AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Blir nødt å ta perm uten lønn etter svangerskapspermisjonen pga barnehageplass. Har termin i januar, og her i området er det ikke mulig(minimal sjanse iallefall )for barnehage før august året etter, altså 2020. Forstått det sånn at arbeidsgiver ikke kan nekte meg dette, er der riktig? Og i forhold til nav; forstår det sånn at man mister rettigheter om man skulle bli syk i eller like etter ulønnet permisjon. Er det bare sånn at man taper lønn de 16 første dagene arbeidsgiver vanligvis betaler? I såfall er det ingen krise. Tenker heller om man skulle få en alvorlig sykdom, feks kreft like før man skulle begynne på jobb igjen..... sitter man der uten noen inntekt /stønader da? Man kan jo være syk i årevis om det er alvorlig. Sjansen er jo minimal, men greit å ha tenkt gjennom slike ting og. Anonymkode: c7bc6...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 Arbeidsgiver kan ikke nekte deg permisjon. Du har krav til 1 år ulønnet permisjon for hvert barn. Om du har har ulønnet perm mer enn 14 dager har du ikke rett på sykepenger. Du må da jobbe 4 uker igjen før du har krav på å ta ut sykemelding og 8 uker før egenmelding. Anonymkode: c6d30...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver kan ikke nekte deg permisjon. Du har krav til 1 år ulønnet permisjon for hvert barn. Om du har har ulønnet perm mer enn 14 dager har du ikke rett på sykepenger. Du må da jobbe 4 uker igjen før du har krav på å ta ut sykemelding og 8 uker før egenmelding. Anonymkode: c6d30...9a8 Det stemmer ikke. Etter 14 dager så har du kun rett på 66% av sykepengene. Etter 4 uker mister du rettighetene helt. Derimot så vil du fortsatt kunne ha rett på arbeidsavklaringspenger etter det har gått et år, men du har da kun rett på minstesats fordi du ikke har opptjent deg noe mer i folketrygden. Du risikerer altså ikke å gå hele livet helt uten inntekt - den er bare ikke så høy. Anonymkode: 1c5ca...c2a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Etter 14 dager så har du kun rett på 66% av sykepengene. Etter 4 uker mister du rettighetene Anonymkode: 1c5ca...c2a Her er det snakk om minst 6 måneder permisjon..... Men skal alltids klare oss på 66% av lønna mi selv om det ikke er optimalt. Så hvis jeg forstår deg riktig så er en dager 14 med ingenting, og etterpå 66%? Hva mener du med å miste rettigheter etter 4 uker? TS Anonymkode: c7bc6...f1e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det snakk om minst 6 måneder permisjon..... Men skal alltids klare oss på 66% av lønna mi selv om det ikke er optimalt. Så hvis jeg forstår deg riktig så er en dager 14 med ingenting, og etterpå 66%? Hva mener du med å miste rettigheter etter 4 uker? TS Anonymkode: c7bc6...f1e Det betyr om at du blir syk på dag 17 av ulønnet permisjon vil du få sykemelding med 66% utbetaling. Blir du syk på dag 34 får du ingen sykepenger. Anonymkode: c6d30...9a8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 En situasjon der man bør gå for 80% lønn, selv om man taper på det i kroner og øre. Det er sjansespill å ha ulønnet permisjon så lenge at man mister rettigheter. Anonymkode: ef03d...018 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 Er det noen mulighet for at du kan jobbe en vakt / noen timer i uka slik at du ikke mister rettighetene dine? Anonymkode: e50e8...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen mulighet for at du kan jobbe en vakt / noen timer i uka slik at du ikke mister rettighetene dine? Anonymkode: e50e8...9ae Tror det skal være mulig å jobbe 1-2 dager i uka ja. Men blir jeg sykemeldt da får jeg vel ikke mye utbetalt? De nye reglene gjør vel at de bare ser på hva man har tjent de siste tre månedene? Men uansett bedre enn ingenting... Tror jeg må sende en melding på nav.no å spørre..... Det er jo helt horribelt om man får kreft og sitter der med ett år uten noe inntekt 😨 Anonymkode: c7bc6...f1e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal være mulig å jobbe 1-2 dager i uka ja. Men blir jeg sykemeldt da får jeg vel ikke mye utbetalt? De nye reglene gjør vel at de bare ser på hva man har tjent de siste tre månedene? Men uansett bedre enn ingenting... Tror jeg må sende en melding på nav.no å spørre..... Det er jo helt horribelt om man får kreft og sitter der med ett år uten noe inntekt 😨 Anonymkode: c7bc6...f1e Rettigheter er noe man opparbeider seg, og som man dermed også kan miste. Det må nødvendigvis være sånn. Håper du finner en løsning, ville ikke tatt sjansen på ulønnet så lenge, men er vel ikke alltid man har noe valg. Anonymkode: ef03d...018 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal være mulig å jobbe 1-2 dager i uka ja. Men blir jeg sykemeldt da får jeg vel ikke mye utbetalt? De nye reglene gjør vel at de bare ser på hva man har tjent de siste tre månedene? Men uansett bedre enn ingenting... Tror jeg må sende en melding på nav.no å spørre..... Det er jo helt horribelt om man får kreft og sitter der med ett år uten noe inntekt 😨 Anonymkode: c7bc6...f1e Horribelt? Selvsagt må det være sånn. Sykepenger er for å dekke inntektstap, og en rettighet man opparbeider seg. Du velger å stå utenfor jobb, og da har du heller ikke noe inntektstap å dekke. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Anonymkode: 58209...4c4 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Horribelt? Selvsagt må det være sånn. Sykepenger er for å dekke inntektstap, og en rettighet man opparbeider seg. Du velger å stå utenfor jobb, og da har du heller ikke noe inntektstap å dekke. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Anonymkode: 58209...4c4 Velger?! Har ikke noe annet valg når man ikke får barnehageplass..... Har jobbet siden jeg var 17, nå 38, er aldri syk. Skal jo tilbake til jobben igjen, blir jeg alvorlig syk så må vel mannen ta seg ulønnet permisjon for å passe barnet- så da står vi evt der med ingen inntekt. Anonymkode: c7bc6...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velger?! Har ikke noe annet valg når man ikke får barnehageplass..... Har jobbet siden jeg var 17, nå 38, er aldri syk. Skal jo tilbake til jobben igjen, blir jeg alvorlig syk så må vel mannen ta seg ulønnet permisjon for å passe barnet- så da står vi evt der med ingen inntekt. Anonymkode: c7bc6...f1e Private barnehager? Dagmamma? Anonymkode: ef03d...018 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #13 Skrevet 16. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager? Dagmamma? Anonymkode: ef03d...018 Det er ikke bare å få plass i private barnehager heller, og jeg hadde aldri sendt barnet mitt til dagmamma når det er null kontroll eller rammer rundt ordningen. En dagmamma er jo bare en person som går hjemme og passer ungen, man har null garanti for at de faktisk vet hva de holder på med eller er gode i jobben sin.. Da risikerer jeg heller trygderettighetene fram til vi får barnehageplass.. Kjempevanskelig dette dritet med 1 barnehageopptak i året.. Helt sinnsykt for oss som får barn i januar og som må vente i 7-8 mnd fra ungen er 1 år til man får plass.. Anonymkode: 1c5ca...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #14 Skrevet 16. november 2018 På 15.11.2018 den 17.49, AnonymBruker skrev: En situasjon der man bør gå for 80% lønn, selv om man taper på det i kroner og øre. Det er sjansespill å ha ulønnet permisjon så lenge at man mister rettigheter. Anonymkode: ef03d...018 Det hjelper ikke med 80% dekning når man ikke har rett på barnehageplass før 8 mnd etter barnet er 1 år.. Anonymkode: 1c5ca...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #15 Skrevet 16. november 2018 Her er det forferdelig mye feilinformasjon ute å går. Folk må slutte å blande ulønnet permisjon med utlønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven paragraf 12. Det er store forskjeller. Kort fortalt: Om årsaken til permisjon faller bort (du blir så syk at du ikke kan ta deg av barnet) har du krav på sykepenger (65% av lønnen din) fra femtende sykedag. Dette også mens du går ulønnet. Det må være avtalt at du skal tilbake i jobb og du må være alvorlig syk. I loven brukes en sykehusinnleggelse som eksempel. Om du skulle bli syk etter at du har startet i jobb, men før du har opparbeidet deg rett til arbeidsgiverperiode har du rett på 100% sykepenger fra femtende dag. Ulønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven likestilles med arbeid i folketrygdloven paragraf 8-47. Alle i denne tråden leser kun rundt ulønnet permisjon. Det er stor forskjell på å ta seg ulønnet permisjon for å reise jorden rundt og det å ta ulønnet permisjon for å ta seg av barn. Veldig synd det er så lite kunnskap rundt dette, mange velger nok ugunstige løsninger pga det. Anonymkode: 8105f...0dd 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #16 Skrevet 16. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Horribelt? Selvsagt må det være sånn. Sykepenger er for å dekke inntektstap, og en rettighet man opparbeider seg. Du velger å stå utenfor jobb, og da har du heller ikke noe inntektstap å dekke. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Anonymkode: 58209...4c4 Veldig synd at juristforbundet feilinformerer. Dette står i loven: Henvisningen i tredje ledd bokstav d til arbeidsmiljøloven §§ 12-1 - 12-5, er en henvisning til bestemmelser om rett til permisjon i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon. Dersom man har ulønnet permisjon etter utløpet av foreldrepengeperioden, vil man kunne få rett til sykepenger etter denne bestemmelsen. Det er et vilkår at man har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Det er også et vilkår at man kan godtgjøre at man har et inntektstap, jf § 8-47 femte ledd. Dersom hensikten med permisjonen faller bort, vil man kunne si at det foreligger et inntektstap. Eksempel: Kari har tatt et års ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 12-5. Hun har avtale om å gjenoppta arbeidet etter utløpet av permisjonen. Tre måneder før permisjonstidens utløp blir hun akutt syk og innlagt på sykehus. I dette tilfellet vil Kari kunne få rett til sykepenger fra 15. dag, da hun ikke lenger har omsorg for barnet og hensikten med permisjonen er bortfalt. Anonymkode: 8105f...0dd 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #17 Skrevet 17. november 2018 Vi skal gjøre akkurat det samme. Jeg skal ta ulønnet fra desember til august 2020. Planen er å spare på forhånd og motta 7500 etter barnet er fylt 1 år. Ingen mulighet til å jobbe noen vakter. Anonymkode: 717b1...087
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #18 Skrevet 17. november 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: Tror det skal være mulig å jobbe 1-2 dager i uka ja. Men blir jeg sykemeldt da får jeg vel ikke mye utbetalt? De nye reglene gjør vel at de bare ser på hva man har tjent de siste tre månedene? Men uansett bedre enn ingenting... Tror jeg må sende en melding på nav.no å spørre..... Det er jo helt horribelt om man får kreft og sitter der med ett år uten noe inntekt 😨 Anonymkode: c7bc6...f1e Spør om folketrygsloven $8-47. Jeg tror at du under visse vilkår (bl.a. ettertrykkelig avtale om når du skal tilbake i jobb) kan ha rett på noe sykepenger fra dag 15. Etter du skulle ha begynt å jobbe igjen. Mulig det stilles andre krav også, da dette kun gjelder enkelte lovfestede permisjoner. Her ville jeg snakket med en jurist så du ikke trår feil. Anonymkode: 82954...740
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #19 Skrevet 17. november 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det forferdelig mye feilinformasjon ute å går. Folk må slutte å blande ulønnet permisjon med utlønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven paragraf 12. Det er store forskjeller. Kort fortalt: Om årsaken til permisjon faller bort (du blir så syk at du ikke kan ta deg av barnet) har du krav på sykepenger (65% av lønnen din) fra femtende sykedag. Dette også mens du går ulønnet. Det må være avtalt at du skal tilbake i jobb og du må være alvorlig syk. I loven brukes en sykehusinnleggelse som eksempel. Om du skulle bli syk etter at du har startet i jobb, men før du har opparbeidet deg rett til arbeidsgiverperiode har du rett på 100% sykepenger fra femtende dag. Ulønnet permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven likestilles med arbeid i folketrygdloven paragraf 8-47. Alle i denne tråden leser kun rundt ulønnet permisjon. Det er stor forskjell på å ta seg ulønnet permisjon for å reise jorden rundt og det å ta ulønnet permisjon for å ta seg av barn. Veldig synd det er så lite kunnskap rundt dette, mange velger nok ugunstige løsninger pga det. Anonymkode: 8105f...0dd Høæææ men jeg har jo ringt og spurt NAV spesifikt og fått beskjed om at ulønnet permisjon = 0 trygderettigheter. I tillegg er det dette alle artiklene sier. Nå tipper det snart over for meg 🙄 Anonymkode: 1c5ca...c2a
Minlillelykke Skrevet 17. november 2018 #20 Skrevet 17. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager? Dagmamma? Anonymkode: ef03d...018 Private barnehager søkes til via kommunen. Men dagmamma ville jeg sett etter. Hadde aldri turt å gå så lenge uten lønn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå