LilleBille Skrevet 8. april 2005 #61 Skrevet 8. april 2005 Jeg lå på barneavdeling første gangen .. og det var kjempekjedelig (var vel ca 10 år eller noe sånt) - men det var vel også fordi vi var sengeliggende hele tiden - og de kom og hadde "skole" for oss på rommet. De andre gangene var jeg på voksenavdeling .. og da var det mer fart gitt..
flowerpower Skrevet 8. april 2005 Forfatter #62 Skrevet 8. april 2005 Tydelig at det er noe forskjell, da. Jeg lå aldri da jeg var der, vi var oppgående hele tiden, så da var det kanskje like greit å være på voksenavd. :-? Læreren kom jo dit også. Jeg utdannet meg forresten til førskolelærer for å redde alle barna som måtte ligge på sykehus,- sier litt om hvordan jeg opplevde den tiden :-( Husker du når professoren (lurer på om han het Alvik eller noe sånt) med følge skulle komme. Sengene var ny-oppredde og vi fikk ikke lov til å sette oss på dem engang! Tenk om dyna var krøllete når følget kom Nå er det 6 stykker som har sagt at de vil komme på treffet vårt Regner med kanskje et par til, så det blir jo koselig
Holly Hobbie Skrevet 8. april 2005 #63 Skrevet 8. april 2005 Jeg har ogsaa scoliose pg.a et ben som er 2.5 cm kortere. Men det er vel ikke ekstrem skjevhet det dreier seg om. Har diverse ryggplager, samt ofte vondt i det benet som er lengre, men er ikke hemmet i det daglige. Er aktiv - trener, rir og sykler. En liten ting: er det vanlig aa ha vondt i korsryggen naar man har skjev rygg, og faa vondt i ryggen saerlig etter lange skiturer/rideturer osv.?? Takk paa forhaand for svar!
flowerpower Skrevet 8. april 2005 Forfatter #64 Skrevet 8. april 2005 Hei på deg Høres ihvertfall veldig kjent ut for meg og min rygg. Jeg har kontakt med ganske mange nå, og korsryggen er visst der de fleste har smerter. Og da like mye om kurvene er "små" som om de er større. Pga min rygg bruker jeg som regel krykker hvis jeg skal gå langt, det avlaster mye og da går jeg lenger enn uten. Fint at du slang deg med her, som du ser er det hyggelige folk med både veldig skjeiv rygg og med mindre skjeivheter. Håper å høre fra både deg og alle de andre igjen
LilleBille Skrevet 8. april 2005 #65 Skrevet 8. april 2005 Husker du når professoren (lurer på om han het Alvik eller noe sånt) med følge skulle komme. Sengene var ny-oppredde og vi fikk ikke lov til å sette oss på dem engang! Tenk om dyna var krøllete når følget kom .. og da vi lå på barneavdelingen måtte vi også ha nybørstet hår.. og nåde den som trodde man kunne få bekken el. når de store herrer var i anmasj.. da fikk man bare holde seg.. (man måtte bare ikke... sånn var det med den saken)
flowerpower Skrevet 9. april 2005 Forfatter #66 Skrevet 9. april 2005 To stykker i dag som har bekreftet at professoren het Alvik Kom til å tenke på en ting: Var dere med å handlet når Steen & Strøm stengte butikken for at vi som lå på sykehus skulle få handle i fred og ro? Det er ganske utrolig at de gjorde det, hadde nok ikke skjedd idag Håper dere alle har en fin helg!
LilleBille Skrevet 11. april 2005 #67 Skrevet 11. april 2005 Husker vi var på handledag der en søndag før jul hvor vi fikk handle før alle andre - men er usikker på om det var via helsesportlaget eller sykehuset. Tror nok kanskje de samlet alle "utskuddene" på en gang - men det var en flott service - spesielt når det var folk med rullestoler etc. som ikke hadde "sjans i havet" i det vanlige julerushet. Og for oss som kom litt ute fra "provinsen" var det stort å få komme på Steen & Strøm og se juleutstillingen og være litt spesielt invitert.
flowerpower Skrevet 11. mai 2005 Forfatter #68 Skrevet 11. mai 2005 Nå er vi 13 stykker fra hele landet som skal treffes den 4.juni Dette skal bli gøy! Lurer nå på hvor vi skal treffes? Har du noen tips? Jeg lurer på om vi skal møtes først på kontoret til Ryggforeningen for å bli kjent, og så dra til Mona Lisa f.eks for å spise og bli enda bedre kjent? Bli med da vel? Vi er stort sett alle fremmede for hverandre, så det er ingen intern klikk som møtes
liljemor Skrevet 12. mai 2005 #69 Skrevet 12. mai 2005 Hei. :-) Jeg har også scoliose, pga benlengdeforskjell. Er bare 18 grader da, eller det var iallefall det det var for 12 år siden. Det ble ikke oppdaget før jeg var 18, pga ryggplager som jeg trodde kom av at jeg hadde falt ut av en seng. Mamma er sint på seg selv for at hun ikke hadde sett det, for om en ser etter sliter jeg jo mer på bukser og sko på den foten som er kortest. Noen som vet om benlengdeforskjell er arvelig? Og når kan de finne ut om et barn har det? Jeg oppdaget at sønnnen min på fem har slitt mer på det ene buksebenet på en bukse. Det kan jo være tilfeldig, men det er kanskje greit å få sjekket det opp? Jeg har også plager i bekkenet/korsryggen. Og også ned gjennom bena, det er ofte slik at de svikter. Har også løse leddbånd i lysken, vet ikke om det kommer av dette. Smertene minner om bekkenløsning og det var spesielt ille under siste svangerskap. Men med trening går det ganske bra. :-) Er dere plaget med veldig stive muskler dere? Og går dere til behandling? Jeg føler at jeg er stiv fra leggene og opp i hodet.
flowerpower Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #70 Skrevet 12. mai 2005 Hei på deg! Jeg vet ikke om benlengden er arvelig, men stort sett alle med scoliose har det (tror jeg). De fleste av oss driver nok med ett eller annet for å holde musklene i sjakk,- enten fysioterapeut, svømming, callentics, naprapat, kiropraktor osv. Det viktigste er nok å være i bevegelse Legene sier stort sett at scoliose ikke gir smerter, men nå som jeg har kontakt med en god del, så ser jeg jo at smerter er en del av livet med scoliose. Fysioterapeutene støtter meg også i det, for musklene blir jo skjevt belastet i jobben med å holde ryggen oppe. Og, min erfaring med de jeg har kontakt med: graden har visst ikke så mye å si. Har man vondt så har man vondt,- ikke sant? Du må gjerne holde kontakten med meg om du tror jeg kan være til hjelp. (Du finner e-mailadressen min på Ryggforeningens sider, eller jeg kan sende den til deg på en pm om du ønsker.)
englefjes Skrevet 29. mai 2005 #71 Skrevet 29. mai 2005 Hei, så treg jeg er. Snakker med maisen om alt mulig anna, og ser ikke disse innleggene om scoliose. Jeg har scoliose. var på Sophies Minde til kontroller + 3 lengre innleggelser i perioden 89 - 92 eller noe. Gikk med korsett i rundt 3 år, med gode resultater, men merker nå at jeg er sliten i ryggen når jeg sitter lenge. Jeg har snart eksamen, men skal se an om jeg kan bli med på lørdag. Syns også det er kjempebra jobb du har gjort maisen! Dette er viktig. Husker jeg fikk gratis trening hos fysioter i ett år eller noe etter jeg var ferdig med korsettet, det var alt. det var mest tilgang til apparater + litt veiledning. Kunne jo fortsatt for egen maskin og gjorde det også en stund, men det sklei litt ut. Nå gjør jeg det i perioder. Oppfølgingen kunne helt klart vært bedre syns jeg. Spennende å høre deres historier - særlig grøsser jeg av hva dere som var der noen år før meg opplevde. Jeg husker også at det ble kalt verkstedet, men for meg var det der de tok mål og vi tilpassa korsettene. Har litt dårlig tid nå... kan skrive flere historier senere. Men fra verkstedet husker jeg Mikke (svensk tror jeg) og Jannicke. Fra barneavd husker jeg spesielt ei som het Marianne eller noe, som var kjempesøt. Det var en del løping i gangene når jeg var der også. En gang lå jeg på voksenavdeling, det var litt kjedelig. Husker at jeg fikk med lapp og penger og gikk for å kjøpe røyk til damene der... Og så husker jeg at putene inne i korsettet klødde så sinnsykt før de hadde dekt dem med et belegg, mens korsettet ble tilpassa. Jeg husker også at vi måtte inn i en sal i trusa sånn at mange skulle få se ryggen, og bildene våres.
flowerpower Skrevet 29. mai 2005 Forfatter #72 Skrevet 29. mai 2005 Se der ja Takk, husker kløinga av den filten før de tok på mykt skinn jeg og :evil: Se hva du får til på lørdag,da. Vi er 17 stykker nå :o
flowerpower Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #73 Skrevet 30. mai 2005 Nå er vi 17 stykker som skal møtes på lørdag Til og med ei fra Bardu, ei fra Stjørdal og ei fra Kristiansund !! Det skal bli spennede å treffe såpass mange likesinnede og høres alles historie! Hvis det er flere her inne som har scoliose og har lyst til å bli med, så bare si ifra!!
flowerpower Skrevet 30. juni 2005 Forfatter #74 Skrevet 30. juni 2005 Siden treffet 4.juni ble så vellykket er det nå snakk om flere treff Neste uke starter Kongsberg Jazzfestival og da er vi noen som kommer til å treffes. Bli med om du har scoliose og lyst til å treffe likesinnende, da vel :rosasmil:
Holly Hobbie Skrevet 1. juli 2005 #75 Skrevet 1. juli 2005 hei, ville bare komme med en liten oppdatering: har naa vaert hos legen, som har referert meg til en chiropodist, og jeg skal dit i august. kommer sannsynligvis til aa faa en tilpasset saale aa legge i skoene. Har ogsaa begynt hos fysioterapeut, og hun mener alle mine muskelsmerter har med benlengdeforskjellen aa gjoere. Men naa har jeg haap om aa bli bedre!
Gjest Skeiv Skrevet 1. juli 2005 #76 Skrevet 1. juli 2005 Jeg har også diagnosen Scoliose. Min skeivhet er 25 grader. Jeg merker ikke noe spesielt, er veldig aktiv med trening. Det som plager meg mest er at puppene henger skeivt... Er det noen andre som merker det? Også har den ene BH-stroppen tendens til å falle av skulderen. Min lege sa at det var ganske vanlig at folk hadde en liten skeivhet i ryggen. Tror ikke hun tar dette så seriøst som meg. Det var i hvertfall kjekt å lese at det finnes andre der ute som meg.. !!
Gjest bentsil25 Skrevet 1. juli 2005 #77 Skrevet 1. juli 2005 hei jeg har også scoliose! jeg ble operert for 12 år siden. siste kontroll hadde jeg da jeg var 18 og da sa legen at jeg aldri mer trengte å komme til kontroll! jeg har bodd på en annen del av landet de siste 5 årene nå og har fastlege her. men jeg har ikke fortalt ham om ryggen min, så jeg lurer på om legen kanskje alt har denne informasjonen? høres lite sannsynlig ut, legene har vel ikke tid til å se gjennom hele sykdomshistorien til alle sine pasienter. men bør jeg fortelle ham om det? jeg har ingen klager, skjønt har jeg vondt i ryggen noen ganger. det ene benet mitt er kortere enn det andre og jeg bruker en innleggssåle som er huff... snart 15 år gammel?! :o og en ting til, har jeg rett på å få dekka utgifter for å trene opp musklene mine? det er ikke noe jeg ofte gjør, å gå i helsestudio eller svømmehall, men å svømme vil utvilsomt hjelpe ryggen min å bli sterkere, men får jeg dekket det?
flowerpower Skrevet 1. juli 2005 Forfatter #78 Skrevet 1. juli 2005 Hei på dere! Så fint at det stadig dukker opp flere her inne med scoliose! Hvis dere vil ha info om ting som skjer ang ryggen ,så kan dere bare sende meg en mail, så får dere tilsendt info når jeg har noe Popelka: synes det høres veldig sannsynlig ut at du har smerter pga benlengde-forskjellen! Jeg bruker også innleggsåler (eller fotsenger som de kaller dem) og det hjelper noe på smerter i bein og rygg. Lykke til Skeiv: Det er temmelig mange av oss der ute og dette er en av måtene jeg har funnet for å få tak i flest mulig Vi har endel kamper vi ønsker å kjempe bl.a. overfor myndighetene og da bør vi være flest mulig! Ang. puppene,- mine er også ulike, og den ene skuldera vil nok ikke holde ei skulderveske oppe ihvertfall. Ikke så rart når kroppen er ulik på høyre og venstre side Det stemmer visst at de fleste har en liten scoliose, men det ser ut til at mange(ikke alle) har plager uansett hvor mange grader den er. bentsil25: Tror nok jeg ville fortalt det til fastlegen slik at OM du får plager så er h*n klar over ryggen ihvertfall. Såler som er 15 år gamle ville jeg nok få sjekket Kan bruke meg som eksempel: jeg måtte tidligere bygge opp den ene sålen 1 1/2cm, men nå har det jevnet seg ut og jeg trenger ikke oppbygging lenger :o Når det gjelder å få dekket ting i forhold til scoliosen, så er det noe av det viktigste vi ønsker å jobbe for! Sånn det er nå, er det helt avhengig av hvor du bor osv. Jeg håper dere sender meg en mail? Og kanskje dere vil melde dere inn i Ryggforeningen også? De trenger å vite at vi er mange, slik at de ser nødvendigheten av å hjelpe oss. God sommer til alle med scoliose her inne
flowerpower Skrevet 20. september 2005 Forfatter #79 Skrevet 20. september 2005 Heisann! Tenkte bare jeg skulle løfte fram denne tråden litt, kanskje det er enda flere som ser den? Om noen av dere har lyst til å få info om ting som skjer og stå på mailing-lista vår så ta kontakt da vel? Jeg har en hotmailadresse i profilen min som dere kan bruke Vi jobber for å få scoliose anerkjent som kronisk lidelse, og for å kunne få fri fysioterapi. Anerkjennelse fra legene er en annen sak vi ønsker å gjøre noe med. Ikke alle (dvs veldig få!!) leger mener at scoliose gir smerter, men det ser ut til at flere begynner å bli enige med oss om at det får en. Vi har mange oppgaver, og det er viktig at vi viser at vi er mange!!! Bli med da vel?
flowerpower Skrevet 27. september 2005 Forfatter #80 Skrevet 27. september 2005 Er dere egentlig klar over at vi er mange her inne? Jeg har fått kontakt (på mail) med flere nå,- kjempekoselig Men, vi ønsker så mange som mulig. Hvis vi skal få gjort noe i forhold til politikerne og helsevesenet bør vi være mange samlet! Jeg kan jo ikke sette min e-mailadr her, men dere finner den på Ryggforeningens nettsider under scoliosekontakt. Bare koselig om dere tar kontakt, vi er mange med samme erfaringer, plager og frustrasjoner,- i ulik grad selvsagt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå