Gå til innhold

Fikk dere juling som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk dere ris på rumpa som barn? Og for hva?

Jeg fikk ris da jeg var yngre. Ikke harde slag, men det var rimelig flaut. Husker ikke hva grunnen var, men husker at jeg fikk det. Skjedde vel 3-4 ganger. 

 

Anonymkode: 04d54...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk klaps, dratt i øra, dratt i håret, kløpet i armen, fikk også ørefik en gang.
Grunner: Hadde vel gjort noe ugang og vært frekk i kjeften.
80 - 90-tallet.

Anonymkode: 4a4f8...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, og ingen ørefiker eller lignede heller, og allikevel vokste jeg opp til å bli såkalt "spankofil" som voksen, det vil si at jeg er opptatt av alt og alle som har med spanking/ris og gammeldags oppdragelse å gjøre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, var nok ikke hardt. 
Men jeg husker det godt, for jeg synes det var ubehagelig/flaut. 
Gjorde mindre ugang etter det... 
Man skal ikke slå barn, eller true. Men noen ganger lurer jeg på om ikke barn hadde hatt godt av "juling" 

Anonymkode: 4b096...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tenk at vi overlevde. Nå tåler ikke barna noe og de vokser opp med å bli frekke idioter som snurrer foreldrene sine rundt lillefingeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 1980, jeg fikk dette.

Jeg fikk ris på rompe, smekk på fingrene og pepper på tungen.

Foreldrene mine er verdens snilleste og jeg tror de selv tenker tilbake med skam på at de gjorde dette - jeg vet egentlig ikke hvor de fikk det fra , men det har på ingen måte påvirket vårt forhold negativt.

Jeg har ingen traumatiske minner fra dette annet enn at jeg husker det (husker ikke om det skjedde 5 eller 50 ganger).

Men det som er helt klart er at jeg ikke ville funnet på å gjøre noe slikt med mine barn, ikke fordi jeg har opplevd det selv, men rett og slett fordi jeg kan ikke skjønne hvordan noen får seg til å gjøre dette mot et barn.

Anonymkode: 12724...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fikk ris på rumpa på 90 tallet etter at jeg tok masse penger for å bli som onkel skrue, velfortjent og gjorde det aldri igjen. 

Anonymkode: 62bc4...5b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ble i de veste tilfelle slått med ledninger over kroppen,  eller pisket med trepinner. 

Anonymkode: 0c32a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Ble i de veste tilfelle slått med ledninger over kroppen,  eller pisket med trepinner. 

Anonymkode: 0c32a...d96

Født i begynnelsen av 80- tallet

Anonymkode: 0c32a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vokst opp på 80/90 tallet. 

Fikk jevnlig bla ørefiker, smekk over fingre med linjal/pisk, ris på bar rumpe både med flat hånd, ris og pisk, fikk og smake knyttneve noen ganger, skubbet i vegg ol. Fikk og noen ganger frysing. Man fikk kjøpt spraybokser med komprimert luft som holdt godt under frysepunktet- det fikk jeg sprayet på fingre/hender, slik at jeg fikk frostblemmer. Mye blåmerker og sår ...  

Dette var straff for uønsket oppførsel, slik som å si i mot foreldre, ikke spise maten, ikke være snill....

Anonymkode: e201c...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Vokst opp på 80/90 tallet. 

Fikk jevnlig bla ørefiker, smekk over fingre med linjal/pisk, ris på bar rumpe både med flat hånd, ris og pisk, fikk og smake knyttneve noen ganger, skubbet i vegg ol. Fikk og noen ganger frysing. Man fikk kjøpt spraybokser med komprimert luft som holdt godt under frysepunktet- det fikk jeg sprayet på fingre/hender, slik at jeg fikk frostblemmer. Mye blåmerker og sår ...  

Dette var straff for uønsket oppførsel, slik som å si i mot foreldre, ikke spise maten, ikke være snill....

Anonymkode: e201c...591

Dette er langt utenfor "juling"......

Anonymkode: 92871...178

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er langt utenfor "juling"......

Anonymkode: 92871...178

Er det egentlig  det?? Hverken skole eller helsepersonell reagerte på det, så jeg går ut i fra at dette er rimelig normalt? 

Anonymkode: e201c...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun et par klaps på 70 tallet, velfortjent. 

Anonymkode: f4719...fe0

 

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, jeg fikk bjørkeris på rumpa. Pga. epleslang. Det hadde jeg bare godt av!

Det triste her er dere som forsvarer foreldre som tyr til vold med at dere fortjente det 😥

Anonymkode: 1974f...328

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hele tiden. Uten grunn ofte og. Foreldrene mine trengte å få ut all sinnet sitt på et måte. Ble også utført annen skadet på kroppen enn bare ris. Jeg ble født på 90 tallet. 

Anonymkode: c0632...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av ETT klaps på ræva en gang det ikke var mulig å nå frem til meg på andre måter, så har straffemetodene vært husarrest og liknende. Jeg lærte fint forskjellen på rett og galt uten bruk av vold. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...