flowerpower Skrevet 31. mars 2005 Forfatter #41 Skrevet 31. mars 2005 3 timer wow! Jeg er gåen etter 15 min uten krykker, jeg Men, det går bra allikevel, som vi snakket om igår så "henger jeg i stroppen" Fint at det går ganske bra med deg,da
Gjest Juggles Skrevet 31. mars 2005 #42 Skrevet 31. mars 2005 Tragisk at dere har så mange plager med dette. Ingen ville trodd at jeg var plaget med ryggen med mindre de så arret mitt som er ganske stort :-? Jeg ble heller ikke tvunget til å stå halvt avkledd foran en mengde studenter å vise fram ryggen min. De spurte meg om jeg hadde lyst og jeg sa ja hvorfor ikke, hvis de kan lære noe av det da. Da var jeg 13, tror det var like før jeg skulle opereres. Da ble jeg med inn på et lite rom hvor det var ca 5-6 legestudenter og de stilte et par spm og de fikk se korsettet mitt. Gikk alltid med en slik flott "singlet" under korsettet så ingenting syntes Var ikke noen grusom opplevelse iallefall!
flowerpower Skrevet 31. mars 2005 Forfatter #43 Skrevet 31. mars 2005 Da var du heldig Jeg måtte inn i en stor sal fylt med hvite frakker,husker jeg :evil: Det virket som om det var et hav av dem. Men, så er jo jeg "gammel" også da
Gjest huffoghuff Skrevet 31. mars 2005 #44 Skrevet 31. mars 2005 Uggh. Denne tilstanden hadde jeg ikke hørt/lest om før. Og jeg som synes det var ille å stramme tannreguleringen da jeg var yngre. Jeg tror jeg skal revurdere hvor fælt det egentlig var.
flowerpower Skrevet 31. mars 2005 Forfatter #45 Skrevet 31. mars 2005 Skjønner hva du mener,- noen av oss måtte ha tannregulering også pga korsettet som ødela tannstillingen
Gjest Juggles Skrevet 31. mars 2005 #46 Skrevet 31. mars 2005 Hadde tannregulering også jeg men var ikke pga korsettet. Var også innom dentologisk avdeling på RiT for å se om korsettet påvirka tannstillingen min Men husker da jeg var ca 10 tok de bilder av meg foran og bakfra iført kun truse. Husker jeg ble ganske sur pga dette da jeg som tiåring hadde bryster :evil: Håper de sladdet fjeset mitt iallefall før de brukte bildene til hva nå enn de skulle bruke dem til...
LilleBille Skrevet 1. april 2005 #47 Skrevet 1. april 2005 De bildene hadde jeg glemt .. vi ble også fotografert. Lurer på hva de brukte dem til jeg .. tror ikke det bare var til journalen. Fikk heller ikke regulering - men hadde "gom" om natten for at tennene ikke skulle komme ut av stilling .. og det trengtes sikkert .. for hver morgen var alle fortennene mine løse..
flowerpower Skrevet 1. april 2005 Forfatter #48 Skrevet 1. april 2005 Jeg fikk kopi av bildene mine da jeg var til kontroll for endel år siden :-? Det var en av kontordamene som syntes synd på meg,tror jeg. Litt rart å se på dem, og de er absolutt ikke sladda,nei . De fleste av oss brukte nok gom,ja, men jeg har også kontakt med noen nå som fortsatt i 50-åra har problemer med løse tenner! Så vi dekker nok mange spekter av større og mindre plager. Godt ikke alle har like mye Har hørt fra en av gutta nå, det var visst ikke alle som svimte av, Lillebille, så vi får kanskje være snille med dem (He ,he den så nesten ut som en med veldig skjev rygg,jo....) Kos dere i våren, da!
flowerpower Skrevet 4. april 2005 Forfatter #49 Skrevet 4. april 2005 Tenkte bare jeg skulle fortelle de som er innom denne tråden at jeg har fått meg dagbok Der kan vi gjerne snakke om ryggen og sorger og gleder :enig_animasjon:
Gjest Vodice Skrevet 4. april 2005 #50 Skrevet 4. april 2005 Hei dere 2-3 som snakker her ! jeg ble innlagt på Sophies Minde i 1962. Gikk 2,5 år med gips og så var det korsett. Men som Maisen sier, dette hindret meg ikke å være med. Huska jeg kom hjem med den første gipsen rett etter 10 årsdagen min. Alle ungene i bygda var samlet, uforberedt på "monstret" som kom. nabojenta besvimte, jeg ramla ned utgangstrappa og knakk den delen av gipsen som gikk ned på låret, mamma gråt og pappa ringte lege ! Jo den bursdagen husker jeg. Husker at jeg var 21 kg og gipsen 23 kg,. Men jeg gikk og etter noen uker sykla jeg å ! Det var det eneste jeg bekymra meg for på sykehuset om jeg skulle klare det. Dr Wyller trodde det ikke, men det gjorde jeg ! Bestemora til vennina mi gikk i dørken da jeg kom på sykkel. Hun var reliøs og trodde hun så et under sa hun til meg etterpå ! Så husker jeg avdelingsøster Ebba , eller Grebba som jeg kalte henne. Hun tok meg mange ganger i skole for vannbalongkasting ned på Trondheimsveien eller godt balansert opp på døra til rommet. vi ringte på og når søstrene åpnet fikk de seg en dusj. Men den dagen jeg hadde invitert alle guttene som var i parken på forsiden opp i vistitiden ringte hun mine foresatte !!!! Og så ble jeg utelåst i parken en flott augustkveld i bare morgenkåpe,da sammen med en gutt som hadde bare ett ben og en protese. Den gnagde så den tok han av og jeg bar den. Vi var nok ett flott par der vi sto da de endelig åpnet døra og jeg fikk all kjeften. og jeg var en "flott"pasient. Men tror faktisk flere at søstrene syntes det liva opp med alle påfunnene. Ja det var dager det som jeg husker med glede,selv om det er mange ting som ikke var bra. Dr Roger Sørensen på Riksen kaller det de gjorde organisert barnemishandling. Jeg går der til kontroll og han er vedlig opptatt av hvordan vår sykiske helse er etter slik mishandling. Jeg kan ikke si at jeg har fått noen skade. Hata jo ffesjået vi måtte gjennom, men har ingen problemer med det nå. Tenker mange ganger på at hadde et sykehus gjrot noe slik idag hadde vel hele bunten blitt låst inne på livstid ! Jeg sliter mest med det at noen stryker meg over ryggen. da krymper jeg meg, selv når mannen min gjør det ! For englevingen er jo ganske stor og praktfull. I den andre enden har jeg opplevd når jeg jobbet i Jugoslavia at et team med danske motefotografer ville ha meg med på en serie bilder på grunn av min flotte holdning ! Holdt på å ramle av stolen og så ble jeg med. Pryda Tjæreborg sin katalog sommeren etter i ført bare bikini med 80 grader stor scoliose ! Slå den ! Tenkte som så: kan hun der Bergmann dama så kan jeg ! det tror jeg er en av tingene livet på Sophies minde lærte meg: fandenvolds og klare det umulige. :evil: Under korsettiden følte jeg meg som alle andre nesten, men hadde en fordel med at når jeg var skolelei eller det var store sportsbegivenheter på TV gikk korsettet i stykker og måtte sendes inn. Hoppa fra låvetrappa og da knakka enten stangen foran eller bak og jeg fikk flere dager hjemme. Etterhvert ble vist dette for mye for flere og pappa ble innkaldt til Hillestad/Syvertsen for å lære å reparere. kan tro jeg var fornøyd ! hadde vært kjempe gøy med et treff for oss med vinger så det håper jeg blir engang. vi snakkes damer og gut
Gjest GreenSky Skrevet 5. april 2005 #51 Skrevet 5. april 2005 Skeiv rygg... Tror det. Tråkker i alle fall skjeift, det ser jeg etterhvert som skoen blir slitt ned.
LilleBille Skrevet 5. april 2005 #52 Skrevet 5. april 2005 Vodice .. .. godt å høre at det ikke bare var jeg som syklet...- og som brakk "benet" ol.. - vi må ha vært et syn - men du verden for en teknikk vi fikk etterhvert (til det meste) .. men jeg ødela ikke korsettet .. det holdt med å lage en skrukk under "pilotten" .. så ble det jo et fantastisk gnagsår ... og noen dager i sengen uten korsett Det er jo "artig" å høre at det kalles mishandling - Jeg tenkte ikke på det på den måten da .. men i ettertid ser jeg jo hvor vannvittig en del av tingene var. Men det var vel bare sånn det var den gangen - heldigvis har vi kommet et stykke videre nå. Har heldigvis ikke hatt noen psykiske problemer på grunn av ryggen min - eller sykehusoppholdet.
flowerpower Skrevet 5. april 2005 Forfatter #53 Skrevet 5. april 2005 Hei alle sammen Så moro at det stadig dumper noen innom her! Og at det er både store og små scolioser,- håper ikke dere som ikke har ligget på sykehus/gått med gips eller korsett føler dere utenfor, dere får bare henge med og glede dere over at dere slapp mye av det vi opplevde Wyller, Hillestad og Syvertsen er jo navn som mange av oss kjenner! Skjønner jo at du, Vodic, var av dem jeg misunte da jeg lå der! Jeg starta nok så tidlig at jeg ble "forma" og ikke turte gjøre så mye spik (var dessuten kjempesjenert!). Husker forresten noe da vi skulle på Tannlegehøyskolen og få ny gom: vi var 2 stykker og ble frakta i forsetet på sykebilen! Uten sikkerhetssele , sjåføren holdt handa foran oss når han bremset ned ved kryss! Klart vi må møtes så vi både kan og . Hva med å finne en dato i slutten av mai eller begynnelsen av juni? I Oslo. Jeg skal ha stor fest nå, så uføretrygden gjør at jeg ikke kan før etter 20.mai :-( Jeg skal sende en mail til de jeg har på lista mi utenom KG, så blir vi nok endel som kan få "skravla" litt..... Om dere har lyst til å være på den list og få info om hva som skjer på scoliosefronten så kan dere jo bare si ifra? Jeg har kontakt med ca 100 stykker nå, fra hele landet! Jeg tror jeg har din LIllebille :-) Håper dere har en fin dag, alle sammen
LilleBille Skrevet 5. april 2005 #54 Skrevet 5. april 2005 Jeg er hvertfall klar.. - kunne vært artig å sett om det var noen "kjente" også.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #55 Skrevet 5. april 2005 Hei dere. Jeg har også scoliose og er nettop blitt operert. Så er det noen som skal opereres eller lignende er det bare å ta kontakt :-) Forresten Maisen, engasjementet ditt er det bare å bøye seg i støvet for Du er et fantastisk menneske E-mail adressen min er:xxxxxxxx Epostadresse fjernet. Ønsker du å være tilgjengelig, opprett en profil. Hege (admin)
flowerpower Skrevet 5. april 2005 Forfatter #56 Skrevet 5. april 2005 Tusen takk for fine ord;Hanne :bukke: Koselig at du stakk innom,da Som du ser er det mange rare minner ute og går her!
flowerpower Skrevet 5. april 2005 Forfatter #57 Skrevet 5. april 2005 Fikk akkurat greie på at dere ikke kan skrive mail-adressen deres i innlegget,- de blir visstnok slettet. Men, dere kan sende meg en pm hvis dere vil være på lista mi,eller om det er noen andre dere vil ha kontakt med
vodice Skrevet 5. april 2005 #58 Skrevet 5. april 2005 Vil bare si: Snille piker kommer til himmelen, de andre kommer langt ! Stå på alle sammen !
flowerpower Skrevet 6. april 2005 Forfatter #59 Skrevet 6. april 2005 He he, helt enig , men noen av oss må lære å fly først..... Vi har snakket om å treffes i Oslo, her er forslag til dato: 4.juni Jeg håper riktig mange har lyst og anledning til å treffes! Tid og sted finner vi ut når vi kommer nærmere. Håper alle får en fin dag idag
flowerpower Skrevet 7. april 2005 Forfatter #60 Skrevet 7. april 2005 Kom til å tenke på noe, dere som lå på Sophies Minde: lå dere på barneavdelig eller voksenavd? Selvom jeg bare var 7 år første gangen lå jeg på voksenavdeling. Ble jo skjemt bort av de voksne og tenåringene som lå der, men det hadde sikkert vært fint å ha noen å leke med mens en var der. :-?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå