Gå til innhold

Flau over dyre vesker og klær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er ikke flau. Jeg holder meg unna store logoer, eller logoer generelt. Tipper at det er de færreste som ser hvor tingene mine kommer fra :)

Anonymkode: cf418...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er følelsen. Følelsen av ekslusivitet, følelsen av å vite at man uten problemer har råd til det, kvalitet( stort sett), vise hvem man er, å like å eie dyre ting,status, stil og ja følelsen. Og janteloven? Den driter jeg en lang masj i, og jeg bryr meg katta i hva andre måtte tenke å mene om mitt forbruk. Vil jeg ha en veske til 50000, så kjøper jeg den uten å ofre barna i afrika eller naboen som er nødt til å tenke på hvor han skal få penger til julegaver fra.

Anonymkode: c2ffd...ba1

Kommer du fra en rik familie, at du rett og slett er vant med dyre ting? Kan jeg spørre hva yrket ditt er, når du tjener så bra? 

Anonymkode: fe09f...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er littegrann flau over å ha en mulberry veske til 8000 kr, men har kun en annen veske (rimeligere) og to billige sekker til å ha stasjet mitt i. 

Pleier ikke å kjøpe mange dyre ting, men siden jeg ikke handler ofte kan jeg gå for litt høyere kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt flaut at jeg liker dyre vesker, da det ikke passer så godt med imaget mitt sånn ellers. Dvs., jeg er opptatt av kvalitet, men synes på generell basis at det er en uting å kjøpe merker der man betaler mye ekstra for merket.

Når det er sagt, så kjøper jeg nesten aldri vesker, og når jeg først kjøper, så velger jeg kvalitet som varer lenge. Har i løpet av de siste 15 åra kjøpt totalt fire vesker (tre til hverdags og en selskapsveske) til totalt 12 000. En av dem er en Mulberry, den eneste luksusveska jeg har, som jeg dadbetalte betalte ca 5500 for, og som man nå må betale over 12 000 kr. Elsker veska, og føler meg alltid ekstra fin når jeg bruker den. Er ikke flau over å bruke den.

Anonymkode: 974da...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt over det, men jeg tror jeg hadde synes det var flaut med megadyre vesker. Det er så mange andre ting jeg heller ville ha brukt penger på. Når det er sagt så tenker jeg ikke negativt om andre med dyre vesker, for jeg vet at de fleste er mer glad i vesker enn det jeg er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ca ingen dyre merkeklær av vanlig tøy. Merke er ikke det samme som høy kvalitet og jeg har heller ingen interesse av å kaste pengene mine ut vinduet på den måten. Jeg har derimot merkeklær når det kommer til turutstyr som for eksempel at jeg bruker mye norrøna. Det er ikke for å vise meg frem på skogen, men fordi det er behagelige plagg og jeg vet at jakka holder i timesvis i pøsregn på jakt. 

Jeg kommer forøvrig fra en velstående familie der det aldri er brukt mye penger på unødvendige ting som biler, merkeklær m.m. Selv i voksen alder blir det stilt kritiske spørsmål om jeg kjøper en mobil til 6000 med flere års mellomrom. Det kan nok godt være at det er derfor de har så mye penger som de har, at de ikke sløser. 

Anonymkode: 53aec...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.11.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å formulere denne tanken, men jeg prøver.

Til dere som har dyre klær, vesker osv.. Kan dere noen ganger bli flaue av tanken på at folk kanskje går rundt og tenker at dere er superstolte av den veska/det plagget? At det på en måte blir litt barnslig, som et barn som sykler rundt og rundt for å vise frem en ny sykkel?

Anonymkode: 202ad...169

Jeg tenker at de som har evne til å bli flau over slikt ikke kjøper overpriset merketing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flau er jeg faktisk, selv om jeg ikke har noe som flasher logo. Med sko- og veskedilla så må jeg vel innrømme å ha brukt latterlig mye penger på det, og noen ganger har jeg sagt til venner/ kollegaer at jeg har kjøpt det brukt eller byttet det til meg :rodme: 

Anonymkode: d2e04...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du fra en rik familie, at du rett og slett er vant med dyre ting? Kan jeg spørre hva yrket ditt er, når du tjener så bra? 

Anonymkode: fe09f...679

Jeg er ikke den du siterer, men kjenner meg igjen i det AB ba1 skriver om eksklusivitet. 

Jeg kommer ikke fra en rik familie. Begge foreldrene er uføretrygda og vi leide. 

Jeg tjener ikke bra i min tilkallingsvikar i bhg, men unner meg flere sko og vesker i året. 

Men jeg har investert mye i eiendom (Oslo) og får en del leieinntekter derfra og ingen lån. På den måten har jeg en ganske fin shopping budsjett. 

Kollegaene mine vet heldigvis ikke om dette, da de kun ser meg i joggiser i barnehagen. At jeg bor i et dyrt strøk, tenker de ikke over annet enn at de tror jeg leier. 

Anonymkode: a86f8...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du fra en rik familie, at du rett og slett er vant med dyre ting? Kan jeg spørre hva yrket ditt er, når du tjener så bra? 

Anonymkode: fe09f...679

Det er vel heller nyrike som holder på slik. Jeg er fra en velstående familie og kunne lett kjøpt noe slikt, men jeg gjør det ikke, ser ikke poenget med det.

Anonymkode: a0e36...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer du fra en rik familie, at du rett og slett er vant med dyre ting? Kan jeg spørre hva yrket ditt er, når du tjener så bra? 

Anonymkode: fe09f...679

Ikke fra rik, men ganske velstående familie. Jeg er lege med spesialisering. Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over hva ting koster, så jeg er vel vant til dyre ting. Selv om jeg ikke ofrer hverken barna i Afrika eller naboen som sliter med å få endene til å møtes når jeg kjøper mine dyre luksus ting( jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor jeg tenke på de og føle meg ussel fordi jeg bruker pengene mine slik jeg selv vil.), betyr det slett ikke at ikke bryr meg. Jeg betaler mine to millioner+/- i skatt hvert år og bidrar på den måten til både den ene og den andre andre og den tredje goden i samfunnet. Jeg gir av mitt overskudd både i rene penger og med klær til uff, Fretex og div hjelpesider på facebook. Jeg har 12 års utdanning etter videregående og har jobbet siden, så nei jeg har ikke det minste dårlig samvittighet eller følelse av flauhet over dyre vesker eller eget forbruk. Ikke er jeg så opptatt av å være classy heller, hadde jeg vært det og en riktig snobb hadde jeg ikke hatt så stor glede av kvinneguiden heller😁. At jeg minner noen om div bloggere er helt ok, de har funnet sin greie, tjener sine penger og betaler sin skatt og så får de leve sitt liv slik de syns er best. Jeg liker som sagt følelsen jeg får ved å handle og eie dyre ting, og jeg syns fortsatt ikke at det er hverken flaut eller skammelig å sprade rundt med de skoene på beina og veska over skulderen. Når dette er sagt så får jeg nesten samme følelse når jeg gjør et kupp på salg, eller når jeg har oppnådd noe særlig bra på jobb. Shopping er ganske emosjonellt og det er nok derfor mange liker det så godt.

Anonymkode: c2ffd...ba1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fra rik, men ganske velstående familie. Jeg er lege med spesialisering. Jeg har egentlig aldri tenkt så mye over hva ting koster, så jeg er vel vant til dyre ting. Selv om jeg ikke ofrer hverken barna i Afrika eller naboen som sliter med å få endene til å møtes når jeg kjøper mine dyre luksus ting( jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor jeg tenke på de og føle meg ussel fordi jeg bruker pengene mine slik jeg selv vil.), betyr det slett ikke at ikke bryr meg. Jeg betaler mine to millioner+/- i skatt hvert år og bidrar på den måten til både den ene og den andre andre og den tredje goden i samfunnet. Jeg gir av mitt overskudd både i rene penger og med klær til uff, Fretex og div hjelpesider på facebook. Jeg har 12 års utdanning etter videregående og har jobbet siden, så nei jeg har ikke det minste dårlig samvittighet eller følelse av flauhet over dyre vesker eller eget forbruk. Ikke er jeg så opptatt av å være classy heller, hadde jeg vært det og en riktig snobb hadde jeg ikke hatt så stor glede av kvinneguiden heller😁. At jeg minner noen om div bloggere er helt ok, de har funnet sin greie, tjener sine penger og betaler sin skatt og så får de leve sitt liv slik de syns er best. Jeg liker som sagt følelsen jeg får ved å handle og eie dyre ting, og jeg syns fortsatt ikke at det er hverken flaut eller skammelig å sprade rundt med de skoene på beina og veska over skulderen. Når dette er sagt så får jeg nesten samme følelse når jeg gjør et kupp på salg, eller når jeg har oppnådd noe særlig bra på jobb. Shopping er ganske emosjonellt og det er nok derfor mange liker det så godt.

Anonymkode: c2ffd...ba1

Må tilføye at jeg ikke har så mye tid til shopping, men når jeg først har tid så liker jeg å klinke til😅. Dyre biler, interiør og elektronikk bryr jeg meg mindre om, kjører rundt i en gammel bil fra 2003, har ikke kjøpt nye gardiner siden 1997 og ville sikkert ennå hadd tjukk tv og Mobil med fysisk tastatur og sort/hvit skjerm om ikke ungene, mannen og jobben hadde krevd noe annet...

Anonymkode: c2ffd...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Spennende å lese. Må presisere at jeg egentlig ikke er så opptatt av om det er pinlig å bruke så mye penger på dyre ting men noe mer som dette:

Anne er en ganske vanlig dame med, uten de lest luksuriøse vanene. Men nå har hun kjøpt en veske fra MK. Hun skryter ikke av den, men bruker den ofte. Der er nærliggende å tro at hun må ha spart til denne vesken veldig lenge, og følgelig må føle en slags stolthet over å endelig ha noe så "fint". 

Hadde du vært litt flau hvis du var Anne?

TS

Anonymkode: 202ad...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er følelsen. Følelsen av ekslusivitet, følelsen av å vite at man uten problemer har råd til det, kvalitet( stort sett), vise hvem man er, å like å eie dyre ting,status, stil og ja følelsen. Og janteloven? Den driter jeg en lang masj i, og jeg bryr meg katta i hva andre måtte tenke å mene om mitt forbruk. Vil jeg ha en veske til 50000, så kjøper jeg den uten å ofre barna i afrika eller naboen som er nødt til å tenke på hvor han skal få penger til julegaver fra.

Anonymkode: c2ffd...ba1

Du har ihvertfall ikke klasse og verdighet. Dessuten later du til å være uhyre egoistisk og selvopptatt. Får frysninger av mennesker som deg. 😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2018 at 7:58 PM, AnonymBruker said:

Nei, der jeg bor har alle dyre klær.

Anonymkode: 734bd...704

Det burde jo gjøre deg litt flau over mangel på individualitet ? 

Anonymkode: b25f7...4cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill! Spennende å lese. Må presisere at jeg egentlig ikke er så opptatt av om det er pinlig å bruke så mye penger på dyre ting men noe mer som dette:

Anne er en ganske vanlig dame med, uten de lest luksuriøse vanene. Men nå har hun kjøpt en veske fra MK. Hun skryter ikke av den, men bruker den ofte. Der er nærliggende å tro at hun må ha spart til denne vesken veldig lenge, og følgelig må føle en slags stolthet over å endelig ha noe så "fint". 

Hadde du vært litt flau hvis du var Anne?

TS

Anonymkode: 202ad...169

Nei, jeg ville ikke vært flau om jeg var Anne. Hvorfor skulle jeg være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill! Spennende å lese. Må presisere at jeg egentlig ikke er så opptatt av om det er pinlig å bruke så mye penger på dyre ting men noe mer som dette:

Anne er en ganske vanlig dame med, uten de lest luksuriøse vanene. Men nå har hun kjøpt en veske fra MK. Hun skryter ikke av den, men bruker den ofte. Der er nærliggende å tro at hun må ha spart til denne vesken veldig lenge, og følgelig må føle en slags stolthet over å endelig ha noe så "fint". 

Hadde du vært litt flau hvis du var Anne?

TS

Anonymkode: 202ad...169

Jeg skjønner ikke hvorfor Anne skal være flau...? MK vesker er jo ikke hårreisende dyre heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingene jeg har som er dyre er uten synlige merker. Kun de som kjenner merkene vet hva det er. Ser folk Hermes sjal så er det ikke alle som vet at det er Hermes. Louis Vuitton har vesker uten logoen.... Bryr meg ikke om hva andre tenker om at jeg kjøper en veske til 8000 kr, jeg har råd. Kjøper klær som skal vare litt dyrt, mens baseklær kjøper jeg ikke fra design.

Anonymkode: 015d2...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, OPIgirl skrev:

Du har ihvertfall ikke klasse og verdighet. Dessuten later du til å være uhyre egoistisk og selvopptatt. Får frysninger av mennesker som deg. 😡

Nå dømmer du noen. Lurer på om det er greit at de med mye penger dømmer de fattige. Det skal være likt for alle

Anonymkode: a58b8...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å formulere denne tanken, men jeg prøver.

Til dere som har dyre klær, vesker osv.. Kan dere noen ganger bli flaue av tanken på at folk kanskje går rundt og tenker at dere er superstolte av den veska/det plagget? At det på en måte blir litt barnslig, som et barn som sykler rundt og rundt for å vise frem en ny sykkel?

Anonymkode: 202ad...169

Ja og nei.

Jeg har kvittet meg med en del vesker for en tid tilbake. Disse med veldig synlige logoer synes jeg som voksen det er flaut å bli sett med. (1 Louis Vuitton & 1 Chanel 2.55) Ikke fordi jeg tenker at folk tror at jeg er stolt - men fordi det for min del fremstår så utrolig tacky & «nyrikt»: type russere og østeuropeere. Sånn: «Se på meg, jeg har råd til denne. Jeg har ingen egen smak, men nå har jeg endelig skrapet sammen til noe dyrt jeg så en kjendis brukte for 10 år siden- og da vil jeg at alle skal se det» 

Jeg er imidlertid veldig glad i god design som gjerne koster deretter - men helst uten disse forferdelige flashye logoene. Klær er enkelt å finne fra gode merker (Givenchy & Prada er favoritter) - men av vesker kan det være vanskeligere å finne noe diskret. For tiden bruker jeg en fra Gucci 2015- 2016 som er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...