Gå til innhold

Fikk dere juling som barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Jerry Lee said:

Og det kaller du juling??

Hvorfor leser dere ikke tråden?   

Jeg også mener at folk her ikke egentlig snakker om juling, som for meg betyr ris på rumpa (som TS presiserte i HI), men bank og vold.

A whole 'nother kettle of fish...

Anonymkode: 92871...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble banket opp av en nær voksen slektning én gang, da var jeg 7-8 år. Ble løftet opp etter håret, slengt opp på en kjøkkenbenk og denne personen satte albuene på brystet mitt og la hele kroppsvekten sin oppå. Kommer aldri til å glemme frykten, smerten, sinnet og skuffelsen. Tror denne single hendelsen i stor grad har bidratt til at jeg ble en usikker og bekymret unge/ungdom. 

Anonymkode: a9f26...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hva med å lese HI én gang til? :wink:

Anonymkode: 71b09...1b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lese HI én gang til? :wink:

Anonymkode: 71b09...1b1

Uff, da. Fikk du 4 smekk på rumpa ÉN gang i oppveksten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble banket opp av en nær voksen slektning én gang, da var jeg 7-8 år. Ble løftet opp etter håret, slengt opp på en kjøkkenbenk og denne personen satte albuene på brystet mitt og la hele kroppsvekten sin oppå. Kommer aldri til å glemme frykten, smerten, sinnet og skuffelsen. Tror denne single hendelsen i stor grad har bidratt til at jeg ble en usikker og bekymret unge/ungdom. 

😢❤️

Hvordan har du det idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
7 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det er ikke bra å bagatellisere andres opplevelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle ønske du var vennen min, så vi kunne gå gjennom dette sammen. Jeg er eksakt 10 år yngre enn deg. Det har også satt sine varige men hos meg. I dag har jeg ingen utdanning, selv om jeg har intelligens til det. Men jeg er så redd for å feile at jeg unnlater å gjøre ting. Mistet jobben fordi jeg flyttet etter en kjæreste som dumpet meg. Nå er jeg også arbeidsledig, og livet går generelt nedover. Allikevel har jeg en håp. Vi har sett den mørke siden av livet. Vi er her enda. Det må bety noe. Det bare bety noe. 

Anonymkode: 64836...ef5

Jeg og, jeg tør ikke prøve meg på noe, med mindre jeg vet at jeg lykkes, og da underpresterer jeg, bare sånn for å være helt sikker på å ikke gjøre noe feil, liksom..

Og hvor fucked er ikke det, sånn egentlig?

Hvem er det som har gjort oss sånn, eller fått oss til å føle oss sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Dette er ondskapsfullt sagt av deg! 😡

Anonymkode: 1974f...328

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og, jeg tør ikke prøve meg på noe, med mindre jeg vet at jeg lykkes, og da underpresterer jeg, bare sånn for å være helt sikker på å ikke gjøre noe feil, liksom..

Og hvor fucked er ikke det, sånn egentlig?

Hvem er det som har gjort oss sånn, eller fått oss til å føle oss sånn?

Haha. Kjenner meg altfor godt igjen. Jeg vet på forhånd at alt feiler, så jeg kan bli positivt overrasket. Min far har alltid fortalt meg at jeg ikke er verdt noe, hvis jeg ikke har en høyre utdanning. Ironisk nok har alt han har gjort for at jeg skal ta skolegang seriøst, ført til det nettopp motsatte. Hvor ironisk er det ikke?

Jeg vil si det er ganske fucked, ja. Blant mennesker er jeg såpass funksjonell at jeg selv blir overrasket over min egen historie og sannhet. Jeg er liksom et godt menneske fremfor noen kjenner meg. Da finner jeg alltid en måte å sabotere det på. Har skyvet unna mange mennesker fra livet mitt. 

Min aller største frykt er at jeg en dag blir like ille mot mine barn. Har vurdert å droppe barn for nettopp den biten, selv om eg ikke ser noe poeng med livet hvis jeg aldri skal ha barn. Sliter mye med sinneproblemer. Tenk om jeg selv slår mine barn? Vil ikke risikere å påføre noen en slik smerte. Verste for meg var aldri å bli slått. Men å se mamma bli slått. De fleste barn som blir slått beskriver det sånn i etterkant. Å se omsorgspersonen sin bli slått blir beskrevet som det verste. 

Jeg tror du egentlig vet hvorfor vi er som vi er.

Anonymkode: 64836...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

😢❤️

Hvordan har du det idag?

Relativt bra, det hjalp veldig å bli voksen. Men har hatt en del plager med depresjon og dårlig selvfølelse. Lurer på om det hadde vært annerledes dersom jeg ikke hadde fått den tunge steinen i ryggsekken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ga meg ris et par ganger før jeg ble 5 år. Jeg husker bare én gang pappa slo. Da var jeg 13 år og ble så forbanna at jeg nesten tok kvelertak på han. Dog var morfar en drittsekk, så utelukker ikke at jeg fikk juling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet
54 minutter siden, Jerry Lee skrev:

TS spør; fikk dere ris på rumpa som barn? Overskrifta sier kanskje juling, men det er ikke det ts spør om. Les tråden selv tulling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk ris som liten som straff og syntes det var forferdelig ydmykende. Bestemte meg som temmelig liten for at om jeg noen gang fikk barn, skulle de aldri slås eller få ris. Det har jeg holdt (så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Relativt bra, det hjalp veldig å bli voksen. Men har hatt en del plager med depresjon og dårlig selvfølelse. Lurer på om det hadde vært annerledes dersom jeg ikke hadde fått den tunge steinen i ryggsekken. 

Ja! Det har nok preget deg, dessverre. Godt å høre at du har det bra idag❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Forferdelig leit. Og skulle ønske du ikke hadde opplevd det.

Men det var da ikke det jeg mente.   Jeg bare registrerer at noen prater om lette klaps i ny og ne. Og det er ikke juling. 

Ja selvfølgelig! 

Anonymkode: c0632...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Født i 1980, jeg fikk dette.

Jeg fikk ris på rompe, smekk på fingrene og pepper på tungen.

Foreldrene mine er verdens snilleste og jeg tror de selv tenker tilbake med skam på at de gjorde dette - jeg vet egentlig ikke hvor de fikk det fra , men det har på ingen måte påvirket vårt forhold negativt.

Jeg har ingen traumatiske minner fra dette annet enn at jeg husker det (husker ikke om det skjedde 5 eller 50 ganger).

Men det som er helt klart er at jeg ikke ville funnet på å gjøre noe slikt med mine barn, ikke fordi jeg har opplevd det selv, men rett og slett fordi jeg kan ikke skjønne hvordan noen får seg til å gjøre dette mot et barn.

Anonymkode: 12724...a8c

Når/hvorfor fikk du pepper på tungen? 

Anonymkode: e201c...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Thyra skrev:

Da skjønte de nok ikke hva som foregikk. 

Lærere visste, helsesøster visste, det samme gjorde "de voksne" som kom på hjemmebesøk i forbindelse mex skilsmisse. Men som sagt-jeg tror jeg har hatt en normal oppvekst sammenlignet med mine jevnaldrende...

Anonymkode: e201c...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thunderstruck skrev:

Ja. Tenk at vi overlevde. Nå tåler ikke barna noe og de vokser opp med å bli frekke idioter som snurrer foreldrene sine rundt lillefingeren. 

Noen bør kanskje se seg selv i speilet...

At man overlevde betyr ikke at man hadde godt av det. Bare se på deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Nei, det er nettopp det som har utviklet meg til å like ris, og, faktisk helst ikke på soverommet.

Har du tungt for det??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 70-tallet.  Fikk noen få ørefiker, både av min mor og min far.  Det som skadet meg mer, var de mange uttalelsene om at "du er så vanskelig å like", "Men alle de andre er jo mye penere enn deg" og "litt må du da tåle" som forklaring på alvorlig mobbing som også innebar vold som ved ett tilfelle krevde legetilsyn.  (Daglig juling på skolen var mye mer skremmende for meg enn 10 ørefiker fra foreldre i løpet av hele barndommen).

Anonymkode: b4bf8...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...