Gå til innhold

Myndighetene anbefaler Jodix, men de koster kr. 249


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså det er jo bare en anbefaling, men med en verden i endring kan det jo være lurt å tenke gjennom enkle tiltak man kan gjøre for å beskytte seg selv. Folk har røykvarsler, brannslukningsapparat og brannstige hjemme, selv om de færreste kommer til å trenge det. Man bruker refleks i trafikken for å hindre påkjørsel, brodder på skoen for ikke å brekke noe på isføre, solkrem for ikke å blir brent eller på kreft, solbriller for å beskytte øynene, redningsvest for å hindre drukning og bilbelte for å overleve et kræsj. Mye er jo bare "for sikkerhets skyld", men vi gjør det likevel. Blir det samme med disse tablettene. Får sikkert aldri bruk for dem, men kjekt å ha den dagen det evt skjer.

Da jeg vokste opp hadde alle lommelykter, sterainlys og fyrstikker hjemme fordi strømmen gikk med jevne mellomrom, nå har ikke alle lommelykt tilgjengelig fordi strømmen aldri går og de bruker mobilen. Men skjer det en katastrofe og strømmen er borte, ja da er det jo greit å tenke gjennom hvordan man skal klare seg et par døgn tre døgn. 

Anonymkode: b4f0a...adf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Blondie65 said:

Har disse tablettene "evig" holdbarhetstid? Mener dere som synes vi "må ha" disse i skapet at vi også skal ha diverse dunker med vann og hermetikk når vi ikke bor på landet med uendelig lagerplass?

Hvis du ikke har mat og vann til deg og din familie, må du få fra meg. Dette er ren beredskap, og alle har plass til litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anbefaler alle under 40 år står det. Nå følte jeg meg plutselig veldig lite verdt 😅

Anonymkode: f8e94...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Har disse tablettene "evig" holdbarhetstid? Mener dere som synes vi "må ha" disse i skapet at vi også skal ha diverse dunker med vann og hermetikk når vi ikke bor på landet med uendelig lagerplass?

Nei, Jod i tablettform har ikke evig liv. 

Før noen fant ut at alle burde ha jodtabletter hjemme, opplyste media om at Norges lager over jodtabl. Var i ferd med å gå ut på dato. Så jodtabl. lager har myndighetene tidligere besørget. Nå har noen glupinger tunnet ut at kostnadene ved risikoen for behov for jod i tilfelle atomulykke skal overføres fra staten og til Norges innbyggere, men prisen bør de da se å få gjort noe med, særlig når holdbarheten er begrenset. Trenger vi bare en eller noen få tabletter, så må det da bli mulig å kjøpe en pakning med enkelt tabletter, for å minske kostnadene for Ola Normann, kostnader staten så langt har tatt. 

Å sammenligne med en brannslukker er en dårlig sammenligning. Brannslukkeren varer i ti år om den ikke blir brukt. En brannslange varer enda lengre. Jodtabletter har langt kortere levetid før de må fornyes.

TS

Anonymkode: ffb52...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg har dessverre ikke fått med meg denne kampanjen

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til å lagre mat da jeg kun har kjellerbod. 

Hvor vanskelig er det å ha noen pakker knekkebrød og eller en pose havregryn i skapet? Et glass syltetøy og du har nødproviantmå spise. Hensikten er å kunne overleve noen dager uten å måtte gå i butikken. 

Vann eller farris, toalettpapir og annet er det da fint mulig å ha i en bod? Men husk også der på holdbarheten. Er boden fuktig så er en tett plastkasse noe du får tak i, utrn at den koster skjorta.

Anonymkode: ffb52...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig er det å ha noen pakker knekkebrød og eller en pose havregryn i skapet? Et glass syltetøy og du har nødproviantmå spise. Hensikten er å kunne overleve noen dager uten å måtte gå i butikken. 

Vann eller farris, toalettpapir og annet er det da fint mulig å ha i en bod? Men husk også der på holdbarheten. Er boden fuktig så er en tett plastkasse noe du får tak i, utrn at den koster skjorta.

Anonymkode: ffb52...874

Jeg bor i en liten leilighet med lite langringsplass. Du kan synes det er latterlig så mye du vil, men det er fullt i alle mine skap og bodene er heller ikke slik at det er masser av ledig lagringskapasitet. Jeg er litt lei av å høre "det er jo bare å" og "alle har plass til". Nei, når boligen er mindre enn 40 kvm og ikke har innvendig bod og det ikke skal lagres mat i kjeller så har man et problem med å oppfylle denne beredskapsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg bor i en liten leilighet med lite langringsplass. Du kan synes det er latterlig så mye du vil, men det er fullt i alle mine skap og bodene er heller ikke slik at det er masser av ledig lagringskapasitet. Jeg er litt lei av å høre "det er jo bare å" og "alle har plass til". Nei, når boligen er mindre enn 40 kvm og ikke har innvendig bod og det ikke skal lagres mat i kjeller så har man et problem med å oppfylle denne beredskapsplikten.

Regner med det er pga. mus og rotter? Hva med en sånn kasse, ville det fremdeles være forbudt? Har vurdert å kjøpe en sånn selv, så jeg kan lagre fuglemat i kjelleren i stedet for i gangen. :) 

Anonymkode: 7faad...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare risiko for krig. Tenk på Fukushima. Jeg bodde også på Vestlandet og husker Sellafield i England. Tsjernobyl. 

Nabolandene våre har atomkraft rundt oss. Russerere kjører rundt kysten i atomdrevne ubåter. 

Jeg synes det koster lite å ha i medisinskapet. Man tar når myndigheter sier det er nødvendig. Men når de sier det, kan det være for sent å stå i kø på apoteket. 

Anonymkode: fb814...277

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med det er pga. mus og rotter? Hva med en sånn kasse, ville det fremdeles være forbudt? Har vurdert å kjøpe en sånn selv, så jeg kan lagre fuglemat i kjelleren i stedet for i gangen. :) 

Anonymkode: 7faad...54f

Er ikke sikker på at den er musesikker. Ser at det anbefales at maten er en del av det vanlige forbruket slik at man bruker det før det går ut på dato. Så da får jeg finne ut hvordan jeg skal lagre så mye hermetikk, suppeposer og knekkebrød som her er anbefalt.

Ser også at jeg må anskaffe meg grill. Det må da bli gass siden kullgrill er uaktuelt å bruke til hverdags. Er det noen som vet hvordan man oppbevarer gass - for disse kan ikke stå i kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg bor i en liten leilighet med lite langringsplass. Du kan synes det er latterlig så mye du vil, men det er fullt i alle mine skap og bodene er heller ikke slik at det er masser av ledig lagringskapasitet. Jeg er litt lei av å høre "det er jo bare å" og "alle har plass til". Nei, når boligen er mindre enn 40 kvm og ikke har innvendig bod og det ikke skal lagres mat i kjeller så har man et problem med å oppfylle denne beredskapsplikten.

Herre min hatt, chill. 

JO, du har plass, du er bare vrang og sta og lite løsningsorientert.

Jeg har alt av utstyr, vann, mat, stormkjøkken, jod ol, og vi bor (2 stk) i en leilighet på 27 kvadratmeter. Organiser og rydd, så får du minst en skuff ledig. 

Anonymkode: e3601...fe4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at vi som bor i et rasutsatt område i indre ingenmannsland har en stor fordel her. Vi er nemlig vant til å ha et matlager for 2-3 uker hjemme, i tillegg til stearinlys, batterier osv. Noen av oss har også investert i dieselaggregat. Det eneste vi ikke har er jodtabletter (men det trenger vi visst ikke, siden vi er over 40 begge to).

Anonymkode: 8d7e5...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på et slikt lager i fjor, og har kommet godt i gang. Må bare kjøpe disse tablettene og batteridrevet radio så er alt i boks.

Har kjøpt 30 1,5 liters flasker vann fra First Price, til 5 kroner flaska. Kjøpte en og en, så prisen merktes i grunn ikke. Vann har tilnærmet ubegrenset holdbarhet. 

Har alltid masse tørrmat osv liggende uansett. Også en del hermetikk o.l. Stearinlys og batterier. Jeg har ikke gass eller propan, så maten må inntas kald, men det skal nok gå bra.

Jeg føler meg ikke truet og tenker ikke over at noe kan skje, men et sånt lager er kjekt å ha uansett.

 

 

Anonymkode: 76421...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg bor i en liten leilighet med lite langringsplass. Du kan synes det er latterlig så mye du vil, men det er fullt i alle mine skap og bodene er heller ikke slik at det er masser av ledig lagringskapasitet. Jeg er litt lei av å høre "det er jo bare å" og "alle har plass til". Nei, når boligen er mindre enn 40 kvm og ikke har innvendig bod og det ikke skal lagres mat i kjeller så har man et problem med å oppfylle denne beredskapsplikten.

Og jeg har en leilighet på 25 kvm og har klart å finne plass til et par flasker vann og noen hermetikkbokser. Det er ikke beredskapsplikt. Det er helt valgfritt. Men du får ikke vann av meg. 

Anonymkode: 2e554...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Hæ, hva er dette? Må jeg kjøpe disse og gi til barnet mitt eller er det en hvisomatte dersomatte ting? Er dette en reell fare? Må vi ta det nå, eller vente til atomskyen kommer? Hva om vi er ute og tablettene er hjemme?? Kan vi ta de nå for å forebygge? 

Nå ble jeg redd!! 

Anonymkode: e47b5...6bd

Kan betrygge deg med at samboeren min jobber spesialisert mot terrorforebygging og det er ingen reell fare for at det skal skje nå kontra tidligere.

 

Tipper det er blitt belyst i sammenheng med militærøvelsen som har pågått.

Anonymkode: 747d0...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse tablettene kjøper jeg hvis det blir nødvendig, ellers får jeg låne av familie eller venner. Er ikke værre enn det. Betaler ikke for slikt nå!

Anonymkode: fcafc...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tablettene kjøper jeg hvis det blir nødvendig, ellers får jeg låne av familie eller venner. Er ikke værre enn det. Betaler ikke for slikt nå!

Anonymkode: fcafc...418

Det er litt som å basere seg på å låne brannslukkingsapparat av naboen, men det er jo frivillig og svært liten risiko for at det skal skje.

Bare store konsekvenser OM det skjer. 

Om det går noen timer for mye så reduseres effekten av jod fra 90% til 50% beskyttende mot den krefttypen den skal hjelpe mot. 

Anonymkode: fb814...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info fra en lege.  Se gjerne også innvendingene i kommentarfeltet fra fysiker Sunniva Rose, som ikke ser nødvendigheten av å ha Jod-tabletter hjemme.  Tilsammen har disse to balansert og pragmatisk info:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...