og vinduskarmer i hvitt. Har hvit panel på deler av leiligheten, der henger jeg ikke opp noe. 

Bildene jeg velger å ha på veggene, går fra høstbrune, men med gråtoner som demper, til blått, Blått gir en følelse av større avstand og gir bra romfølelse. Jeg blander alt. Har mye dyprødt, har egentlig alle farger her. Det varierer hva jeg henger opp, har noe å velge i, det kan også være fargerike bilder, men likevel, jeg henger ikke så tett at man aldri kan hvile øynene. 

Jeg er suveren på å rote. En sovesofa jeg hadde ble aldri brukt til annet enn å slenge klær i, da bodde jeg et annet sted og hadde en nitti cm seng som var god å ligge i, eriksenmadrass. 

Jeg slipper inn lys og har ikke gardiner, men lystette persienner i lin. På soverommet er de helt lystette, i stua slipper de inn lyset, men skjermer for innsyn. 

For at man skal trives må man omgi seg med det man liker, resten pakkes i boden. Har bodd på 25 kvm, det var en alkove der med plass til 1,20 seng. Hadde plass til sofa, hyller og et kjøkkenbord og pc-bord og tv-benk. 

Har man mange bøker kan det være en ide å dra sittegrupper som sofa og stol ut fra veggen og ha hyller, men da får man mindre gulvplass. Likevel, hvor mye gulvplass trenger man? Fem kvm. er greit. 

 

 

Det er et ledd som jeg har i tankene mine. Jeg vil ikke ha noen løse gjenstander som for fritt bevege seg i leiligheten. Alle gjenstander skal bli oppbevart eller ha et sted som dem har fast sted å være hele tiden.

I nåværende tidspunkt har jeg ikke klart å få satt i stand leiligheten slik jeg ønsker det. Men helt klart å slippe lys det skal jeg virkelig prioritere!

Jeg er livredd om jeg får samle objekt av møbel der jeg kaster klær. Dermed er spørsmål hvilke andre muligheter har man.

 

 

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 12.52, Jytte skrev:

Jeg har bodd i små leiligheter. Den jeg har er heller ikke så veldig stor. 

Veggene har jeg malt i hvit poesi, det er en farge som passer til alt, med grønnskjær man ikke ser. Passer også til lister og vinduskarmer i hvitt. Har hvit panel på deler av leiligheten, der henger jeg ikke opp noe. 

Bildene jeg velger å ha på veggene, går fra høstbrune, men med gråtoner som demper, til blått, Blått gir en følelse av større avstand og gir bra romfølelse. Jeg blander alt. Har mye dyprødt, har egentlig alle farger her. Det varierer hva jeg henger opp, har noe å velge i, det kan også være fargerike bilder, men likevel, jeg henger ikke så tett at man aldri kan hvile øynene. 

Jeg er suveren på å rote. En sovesofa jeg hadde ble aldri brukt til annet enn å slenge klær i, da bodde jeg et annet sted og hadde en nitti cm seng som var god å ligge i, eriksenmadrass. 

Jeg slipper inn lys og har ikke gardiner, men lystette persienner i lin. På soverommet er de helt lystette, i stua slipper de inn lyset, men skjermer for innsyn. 

For at man skal trives må man omgi seg med det man liker, resten pakkes i boden. Har bodd på 25 kvm, det var en alkove der med plass til 1,20 seng. Hadde plass til sofa, hyller og et kjøkkenbord og pc-bord og tv-benk. 

Har man mange bøker kan det være en ide å dra sittegrupper som sofa og stol ut fra veggen og ha hyller, men da får man mindre gulvplass. Likevel, hvor mye gulvplass trenger man? Fem kvm. er greit. 

 

 

Takk, Veldig godt skrevet. Kanskje du vil se leiligheten. Jeg har symaskin.

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer man langt med når man innreder leilighet? symaskin? Annet?

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎11‎.‎2018 den 5.11, AnonymBruker skrev:

Takk, Veldig godt skrevet. Kanskje du vil se leiligheten. Jeg har symaskin.

Anonymkode: 5eb00...8ca

Og jeg er elendig til å sy. Kan min mors symaskin, og under veiledning sy gardiner uten dill dall. Tegn en skisse og sett inn i tråden.  

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kommer man langt med når man innreder leilighet? symaskin? Annet?

Anonymkode: 5eb00...8ca

Man trenger ikke symaskin. Bruk tid. Du trenger ikke sofa hvis du ikke trenger gjesteseng, seng er å foretrekke og bedre å ligge i. Velg store puter med mykt stoff. Belysning er viktig i alle hjørner, spør på en lampebutikk. Det er fint at du har det høyt under taket. Det kan bli veldig fint med langsgående hylle øverst ved par vegger, til bøker. Google det. 

 

 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jytte skrev:

Og jeg er elendig til å sy. Kan min mors symaskin, og under veiledning sy gardiner uten dill dall. Tegn en skisse og sett inn i tråden.  

Man trenger ikke symaskin. Bruk tid. Du trenger ikke sofa hvis du ikke trenger gjesteseng, seng er å foretrekke og bedre å ligge i. Velg store puter med mykt stoff. Belysning er viktig i alle hjørner, spør på en lampebutikk. Det er fint at du har det høyt under taket. Det kan bli veldig fint med langsgående hylle øverst ved par vegger, til bøker. Google det. 

 

 

jeg kan kjøpe den beste symaskinen på markedet. 

Symaskin betyr man kan sjonglere og sprite om leiligheten med farger i retning min smak. Fremheve en karakter som betyr en identitet som blir formidlet. 

Må jeg google, trenger deg!

Anonymkode: 5eb00...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...