Gå til innhold

Hvilke forholdsregler på ferie i storby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en ukes ferie i desember i en storby (millionby) sammen med min datter på 16 år. Vi er reisevant, men dette blir den største byen vi noen gang har vært i. 

Hvilke forholdsregler bør jeg ta i forkant? Tenker om det skulle skje noe med meg (påkjørt, syk etc). Hva må hun vite, telefonnumre, kontaktpersoner? Dette er på et annet kontinent, ikke bare å kontakte familiemedlem i Norge for hjelp. Vi har selvsagt alt av forsikringer på plass, jeg tenker praktisk.

Og hvis vi evt mister hverandre og telefon er død/mistet/stjålet eller noe sånt. Hva gjør vi da? Avtale møtested? Be om hjelp?

Skal ikke krisemaksimere, men synes det er greit å være forberedt. 

Anonymkode: e6133...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Hvertfall at hun har sitt eget forsikringskort med telefonnummer på seg slik at hun selv kan ringe nødnummeret dit om det skulle være en grunn for det. Eventuelt kunne dokumentere rett til legehjelp og slikt om det skulle være situasjonen.

  Pluss kontanter til taxi eventuelt kontanter til å låne  telefon hos noen  om den skulle være mistet.  Og kontanter til å kjøpe seg noe mat og drikke.  Pluss adressen til hotellet  dere bor  på. Pluss telefonnummer til hotellet. Kopi av pass og en liten powerbank  til nødlanding av telefon om tom for strøm skulle være problemet.

Ha  magebelte med dette i.  Da har man mer kontroll  på verdisaker.   I store tette folkemengder så har jeg alltid en hånd  diskre på magebeltet og jeg har vært i mange millionnbyer  blandt annet i Kina  , Thailand,   Russland, og Usa og aldri opplevd problemer. 

Eller eventuelt liten ryggsekk på magen,  veske  over skulder som henger på magen etc.  

Om dere mister hverandre og telefonen er død.   Da går hun inn i en butikk eller et hotell eller restaurant eller tar en taxi til nærmeste hotel . Så låner hun telefon der og ringer til deg.  Da vet jo de der hun er adressen dit.  Hvis hun ikke får tak i deg så får hun hjelp til å ringe etter taxi som kjører henne til hotellet der dere bor.   Derfor penger og adresse til bosted.   

Så da avtaler dere at om dere kommer bort fra hverandre og ikke får kontakt så dra dere tilbake til hotellet og venter der til den andre kommer.

Reiser man i Kina så kan de fleste veldig lite engelsk og der er adressen til hotellet på kinesisk veldig viktig for at taxisjåføren skal finne frem.  Hotellene har jo adressekort i resepsjonen.

Så håper jeg dere får er fin tur uten problemer  av noen slag. 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, caroprins skrev:

Ok. Hvertfall at hun har sitt eget forsikringskort med telefonnummer på seg slik at hun selv kan ringe nødnummeret dit om det skulle være en grunn for det. Eventuelt kunne dokumentere rett til legehjelp og slikt om det skulle være situasjonen.

  Pluss kontanter til taxi eventuelt kontanter til å låne  telefon hos noen  om den skulle være mistet.  Og kontanter til å kjøpe seg noe mat og drikke.  Pluss adressen til hotellet  dere bor  på. Pluss telefonnummer til hotellet. Kopi av pass og en liten powerbank  til nødlanding av telefon om tom for strøm skulle være problemet.

Ha  magebelte med dette i.  Da har man mer kontroll  på verdisaker.   I store tette folkemengder så har jeg alltid en hånd  diskre på magebeltet og jeg har vært i mange millionnbyer  blandt annet i Kina  , Thailand,   Russland, og Usa og aldri opplevd problemer. 

Eller eventuelt liten ryggsekk på magen,  veske  over skulder som henger på magen etc.  

Om dere mister hverandre og telefonen er død.   Da går hun inn i en butikk eller et hotell eller restaurant eller tar en taxi til nærmeste hotel . Så låner hun telefon der og ringer til deg.  Da vet jo de der hun er adressen dit.  Hvis hun ikke får tak i deg så får hun hjelp til å ringe etter taxi som kjører henne til hotellet der dere bor.   Derfor penger og adresse til bosted.   

Så da avtaler dere at om dere kommer bort fra hverandre og ikke får kontakt så dra dere tilbake til hotellet og venter der til den andre kommer.

Reiser man i Kina så kan de fleste veldig lite engelsk og der er adressen til hotellet på kinesisk veldig viktig for at taxisjåføren skal finne frem.  Hotellene har jo adressekort i resepsjonen.

Så håper jeg dere får er fin tur uten problemer  av noen slag. 😊

 

1000 takk for masse gode råd! Håper også at alt går greit, men liker å være forberedt. Turen går til New York og hun er flink i engelsk så språket er ikke noe problem. 

Ts

Anonymkode: e6133...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, caroprins skrev:

 

Reiser man i Kina så kan de fleste veldig lite engelsk og der er adressen til hotellet på kinesisk veldig viktig for at taxisjåføren skal finne frem.  Hotellene har jo adressekort i resepsjonen.

Så håper jeg dere får er fin tur uten problemer  av noen slag. 😊

 

Dette gjorde jeg når jeg var i Tunisia. "Alle" snakket bare fransk og arabisk, og jeg kan ingen av delene 😄  Hadde navnet på hotellet skrevet ned, + bilder av hotellet og de nærmeste gatenavnene.

(har forresten opplevd ett par ganger i Spania at drosjesjåføren vil sette meg av på feil sted, men der kan jeg gjøre meg forstått på en blanding av engelsk og spansk, og har da fått ham til å kjøre meg til et sted i nærheten av hotellet. Så, merk deg alltid noen steder i nærheten av der du bor, i alle fall hvis du er som meg, og ikke bor på store og fancy hotell som alle kjenner til)

Anonymkode: bc223...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I New York opplevde jeg at de fleste jeg traff var veldig hjelpsomme, så jeg tror egentlig ikke du skal bekymre deg så veldig. Byen er overraskende oversiklig, størrelsen tatt i betraktning, så jeg sier bare: God ferie og kos dere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunhilde skrev:

I New York opplevde jeg at de fleste jeg traff var veldig hjelpsomme, så jeg tror egentlig ikke du skal bekymre deg så veldig. Byen er overraskende oversiklig, størrelsen tatt i betraktning, så jeg sier bare: God ferie og kos dere!

 

Takk 😊

ts

Anonymkode: e6133...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...