AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #21 Skrevet 17. november 2018 På 15.11.2018 den 12.41, AnonymBruker skrev: Blir nødt å ta perm uten lønn etter svangerskapspermisjonen pga barnehageplass. Har termin i januar, og her i området er det ikke mulig(minimal sjanse iallefall )for barnehage før august året etter, altså 2020. Forstått det sånn at arbeidsgiver ikke kan nekte meg dette, er der riktig? Og i forhold til nav; forstår det sånn at man mister rettigheter om man skulle bli syk i eller like etter ulønnet permisjon. Er det bare sånn at man taper lønn de 16 første dagene arbeidsgiver vanligvis betaler? I såfall er det ingen krise. Tenker heller om man skulle få en alvorlig sykdom, feks kreft like før man skulle begynne på jobb igjen..... sitter man der uten noen inntekt /stønader da? Man kan jo være syk i årevis om det er alvorlig. Sjansen er jo minimal, men greit å ha tenkt gjennom slike ting og. Anonymkode: c7bc6...f1e https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/ulonnet-permisjon/ Spøramålet ditt kunne du fint funnet mengder av ekspertsvar på ved å google. Å gå i ulønnet permisjon er ikke særlig klokt med mindre du er synsk og ser at du ikke blir rammet av noe som helst i permisjonstiden, eller at du har en livforsikring på alt av uhell og sykdom fra høyere makter. Dagmammaer er oppfunnet, dersom du ikke får barnehageplass. Kombinert med deltidsstilling kommer du bedre ut på alle måter enn ved 100 % ulønnet permisjon. Anonymkode: 67b1d...130 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #22 Skrevet 18. november 2018 På 17.11.2018 den 12.30, AnonymBruker skrev: Høæææ men jeg har jo ringt og spurt NAV spesifikt og fått beskjed om at ulønnet permisjon = 0 trygderettigheter. I tillegg er det dette alle artiklene sier. Nå tipper det snart over for meg 🙄 Anonymkode: 1c5ca...c2a NAV kan ikke alltid sine egne regler, spesielt ikke de som sitter på førstelinjen på telefon (kontaktsenteret). De kan KUN hovedreglene, men som ved alle regelverk finnes det andre paragrafer som kan overstyre hovedreglene. Jeg har jobbet med sykepenger i NAV og kan dessverre bekrefte at dette har ikke kontaktsenteret peiling på. Anonymkode: 8105f...0dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #23 Skrevet 18. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV kan ikke alltid sine egne regler, spesielt ikke de som sitter på førstelinjen på telefon (kontaktsenteret). De kan KUN hovedreglene, men som ved alle regelverk finnes det andre paragrafer som kan overstyre hovedreglene. Jeg har jobbet med sykepenger i NAV og kan dessverre bekrefte at dette har ikke kontaktsenteret peiling på. Anonymkode: 8105f...0dd Hjelp, hva skal vi «dødelige» gjøre for å få den informasjonen vi trenger.. 😟 Anonymkode: 1c5ca...c2a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #24 Skrevet 18. november 2018 På 17.11.2018 den 15.49, AnonymBruker skrev: https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/ulonnet-permisjon/ Spøramålet ditt kunne du fint funnet mengder av ekspertsvar på ved å google. Å gå i ulønnet permisjon er ikke særlig klokt med mindre du er synsk og ser at du ikke blir rammet av noe som helst i permisjonstiden, eller at du har en livforsikring på alt av uhell og sykdom fra høyere makter. Dagmammaer er oppfunnet, dersom du ikke får barnehageplass. Kombinert med deltidsstilling kommer du bedre ut på alle måter enn ved 100 % ulønnet permisjon. Anonymkode: 67b1d...130 Denne artikkelen er full av feil, noe en påpeker i kommentarfeltet. Jeg får ikke sagt det nok, dette er to forskjellige ting: Ulønnet permisjon i henhold til andre paragrafer enn 12-5. Ulønnet permisjon for å ta seg av barn i henhold til Arbeidsmiljøloven paragraf 12-5. 12-5 gir andre rettigheter enn ved annen ulønnet permisjon. Dette må man legge vekt på ved spørsmål til NAV eller andre (selv om dessverre juristforbundet og DNB ikke har peiling). Anonymkode: 8105f...0dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #25 Skrevet 18. november 2018 Jeg forstår ingenting? Ulønnet permisjon er vel nettopp det uten lønn? Blir man syk så får man 66 prpsent av hva da? Man får vel ingenting når man har permisjon fra jobben? Anonymkode: b1fb3...447
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #26 Skrevet 18. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelp, hva skal vi «dødelige» gjøre for å få den informasjonen vi trenger.. 😟 Anonymkode: 1c5ca...c2a Det er helt tragisk! Derfor jeg deler denne informasjonen hver gang jeg kommer over slike tråder. Det er ekstremt mange som blir feilbehandlet. Problemet er at det er utrolig mye trygdesvindel rundt graviditet og ulønnet permisjon og det i kombinasjon med uklart og vanskelig regelverk gjør det håpløst for de fleste. Heldigvis vil de som jobber med klage i NAV ha kontroll. Man må klage om man får galt avslag. Anonymkode: 8105f...0dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #27 Skrevet 18. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ingenting? Ulønnet permisjon er vel nettopp det uten lønn? Blir man syk så får man 66 prpsent av hva da? Man får vel ingenting når man har permisjon fra jobben? Anonymkode: b1fb3...447 Hovedregel sier 65% av gjennomsnittlig pensjonsgivende årsinntekt fra de siste tre år, men om man feks er nyutdannet og kan vise til fast og varig endring kan grunnlaget fastsettes ved skjønn lik lønnen du har når du er i full jobb. Stikkordet er om årsaken til permisjon (passe på barn) faller bort. Det er forskjell på å ta seg av barn og det å studere eller reise som mange bruker annen ulønnet permisjon til. Eksempel: Jeg må ta ulønnet permisjon i 3 mnd pga manglende barnehageplass. Etter 3 mnd skal jeg tilbake i samme stilling som før permisjon. I ulønnet permisjon havner jeg i en bilulykke og blir innlagt på sykehus. Jeg kan ikke lenger ta meg av barnet og årsaken til permisjon har falt bort. Barnet må passes av noen andre, feks pappaen. 8-47 sier da at jeg har rett på sykepenger med 65% av min gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt fra 15. sykedag ettersom ulønnet permisjon for å ta seg av barn er anses som likestilt med arbeid (på lik linje med ferie, militærtjeneste ++). Dette er forøvrig ca samme sats man ville fått om man mottok dagpenger. Altså, man får ikke sykepenger med hvilken som helst sykemelding og det må bekreftes at noen andre tar seg av barnet om man ikke er innlagt. Feks kan man ikke ta seg av baby med to bruke ben, men man trenger ikke være innlagt. Anonymkode: 8105f...0dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #28 Skrevet 18. november 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedregel sier 65% av gjennomsnittlig pensjonsgivende årsinntekt fra de siste tre år, men om man feks er nyutdannet og kan vise til fast og varig endring kan grunnlaget fastsettes ved skjønn lik lønnen du har når du er i full jobb. Stikkordet er om årsaken til permisjon (passe på barn) faller bort. Det er forskjell på å ta seg av barn og det å studere eller reise som mange bruker annen ulønnet permisjon til. Eksempel: Jeg må ta ulønnet permisjon i 3 mnd pga manglende barnehageplass. Etter 3 mnd skal jeg tilbake i samme stilling som før permisjon. I ulønnet permisjon havner jeg i en bilulykke og blir innlagt på sykehus. Jeg kan ikke lenger ta meg av barnet og årsaken til permisjon har falt bort. Barnet må passes av noen andre, feks pappaen. 8-47 sier da at jeg har rett på sykepenger med 65% av min gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt fra 15. sykedag ettersom ulønnet permisjon for å ta seg av barn er anses som likestilt med arbeid (på lik linje med ferie, militærtjeneste ++). Dette er forøvrig ca samme sats man ville fått om man mottok dagpenger. Altså, man får ikke sykepenger med hvilken som helst sykemelding og det må bekreftes at noen andre tar seg av barnet om man ikke er innlagt. Feks kan man ikke ta seg av baby med to bruke ben, men man trenger ikke være innlagt. Anonymkode: 8105f...0dd Å slik ja, så da kan man faktisk få penger likevel. Og søke om de der 7000 kr i mnd etter at barnet er fylt 1 år? Jeg trodde man fikk 0.0 jeg i uluønnet permisjon. Anonymkode: b1fb3...447
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #29 Skrevet 18. november 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedregel sier 65% av gjennomsnittlig pensjonsgivende årsinntekt fra de siste tre år, men om man feks er nyutdannet og kan vise til fast og varig endring kan grunnlaget fastsettes ved skjønn lik lønnen du har når du er i full jobb. Stikkordet er om årsaken til permisjon (passe på barn) faller bort. Det er forskjell på å ta seg av barn og det å studere eller reise som mange bruker annen ulønnet permisjon til. Eksempel: Jeg må ta ulønnet permisjon i 3 mnd pga manglende barnehageplass. Etter 3 mnd skal jeg tilbake i samme stilling som før permisjon. I ulønnet permisjon havner jeg i en bilulykke og blir innlagt på sykehus. Jeg kan ikke lenger ta meg av barnet og årsaken til permisjon har falt bort. Barnet må passes av noen andre, feks pappaen. 8-47 sier da at jeg har rett på sykepenger med 65% av min gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt fra 15. sykedag ettersom ulønnet permisjon for å ta seg av barn er anses som likestilt med arbeid (på lik linje med ferie, militærtjeneste ++). Dette er forøvrig ca samme sats man ville fått om man mottok dagpenger. Altså, man får ikke sykepenger med hvilken som helst sykemelding og det må bekreftes at noen andre tar seg av barnet om man ikke er innlagt. Feks kan man ikke ta seg av baby med to bruke ben, men man trenger ikke være innlagt. Anonymkode: 8105f...0dd Tusen takk for info. Skal definitivt ringe NAV. Anonymkode: 1c5ca...c2a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #30 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for info. Skal definitivt ringe NAV. Anonymkode: 1c5ca...c2a Be om å bli satt over til sykepenger. Om du får beskjed om at du mister rettigheter vis til paragraf 8-47. Om vedkommende ikke har peiling, be om å snakke med noen som har kompetanse (fagansvarlig). Anonymkode: 8105f...0dd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #31 Skrevet 18. november 2018 På 16.11.2018 den 18.05, AnonymBruker skrev: Velger?! Har ikke noe annet valg når man ikke får barnehageplass..... Har jobbet siden jeg var 17, nå 38, er aldri syk. Skal jo tilbake til jobben igjen, blir jeg alvorlig syk så må vel mannen ta seg ulønnet permisjon for å passe barnet- så da står vi evt der med ingen inntekt. Anonymkode: c7bc6...f1e Dagmamma?! Anonymkode: 289e2...9fd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #32 Skrevet 18. november 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dagmamma?! Anonymkode: 289e2...9fd Dagmamma er en privat ordning som ALLE kan hive seg på totalt uten kontrollerte rammer. Det er svindyrt og du vet aldri hvem du leverer ungen til. Jeg går heller uten lønn og passer på mine egne barn enn å benytte meg av en så ustabil og usikker løsning. Hadde vi hatt skikkelige ordninger for dette med et organisert kontrollorgan inne i bildet og faste satser så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 1c5ca...c2a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #33 Skrevet 18. november 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be om å bli satt over til sykepenger. Om du får beskjed om at du mister rettigheter vis til paragraf 8-47. Om vedkommende ikke har peiling, be om å snakke med noen som har kompetanse (fagansvarlig). Anonymkode: 8105f...0dd Du er gull! Takk! Anonymkode: 1c5ca...c2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå