Gå til innhold

Er det noen her med scoliose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det selv og er egentlig bare nysgjerrig på om det er noen flere i forumet som har scoliose (skjeiv rygg)? Kanskje vi kan utveksle erfaringer? :kul:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det, men ikke i stor grad.

Det kan vises hvis jeg er sliten, ihvertfall sier mannen min det, men ikke ellers.

Har forøvrig ingen plager.

Hvordan opplever du dette?

Skrevet

Jeg har ganske kraftig scoliose og var under behandling fra jeg var 5 til 15. Har ikke hatt så veldig mye plager og det synes utrolig lite (bortsett fra i bikini osv,da),men nå begynner jeg nok å kjenne alderen :cry: Hvis jeg skal gå langt eller på vinteren må jeg avlaste med krykker (har fått meg noen lekre lilla!),men hele sommeren sykler jeg og fyker rundt. Så nå koser jeg meg når snøen forsvinner! Har begynt å samle andre med scoliose (har kontakt med mange av dem over mail), og endel er medlem i Ryggforeningen. Si ifra om du har lyst på kontakt, skal prøve å få til et treff i Oslo til våren/sommeren, tenker jeg. Har også blitt med i noe som heter scoliochat på nettet, så nå har jeg kontakt med folk fra bl.a USA med samme rygg :kul:

Skrevet

Jeg har idiopatisk scoliose .. og har hatt mine år både med gipskorsett og "jern"-korsett.

Ble vurdert for operasjon - men stoppet heldivis et par "grader" før det ble aktuelt (på 38 grader)

Startet tidlig med alternativ behandling - og spesiell muskeltrening - og har "holdt" ryggen fin siden. Har heldigvis unngått pukkel - og har gjennom trening klart å få både ribben og kraveben/skuldre på likt nivå.. så skjevheten ikke synes noe særlig. Ingen kan se det på meg .. annet enn litt i korsryggen om jeg bøyer meg. Og det er vel de færreste - som ikke husker min tid med korsett - som i det heletatt vet det.

Har ikke hatt nevneverdige plager - annet enn at pga vridningen i bekkenet pga scoliosen har jeg tidvis hatt hofter som har låst seg. Tror nok jeg faktisk har hatt mindre vondt i ryggen ol. enn andre - siden jeg har vært veldig bevisst på trening av rygg.

Skrevet

Da har vi hatt samme type behandling,vi da! Jeg startet også med gips og deretter div. "jernkorsett". Fint å høre at du fungerer bra du også :P Vi er jo mange, særlig med idiopatisk scoliose, tror jeg. Regner med at du lå på Sophies Minde du også? Når var du der,kanskje vi var der samtidig? Er litt snålt nå og få mailer fra tenåringsjentene som klager på korsettene de bruker, når en sammenligner med de vi brukte så er det jo egentlig "barnemat" :wink: Men, uansett så blir de jo hemmet i det de vil drive med. Ble du operert? Jeg ble ikke, men hadde jeg vært lita nå hadde jeg blitt det. Mine kurver er 70 og 80 grader,men synes som sagt utrolig lite. :P Har du hatt kontakt med noen andre fra sykehuset? :kul:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

--

Endret av Possum
Skrevet

Det var det jeg visste at vi er flere her inne med scoliose :P Fint å høre at folk fixer det bra . Men, det er som ei sa: er du hengt, så er du hengt (gjenkjennelig for de som har brukt gips og korsett) :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også fått diagnose skoliose. Noe som ble tilfeldig oppdaget i voksen alder. Hadde så mye vondt i ryggen og skulle ta røntgen. Da de så bildene lurte de på om jeg hadde vært ute for en ulykke.

Men 20 grader er vel lite i denne sammenheng.

Så det blir kanskje skoliose light? :wink:

Eneste jeg merker til det er når jeg står for lenge. Særlig på kjøkkenet. Da får jeg ofte vondt i ryggen.

Skrevet
Men, det er som ei sa: er du hengt, så er du hengt (gjenkjennelig for de som har brukt gips og korsett)  :kul:

.. ja .. husker med gru der vi hang på rekke og rad.. :ler:

Det var forresten triste sommere det på Sophies Minde .. spesielt før gipsen .. 4 uker flatt på ryggen .. ikke akkurat drømmesommerferien når solen skinte og alle vennene var ute og badet osv.

Sparte på jernkorsettet mitt på loftet i mange år .. og ble nesten nostalgisk da jeg så et lignende et utstilt på Rikshospitalet ... så jo nesten ut som et gammeldags torturinstrument - og det var det jo .. :wink:

Minnes med skrekk stramming av "pilotten" .. var det ikke det det het .. når trøyen la seg i krøll.. og det ble skukk på huden .. og gnagsår :(

Lå vel på Sophies Minde med jevne mellomrom i perioden 68/69-72/73 tror jeg det var....

Ble heldigvis ikke operert .. husker med gru hvor ille en av dem jeg delte rom med hadde det .. og det skremte meg virkelig .. spesielt siden de ikke kunne garantere noe.

Har ikke kontakt med noen fra den tiden - selv om jeg vel skrev brev med noen av dem de første årene etterpå.

Skrevet

Light eller heavy, uansett er det jo scoliose :wink: Så det er klart du hører til "gjengen" :kul:

Skrevet

Husker de på verkstedet sa at gutta ikke klarte hengingen :wink: De svimte av! Vi har nok ganske mange like minner,ja. Husker veldig godt alle gnagsårene (både fra pelotten og ringen og den store plata på motsatt side), og lukta både av gipsen og fra skinndelene på korsettene. :-( Jeg er en av de som dessverre går hos psykolog nå pga sykehusoppholdene, det skjedde jo endel ting som idag ville bli karakterisert som "mishandling". Var noen av dere på framsyning? Da vi måtte stå på scenen foran alle lege- og fysiostudentene og bli klemt og plukket på som "interessante" tilfeller? Har jo gode minner også, har vel aldri gjort så mye bøll som da jeg lå der. Men, det var vel vår måte å takle alt på. Som sagt har jeg kontakt med 4-5 av de som var på S.M. i samme tidsrommet. Det er egentlig allright å utveksle både gode og dårlige minner og erfaringer med andre som har vært i samme situasjon. Åh, nå kom jeg på den store saksa (og den "motorsaga") som de klipte gipsen med :-? Hm. :kul:

Skrevet

Det høres kjent ut... kan nesten virke som om vi var der samtidig... minnene er kjente :):cry:

Glemmer aldri "legemøtet"... det var straff.. :evil:

Vi gikk til "streik" .. husker vi nektet å gå inn på "fremsyningsrommet" i bare truse .. Vi så ingen grunn til at det var nødvendig.

Det å være 12-13-14-15-16-17 år og jente og måtte stå nesten naken forran 50 studenter eller mer (vet jo ikke hvor mange det egentlig var .. men det kjentes ut som en hel horde).

Hva var grunnen til at den lille stroppen over ryggen ikke kunne være der .. det kjentes opplagt ut som et overgrep - men etter mye argumentering .. fikk vi i det minste ha BH på .. (Tror nok ikke det hadde tatt seg pent ut å måtte bære den ene hylende jenta inn etter den andre .. for vi hadde ikke gått på våre egne ben - det var helt klart).

Begynner man å se tilbake - var det opplagt en del ting som nok kunne karakteriseres i beste fall som overgrep/overkjøring .. og det kunne fort kalles noe annet ja..

Jeg var nok ganske heldig som hadde mye familie rundt og i nærheten - og som var "godt kjent" i sykehussystemet .. og som "passet på alt".

Men jeg husker en del av legene - som var fæle .. spesielt en av dem får jeg fortsatt grøssninger av - han var en "smule" nærgående .. og bare ekkel... Etterhvert nektet jeg å gå til ham.

Men gutta på verkstedet - med Hillestad i spissen var bare herlige .. og ja vi jentene var bedre til å bli hengt :ler:

Og den følelsen av å få av gipsen .. når de klippet den - den følelsen var bedre enn noen annen form for rus - det er jeg sikker på ... det å sveve som jeg gjorde da .. skulle jeg gjerne gjort igjen. Gipsen min veide 15 (eller 17) kg. da jeg fikk den av .. hadde nemlig måttet lappe den en del ganger - da det knakk litt her og der .. jeg satt nemlig ikke akkurat stille :ler:

.. jeg blir helt nostalgisk jeg - har vel egntlig aldri snakket med noen om dette oppholdet - og det er jo opplagt mye som ligger bak i hodet .. for nå dukker det opp.

Og litt bøll måtte vi jo lage .. bare det å være innestengt over så lang tid .. synes egentlig mye var bare småspik.. sjelden det ble store ting ... men det var jo artig å stå på taket og kaste vannballonger el ned på de som gikk i Trondheimsveien da :ler:

Skrevet

Det var artig å lese beskrivelsen din :P Er helt enig i at Hillestad og Syversen (tror han var rett før H.) var herlige mennesker. Jeg føler egentlig at verkstedet var et trivelig sted, selvom det var mye vondt der. Men, de gutta var alltid reale og sa ifra om det kom til å gjøre litt vondt,- ikke som legene og sykepleierne som jeg følte lurte meg hele tiden :evil: Var dere på taket og kaste vann? Vi hang ut av vinduet over fortauet,vi, og smatt inn før vi så om vi traff. Løp med rullestoler var heller ikke så ille...... Den svevende følelsen da gipsen ble fjernet, wow :enig_animasjon: Og alt flasset..... Jeg satt heller ikke i ro med gipsen, men var heldig, den gikk ikke i stykker. Både syklet og gikk på ski,men ble "utvist" fra 1.kl fordi rektor ikke turte ha ansvar for meg,- snakk om integrering :-? På framsyningen er jeg enig i at vi godt kunne ha fått lov å ha på bh! Jeg var ca12 og kjempesjenert, og i tillegg hadde de ikke rene jentetruser så jeg måtte ha guttetruse :evil: Kunne vel hatt min egen da,vel! Husker ikke så mange av pleierne,men en lang fyr som het Knut og ei nattsøster som het Solveig husker jeg. Har flere navn i minnebøkene mine, kanskje vi har felles kjente? Du (og dere andre her inne med scoliose) får bli med når vi skal treffes, da vel? Er enig i at det er en helt spesiell følelse å snakke med noen som kjenner til alt både smerter,lukter og alt det andre. Det var jo en spesiell periode av livet vårt :roll:

Hadde vært kjempegøy å treffe dere (uansett om dere har vært på Sophies Minde eller ikke) :kul:

Skrevet

Det hadde virkelig vært artig å treffe noen med de samme minnene...

Det er rart hovrdan det dukker opp - som det med luktene .. når jeg leste det du skrev .. kjente jeg lukten av verkstedet...

Husker foreløpig ikke så mange av navnene .. men det var en søster - som selv hadde scoliose - og en tydelig pukkel - hun var snill .. og så var det noen hjelpepleiere som brydde seg - ellers hadde jeg følelsen av at det var mest strikse strenge pleiere - utenom et par av de mannlige .. det var vel også noen som hadde siviltjeneste... Delte hvertfall rom med to damer en stund .. og den ene - en dobbeltamputert dame ville bare vaskes av gutta .. for de var så mye mer forsiktig (hun hadde en hel haug sønner selv). den andre nektet å ta dynen ned fra haken - om det var en mann i nærheten .. langt mindre gå på bekken eller vaskes... :wink:

Visst var vi på taket - eller hang ut av takvinduene .. og så lekte vi mørkgjemsel på loftet.. det var spennende..

De første gangene lå jeg på barneavdelingen - med de siste på voksenavdeling .. og der tror jeg de syntes det var greit at vi var ute av synet .. deler av tiden .. for vi var mange .. og ikke alle var like stille.

Det var jo ikke bare scoliodeungdom der .. husker en som hadde mistet armene i en sprengstoffulykke.. - og første gang vi spilte poket (jeg ble avdelingsmester .. :) - ble jeg så facinert over at han bare stakk kortene innimellom stumpene .. som var over albuen :o

.. glemmer heller ikke den natten jeg våknet av at naboens "ben" som var satt inntill sengen min rørte på seg - av en eller annen grunn :o - gjett om jeg trodde det spøkte..

Gjest Lizbet i.i
Skrevet

Jeg har og scoliose. Gikk med boston korsett i to og et halvt år, var ca 40 grader skjev den ene veien, husker ikke ande veien. Var 1 grad unna operasjon...

Er glad jeg er så "ung" - ble ikke behandlet slik på Sophies Minde. Ble ikke hengt i alle fall.....

Skrevet

Hei! Nå følte jeg meg "gammel"(er 10 år eldre enn deg) :grine:,- men det hadde sikkert skjedd mye på de årene. Jeg brukte først gips-korsett, så Blounts-korsett og tilslutt Milwaukee-korsett. Har sett bilde av Boston-korsettet og det skulle jeg nok ønske jeg hadde fått prøve. Grunnen til at vi måtte "henges" var at når de tok avstøpning til nytt korsett måtte vi være helt utstrukket. De korsettene jeg brukte hadde to stenger + pute bak og en stang med pute foran, -ser akkurat ut som et tortur-instrument :evil:

Jeg har kontakt med ganske mange ungjenter nå som går med Boston-korsett, så det har tydeligvis vært i bruk en stund nå?

Var det 40 grader som var grensen for operasjon da du var til behandling? Jeg husker ikke hva den var da jeg holdt på,men jeg vet at idag hadde jeg blitt operert med en gang antagelig.

Vi får holde kontakten, kanskje du har lyst til å være med på treff også? :kul:

Gjest Lizbet
Skrevet

Jeg husker ikke helt hva grensen var, men husker jeg var veldig glad jeg slapp operasjon. Satt en hel julaften og grein fordi de hadde skrevet feil i brevet om innleggelsen.

Var ferdig med korsettet i 1995. Og jeg forstår jeg var heldig når jeg hører på dere. Var aldri noe hemmet av dette bortsett fra ved soling og bading...Og da hadde jeg venninner som fikk det på igjen.

Nabojenta hjemme fikk samme "diagnosen" og var på SM bare 1 måned etter meg. En litt "morsom" tilfeldighet synest vi.

Skrevet

Bare tenkte på en ting :roll: Vi var vel ikke akkurat "hemma", vil jeg si. Jeg lærte å sykle på mammas sykkel selvom jeg hadde gips ned til høyre kne :-? Med korsettene var jeg med på alt det vennene mine gjorde. De misunte meg tilogmed fordi jeg ofte hadde nye klær! Pga korsettet måtte moren min sy klær til meg og,-flaks for meg!,- hun var veldig interessert i mote så jeg lå ofte 1 år foran de andre med snitt og farger :P

Klart jeg gjerne skulle sluppet å oppleve mye av det jeg opplevde,men jeg hadde vel heller ikke vært den personen jeg er idag uten. Så, selvom det "smerter" meg, må jeg vel faktisk takke for alle de både gode og fæle opplevelsene :kul:

Gjest Lizbet i.i
Skrevet

Tror du misforsto meg litt - vet ikke om du trodde jeg mente dere var hemmet eller korsettbrukere generelt, for det vet vi vel alle at vi ikke var/er. Men det var mange som ble forbauset over at jeg fremdeles kunne gjøre det samme som tidligere, at det ikke gikk ut over aktivitetene mine på noen måte.

Skrevet

Neida, misforstod deg ikke tror jeg :blomst: Følte vel bare for å si det tror jeg. Det ble jo stivt med Boston-korsettet også,tenker jeg. Det var sikkert vi som tålte det som måtte ha korsett, tror du ikke :wink: Klart de andre ble forbauset, ingen av oss hadde vel sett noen med et sånt remedie engang? :klem::kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...