Gå til innhold

Kvinnegruppa Ottar: Nekter menn å tale under abortdemonstrasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Poenget til @herzeleid er vel at staten nekter kvinner å ta abort etter uke 12? Dette er vel en regulering av når kvinner kan ta abort?

Ja poenget mitt er at samfunnet allerede i dag regulerer når en kan ta abort, og senabort ved nemnd. Jeg vet ikke hvordan jeg på en mer forståelig måte kan forklare dette for @Snaskesnusken men godt å se at det er andre som forstår det, så det jeg skriver ikke er så uforståelig som jeg frykter etter diskusjonen med nevnte bruker. Takk for innspillet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Menns meninger bør ikke anses relevante i saker som gjelder kvinners kropp. Det er kun kvinnene selv om kan forstå problemstillingene fullt ut. De fleste menn nytter en hver anledning til å tvinge kvinner til føyelighet og taushet, menn flest klynger seg til patriarkatet som fortsatt kveler kvinnene i vårt samfunn. Menn må derfor stenges ute fra saker som kun angår kvinner.

Anonymkode: 57108...347

Hvilke menn omgås du med egentlig? Jeg kjenner ikke slike menn som du beskriver overhodet. 

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Menns meninger bør ikke anses relevante i saker som gjelder kvinners kropp. Det er kun kvinnene selv om kan forstå problemstillingene fullt ut. De fleste menn nytter en hver anledning til å tvinge kvinner til føyelighet og taushet, menn flest klynger seg til patriarkatet som fortsatt kveler kvinnene i vårt samfunn. Menn må derfor stenges ute fra saker som kun angår kvinner.

Anonymkode: 57108...347

Hvorvidt en mann og kvinne skal ha barn sammen angår kun kvinnen? :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja poenget mitt er at samfunnet allerede i dag regulerer når en kan ta abort, og senabort ved nemnd. Jeg vet ikke hvordan jeg på en mer forståelig måte kan forklare dette for @Snaskesnusken men godt å se at det er andre som forstår det, så det jeg skriver ikke er så uforståelig som jeg frykter etter diskusjonen med nevnte bruker. Takk for innspillet. 

Kvinnen kan fremdeles ta abort dersom hun får det godkjent av abortnemndene. Staten regulerer dette og legger føringer for via lovverket. Dersom samfunnet bestemte ville ikke denne debatten forekommet da det ikke hadde vært noe å debattere om. Høyre ville aldri ha kommet med dette forslaget ei heller kommet med ønske om flere kutt som rammer de svakeste i samfunnet. Det er ikke første gangen politikere er i utakt med folket. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Kvinnen kan fremdeles ta abort dersom hun får det godkjent av abortnemndene. Staten regulerer dette og legger føringer for dette via lovverket.

Er ikke dette definisjonen av regulering? Abortnemndene bestemmer om kvinnen kan ta abort eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Hvorvidt en mann og kvinne skal ha barn sammen angår kun kvinnen? :vetikke:

Tja, dersom samfunnet bestemmer det har vel ikke du noe du skulle sagt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ewzp0xo3hlgove skrev:

Er ikke dette definisjonen av regulering? Abortnemndene bestemmer om kvinnen kan ta abort eller ikke.

Ja, nemden bestemmer om kvinnen kan ta abort. Mener du at det er samfunnet som har bestemt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Tja, dersom samfunnet bestemmer det har vel ikke du noe du skulle sagt eller?

Påstanden er ikke at samfunnet bestemmer hvem som skal få barn, men hvem som skal kunne ta abort etter uke 12.

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Ja, nemden bestemmer om kvinnen kan ta abort. Mener du at det er samfunnet som har bestemt dette?

Ja, jeg mener det er samfunnet som bestemmer om kvinner får ta abort eller ei etter uke 12. Mulig at noe av forvirringen er forårsaket av hvordan man definierer "samfunn".  Jeg tenker på samfunn som det samme som stat i denne konteksten, og jeg mener det er staten som bestemmer om kvinnene får ta abort etter uke 12.

https://snl.no/samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er temaet kvinners rettigheter over egen kropp. Menn bør ikke ha rett til å tale eller bestemme i slike saker. Menn har historisk alltid undertrykt kvinner, noe de fortsatt gjør i en hver sammenheng. Å stole på at det en mann sier vil tale kvinnenes sak, er som å slippe inn en ulv i fåreklær.  

Anonymkode: 57108...347

Nå har jeg flere mannlige venner som engasjerer seg sterkt i saken, som i at de ønsker å kjempe side om side med kvinner om kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. Flere av dem deltok i demonstrasjoner i dag. Dette er noe jeg applauderer, og ser ingen grunn til å gi disse munnkurv fordi de er menn. Tvert i mot. Kampen for selvbestemmelsesrett er ikke kjønnsbetinget.

Menn som derimot mener de har rett til å bestemme over en kvinnes kropp skal og må krype tilbake til kjelleren sin og ignoreres. Det de driver med er rent kvinnehat og forsøk på undertrykkelse. Det samme gjelder forsåvidt kvinner som mener de har rett til å bestemme over andre kvinners kropp og ikke bare sin egen, men i praksis er det langt flere abortmotstandere blant menn enn blant kvinner. Menn slipper naturlig nok å forholde seg til selve produksjonen og det kroppslige ved å lage barn, slik at mange lett blir veldig følelsesstyrte når saken diskuteres. Det er mulig det handler om mangelen på kontroll. Det ser man også i denne tråden der ordet «drap» hysterisk og irrasjonelt brukes av mannlige brukere.

Anonymkode: 28c7a...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hvilke menn omgås du med egentlig? Jeg kjenner ikke slike menn som du beskriver overhodet. 

Ottar medlem sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Påstanden er ikke at samfunnet bestemmer hvem som skal få barn, men hvem som skal kunne ta abort etter uke 12.

Ja, jeg mener det er samfunnet som bestemmer om kvinner får ta abort eller ei etter uke 12. Mulig at noe av forvirringen er forårsaket av hvordan man definierer "samfunn".  Jeg tenker på samfunn som det samme som stat i denne konteksten, og jeg mener det er staten som bestemmer om kvinnene får ta abort etter uke 12.

https://snl.no/samfunn

Samfunnet er også du og jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann og mener at kvinnen skal selv bestemme over sin kropp. Om ikke Ottar liker at jeg sier det, så bryr det meg ikke noe særlig. Det vise rjo bare hvor ekstreme mannshatere de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel ikke å kneble menn som vil snakke kvinners sak, men siden det ikke er ubegrenset taletid vil de gi kvinnene sjansen til å snakke akkurat i denne saken. Ser ikke problemet med det🤔 

Anonymkode: 5a7c9...424

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

joda, men tror du at @herzeleid mente at du og jeg bestemmer over når kvinner kan ta abort? 

Vedkommende har ikke definert hva han mener med samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Menn som derimot mener de har rett til å bestemme over en kvinnes kropp skal og må krype tilbake til kjelleren sin og ignoreres. Det de driver med er rent kvinnehat og forsøk på undertrykkelse. 

Men vi regulerer allerede i dag hva kvinnen kan gjøre med "kroppen sin" i betydningen fosteret. Driver vi dermed i dag med "kvinnehat og undertrykkelse" i denne sammenhengen?

Sitat

 

Det samme gjelder forsåvidt kvinner som mener de har rett til å bestemme over andre kvinners kropp og ikke bare sin egen, men i praksis er det langt flere abortmotstandere blant menn enn blant kvinner. Menn slipper naturlig nok å forholde seg til selve produksjonen og det kroppslige ved å lage barn, slik at mange lett blir veldig følelsesstyrte når saken diskuteres. Det er mulig det handler om mangelen på kontroll. Det ser man også i denne tråden der ordet «drap» hysterisk og irrasjonelt brukes av mannlige brukere.

Anonymkode: 28c7a...69e

 

Har du kilde på det uthevede? 

 

29 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

joda, men tror du at @herzeleid mente at du og jeg bestemmer over når kvinner kan ta abort? 

 

25 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Vedkommende har ikke definert hva han mener med samfunnet. 

Brukeren over har lagt frem en god definisjon, og jeg synes det er veldig rart om @Snaskesnusken har lagt til grunn en definisjon av samfunnet som begrenser seg til "du og jeg". Samtidig kan det kanskje bidra til å forklare at svarene jeg har mottatt virker å ha lite med det jeg skriver å gjøre.

Takk til @ewzp0xo3hlgove for å ta tak i diskusjonen utenfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg flere mannlige venner som engasjerer seg sterkt i saken, som i at de ønsker å kjempe side om side med kvinner om kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp. Flere av dem deltok i demonstrasjoner i dag. Dette er noe jeg applauderer, og ser ingen grunn til å gi disse munnkurv fordi de er menn. Tvert i mot. Kampen for selvbestemmelsesrett er ikke kjønnsbetinget.

Menn som derimot mener de har rett til å bestemme over en kvinnes kropp skal og må krype tilbake til kjelleren sin og ignoreres. Det de driver med er rent kvinnehat og forsøk på undertrykkelse. Det samme gjelder forsåvidt kvinner som mener de har rett til å bestemme over andre kvinners kropp og ikke bare sin egen, men i praksis er det langt flere abortmotstandere blant menn enn blant kvinner. Menn slipper naturlig nok å forholde seg til selve produksjonen og det kroppslige ved å lage barn, slik at mange lett blir veldig følelsesstyrte når saken diskuteres. Det er mulig det handler om mangelen på kontroll. Det ser man også i denne tråden der ordet «drap» hysterisk og irrasjonelt brukes av mannlige brukere.

Anonymkode: 28c7a...69e

Så med andre ord: De som er enig med deg bør løftes frem og applauderes, mens de som er uenig bør holde kjeft og luske tilbake til mors kjeller. Typisk feministisk tankegang dette her ja.

Anonymkode: 27a96...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, herzeleid skrev:

Men vi regulerer allerede i dag hva kvinnen kan gjøre med "kroppen sin" i betydningen fosteret. Driver vi dermed i dag med "kvinnehat og undertrykkelse" i denne sammenhengen?

Har du kilde på det uthevede? 

 

 

Brukeren over har lagt frem en god definisjon, og jeg synes det er veldig rart om @Snaskesnusken har lagt til grunn en definisjon av samfunnet som begrenser seg til "du og jeg". Samtidig kan det kanskje bidra til å forklare at svarene jeg har mottatt virker å ha lite med det jeg skriver å gjøre.

Takk til @ewzp0xo3hlgove for å ta tak i diskusjonen utenfra. 

Du skal definere hva DU mener med samfunnet! Må det en annen bruker til for å definere hva DU mener når DU hevder at samfunnet bestemmer over menneskets reproduksjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du skal definere hva DU mener med samfunnet! Må det en annen bruker til for å definere hva DU mener når DU hevder at samfunnet bestemmer over menneskets reproduksjon!!

Jeg ser at jeg kanskje har lagt listen litt høyt, og antatt at de som deltok i diskusjonen hadde en noenlunde lik språkforståelse og at en ikke opererte med så begrensede og "selvpåfunnede" definisjoner av mer eller mindre alment anerkjente begrep. Samtidig har jeg diskutert med deg før, og vet at dette er en problemstilling som hyppig kommer opp, så jeg burde kanskje hatt i bakhodet at dette ville være vanskelig for akkurat deg. 

Jeg tar gjerne imot innspill på hvordan en kan forklare ting slik at også du forstår det, da jeg ser at også jeg kommer til kort her. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...