Gå til innhold

Hvor lange bilturer med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge syntes du det er greit å kjøre med en baby i bilen på en dag? Baby på 2, 3, 4 mnd. Hvor ofte bør man eventuelt stoppe å ta babyen ut av babysete?

Finnes det noen retningslinjer eller offisielle anbefalinger på dette? Har lest både maks en time av gangen og et par timer. 

Vi driver å planlegger litt besøk og sånt fremover. Snakk om fra 2-4 timer hver vei, aktuelt både dagstur og eventuelt med en overnatting. 

Anonymkode: ec59c...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vanlige lengden var 20-35 min. En gang kjørte vi i 8 timer (om natta) uten noen stopp. Barnet sov da dette var natta (4-5 mnd.)

Anonymkode: ca024...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet sov, så kjørte vi uten å stoppe. Når hen ikke sov, stoppet vi hvert 20-40 min. Vår lille krabat var ikke glad i å kjøre bil, og skrek masse i stedet for å sove. Ble derfor mange stopp. 

Anonymkode: 2d890...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte Oslo Bergen nesten i ett strekk. Stoppet bare fort og ammet/skiftet. Baby sov hele veien. Har gjort det sånn fra 3 mnd til 2 år. 

Vi kjører om ettermiddagen så vi kjører mest mulig i babyen naturlige sovetid. 

Anonymkode: 947ac...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk beskjed av lege og helsesøster at babyer bare bør ha korte turer, men unntaksvis kan reise på lengre. Da vi skulle reise 7 timer fikk vi beskjed om å sjekke babyen innemellom, men ikke nødvendigvis ta henne ut av setet. Det som er farlig er om de ikke får puste skikkelig. Jeg trodde på forhånd at det var ryggen som ikke tålte det men det var visst helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på helsestasjonen sa til meg at vi kunne kjøre så lenge baby er fornøyd å ikke virker plaget. Ta baby ut innimellom for å strekke seg. La baby gjærne ligge i vognbagen eller noe så den får strukket ordentlig på seg. Skifte bleie å spise mat. 

Anonymkode: a9468...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er hvor ofte man kjører langt. Vi kjørte 5 timer da lille var 6 uker. Han sov hele veien og vi hadde et stopp der han fikk litt mat og strukket på kroppen en times tid. Så lenge baby ikke klager skal det gå fint. Det er viktig at bilstolen har riktig helning så sjekk det.

Anonymkode: f2725...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ser gis litt ulike råd så finnes vel ingen fasit. 

Bilstolen har rett helning og baby sovner alltid i bilen, men vi har ikke kjørt lenger enn 30 minutter ennå. Får kanskje ta det litt gradvis?

Anonymkode: ec59c...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...