Gå til innhold

jeg har brukt over evne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt over evne i en lang periode. Det har resultert til et forbrukslån på hele 163000 kr etter å ha fått samlet all små gjeld.

I dag er inntekten min lavere enn utgiftene. Jeg betaler husleie tett i underkant av 11000 kr. 

Finnes det metoder å lage en drastisk budsjett for å få mulighet igjen å leve. Jeg innser jeg står helt alene med saken. Hva tilbyr banker?

Det som utfordrer økonomien er når jeg må få gjort raske tiltak der store summer må ut som ikke er i budsjett - dvs. få bilen eu godkjent - verksted utgifter, bildekk etc. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste måten er å få inntekten din opp. Ta på deg mer arbeid hvis du kan. Jobb overtid, sjekk ut småjobber på finn.no

Jo raskere du kan betale ned, jo mindre betaler du totalt tilbake. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metode: flytt! Bor du alene, og betaler    11000 i husleie? 

Slike ting som eukontroll og andre uforutsette ting må du ha buffer til. 

Førstepri for deg nå er vel å betale ned lånet, og skaffe billigere sted å bo? Du sier jo selv inntekt er lavere enn det går ut. 

Anonymkode: 23db4...874

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt over evne i en lang periode. Det har resultert til et forbrukslån på hele 163000 kr etter å ha fått samlet all små gjeld.

I dag er inntekten min lavere enn utgiftene. Jeg betaler husleie tett i underkant av 11000 kr. 

Finnes det metoder å lage en drastisk budsjett for å få mulighet igjen å leve. Jeg innser jeg står helt alene med saken. Hva tilbyr banker?

Det som utfordrer økonomien er når jeg må få gjort raske tiltak der store summer må ut som ikke er i budsjett - dvs. få bilen eu godkjent - verksted utgifter, bildekk etc. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Hvis inntektene er lavere enn utgiftene og du ikke har mulighet til å slanke utgiftene, kan du kanskje ha rett på støtte fra NAV? Men de hjelper kanskje bare med utgifter til livsopphold, og ikke betaling av gjeld... 

Har du mulighet til å redusere utgiftene? Må du ha bil? Har du mulighet til å øke inntekten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Hvis inntektene er lavere enn utgiftene og du ikke har mulighet til å slanke utgiftene, kan du kanskje ha rett på støtte fra NAV? Men de hjelper kanskje bare med utgifter til livsopphold, og ikke betaling av gjeld... 

Har du mulighet til å redusere utgiftene? Må du ha bil? Har du mulighet til å øke inntekten? 

Med en husleie på 11 000, vil ikke nav kreve at TS flytter før TS får noe som helst hjelp? 

Anonymkode: 23db4...874

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Metode: flytt! Bor du alene, og betaler    11000 i husleie? 

Slike ting som eukontroll og andre uforutsette ting må du ha buffer til. 

Førstepri for deg nå er vel å betale ned lånet, og skaffe billigere sted å bo? Du sier jo selv inntekt er lavere enn det går ut. 

Anonymkode: 23db4...874

Dersom ts f.eks bor i Oslo, er det mange som må ut med mer enn 11000 for et lite krypinn. Så det kan ta tid å finne et billigere sted å bo. Ts risikerer jo også å måtte betale dobbel husleie en periode, siden hen sannsynligvis har 3 måneders oppsigelsestid, og det er et sjansespill å si opp nåværende leilighet før han har fått ny. I verste fall risikerer ts å måtte ta den første leiligheten som byr seg, og ende opp med å betale mer... 

Ja, man bør ha buffer. Men når ts ikke har det, og ikke mulighet til å spare opp, er ikke det et alternativ. Lett å være etterpåklok. 

Endret av Thyra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en husleie på 11 000, vil ikke nav kreve at TS flytter før TS får noe som helst hjelp? 

Anonymkode: 23db4...874

Sannsynligvis, dersom det er mulig å finne noe billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en husleie på 11 000, vil ikke nav kreve at TS flytter før TS får noe som helst hjelp? 

Anonymkode: 23db4...874

En husleie på 11.000 er å regne som helt normalt i de store byene. Jo lenger ut i ytre hutaheiti TS flytter, jo mer avhengig blir vedkommende av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil IKKE si at 11 000 er normalt. Er nettopp ferdig student, og har aldri betalt mer enn 6000 for leilighet. Selv om jeg har bodd alene. 

Anonymkode: 23db4...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig flyttet til en leilighet, og jeg forstår ut fra kontrakten at jeg er forpliktet å bo et år frem i tid. 

For å si det sånn så trives jeg veldig å bo her, og vil opprettholde trivsel enn å flytte til et sted hvor jeg ikke vil trives. Selvsagt ønsker jeg en kjæreste og kone, men det har ikke kommet i min løpebane enda. 

Jeg har vært presset i en lengre periode, men har i dag en jobb der jeg får fast inntekt, det er det viktigste, lenge var jeg utenfor arbeidslivet pga mange omstendigheter, det har jeg klart å feie av banen, og blitt sterk igjen. 

Jeg ser at jeg må en ekstra inntekt på omtrent 65 kr per time for at jeg skal kunne komme ovenpå. 

Dessuten merker jeg at jeg er sliten etter jobb siden jeg har en meget fysisk yrke. 

Sparer jeg om jeg får betalt forbrukslånet raskere enn de tre årene jeg har satt som nedbetalingsplan?

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med bilen, 11.000 i husleie bør holde i massevis til et sted du ikke trenger bil

Anonymkode: f0ae3...4da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig flyttet til en leilighet, og jeg forstår ut fra kontrakten at jeg er forpliktet å bo et år frem i tid. 

For å si det sånn så trives jeg veldig å bo her, og vil opprettholde trivsel enn å flytte til et sted hvor jeg ikke vil trives. Selvsagt ønsker jeg en kjæreste og kone, men det har ikke kommet i min løpebane enda. 

Jeg har vært presset i en lengre periode, men har i dag en jobb der jeg får fast inntekt, det er det viktigste, lenge var jeg utenfor arbeidslivet pga mange omstendigheter, det har jeg klart å feie av banen, og blitt sterk igjen. 

Jeg ser at jeg må en ekstra inntekt på omtrent 65 kr per time for at jeg skal kunne komme ovenpå. 

Dessuten merker jeg at jeg er sliten etter jobb siden jeg har en meget fysisk yrke. 

Sparer jeg om jeg får betalt forbrukslånet raskere enn de tre årene jeg har satt som nedbetalingsplan?

Anonymkode: 0633d...2a9

Hvor mye bruker du på mat? Hva har du til kos, som tv, Netflix, Internett.. Handler du klær og sko? Kan du si litt om budsjettet ditt så kan vi hjelpe deg mer :)

Og ja. Desto raskere du får betalt ned gjelden din desto billigere blir det. 

Anonymkode: 23321...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedbetaling av gjeld er sparing, jeg ville utvidet betalingsplanen og hatt et lavere fast beløp som skal betales, slik at du i det minste ikke går i minus men går litt i pluss og kan heller betale inn ekstra noen måneder og via feriepenger\skattepenger. 

Du sier du må tjene 65 mer i timen, så om du har fast stilling tilsvarer det omtrent 10000/brutto? 

Jeg ville gått igjennom abonnenter, viaplay, Netflix, dating?, trening, lavere internet pakke, forsikringer etc. 

På matfronten er det ofte størst muligheter til å spare,  dropp takeaway mat/kaffe,  kjøp firstprice baguetter istedenfor brød (kan spare 700 i mnd på det) 

Finn en deltidsjobb på kvelden, kan du være servitør, taxi sjåfør i helger, etc?

Anonymkode: dd25b...5b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil IKKE si at 11 000 er normalt. Er nettopp ferdig student, og har aldri betalt mer enn 6000 for leilighet. Selv om jeg har bodd alene. 

Anonymkode: 23db4...874

Da har du heller bodd billig. Jeg er student i Oslo for øyeblikket og for 6000 får man 7 kvadratmeter i et kollektiv med 3+ andre mennesker, og selv da er prisen billig (ligger som regel på 6500-8500 for kollektiv). Man kan få billigere, men da er det via studentskipnader eller mer "shady" kollektiv 

Anonymkode: afd57...4a2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør forbrukslånet være førsteprioritet. 

Å signere en leiekontrakt for en bolig til 11000,- i måneden var et feiltak når økonomien er som den er, så her ville jeg faktisk sjekket om en leieavtale det ikke er mulig å bryte før etter er år er lov. Sjekk med leieboerforeningen. Til den prisen bor du enten et sted hvor det er mulig å finne billigere bolig, eller et sted hvor du ikke har behov for bil. Dersom det er førstnevnte bør du flytte snarest mulig, er det sistnevnte kvitter du deg med bilen. Når du har kommet deg ovenpå igjen økonomisk kan du skaffe deg bil og bedre bolig igjen, men akkurat nå er det viktigste å betale ned gjelden. 

Dersom du snuser, røyker eller drikker alkohol bør dette også kuttes fra budsjettet.  Det samme med brus osv. Drikk vann! 

Kutt ut det du evt. måtte bruke penger på av TV-spill, TV2 Sumo/HBO/Spotify/abonnementer osv. 

Ikke spis ferdigmat men lag maten din selv, og gjør det billigst mulig. 

 

Anonymkode: 3e45c...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du heller bodd billig. Jeg er student i Oslo for øyeblikket og for 6000 får man 7 kvadratmeter i et kollektiv med 3+ andre mennesker, og selv da er prisen billig (ligger som regel på 6500-8500 for kollektiv). Man kan få billigere, men da er det via studentskipnader eller mer "shady" kollektiv 

Anonymkode: afd57...4a2

Glemte å legge til at du også kan være heldig å få billigere leie dersom utleier ikke er klar over markedspris eller at du nære bekjente av dem som leier ut. At noen klarer å betale lav husleie på denne måten er greit det, men ikke representativt for leiemarkedet 

Anonymkode: afd57...4a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvitt deg med bilen, 11.000 i husleie bør holde i massevis til et sted du ikke trenger bil

Anonymkode: f0ae3...4da

bilen har falt en god del i pris. Når jeg ser priser på tilsvarende bil så koster den omtrent 50000. Jeg har gjeld på bilen 110.000kr. Det vil si jeg må ut med omtrent 60000 kr til banken i tillegg for at lånet skal bli slettet. Jeg kjørte en god del i forbindelse når jeg prøvde å etablere bedrift. Det gikk ikke som jeg tenkte, og var på feil sted til feil tid. I etter tid fikk jeg en jobb fast igjennom vikarbyrå. 

Anonymkode: 0633d...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting du kan gjøre for å ordne situasjonen din. 

- ring kreditt selskaper å hør om du kan få lengre betalingstid eller avdragsfritt. Kreditoren er interessert i å få pengene sine å kan hjelpe deg med en betalingsplan slik at du får betalt ned lånet. Du kan ogs0 høre med en bank om de kan hjelpe deg. 

- kutt kostnader der du kan kutte. Bil er ofte et lurt sted å begynne. Snakk med huseier om situasjonen din og hør om det er mulighet å flytte eller kutte ned på husleien. Du har faktisk ikke råd til å bo der. 

- selg unna ting du ikke bruker. 

- se om det er mulig å få en ekstra inntekt

- ring NAV økonomi og forhør deg der. De kan komme med mange gode tips og råd. 

Anonymkode: e7bdb...859

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bør forbrukslånet være førsteprioritet. 

Å signere en leiekontrakt for en bolig til 11000,- i måneden var et feiltak når økonomien er som den er, så her ville jeg faktisk sjekket om en leieavtale det ikke er mulig å bryte før etter er år er lov. Sjekk med leieboerforeningen. Til den prisen bor du enten et sted hvor det er mulig å finne billigere bolig, eller et sted hvor du ikke har behov for bil. Dersom det er førstnevnte bør du flytte snarest mulig, er det sistnevnte kvitter du deg med bilen. Når du har kommet deg ovenpå igjen økonomisk kan du skaffe deg bil og bedre bolig igjen, men akkurat nå er det viktigste å betale ned gjelden. 

Dersom du snuser, røyker eller drikker alkohol bør dette også kuttes fra budsjettet.  Det samme med brus osv. Drikk vann! 

Kutt ut det du evt. måtte bruke penger på av TV-spill, TV2 Sumo/HBO/Spotify/abonnementer osv. 

Ikke spis ferdigmat men lag maten din selv, og gjør det billigst mulig. 

 

Anonymkode: 3e45c...a26

Det var svært vanskelig prosess for meg der jeg ikke kunne velge og vrake, men være på visninger som ga meg mulighet å komme inni boligmarked dvs leiemarkedet. Før det bodde jeg i en campingvogn, men leve standarden ble veldig vanskelig. Dessuten måtte jeg kjøre en vei til jobb som tilsvarte 2 timer, dvs. 4 timer reisevei hver dag. Det gjorde jeg i fire måneder. Før der igjen hadde jeg bodd omtrent 6 måneder i bedrifts etablerings prosessen. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...