Gå til innhold

Jobbe for 11 kr timen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var for frisk til AAP og for syk for dagpenger. Ja, det er mulig i Norge. NAV prøvde  å få meg til å si ja til tiltakspenger, sa blankt nei. 

Anonymkode: 0f493...245

Nei, det er ikke mulig. Med mindre ma  selv gjør feil mtp hvilke stønader man søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne den situasjonen med det å komme seg inn på arbeidsmarkedet etter å ha vært ute av det en stund, gjerne delvis på grunn av helseproblemer av ymse slag. Arbeidsgivere kan da få høyt kvalifisert arbeidskraft nesten gratis, og det er ekstremt vanskelig for den noe reduserte å komme seg inn i en jobb med anstendig lønn - fordi man yter mer enn man egentlig har helse til, og dermed aldri har en reell mulighet til å søke alternative jobber til den praksisen man er satt i.

Det ER grov utnytting av folk i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: c9890...d3c

Jeg er enig. 

Anonymkode: 0f493...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon på sykdom? Jeg har per idag 3 diagnoser som er kroniske, så nok dokumentasjon er vel det? Derfor for syk for dagpenger, for frisk for AAP. Men du har rett i legerklæringer, mer ræva arbeid skal du leite lenge etter. Og eneste bra erklæring fra spesialist har de hoppet over, samt ny diagnose. 

Anonymkode: 0f493...245

Hvordan i all verden skulle det å ha diagnoser være nok dukumentasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei, det er ikke mulig. Med mindre ma  selv gjør feil mtp hvilke stønader man søker.

Jo, det er absolutt mulig. Og det som er imellom der, er ingen penger eller sosialstønad. Jeg er gift og hadde sparepenger, og fikk derfor ikke sosialstønad. Det er ikke noe spesiell situasjon å falle mellom to NAV ytelser, mange som gjør det. Mitt råd er at man bruker private aktører til å utrede seg. De er ikke i lomma til staten.

Anonymkode: 0f493...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er absolutt mulig. Og det som er imellom der, er ingen penger eller sosialstønad. Jeg er gift og hadde sparepenger, og fikk derfor ikke sosialstønad. Det er ikke noe spesiell situasjon å falle mellom to NAV ytelser, mange som gjør det. Mitt råd er at man bruker private aktører til å utrede seg. De er ikke i lomma til staten.

Anonymkode: 0f493...245

Hvis man selv søker feil stønad så har man seg selv å takke. Men du har rett i at man bør bruke private aktører, de er generelt mer profesjonelle enn de offentlige. 

Jeg har vært innom NAV, jeg har hatt nedsatt arbeidsevne, men siden jeg gjorde rett i prosessen så var det aldri noe problem med dagpenger.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Hvordan i all verden skulle det å ha diagnoser være nok dukumentasjon?

Seriøst? Dette gidder jeg ikke. Det handler ikke om diagnoser eller dokumentasjoner, men hvor mye nedsatt arbeidsevne man har. Det er derfor folk med kreft får avslag, folk med andre alvorlige sykdommer får avslag. De eneste som får AAP videre i samfunnet vårt, etter regelendringene er psykisk syke. 

Anonymkode: 0f493...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Dette gidder jeg ikke. Det handler ikke om diagnoser eller dokumentasjoner, men hvor mye nedsatt arbeidsevne man har. Det er derfor folk med kreft får avslag, folk med andre alvorlige sykdommer får avslag. De eneste som får AAP videre i samfunnet vårt, etter regelendringene er psykisk syke. 

Anonymkode: 0f493...245

Nettopp. Man har rett på dagpenger hvis man har arbeidsevne.

At du ikke gidder å høre at du har gjort feil er ditt problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Dette gidder jeg ikke. Det handler ikke om diagnoser eller dokumentasjoner, men hvor mye nedsatt arbeidsevne man har. Det er derfor folk med kreft får avslag, folk med andre alvorlige sykdommer får avslag. De eneste som får AAP videre i samfunnet vårt, etter regelendringene er psykisk syke. 

Anonymkode: 0f493...245

Jeg har gått på AAP fram til 31.10 i år. Da gikk jeg over i fast jobb etter seks måneders praksis/arbeidstrening/kall det hva du vil. Og jeg har ingen psykiske diagnoser. Derimot så har jeg en rygg med diverse grums (ryggoperert for en del år siden, nå vil de ikke operere så lenge jeg går oppreist pga risiko). En skulder er operert to ganger, den andre burde vært operert, pluss noen råtne knær. Er 50% ufør, men har vært bestemt på at jeg skulle komme meg i jobb 50%. Synes det er helt greit å jobbe "gratis" i noen måneder så sant det faktisk fører til fast jobb. Jeg har store huller i CV'en og en kranglete kropp, men endelig har jeg funnet en jobb jeg fungerer i, og det har jeg fått muligheten til å bevise. Jeg vil ikke tjene noe mer enn før, siden jeg har et greit grunnlag fra tidligere, og yrket jeg er i nå er elendig betalt. Men,  det spiller ingen rolle, jeg har en jobb jeg stortrives i! 

Anonymkode: 7421d...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Da burde vedkommende søkt dagpenger med en gang. 

Hvis man er syk er man ikke reell arbeidssøker og følgelig ikke kvalifisert til å motta dagpenger og jeg vil anta at det var på grunn av sykdom vedkommende søkte AAP. Og hvis du leser regelverket nøye, som NAV selvfølgelig gjør, så er det altså fullt mulig å være for frisk til å motta AAP og for syk til å motta dagpenger. (Som jeg skrev tidligere er det faktisk også mulig å være for syk til å motta AAP). 

Og at man faller mellom to stoler er en ganske velkjent problemstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Hvis man er syk er man ikke reell arbeidssøker og følgelig ikke kvalifisert til å motta dagpenger og jeg vil anta at det var på grunn av sykdom vedkommende søkte AAP. Og hvis du leser regelverket nøye, som NAV selvfølgelig gjør, så er det altså fullt mulig å være for frisk til å motta AAP og for syk til å motta dagpenger. (Som jeg skrev tidligere er det faktisk også mulig å være for syk til å motta AAP). 

Og at man faller mellom to stoler er en ganske velkjent problemstilling. 

Dette stemmer ikke. I reglene om dagpenger står det at man regnes  som reell arbeidssøker om man dokumenterer nedsatt arbeidsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Dette stemmer ikke. I reglene om dagpenger står det at man regnes  som reell arbeidssøker om man dokumenterer nedsatt arbeidsevne.

Det stemmer, men saksbehandler kan mene at du ikke innfrir alikevell og kan avslå. Så hva skjer da? Du blir kasteball mellom to ytelser, og må velge. Skal jeg dokumentere at jeg er reell arbeidssøker? eller at man er så syk at AAP er rett ytelse? NAV systemet er ikke 100 prosent, mye avhenger av saksbehandlere som utøver skjønn. 

Anonymkode: 0f493...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på AAP fram til 31.10 i år. Da gikk jeg over i fast jobb etter seks måneders praksis/arbeidstrening/kall det hva du vil. Og jeg har ingen psykiske diagnoser. Derimot så har jeg en rygg med diverse grums (ryggoperert for en del år siden, nå vil de ikke operere så lenge jeg går oppreist pga risiko). En skulder er operert to ganger, den andre burde vært operert, pluss noen råtne knær. Er 50% ufør, men har vært bestemt på at jeg skulle komme meg i jobb 50%. Synes det er helt greit å jobbe "gratis" i noen måneder så sant det faktisk fører til fast jobb. Jeg har store huller i CV'en og en kranglete kropp, men endelig har jeg funnet en jobb jeg fungerer i, og det har jeg fått muligheten til å bevise. Jeg vil ikke tjene noe mer enn før, siden jeg har et greit grunnlag fra tidligere, og yrket jeg er i nå er elendig betalt. Men,  det spiller ingen rolle, jeg har en jobb jeg stortrives i! 

Anonymkode: 7421d...41d

Det er allerede dokumentert at du har  nedsatt arbeidsevne da du er ufør, ikke noe problem med AAP da. Jeg snakker om de nye reglene fra 1.1.18. 

Anonymkode: 0f493...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, men saksbehandler kan mene at du ikke innfrir alikevell og kan avslå. Så hva skjer da? Du blir kasteball mellom to ytelser, og må velge. Skal jeg dokumentere at jeg er reell arbeidssøker? eller at man er så syk at AAP er rett ytelse? NAV systemet er ikke 100 prosent, mye avhenger av saksbehandlere som utøver skjønn. 

Anonymkode: 0f493...245

Saksbehandlerer kan ikke mene noe. De vurderer ut fra de fakta de har fått lagt frem evt. i samråd med fastlegen eller intern lege. 

I slike tilfeller rådfører man seg med lege, saksbehandler og evt. en som kan trygderett før man søker. Og får ma  avslag på det ene har man altså rett pp det andre.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Saksbehandlerer kan ikke mene noe. De vurderer ut fra de fakta de har fått lagt frem evt. i samråd med fastlegen eller intern lege. 

Jeg gir opp, og håper at du slipper å forholde deg til NAV pga helseproblemer. Lykke til! 

Anonymkode: 0f493...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir opp, og håper at du slipper å forholde deg til NAV pga helseproblemer. Lykke til! 

Anonymkode: 0f493...245

Har forholdt meg til nav både pga helseproblemer og arbeidsledighet. Helt problemfritt, en profesjonell institusjon som gjør det de er pålagt å gjøre. Forskjellen er at jeg gjorde min del av jobben riktig.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Dette stemmer ikke. I reglene om dagpenger står det at man regnes  som reell arbeidssøker om man dokumenterer nedsatt arbeidsevne.

Uansett hva du mener så er ett av hovedvilkårene for å bli ansett som reell arbeidssøker at man er arbeidsfør. Hvis man da har sendt søknad om AAP med legeattester etc. som dokumenterer at man er 100% arbeidsufør så er det ikke gitt at NAV mener at man er kvalifisert til å motta dagpenger selv om man ikke kvalifiserer til AAP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Leo skrev:

Uansett hva du mener så er ett av hovedvilkårene for å bli ansett som reell arbeidssøker at man er arbeidsfør. Hvis man da har sendt søknad om AAP med legeattester etc. som dokumenterer at man er 100% arbeidsufør så er det ikke gitt at NAV mener at man er kvalifisert til å motta dagpenger selv om man ikke kvalifiserer til AAP. 

Det er ikke en mening jeg presenterer, men en faktaopplysning. Litt dumt å linke til en side du neppe kan ha lest selv.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Saksbehandlerer kan ikke mene noe. De vurderer ut fra de fakta de har fått lagt frem evt. i samråd med fastlegen eller intern lege. 

I slike tilfeller rådfører man seg med lege, saksbehandler og evt. en som kan trygderett før man søker. Og får ma  avslag på det ene har man altså rett pp det andre.

Hvordan kan man rådføre seg med noen som ikke kan mene noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allerede dokumentert at du har  nedsatt arbeidsevne da du er ufør, ikke noe problem med AAP da. Jeg snakker om de nye reglene fra 1.1.18. 

Anonymkode: 0f493...245

Ok, så hva skal man leve av hvis man har fysiske diagnoser da? Uføretrygd? Eller skal man bare legge seg ned og dø? 

Anonymkode: 7421d...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leo skrev:

Hvordan kan man rådføre seg med noen som ikke kan mene noe? 

Hvordan skulle man ikke kunne det? For du vet forskjellen på å gi råd og å fremme meninger? 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...