Gå til innhold

Begynt på Cipralex 10 mg. Noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er andre dagen på Cipralex og har forstått det slik at det vil ta tid å kjenne virkningen av den på angsten så jeg forventer ikke at den blir bedre med det samme, men jeg føler meg rar likevel. Altså jeg føler at noe er annerledes, men vet ikke hvordan jeg skal forklare det.

Likegyldig er jeg ikke helt selv om legen sa at jeg kan bli det. Tipper at dette også kommer etter par uker? Ikke SÅ fort som nå?

Men jeg føler meg litt låst inni meg selv på ett vis. Føler MASSE og det vil ut men kommer ikke ut. Inni meg er jeg nesten verre enn før jeg begynte, men det har jeg også lest er vanlig.


Så det jeg kanskje lurer mest på: dere som tar Cipralex, merket dere noe de første dagene og hva?

takker på forhånd for svar.

Anonymkode: f1924...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å gjespe mye de første dagene. Ellers merket jeg ingenting. Den faktiske effekten av pillene oppdaget jeg faktisk ikke før etter jeg hadde sluttet med de. Jeg skjønte hvor følelsesmessig avstumpet de hadde gjort meg, da jeg plutselig kunne begynne å gråte av og se en liten kattunge.

Dette er ikke lykkepiller. De er en midlertidig løsning og vil ikke fjerne angsten. Hvordan virkning Cipralex faktisk har, vil du nok ikke merke før om en god del uker/måneder. 

Anonymkode: f73c3...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte det i tre år pga depresjon. Jeg fikk beroligende av legen min som jeg kunne bruke i starten, da han sa at angsten kunne bli verre i begynnelsen av bruk. Det tar noen uker før du vil merke noen virkning. Det var helt ok å bruke det, men det var enda bedre å slutte for å si det sånn. Godt å få tilbake sexlysten. 

Anonymkode: 3dbf0...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Ja, er litt trøtt. Litt ''omtåket'' på et vis. Veldig rar følelse som avtar i løpet av dagen. Får bare vente og se hva som skjer...

Takker for svar og kom gjerne med flere erfaringer.

Anonymkode: f1924...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med Cipralex og annen SSRI. 

Jeg endte opp med å ruse meg som antidepressiva. Det er ikke så lurt i det lange løp. 

Har vært rusfri en stund nå og begynte på Wellbutrin i dag. Begynner med 150 mg og skal opp til 300. Håper det har effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utviklet alvorlige mageproblemer. De rundt meg merket at jeg ble mer zombie og likegyldig. Har fortsatt mindre følelser enn jeg pleide 4 år etter pille slutt. Er også ufør grunnet de alvorlige mageproblemene. Gikk fra 100% studie til ufør. (Det er mye serotoninproduksjon i magen, og piller kan derfor påvirke magen)

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex funket overhode ikke på meg. Nå går jeg på kombinasjon av Cipralex, Remeron og Lamictal og det har gitt meg god effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på cipralex for noen år siden pga alvorlig depresjon. Var ganske deilig for jeg ble likegyldig til alt, noe jeg trengte på den tiden. Problemet var bare at jeg fikk ikke sove. Sov bare noen få timer i løpet av 3 uker så jeg måtte slutte. 

Prøvde en annen type (husker ikke navnet) som jeg ble superrusa på så den varte ikke lenge. Er nå av alle antidepresiva, men går regelmessig til psykolog. Det er det som har funket best fordi pillene lettet bare symptomene, ikke årsaken.  Skjønner likevel at for noen er pillene livreddende. 

Anonymkode: 64cf1...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utviklet alvorlige mageproblemer. De rundt meg merket at jeg ble mer zombie og likegyldig. Har fortsatt mindre følelser enn jeg pleide 4 år etter pille slutt. Er også ufør grunnet de alvorlige mageproblemene. Gikk fra 100% studie til ufør. (Det er mye serotoninproduksjon i magen, og piller kan derfor påvirke magen)

Anonymkode: 51e7c...bfc

Kan du utdype dette? Hva skjer med magen?

Anonymkode: b452b...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen jeg begynte på Cipralex syns jeg at jeg merket forskjell allerede første dagen. Etter hva jeg leser, så skal det ikke gå an. Så det er mulig det bare var placeboeffekten, eller en lettelse og håp om at jeg endelig skulle få hjelp. Jeg merket ihvertfall merkbart bedre humør i løpet av kort tid, og en lyst til å gjøre ting etter å ha ligget på sofaen i mange måneder. 

Den andre gangen jeg begynte på samme medisin fikk jeg mer angst de første ukene. Det gikk etterhvert over, sammen med depresjonssymptomene. Humøret ble mer stabilt over tid. Nå, etter ca to mnd, så har jeg mye mer energi og egentlig et ganske sprudlende humør. Jeg opplever med andre ord ikke et flatt humør, slik mange beskriver. Annet enn at jeg gir mer f i detaljer som ikke betyr noe. Nesten ingen bivirkninger heller.

Anonymkode: db132...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Humøret ble mer stabilt over tid. Nå, etter ca to mnd, så har jeg mye mer energi og egentlig et ganske sprudlende humør. Jeg opplever med andre ord ikke et flatt humør, slik mange beskriver. Annet enn at jeg gir mer f i detaljer som ikke betyr noe. Nesten ingen bivirkninger heller.

Samme her.  Ikke flatt humør i det hele tatt, slipper bare de dype dalene, og uendelig kverning på ubetydelige bekymringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den første gangen jeg begynte på Cipralex syns jeg at jeg merket forskjell allerede første dagen. Etter hva jeg leser, så skal det ikke gå an. Så det er mulig det bare var placeboeffekten, eller en lettelse og håp om at jeg endelig skulle få hjelp. Jeg merket ihvertfall merkbart bedre humør i løpet av kort tid, og en lyst til å gjøre ting etter å ha ligget på sofaen i mange måneder. 

Den andre gangen jeg begynte på samme medisin fikk jeg mer angst de første ukene. Det gikk etterhvert over, sammen med depresjonssymptomene. Humøret ble mer stabilt over tid. Nå, etter ca to mnd, så har jeg mye mer energi og egentlig et ganske sprudlende humør. Jeg opplever med andre ord ikke et flatt humør, slik mange beskriver. Annet enn at jeg gir mer f i detaljer som ikke betyr noe. Nesten ingen bivirkninger heller.

Anonymkode: db132...f2a

 

6 minutter siden, Kalevala skrev:

Samme her.  Ikke flatt humør i det hele tatt, slipper bare de dype dalene, og uendelig kverning på ubetydelige bekymringer. 

Samme her. Jeg har opplevd et mye mer stabilt stemningsleie og får tilbakemeldinger på at jeg er mer glad og positiv osv. Jeg gråter om jeg blir lei meg, hyler av latter når noe morsomt skjer og er generelt blid. Så for meg er cipralex perfekt. Akkurat det jeg trengte. 

Anonymkode: f87d9...a31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du utdype dette? Hva skjer med magen?

Anonymkode: b452b...26e

Symptomene mine stemmer overens med noe som heter gastroparese. I mitt tilfelle ble jeg gradvis mer og mer oppblåst. Tenkte ikke over det de første mnd, men når jeg ser tilbake på bilder av meg var magen min enorm (er slank). Det var sykelig og jeg er litt forundret over at jeg ikke merket det den gang. Men skal sies at jeg var noe fjern og mindre obs og observant på pillene. Var mindre flink på å legge merke til det som skjedde med meg og rundt meg.

Hvor oppblåst jeg er varierer, men jeg sliter fortsatt med at det alltid føles som om jeg har mat i magen. Selv om det har gått 24 timer siden sist jeg spiste føles det ut som om jeg nettopp har spist et mellomstort måltid.

Dette fører til at jeg har problemer med å spise nok, for jeg blir tidlig mett og det kan gå 8 timer før jeg føler meg klar til å spise igjen (se for deg at du er like mett 7 timer etter du spiste en skål suppe som rett etter du spiste den). Om jeg trosser disse signalene av methet og spiser mer, blir jeg enda mer oppblåst, begynner å føle ubehag i hele kroppen som gjør meg irritabel og nedstemt, jeg blir sløv, tiltaksløs, orker ingenting, orker ikke være med andre mennesker, trene eller gjøre annet enn å sitte død på PC-en. Det er vanskelig å gjengi for jævlig det faktisk føles, det fremstår som ganske mildt når jeg gjengir det på denne måten. 

En gang jeg spiste mye fikk jeg smerter i hele magen, kjentes ut som om noen dro i tarmene mine og jeg klarte ikke en gang drikke vann. Tok noen timer før jeg kunne drikke litt vann, 2 og et halvt døgn før jeg klarte spise mat igjen. 

Til vanlig er jeg som regel sliten og trøtt. Ofte sløv, ofte ukonsentrert, ofte lav tiltakslyst. Har som regel noe form for ubehag i kroppen. Når magen er verre blir jeg nedstemt. Depresjonen kom jeg meg ut av noen år etter jeg sluttet på pillene vha samboer, så det er kun når magen er trøblete at jeg merker jeg kan gå fra å føle meg ok til å føle meg deprimert. Det forsvinner igjen like lett når magen blir litt bedre. Jeg kan gå fra å føle meg helt ok og glad, til suicidal på en dag. 

Jeg sliter også med at jeg drikker litt for mye, for alkohol fjerner både det psykiske og det mentale ubehaget og jeg får fri. Samt at jeg faktisk får tilbake følelsen av motivasjon og glede som forsvinner når magen er dårligere. Jeg er også for syk til å gjøre noe særlig mye utenfor hjemmet, så da er alkohol enkel underholdning

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den første gangen jeg begynte på Cipralex syns jeg at jeg merket forskjell allerede første dagen. Etter hva jeg leser, så skal det ikke gå an. Så det er mulig det bare var placeboeffekten, eller en lettelse og håp om at jeg endelig skulle få hjelp. Jeg merket ihvertfall merkbart bedre humør i løpet av kort tid, og en lyst til å gjøre ting etter å ha ligget på sofaen i mange måneder. 

Den andre gangen jeg begynte på samme medisin fikk jeg mer angst de første ukene. Det gikk etterhvert over, sammen med depresjonssymptomene. Humøret ble mer stabilt over tid. Nå, etter ca to mnd, så har jeg mye mer energi og egentlig et ganske sprudlende humør. Jeg opplever med andre ord ikke et flatt humør, slik mange beskriver. Annet enn at jeg gir mer f i detaljer som ikke betyr noe. Nesten ingen bivirkninger heller.

Anonymkode: db132...f2a

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den første gangen jeg begynte på Cipralex syns jeg at jeg merket forskjell allerede første dagen. Etter hva jeg leser, så skal det ikke gå an. Så det er mulig det bare var placeboeffekten, eller en lettelse og håp om at jeg endelig skulle få hjelp. Jeg merket ihvertfall merkbart bedre humør i løpet av kort tid, og en lyst til å gjøre ting etter å ha ligget på sofaen i mange måneder. 

Den andre gangen jeg begynte på samme medisin fikk jeg mer angst de første ukene. Det gikk etterhvert over, sammen med depresjonssymptomene. Humøret ble mer stabilt over tid. Nå, etter ca to mnd, så har jeg mye mer energi og egentlig et ganske sprudlende humør. Jeg opplever med andre ord ikke et flatt humør, slik mange beskriver. Annet enn at jeg gir mer f i detaljer som ikke betyr noe. Nesten ingen bivirkninger heller.

Anonymkode: db132...f2a

Skrev noe svar på dette, men ser ut som det forsvant

Om du merket bedring fra første dag kan det ha vært psykisk der du følte at nå ville noe endre seg, nå var der en løsning på problemene dine. Depresjon har ofte en del der man føler håpløshet, at man ikke har en utvei på problemene sine, ingen løsning. Noen ganger fordi man føler at problemene er uløselige, andre ganger fordi man ikke vet hvorfor man er deprimert og derfor ikke føler at der er en løsning på problemer man ikke vet hva kommer av. Så man blir fanget i en mentalitet der det ikke er en utvei

Pillene kan gi en følelse av at der er en utvei, at der er en løsning, noe som kan gi en dytt ut av hjelpløsheten og håpløsheten. For noen er det alt de trenger- håp

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Symptomene mine stemmer overens med noe som heter gastroparese. I mitt tilfelle ble jeg gradvis mer og mer oppblåst. Tenkte ikke over det de første mnd, men når jeg ser tilbake på bilder av meg var magen min enorm (er slank). Det var sykelig og jeg er litt forundret over at jeg ikke merket det den gang. Men skal sies at jeg var noe fjern og mindre obs og observant på pillene. Var mindre flink på å legge merke til det som skjedde med meg og rundt meg.

Hvor oppblåst jeg er varierer, men jeg sliter fortsatt med at det alltid føles som om jeg har mat i magen. Selv om det har gått 24 timer siden sist jeg spiste føles det ut som om jeg nettopp har spist et mellomstort måltid.

Dette fører til at jeg har problemer med å spise nok, for jeg blir tidlig mett og det kan gå 8 timer før jeg føler meg klar til å spise igjen (se for deg at du er like mett 7 timer etter du spiste en skål suppe som rett etter du spiste den). Om jeg trosser disse signalene av methet og spiser mer, blir jeg enda mer oppblåst, begynner å føle ubehag i hele kroppen som gjør meg irritabel og nedstemt, jeg blir sløv, tiltaksløs, orker ingenting, orker ikke være med andre mennesker, trene eller gjøre annet enn å sitte død på PC-en. Det er vanskelig å gjengi for jævlig det faktisk føles, det fremstår som ganske mildt når jeg gjengir det på denne måten. 

En gang jeg spiste mye fikk jeg smerter i hele magen, kjentes ut som om noen dro i tarmene mine og jeg klarte ikke en gang drikke vann. Tok noen timer før jeg kunne drikke litt vann, 2 og et halvt døgn før jeg klarte spise mat igjen. 

Til vanlig er jeg som regel sliten og trøtt. Ofte sløv, ofte ukonsentrert, ofte lav tiltakslyst. Har som regel noe form for ubehag i kroppen. Når magen er verre blir jeg nedstemt. Depresjonen kom jeg meg ut av noen år etter jeg sluttet på pillene vha samboer, så det er kun når magen er trøblete at jeg merker jeg kan gå fra å føle meg ok til å føle meg deprimert. Det forsvinner igjen like lett når magen blir litt bedre. Jeg kan gå fra å føle meg helt ok og glad, til suicidal på en dag. 

Jeg sliter også med at jeg drikker litt for mye, for alkohol fjerner både det psykiske og det mentale ubehaget og jeg får fri. Samt at jeg faktisk får tilbake følelsen av motivasjon og glede som forsvinner når magen er dårligere. Jeg er også for syk til å gjøre noe særlig mye utenfor hjemmet, så da er alkohol enkel underholdning

Anonymkode: 51e7c...bfc

Høres mer ut som du har IBS eller lignende. 

Anonymkode: f87d9...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Høres mer ut som du har IBS eller lignende. 

Anonymkode: f87d9...a31

Du får sende klage til legen min :P

Anonymkode: 51e7c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Symptomene mine stemmer overens med noe som heter gastroparese. I mitt tilfelle ble jeg gradvis mer og mer oppblåst. Tenkte ikke over det de første mnd, men når jeg ser tilbake på bilder av meg var magen min enorm (er slank). Det var sykelig og jeg er litt forundret over at jeg ikke merket det den gang. Men skal sies at jeg var noe fjern og mindre obs og observant på pillene. Var mindre flink på å legge merke til det som skjedde med meg og rundt meg.

Hvor oppblåst jeg er varierer, men jeg sliter fortsatt med at det alltid føles som om jeg har mat i magen. Selv om det har gått 24 timer siden sist jeg spiste føles det ut som om jeg nettopp har spist et mellomstort måltid.

Dette fører til at jeg har problemer med å spise nok, for jeg blir tidlig mett og det kan gå 8 timer før jeg føler meg klar til å spise igjen (se for deg at du er like mett 7 timer etter du spiste en skål suppe som rett etter du spiste den). Om jeg trosser disse signalene av methet og spiser mer, blir jeg enda mer oppblåst, begynner å føle ubehag i hele kroppen som gjør meg irritabel og nedstemt, jeg blir sløv, tiltaksløs, orker ingenting, orker ikke være med andre mennesker, trene eller gjøre annet enn å sitte død på PC-en. Det er vanskelig å gjengi for jævlig det faktisk føles, det fremstår som ganske mildt når jeg gjengir det på denne måten. 

En gang jeg spiste mye fikk jeg smerter i hele magen, kjentes ut som om noen dro i tarmene mine og jeg klarte ikke en gang drikke vann. Tok noen timer før jeg kunne drikke litt vann, 2 og et halvt døgn før jeg klarte spise mat igjen. 

Til vanlig er jeg som regel sliten og trøtt. Ofte sløv, ofte ukonsentrert, ofte lav tiltakslyst. Har som regel noe form for ubehag i kroppen. Når magen er verre blir jeg nedstemt. Depresjonen kom jeg meg ut av noen år etter jeg sluttet på pillene vha samboer, så det er kun når magen er trøblete at jeg merker jeg kan gå fra å føle meg ok til å føle meg deprimert. Det forsvinner igjen like lett når magen blir litt bedre. Jeg kan gå fra å føle meg helt ok og glad, til suicidal på en dag. 

Jeg sliter også med at jeg drikker litt for mye, for alkohol fjerner både det psykiske og det mentale ubehaget og jeg får fri. Samt at jeg faktisk får tilbake følelsen av motivasjon og glede som forsvinner når magen er dårligere. Jeg er også for syk til å gjøre noe særlig mye utenfor hjemmet, så da er alkohol enkel underholdning

Anonymkode: 51e7c...bfc

Det høres forferdelig ut å ha det slik du beskriver. Men vet du at dette har sammenheng med Cipralex? Selv om hendelser opptrer samtidig, betyr det ikke nødvendigvis at de har en sammenheng. Eksempel: Jeg besøkte min onkel. Han spiste eple. Neste morgen var han død. Kan jeg konkludere med at det er dødelig å spise eple?

NB. Jeg skriver på ingen måte dette for å såre eller krenke deg, og jeg tviler heller ikke på at plagene dine er reelle. Jeg syns bare det er synd å skremme mennesker som kunne ha nytte av medisiner fra å prøve. 

Anonymkode: db132...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får sende klage til legen min :P

Anonymkode: 51e7c...bfc

Hvorfor det? Det får du gjøre selv. Virker ikke som legen nødvendigvis vet hva som feiler deg. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres forferdelig ut å ha det slik du beskriver. Men vet du at dette har sammenheng med Cipralex? Selv om hendelser opptrer samtidig, betyr det ikke nødvendigvis at de har en sammenheng. Eksempel: Jeg besøkte min onkel. Han spiste eple. Neste morgen var han død. Kan jeg konkludere med at det er dødelig å spise eple?

NB. Jeg skriver på ingen måte dette for å såre eller krenke deg, og jeg tviler heller ikke på at plagene dine er reelle. Jeg syns bare det er synd å skremme mennesker som kunne ha nytte av medisiner fra å prøve. 

Anonymkode: db132...f2a

Enig. 

Anonymkode: f87d9...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å svette som en gris! Det var helt forferdelig, spesielt om natta. Jeg måtte sove på 3 lag med håndklær og bruke håndklær som dyne, som jeg også måtte skifte hvertfall to ganger om natta. Jeg kjente at jeg fikk mer angst i starten som bare gjorde svettingen verre og verre. Det var et mareritt å være ute blant folk. Jeg sluttet derfor med det etter et par uker. 

Anonymkode: 957a6...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...