Gå til innhold

Misforstått og trives ikke lenger på jobb


Blåtime

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en stor bedrift i Bergen, og har i det siste vært frustrert over situasjonen på jobb. Bedriften har begynt med nedbemanning i flere avdelinger, og det merker jeg kjedereaksjonene av. Alle har mer å gjøre, er stresset og irriterer seg over hverandre, og det skjer flere feil. Jeg synes det er vanskelig å møte forberedt, for viktig informasjon blir oppdatert kvelden før, eller samme morgen som oppgavene skal utføres. Jeg får ikke nødvendig utstyr som jeg har bedt om lenge, og det fører til at jeg må gå fra klienter og løpe rundt for å låne utstyr av andre. Nylig har en av mine kollegaer, som jeg alltid har hatt et godt forhold til, fått mer ansvar og begynt å oppføre seg annerledes. Personen har gått fra å være en real person til å bli en som løper til ledere for å snakke dritt om meg når jeg ikke rekker over alle oppgavene fordi vi er færre på jobb. Han forventer også at jeg tar meg av en stor del av oppgavene, og om noe går galt så er det alltid min feil, selv om han er på jobb og har like mye ansvar for at jobben blir gjort. Han snakker ikke med meg, men står og snakker dritt om meg uten at jeg er der, men med både lærlinger og praktikanter til stede. Dette synes jeg er ydmykende og dårlig gjort, og jeg føler meg litt sviktet. Jeg føler alle er i mot meg og har angst for å gå tilbake på jobb. I tillegg er det utstyr som ikke virker og ikke blir skiftet ut, og man blir sett på med haukeblikk fordi det er så fokus på sparing, og det blir forventet at man skal jobbe i 150% uten stopp. Ofte rekker jeg ikke spisepause. Kollegaen min tar hyppige røykepauser, mens jeg får tilsnakk om jeg står og henter meg inn i to minutter inne på kontoret. Min kollega er mye eldre enn meg, og har en god relasjon til de lengre opp i systemet. Jeg har alltid fått mye skryt før både av han og andre, men nå går han og ødelegger ryktet mitt uten å snakke med meg, og påvirker andre til å ta ut sin irritasjon på meg. Jeg blir så lei meg, og går bare og prøver å holde tårene tilbake på jobb. 

Jeg har vært veldig sliten i det siste, og har nylig trappet ned på to medisiner som jeg har gått på i flere år på grunn av angst og depresjon, og jeg merker at jeg er litt mer fjern på jobb og ikke fungerer så godt som jeg gjorde for ca en mnd siden. Nå har jeg fått høre at det er flere som er irritert på meg for ting som ikke blir gjort, ofte småting som blir siste prioritet, og jeg føler meg veldig alene og misforstått. Det er supertravelt og jeg vet at jeg ikke kunnet jobbe fortere. Dessuten er jeg ikke alene på jobb, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg alene har blitt pekt ut som den å være misfornøyd med. Alle har likt ansvar i vår avdeling. Dessuten er jeg den med lavest stilling. Har nå blitt anbefalt å ta ut sykemelding en periode, og jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Tror at hvis jeg gjør det kommer det til å bygge seg opp sånn i hodet mitt at jeg ikke klarer å komme tilbake. Men jeg trives ikke mer, og hater å gå på jobb. Jeg som alltid har elsket jobben min og kollegaene mine. Jeg vet at jeg har gjort noen feil i det siste, men det har da jammen de også! Alle har gjort det en god stund nå forståelig nok. Men jeg føler ikke at jeg kan ta opp ting som irriterer meg med dem, fordi jeg er så mye yngre at det føles rart. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, bør jeg gå til legen å få sykemelding en stund? 

Jeg har også søkt en annen jobb, men det er ikke oppstart før i juni. Er nå redd for å få dårlige referanser fra nåværende arbeidsplass, og det har aldri hendt meg før... Folk pleier å være fornøyde med meg. Jeg har også medarbeidersamtale dagen før jobbintervju, og vet ikke om jeg skal nevne det, har jo ikke lyst til at de skal vite det om jeg ikke får jobben... Og om jeg slutter i jobben jeg har nå, så ser jo det rart ut for eventuell ny arbeidsgiver også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med sjefen? 
Fortell at fyren sluntrer og tar røyke pauser og gir faen i jobb mens han skylder på deg. 

Ville også hørt med noen i fagforbund om fremgangsmåte :) 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ingenting på situasjonen å sykemelde seg. Enten må du fortsette å søke nye jobber, eller så må du ta opp situasjonen med leder. Forklar at du føler deg uglesett og blir beskyldt for ting du ikkke føler stemmer, og si gjerne at det er merkelig at røykepauser er akseptert, men ikke to minutter på pauserommet. 

Anonymkode: e4cb1...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfronter han om hans feige oppførsel der han løper til ledere og andre for å spre falske rykter om deg. Hvis ikke det hjelper, så bør du selv snakke med leder slik at hans "historie" ikke er den eneste som blir hørt. Du må tillate deg selv å være litt aggressiv mot han, noen folk skjerper seg ikke før de får dritt selv. Sånne mennesker burde ha blitt utryddet fra jordens overflate med våpen i hånd, men det har man dessverre ikke lov til. 

Anonymkode: 89088...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg at det at du ikke gjør jobben din, uavhengig av hvilken grunn, er IKKE DET SAMME SOM AT DE PRATER DRITT OM DEG. 

Det virker som at du takler press veldig dårlig. Sånn er det for noen mennesker. Hvis det er nedbemanninger og du bryr deg LITT om jobben hadde du vist litt mer interesse, bla ved å sjekke på kvelden hva som skal gjøres dagen etter. Er du nest person ut døra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfronter han om hans feige oppførsel der han løper til ledere og andre for å spre falske rykter om deg. Hvis ikke det hjelper, så bør du selv snakke med leder slik at hans "historie" ikke er den eneste som blir hørt. Du må tillate deg selv å være litt aggressiv mot han, noen folk skjerper seg ikke før de får dritt selv. Sånne mennesker burde ha blitt utryddet fra jordens overflate med våpen i hånd, men det har man dessverre ikke lov til. 

Anonymkode: 89088...0d7

Hvilke falske rykter? TS gjør ikke jobben sin. 

Å foreslå at folk som forsøker å gjøre jobben sin skal drepes betyr vel egentlig at du ikke er et menneske som burde være i livet. 

Endret av FrodeF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde samme situasjon på min tidligere arbeidsplass. Nedbemanning uten oppfølging og justering av den enkeltes arbeidsmengde. De som røyket ble fredet da røykepausene var hellige og ikke skulle røres. Og det som skjedde da var at røykerne på gulvet hadde pause med sjefen som også røyket, og i samtalene der ble jeg jeg en annen hengt ut som unnasluntrere.

Tilslutt ga jeg faen og la en boks med pose-salt på røykerommet med ønske om at XX og XX skulle ha salt i lommene så hendene ikke råtnet bort i arbeidstiden. Timen etterpå kom både sjefen og en av XX opp røde i ansiktet fra pausen. 

Jeg ble beskyldt for mobbing av røykere uka etter, hvorpå jeg forlangte et møte med distriktssjefen på et eget møte om pausestruktur og kompetansen til de rundt meg. Dette nå le det ikke noe av.

En måned etterpå leverte jeg inn oppsigelse og startet i kommunen. Bedriften er nå flyttet til utlandet.

Anonymkode: ef493...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FrodeF skrev:

Hvilke falske rykter? TS gjør ikke jobben sin. 

Å foreslå at folk som forsøker å gjøre jobben sin skal drepes betyr vel egentlig at du ikke er et menneske som burde være i livet. 

Det TS skriver handler om baksnakking, og grunnen til at jobben ikke gjøres er jo fordi det mangler bla. utstyr. Det er også forskjellsbehandling siden ingen andre stilles til ansvar for å ikke få gjort jobben. Men du er vel en av de stupide tullingene som ikke enker lenger enn nesa rekker. 

Anonymkode: 89088...0d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et miljø blir lagt press på er det fort gjort at man vil finne noen å skylde på, og det ser ut til å ha blitt deg. Var jeg deg ville jeg søkt ny jobb. Det ser ut til at effektiviseringen gjør at noen går tapt uansett.

Anonymkode: 7673a...426

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives man ikke så sier man opp. Det er ikke bra for helsa å ha det kjipt på jobb. 

Anonymkode: 3be1c...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når et miljø blir lagt press på er det fort gjort at man vil finne noen å skylde på, og det ser ut til å ha blitt deg. Var jeg deg ville jeg søkt ny jobb. Det ser ut til at effektiviseringen gjør at noen går tapt uansett.

Anonymkode: 7673a...426

Takk for støtten, jeg setter pris på det! :) Tror jeg skal se hvordan det går en stund til, og så prøve å finne noe nytt. Jeg tror heller ikke sykmelding er rett løsning, det kommer bare til å bli værre når jeg kommer tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...