Gå til innhold

jeg har brukt over evne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste ville være å gå i banken, legge frem en forspørsel om å refinansiere og samle alt slik at du kan selge bilen. Legg frem et budsjett uten bil, hvor du viser hvor mye du kan betale på gjeld hver måned. 

Anonymkode: fe095...b74

jeg har fått samlet all små gjeld, unntatt privat gjeld, dermed betaler jeg månedlig til banken 5800 kr. Jeg burde vel fått lempet billånet inn i refinansieringen slik at jeg kunne fått solgt bilen. Dermed kunne jeg innkassert 50000 kr. 

Erfaringen min var at det var vanskelig å få huske på alt siden jeg ikke fikk den dialogen med banken. Her skulle jeg sette alt inn elektronisk, og deretter se an om jeg fikk forbrukslån. 

Men fysisk bank er kanskje mer kundevennlig?

Anonymkode: 0633d...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Emmelise skrev:

Hva du foretrekker og hvordan virkeligheten forspeiler seg er to forskjellige ting.

Det vil ikke fungere å ha en romkamerat i leiligheten. Det livet er jeg ferdig med. Jeg vil bo for meg selv. Da slipper man alle unødvendige holdninger og regler som skal settes opp over hverandre.

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ kapital er et resultat av mange faktorer. Men jeg har et ønske om å jobbe bein hardt for at gjeld skal bli nedbetalt, ha egenkapital, og kjøpe egen bolig. Det er drømmen. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tv solgte jeg, fikk 2500 kr for den. Jeg rakk aldri å stifte noen abonnement her jeg bor. Jeg nedbetaler mobiltelefon via telenor. Swap. 

Jeg lager mat fra bunnen. 

Men jeg ønsker en bord stekeovn til leiligheten, det har jeg ikke råd til.

Jeg har regnet meg frem til at jeg har 6000 kr mer i utgift enn inntekt. Dessuten har jeg ekle lån som jeg skulle for all del fått slettet, om ordet slettet er et riktig begrep å bruke.

Anonymkode: 0633d...2a9

Det er bra, prøver å få en forståelse for hva du bruker penger på men da virker det som du bruker lite utover faste utgifter. Ta småjobber via finn, mye bærehjelp som trengs. Du har ikke anledning til å ta et privat lån av foreldrene dine, evnt få forskudd på arv?

Anonymkode: c31ed...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra, prøver å få en forståelse for hva du bruker penger på men da virker det som du bruker lite utover faste utgifter. Ta småjobber via finn, mye bærehjelp som trengs. Du har ikke anledning til å ta et privat lån av foreldrene dine, evnt få forskudd på arv?

Anonymkode: c31ed...b44

Nei, jeg har ikke mulighet for privat lån fra forelder. Det blir for store beløp som jeg har utestående. Jeg vet ikke hva er drømme scenario som er normal beløp å ha etter alle utgifter er betalt? Kan jeg forvente å ha 8000 kr per måned. Det betyr jeg må spare 2000 kr per måned i tillegg. Jeg er usikker om fagforeningen kan hjelpe meg med å få økt inntekten. 

Drømme scenario for meg å tjene 290 kr per time. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra, prøver å få en forståelse for hva du bruker penger på men da virker det som du bruker lite utover faste utgifter. Ta småjobber via finn, mye bærehjelp som trengs. Du har ikke anledning til å ta et privat lån av foreldrene dine, evnt få forskudd på arv?

Anonymkode: c31ed...b44

Småjobber er utgiftspost, koster å bruke seg av tjenesten.

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Negativ kapital er et resultat av mange faktorer. Men jeg har et ønske om å jobbe bein hardt for at gjeld skal bli nedbetalt, ha egenkapital, og kjøpe egen bolig. Det er drømmen. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Du får vel forsøke å få billån inn i det andre lånet så du kan selge den. Kanskje ta mye lenger nedbetalingstid på lånet også, øke det fra 3 år til 7 år eller noe sånt så du får mer penger til å leve for i måneden.

Jeg synes uansett du burde snakke med en vanlig bank og se om du kan få hele lånet hos de. Da får du mye lavere rente og kan betale det ned raskere. Kanskje foreldrene dine kan være medlånetakere? Det forutsetter selvsagt at du klarer å betale innen fristen og at de stoler på deg.

Endret av Salvie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt tanken å komme i kontakt med fysisk bank. Jeg har nylig blitt fagorganisert, og igjennom det finnes det tilbud via sparebank1. 

Jeg vil se om dem kan tilrettelegge et bedre vilkår med lånene jeg har i dag. 

Jeg betaler 2700kr i måneden i billånet. 5800kr i måneden i forbrukslånet. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Men du kan ikke be om refinansiering slik at du får slått sammen billån og forbrukslånet? 

Jeg ville uansett ha bedt noen om hjelp til å sette opp et budsjett som gir deg rom til å skape buffer for ting som EU kontroll eller om ting skulle ryke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvie skrev:

Du får vel forsøke å få billån inn i det andre lånet så du kan selge den. Kanskje ta mye lener nedbetalingstid på lånet også, øke det fra 3 år til 7 år eller noe sånt så du får mer penger til å leve for i måneden.

Jeg synes uansett du burde snakke med en vanlig bank og se om du kan få hele lånet hos de. Da får du mye lavere rente og kan betale det ned raskere. Kanskje foreldrene dine kan være medlånetakere? Det forutsetter selvsagt at du klarer å betale innen fristen og at de stoler på deg.

takk.

ja, det er god tanke å gjøre. Det er flere banker som jeg kan henvende meg til. Så jeg tror jeg kommer til å starte med sparebank1 siden det er samarbeidspartner med fagforeningen. Jeg ønsker å bytte fra "nettbank" til fysisk bank. Det har vært en tanke lenge. 

Jeg tror du er inne på noe at jeg skifter takt på nedbetalingstid. Vet du om når jeg har sju år takt i nedbetalingstid om jeg skulle betale raskere eller hele beløpet på et tidspunkt om jeg slipper å betale all forventet rente i perioden utover hele sju års perioden?

Nå bruker jeg santander som bank på forbrukslån. 

Det skal sies at jeg hadde store problemer å komme i kontakter med banker når jeg ønsker å få samlet all gjeld. Jeg fikk NEI fra sbanken som jeg benytter i dag. Og det elektronisk ingen fysisk person som ringte meg. Santander reddet meg på en måte. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Thyra skrev:

Så nav tenker at man må bruke det som trengs til livsopphold framfor å betale gjeld? Slik at gjelden vokser (unødvendig raskt)? 

Hva om vedkommende har tvangstrwkk, da må de vel ta hensyn til det? 

Nei, ikke på sosialen. Jeg har jobbet der, jeg vet dette helt sikkert. 

Nav betaler ikke folks gjeld. De tar vanligvis heller ikke hensyn til tvangstrekk.

Skulle jeg dratt på cruice til Karibien da??..kost meg skikkelig, betalt alt sammen på avbetaling og la Nav betale regningen?

Endret av Rucula
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Karkta skrev:

Men du kan ikke be om refinansiering slik at du får slått sammen billån og forbrukslånet? 

Jeg ville uansett ha bedt noen om hjelp til å sette opp et budsjett som gir deg rom til å skape buffer for ting som EU kontroll eller om ting skulle ryke. 

jeg har fått hjelp i budsjett håndteringen. Plan A var å skifte bedrift å jobbe i. Dessuten var planen også at jeg skulle ha ekstra jobb der jeg kunne tjene ekstra penger. Det var fra eksterne rådgivere som ikke jobber i bank. 

Ja, en god tanke om jeg kan få samlet både bil og forbrukslån, men ut i fra det jeg forstår så vil jeg jo betale mer i renter når jeg sammenslår med forbrukslån. Bil rente lån er atskillige re lavere. Dessuten vil jeg tro jeg kommer på samme nivå med utgift jeg må betale per måned, men jeg får solgt bilen. Dermed får jeg frisk kapital som jeg kan forholde meg til..... kan kanskje få inntjent mellom 50000-60000 kr. Bilen er svært høy avansert. Men bilen er fra 2008. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Så nav tenker at man må bruke det som trengs til livsopphold framfor å betale gjeld? Slik at gjelden vokser (unødvendig raskt)? 

Hva om vedkommende har tvangstrwkk, da må de vel ta hensyn til det? 

Det er ikke så enkelt at man kan pådra seg en hel masse gjeld og få NAV til å betale den for deg. NAV tar kun hensyn til husleie og strøm, og nødvendig livsopphold. All annen gjeld tar de ikke hensyn til. Det er heller ikke slik at du kan leie til 11000 selv i Oslo og så få hjelp til å betale husleien. 11000 er dyrt.

Jeg bor i en middels stor by i Norge, og her mener NAV at 5500 kr i mnd som knapt er for en hybel er nok.
Man må nok ha vært i kontakt med NAV selv for å forstå hvor vanskelig det kan være. Og det vises veldig lite skjønn som mange tror om NAV. NAV tror stort sett ikke noe, de har klare regler å forholde seg til. Og selv om de reglene for oss noen ganger virker høl i huet så er det likevel slik det fungerer.

Anonymkode: 3be0a...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt at man kan pådra seg en hel masse gjeld og få NAV til å betale den for deg. NAV tar kun hensyn til husleie og strøm, og nødvendig livsopphold. All annen gjeld tar de ikke hensyn til. Det er heller ikke slik at du kan leie til 11000 selv i Oslo og så få hjelp til å betale husleien. 11000 er dyrt.

Jeg bor i en middels stor by i Norge, og her mener NAV at 5500 kr i mnd som knapt er for en hybel er nok.
Man må nok ha vært i kontakt med NAV selv for å forstå hvor vanskelig det kan være. Og det vises veldig lite skjønn som mange tror om NAV. NAV tror stort sett ikke noe, de har klare regler å forholde seg til. Og selv om de reglene for oss noen ganger virker høl i huet så er det likevel slik det fungerer.

Anonymkode: 3be0a...f09

nav betyr ny arbeids - og velferdsforvaltning. Heter i dag kun arbeids - og velferdsforvaltning. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt at man kan pådra seg en hel masse gjeld og få NAV til å betale den for deg. NAV tar kun hensyn til husleie og strøm, og nødvendig livsopphold. All annen gjeld tar de ikke hensyn til. Det er heller ikke slik at du kan leie til 11000 selv i Oslo og så få hjelp til å betale husleien. 11000 er dyrt.

Jeg bor i en middels stor by i Norge, og her mener NAV at 5500 kr i mnd som knapt er for en hybel er nok.
Man må nok ha vært i kontakt med NAV selv for å forstå hvor vanskelig det kan være. Og det vises veldig lite skjønn som mange tror om NAV. NAV tror stort sett ikke noe, de har klare regler å forholde seg til. Og selv om de reglene for oss noen ganger virker høl i huet så er det likevel slik det fungerer.

Anonymkode: 3be0a...f09

jeg har vært i kontakt med arbeids - og velferdsforvaltningen - søknaden min ble forkastet. Fikk ingenting når ting var som verst. 

Dessuten holder dem et svært svakt nivå som økonomer. Her finnes ikke skjønn. Innvandrere har mye bedre rettigheter enn dem som er etnisk norsk. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men som jeg forsto ts, vil banken ha pengene tilbake på billånet, og bilen står bare i 50 tusen nå og sier at han ikke vil få dekket hele lånet. Merkelig at en bank gir et så stort lån at bilen vil være klar for å bli spiker før lånet er betalt. 

Det kan ts bruke mot banken. Evt. få en veileder fra nav til å forhandle, hvis denne er god. Det meste kan man klare utmerket selv. 

Jeg lurer også på budsjettet ditt ts. Ofte går penger i et sluk, før man blir mer bevisstgjorte. 

Du skylder ikke så mye totalt, dette kommer du deg ut av, men du må ta noen grep. Snakke med banken for eksempel om billånet. Forklare at du har tatt opp kreditt. Be banken om et lån som samler alle, har du for eksempel foreldre som kan cashe ut lånene og lage en gjeldsavtale med dem? Kausjonist anbefaler jeg nesten aldri. 

 

Anonymkode: df2c1...caa

Det er ikke så merkelig som du tror. Biler faller så fort i pris at man ikke rekker å nedbetale dem halve tiden av bilens levetid. Det er først den andre halvdelen, når bilen begynner å bli gammel at man får en nedbetalt bil. Men da kommer reparasjonene, så det er dyrt å ha bil.

Selv hadde jeg over 100 000 i egenkapital, men solgte så vidt bilen med overskudd 4 år etterpå. Bilen kostet 200 000, hadde betalt på bilen i 4 år, og gikk likevel kun i pluss med 10 000... Så joda forstår godt at man kan sitte igjen med mer gjeld en verdi på en bil.
Man taper jo 50 000 når man skrur om nøkkelen på en ny bil og kjører ut fra forhandler. 

Anonymkode: 3be0a...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk.

ja, det er god tanke å gjøre. Det er flere banker som jeg kan henvende meg til. Så jeg tror jeg kommer til å starte med sparebank1 siden det er samarbeidspartner med fagforeningen. Jeg ønsker å bytte fra "nettbank" til fysisk bank. Det har vært en tanke lenge. 

Jeg tror du er inne på noe at jeg skifter takt på nedbetalingstid. Vet du om når jeg har sju år takt i nedbetalingstid om jeg skulle betale raskere eller hele beløpet på et tidspunkt om jeg slipper å betale all forventet rente i perioden utover hele sju års perioden?

Nå bruker jeg santander som bank på forbrukslån. 

Det skal sies at jeg hadde store problemer å komme i kontakter med banker når jeg ønsker å få samlet all gjeld. Jeg fikk NEI fra sbanken som jeg benytter i dag. Og det elektronisk ingen fysisk person som ringte meg. Santander reddet meg på en måte. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Høres ut som en fin løsning. Jeg tenker at du starter hos de vanlige bankene i uken som kommer. Får du avslag hos alle, må du forsøke å få et nytt lån som inkluderer billånet hos de du har lån i nå, yabank eller en annen en som er villig til å gi deg lån. Uten at jeg vet noe med sikkerhet vil jeg tippe at du ikke betaler mer rente i tillegg dersom du klarer å betale ned før tiden. Det du kan gjøre er å ta en telefon til de der du kan spørre hvordan det fungerer. Det viktigste er uansett at du får forlenget nedbetalingstiden da du er nødt til å ha penger til mat etter alt annet er betalt. Ser for meg at gjeld vokser raskt hvis du går med 6000 i minus hver måned.

En ekstrajobb hadde nok ikke vært feil. Vet at det er ganske lett å få jobb som taxisjåfør.

Endret av Salvie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Salvie skrev:

Høres ut som en fin løsning. Jeg tenker at du starter hos de vanlige bankene i uken som kommer. Får du avslag hos alle, må du forsøke å få et nytt lån som inkluderer billånet hos de du har lån i nå, yabank eller en annen en som er villig til å gi deg lån. Uten at jeg vet noe med sikkerhet vil jeg tippe at du ikke betaler mer rente i tillegg dersom du klarer å betale ned før tiden. Det du kan gjøre er å ta en telefon til de der du kan spørre hvordan det fungerer. Det viktigste er uansett at du får forlenget nedbetalingstiden da du er nødt til å ha penger til mat etter alt annet er betalt. Ser for meg at gjeld vokser raskt hvis du går med 6000 i minus hver måned.

En ekstrajobb hadde nok ikke vært feil. Vet at det er ganske lett å jobbe som taxisjåfør.

Jeg har som mål å drive egen bedrift på si, ved siden av å være fast ansatt, og etterhvert ha en 60 % stilling, og 40 % egen bedrift. Men siden jeg ikke har egenkapital eller lokale så ligger det foreløpig på is. Forventet inntjening har jeg som 1.000.000 kr. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bruk for all del mesteparten av pengene du evt får for bilen til å betale ned på lånet. Litt bør settes av til sparekonto for krisetider hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som mål å drive egen bedrift på si, ved siden av å være fast ansatt, og etterhvert ha en 60 % stilling, og 40 % egen bedrift. Men siden jeg ikke har egenkapital eller lokale så ligger det foreløpig på is. Forventet inntjening har jeg som 1.000.000 kr. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Hvis du får deg ekstrajobb klarer du kanskje å spare masse som du kan bruke til å starte egen bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får solgt bilen så lei den ut på nabobil.no. Sett en lav pris og la den være tilgjengelig for lange tidsperioder og korte. Å få litt i leie er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 8277d...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...