Gå til innhold

Svigerdatter som skal realisere seg selv på bekostning av min sønn. Er dette riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 3 år nå har min samboer forsørget meg til en viss grad, mens jeg har tatt en bachelorgrad. Nå som jeg er ferdig og har fått fast jobb, tar han videreutdanning og lener seg økonomisk på meg. 

Sånn er forhold, man gir og man tar.

det virker som de har funnet en løsning som passer for dem, som også gir dem mulighet til å strekke permisjonen, slik at de kan være lengre hjemme med barnet. Noe som er positivt for hele familien.

Det er ikke stakkars mann, for at han tar foreldrepermisjon en dag i uken. Han får betalt den ene dagen i uken også, det er nemlig sånn foreldrepermisjon fungerer.  

Anonymkode: eaa93...db5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva andre mener om denne situasjonen. 

Min sønn og svigerdatter har ett barn sammen på litt over året. Moren var først ute i barselspermisjon, men bestemt seg for å ta ett år til med ulønnet permisjon. Samtidig startet hun fulltid på en mastergrad, men trenger bare å dra på undervisning én dag i uka, noe som gjør at sønnen min har permisjon delt opp i én dag hver uke, i stedet for å ta den sammenhengende. Hun har allerede en trygg og fast jobb, så det er ingen grunn til at hun skulle trenge å ta en master. Hun sier selv at hun ikke ønsker å bytte arbeidsplass, og at hun gjør dette for egen selvfølelse. Svigerdatter har nå altså null kroner i lønn. Hun får riktig nok noe studiestøtte og sammen får de kontantstøtte, men sønnen min forsørger henne i all hovedsak, mens hun er ute og realiserer seg selv. Hun stiger både i utdannelse og lønn, mens han taper penger på dette. Jeg syns dette blir helt feil. 

Hva tenker dere andre om denne saken?

Anonymkode: e8fc2...dbe

Dersom han forsørger henne nå, regner jeg med at det at hun stiger i inntekt når hun er ferdig kommer hele familien til gode? Jeg regner med de har diskutert dette, og kommet fram til at de har råd til at hun går uten inntekt for en periode. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som mener at dette er på «bekostning» av din sønn. Hvordan stiller han seg til dette? 

Jeg synes at dette er noe som er deres sak. Og dessuten så når man er en familie, så må man gi og ta. 

Anonymkode: 76d51...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du ingenting med, TS! Regner med at de begge er oppegående voksne som har tatt denne avgjørelsen sammen. De tar nok avgjørelsene de mener er best for sin familie. Flott av din sønn å støtte sin samboer, det bør du være stolt av. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bekostning av din sønn? 

Jeg tror din sønn elsker denne damen så mye at han ønsker at hun skal oppfylle drømmen. Og de har klart å lage en så fin plan og. Ser virkelig ikke problemet. Ikke bland deg i dette. Kommer ikke noe godt ut av det. 

Endret av Locus
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

Du har misforstått TOTALT hva kvinnefellen handler om, i så fall.. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har bestemt...

Så du har så liten tror på din sønn at du tar for gitt at hun tar familiens avgjørelser på egen hånd, og at han ikke har hatt noe å si om dette? Å kombinere småbarnsperioden, hvor man har mulighet for å benytte både delvis permisjon og kontantstøtte, med studier høres ut som en god løsning for hele familien. Det er ikke spesielt uvanlig og det er ikke noe du har noe med å legge deg opp i. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det dummeste heg har lest her inne! Du sitter altså å irriterer deg over at svigerdatteren din tar seg et år ulønnet permisjon for å ta seg av ditt barnebarn? Hun tar samtidig en mastergrad, så flott! Driftig dame din sønn har fått tak i. Kontantstøtten er på 7500kr i måneden, i tillegg får hun vel minst 5000 i stipend. Dvs.12.500kr inn hver måned. 

Faktisk så skjønner jeg ikke problemet her, hva var det egentlig?

Anonymkode: 9f951...d06

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble TS av? 

Og nei hadde ikke svart annerledes om det var en mann som var hjemme. Kvinnefellen er det hvertfall ikke. 

Anonymkode: 28fec...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Du har oppdratt en helvetes dott av en sønn hvis hun har bestemt det her og deretter tredd det nedover ørene på ham. Ellers da så tror jeg ikke han forsørger henne fordi studiestønad og kontantstøtte blir jo en rundt 16000kr i mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis svigerdatteren får ny stilling, øker lønnen og dumper din sønn 3uker etter fullført master?

Da kan vi snakkes. Har sett endelig eksempler på det og. Reinspikka utnytting og en 3års plan.

Men dette er gi og ta. Hun tar master og kan potensielt tjene bedre de siste 40årene i arbeidslivet og det vil sannsynligvis gagne din sønn.

Du burde vel egentlig være fornøyd med at din sønn har ei dame som tar utdannelse og står på. Det kunne ha ha vært mye værre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er misbruk av studiestøtte å studere når man ikke trenger det. Den studiestøtten burde gå til mennesker som trenger skole for å få jobb, ikke for de som vil realisere seg selv. Norge er ikkeså rikt at vi kan støtte alle som skal drive emd selvutvikling

Ellers så vill jeg blandet meg om hun viser snyltende og gjerrige holdninger. Om det virker som om de er begge fornøyd med ordningen, så får de vel bare kjøre på. Selv om jeg synes hun snylter på Norge

Anonymkode: 74491...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på skilsmissestatistikken så taler ikke akkurat dette til din sønns fordel. I det lyset kan jeg forstå at du er betenkt på din sønns vegne, men forhåpentligvis har de snakket gjennom det og er begge enige om planen. Da er det ikke så mye du kan si eller gjøre med den avgjørelsen enten du liker det eller ikke.

Anonymkode: 60bdf...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det hadde vært sønnen din som hadde gjort dette, hadde du stilt samme spørsmålstegn til situasjonen da? Jeg tipper svaret er nei. Flytt ræva di ut av deres private saker.

Anonymkode: 2bc4e...31e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva andre mener om denne situasjonen. 

Min sønn og svigerdatter har ett barn sammen på litt over året. Moren var først ute i barselspermisjon, men bestemt seg for å ta ett år til med ulønnet permisjon. Samtidig startet hun fulltid på en mastergrad, men trenger bare å dra på undervisning én dag i uka, noe som gjør at sønnen min har permisjon delt opp i én dag hver uke, i stedet for å ta den sammenhengende. Hun har allerede en trygg og fast jobb, så det er ingen grunn til at hun skulle trenge å ta en master. Hun sier selv at hun ikke ønsker å bytte arbeidsplass, og at hun gjør dette for egen selvfølelse. Svigerdatter har nå altså null kroner i lønn. Hun får riktig nok noe studiestøtte og sammen får de kontantstøtte, men sønnen min forsørger henne i all hovedsak, mens hun er ute og realiserer seg selv. Hun stiger både i utdannelse og lønn, mens han taper penger på dette. Jeg syns dette blir helt feil. 

Hva tenker dere andre om denne saken?

Anonymkode: e8fc2...dbe

Dette er jo noe du naturligvis bør drite i. Dette har du absolutt INGENTING med. Det tenker jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart løst av dem! Barnet får være hjemme lengst mulig, og hun får en bedre utdanning, på et økonomisk gunstig tidspunkt. Det kommer hele den lille familien til gode. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er misbruk av studiestøtte å studere når man ikke trenger det. Den studiestøtten burde gå til mennesker som trenger skole for å få jobb, ikke for de som vil realisere seg selv. Norge er ikkeså rikt at vi kan støtte alle som skal drive emd selvutvikling

Ellers så vill jeg blandet meg om hun viser snyltende og gjerrige holdninger. Om det virker som om de er begge fornøyd med ordningen, så får de vel bare kjøre på. Selv om jeg synes hun snylter på Norge

Anonymkode: 74491...a38

Si meg, vet du egentlig hva studielån fra Lånekassen består i? For det du skriver her har ikke akkurat rot i virkeligheten. Hun «snylter jo ikke på Norge», herregud så uintelligent du framstår. 

Studielån består av lån og en mulighet for stipend. Om og når man består en eksamen, så vil en del av studielånet bli godskrevet som stipend. Som er «sponset» av staten. MEN når svigerdatteren til TS har fullført mastergraden sin, så vil hun øke i lønn jf. Hun må dermed betale mer skatt som følge av dette, og «Norge» får tilbake pengen sine. Lånekassen er et fantastisk tilbud til ALLE som ønsker å ta høyere utdanning. 

Les deg opp før du uttaler deg. Jesus.. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette ikke er din sak. Din sønn er en voksen mann i stand til å ta sine egne valg ut fra hva som er best for ham og hans familie. Din mening er fullstendig uvesentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Når du startet familie med faren til din sønn, hvem var det som tok beslutninger om hva som var best for deres kjernefamilie? Var det deg og din mann - eller din mann og hans mor? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se at han taper penger på dette opplegget som er beskrevet av TS. Hva er problemet?? Studiestøtte og kontantstøtte utgjør en del tusen i måneden, i tillegg sparer de 3000kr/mnd på at barnet ikke er i barnehagen. 

Hva er egentlig svigermonster sitt problem?? 🙄

Anonymkode: ece22...5d7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...