Gå til innhold

Svigerdatter som skal realisere seg selv på bekostning av min sønn. Er dette riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alternativet er jo antagelig at hun hadde vært hjemme et år ulønnet uansett. Og sønnen din fått lite ut av sin permisjon siden hun var der.

Fordeler slik de gjør det: Barnet slipper barnehagen så liten, mor får studert OG vært hjemme med barnet, far («din sønn») får sin pappaperm med mening uten å miste noen tilknytning til jobben, har allikevel den slakken det er med en dag «fri» i uka, ingen henting og levering, ingen syktbarn-dager. Mor får «selvrealisert seg» (dette er til gode for både din sønn og ditt barnebarn!). Alle slipper et hektisk «hente-og-levere-i-barnehagen-barnet-er-syk»-liv dette året. Et år er en veldig kort tid i en families liv. 

Ulemper: inntektsforskjellen hennes lønn 12mnd minus kontantstøtte 12 mnd minus barnehagebetaling 12 mnd minus studiestøtte minus framtidig økt inntekt. Det kan godt hende «din sønn» går i pluss på dette. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff. Her har vi nok et eksempel på svigermor fra helvete. Og denne gangen kommer det fra svigermor selv dere, og ikke svigerdatteren som skriver et innlegg om det! Hvor komisk er ikke det 😂😂 

Til TS (svigermonster) Dette har du INGENTING med. Det virker som de har organisert den lille familen sin på en ryddig måte. At din svigersønn forsørger din svigerdatter er nok bare delvis korrekt. Hun oppdratt faktisk ditt barnebarn 6 dager i uken mens din sønn jobber. Men det er kanskje ikke en jobb og oppdra barn?? Det telles ikke? Jeg mistenker at her ligger det mere bak også? Du bør gå inn i det selv å finne ut hva det er om du vil opprettholde et normalt forhold til denne familien.

Anonymkode: 88af6...a01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun får både kontantstøtte og studiestøtte så er jo det 7500 + ca. 8000 kr = 15.500 utbetalt + barnetrygd. Mange som klarer seg med mindre. Kanskje de har oppstarte midler?

Usnsett, det viktigste er jo at barnebarnet ditt får et år ekstra i ro og fred hjemme :)

Anonymkode: bc4dd...cf6

Hvis det er så god økonomi i studiestøtte så er det ikke noe å tenke på. Kjør på med master!

Jeg forstår allikevel svigermors bekymring fordi jeg kjenner ei dame som støttet sin ektemann slik at han fikk fet utdannelse. Han endte til slutt opp som familieforsørger og misbrukte sin økonomiske makt over henne. Det gikk dårlig.

Om dette går greit har mye med svigerdatters personlighet å gjøre. Jeg tror studiene er en god plan, men dersom hun er psykopat så er det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 sider med kommentarer «det er ikke din sak», så tror TS har skjønt det. Enten det, enten er det ingen håp.

Som jeg ser, det kan jo bare komme positive ting ut av ordninga, i tillegg til bedre inntekt og bedre jobb i fremtid, som mange påpekte, sånt kan også redde forholdet på sikt. Vi er begge i 100% jobb, og barnet på ett år er i barnehagen. Det er vanskelig og slitsomt for alle parter, mye sykdom, fravær, plussa t tidsklemma og søvnløse netter gjør vanskelig å konsentrere seg i krevende jobb. Nå har vi ikke annet valg, med boliglån og i etableringsfase, og i Oslo, er vi nødt til å være i jobben begge to for å kunne bo her vi bor. Det er så pass tungt og går så pass mye ut over forholdet at jeg ser klart at det ikke er for alle. 

Anonymkode: c580c...aaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Svigerdatter sier hun ikke ønsker bytte jobb, det er ikke gitt at hun går opp i lønn. Med mindre ts tar på seg mer ansvar eller på andre måter gjør mer, så får hun kke automatisk mer lønn fordi hun tok en master. Det er ikke en gang sikkert arbeidsgiver har råd å lønne ts høyere

Anonymkode: 74491...a38

Ts i tråden er svigermoren, ikke svigerdatteren.

Anonymkode: 9e42b...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er noe din sønn og hans kone finner ut av og at her har du ikke stemmerett.

Hva de velger å gjøre er deres sak og ikke din  og det lureste du kan gjøre er å stille deg positiv, støtte opp om deres valg og være tilgjengelig til å hjelpe til med praktiske ting i hverdagen om du har anledning og lyst til det og de ønsker hjelp fra deg.

Det dummeste du kan gjøre er å blande deg inn på en negativ  måte.  I værste fall får du en svigerdatter som du får et dårlig forhold til og som regel så vinner konen hvis det står mellom kone eller mor.   Husk at her er et barnebarn med i bildet og som du sikkert gjerne vil ha kontakt med.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis ville jeg trodd dette var trolling, men min svigermor la seg grundig opp i en liknende situasjon før vi fikk barn (dog ikke han som betalte for noe, men hun mente jeg var egoistisk som sluttet i jobb for å ta mastergrad). 

Vårt forhold ble aldri det samme igjen etter det, og liknende episoder skjedde jo igjen.

Om du vil forsure stemningen og få både svigerdatter og sønn til å anse deg som kjip, så er det bare å fortsette å legge deg opp i tilsvarende ting.

Anonymkode: 8c1d5...f0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ts, har du bestemt deg for å ikke blande deg i dette?

Anonymkode: 1ef98...62b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også en master for øyeblikket, mannen min er i full jobb og forsørger familien. Det har vært en felles avgjørelse vi har tatt som familie. Ikke bland deg i ting du ikke har noe med.

Anonymkode: a69be...de7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
På 14.11.2018 den 16.56, AnonymBruker skrev:

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

Mannen her er jo ikke "hjemme", han tar pappaperm en dag i uka. Så det blir ikke helt det samme gitt. 

Dersom de to er enige, er det jo ikke noe mor/svigermor kan gjøre med saken. Ble du noen gang forsørget av din mann, forresten TS? ;) 

Men jeg må si jeg synes at når han skal forsørge henne et år eller to pga studier, bør han få muligheten til det samme senere, dersom han ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Mannen her er jo ikke "hjemme", han tar pappaperm en dag i uka. Så det blir ikke helt det samme gitt. 

Dersom de to er enige, er det jo ikke noe mor/svigermor kan gjøre med saken. Ble du noen gang forsørget av din mann, forresten TS? ;) 

Men jeg må si jeg synes at når han skal forsørge henne et år eller to pga studier, bør han få muligheten til det samme senere, dersom han ønsker det.

Det er uansett på et plan hvor foreldre/svigerforeldre skal ligge langt unna.

Dette er noe de to i parforholdet bestemmer sammen selv som voksne individer - i sin relasjon. Hvem som egentlig vil hva skal svigermor og andre ligge unna.

Min svigermor presterte å ta en sånn holdning opp i familieselskap (hva hun mente om hvem som burde og ville hva) - og alle andre satt jo med tallerkenøyne og gav i etterkant tilbakemelding om at det var helt absurd. 

ALt i alt så må svigermor her kneppe igjen nebbet. 

Anonymkode: 8c1d5...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en familie må man gi og ta for at alle skal ha det greit. Om man elsker hverandre tar man "den tyngste børen" en periode. Det jevner seg uansett som regel ut på sikt. 

Akkurat nå har vi to små barn, huslån og bil, og jeg er fulltidsstudent. Sett utenfra ser det absolutt ut som han forsørger oss nå, siden "alt" jeg bidrar med er studelån/stipend. Og ja, han betaler mer enn meg akkurat nå. 

Men situasjonen nå viser ikke at jeg i mange år var den som bidro mest. Jeg jobbet 100% mens han tok sin bachelor og master, og betalte vesentlig mer for oss begge i alle disse årene. 

I tillegg har jeg/vi planlagt at jeg skulle studere på senere tidspunkt, og vi har derfor spart opp en god del på forhånd med tanke på dette. Økonomien går derfor greit rundt selv om jeg studerer, og det holder at mannen arbeider 8-16 som vanlig. 

Jeg ville bare vært glad for dette om jeg var deg TS. Din sønn betaler mest nå, men når hun er ferdig med mastergraden vil det komme din sønn og barnebarn til gode at hun har tatt denne utdannelsen. Det er derfor viktig å ikke tenke kortsiktig og være smålig på grunn av her-og-nå-situasjonen, men tenke at dette er en svært god ting for den lille familien på sikt. 

Anonymkode: 5eeb7...c49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ditt liv. Ikke din kjernefamilien. Klipp navlestrengen.

Anonymkode: da3e0...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.11.2018 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Ikke ditt liv. Ikke din kjernefamilien. Klipp navlestrengen.

Anonymkode: da3e0...62a

Enig.

Anonymkode: 3ea60...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Tror du bør jobbe litt med deg selv, TS. Akkurat nå er du i ferd med å bli svigerdøtres mareritt.

Anonymkode: 13f23...a8a

Ja, dette er oppskriften på katastrofe!

Anonymkode: 1ef98...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg håper TS skrev dette innlegget FØR hun i det hele tatt nevnte noe om det til sønn eller svigerdatter, og at hun tok til seg rådene her før hun rakk å gjøre det... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.11.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Jeg forsørget min mann, da han studerte, og det var helt greit. Men vi ble skilt noen år etter han var ferdig. Og da fikk jeg krav av han, om å betale halvparten av studielånet hans, siden han hadde jo tatt opp det, mens vi var sammen. At jeg jobbet fulltid, og hadde 3 ganger så mye som han inn, og sto for alt av regninger, boutgifter osv, det telte ikke. Jeg betalte selvfølgelig ikke. Familien hans var helt enig med han.

Anonymkode: 8593f...6dd

 

På 14.11.2018 den 22.23, Snaskesnusken skrev:

For en frekk gubbe! Herlighet.

Skjønner hva dere mener, men ifølge ekteskapsloven så kan han kreve det. Om det er en god og rettferdig bestemmelse kan være en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

 

Skjønner hva dere mener, men ifølge ekteskapsloven så kan han kreve det. Om det er en god og rettferdig bestemmelse kan være en annen sak. 

Er ikke studielån personlig gjeld, samme hva? Hvis man dør så inngår ikke gjelden i et dødsbo. Da er det i tilfelle rart at en ektefelle/eks skal måtte stå til rette for gjelden når man enda er i live..

Anonymkode: 8259b...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke studielån personlig gjeld, samme hva? Hvis man dør så inngår ikke gjelden i et dødsbo. Da er det i tilfelle rart at en ektefelle/eks skal måtte stå til rette for gjelden når man enda er i live..

Anonymkode: 8259b...1c1

Skal være med i fordeling ved skilsmisse ifølge ekteskapsloven. Så lenge man ikke er enige om noe annet selvsagt. Altså man kan ikke kreve at den andre innfrir halve lånet. Men gjelden regnes med i fordelingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...