Gå til innhold

Svigerdatter som skal realisere seg selv på bekostning av min sønn. Er dette riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva andre mener om denne situasjonen. 

Min sønn og svigerdatter har ett barn sammen på litt over året. Moren var først ute i barselspermisjon, men bestemt seg for å ta ett år til med ulønnet permisjon. Samtidig startet hun fulltid på en mastergrad, men trenger bare å dra på undervisning én dag i uka, noe som gjør at sønnen min har permisjon delt opp i én dag hver uke, i stedet for å ta den sammenhengende. Hun har allerede en trygg og fast jobb, så det er ingen grunn til at hun skulle trenge å ta en master. Hun sier selv at hun ikke ønsker å bytte arbeidsplass, og at hun gjør dette for egen selvfølelse. Svigerdatter har nå altså null kroner i lønn. Hun får riktig nok noe studiestøtte og sammen får de kontantstøtte, men sønnen min forsørger henne i all hovedsak, mens hun er ute og realiserer seg selv. Hun stiger både i utdannelse og lønn, mens han taper penger på dette. Jeg syns dette blir helt feil. 

Hva tenker dere andre om denne saken?

Anonymkode: e8fc2...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Du bestemmer i ditt liv, de bestemmer i sine. Du kan mene så mye du vil om dette, men du bør holde det for deg selv til en av dem eventuelt kommer til deg og ber om råd. Selv da bør du trå varsomt hvis du ønsker at dere skal ha et godt forhold framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan mene hva du vil om dette, men håper at du ikke gir uttrykk for dem overfor sønnen din og svigerdatteren din. De må gjøre som de selv vil og blir enige om, og det er det jeg tenker om denne saken.

Anonymkode: 94cd6...767

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko du skal bry deg med. Trudde faktisk at det skulle vere noko "ille" ut frå overskrifta, men dette er berre tøys. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

Kvinnefeller er IKKE å jobbe og tjene pensjonspoeng med en mann hjemme 😛

Det er å la mannen stå som eier på største verdier mens man betaler inn på disse, evt at man er hjemmeværende som svigerdatter (bare uten studier og fast jobb som venter). 

Tipper de har felles økonomi, så da er dette en felles investering og valg. 

Anonymkode: 25f88...688

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

Hvorfor skal alltid noen dra kjønnskortet? Nei, det hadde vært det samme hvis det var omvendt. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svigerdatter vil ha mer lønn og du synes dette er feil?? Seriøst! Tenk deg om, hun har vært hjemme i permisjon og har garantert tapt både inntekt og muligheter for forfremmelse i den perioden hun var i perm - ja sånn er arbeidslivet om dagen. Hun vil øke sine sjanser for å stiger mer i gradene, noe jeg skjønner veldig godt. Jeg skap gjøre det samme selv, og hadde blitt veldig irritert om mine svigerforeldre hadde lagt seg i det. Dette vil jo bare komme tilgode for familien på sikt! Herregud 😂

Anonymkode: 453bf...a54

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæresten min "forsørger" meg per dags dato da jeg studerer bachelor mens han jobber 100% med sin bachelor. Han ønsker en livsstil med leilighet, mat og kulturelle aktiviteter som stuipendet mitt ikke dekker. Jeg har 20% jobb, men den betaler ikke nok til denne livsstilen. Til gjengjeld betaler jeg det jeg kan når jeg kan på både bolig (som jeg kjøper meg inn i fortløpende) og felles forbruk, og vi vet begge at når jeg får jobb innenfor mitt fagfelt med ferdig bachelor kan vi leve en bedre livvstil. 

Vi satser på hverandre, så han synes det er helt greit å betale for 70% av utgiftene våre, mens jeg betaler 30. Fordi det er  hans standard som gjør at vi lever slik vi gjør, og når jeg begynner å tjene penger vil det jevne seg ut. Jeg tipper sønnen din og samboeren tenker mye det samme og har avtalt dette på forhånd :)

 

Retter opp i første setning: .. da jeg studerer bachelor mens han allerede har en høy utdanning og han har en jobb i sitt fagfelt

Endret av Tran09
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva andre mener om denne situasjonen. 

Min sønn og svigerdatter har ett barn sammen på litt over året. Moren var først ute i barselspermisjon, men bestemt seg for å ta ett år til med ulønnet permisjon. Samtidig startet hun fulltid på en mastergrad, men trenger bare å dra på undervisning én dag i uka, noe som gjør at sønnen min har permisjon delt opp i én dag hver uke, i stedet for å ta den sammenhengende. Hun har allerede en trygg og fast jobb, så det er ingen grunn til at hun skulle trenge å ta en master. Hun sier selv at hun ikke ønsker å bytte arbeidsplass, og at hun gjør dette for egen selvfølelse. Svigerdatter har nå altså null kroner i lønn. Hun får riktig nok noe studiestøtte og sammen får de kontantstøtte, men sønnen min forsørger henne i all hovedsak, mens hun er ute og realiserer seg selv. Hun stiger både i utdannelse og lønn, mens han taper penger på dette. Jeg syns dette blir helt feil. 

Hva tenker dere andre om denne saken?

Anonymkode: e8fc2...dbe

Det at hun må dra på undervisning bare en dag i uka, betyr ikke at hun ikke trenger å jobbe med pensum andre dager. En annen ting er at som andre mente bidrar hun med nesten kr 16 000 i måneden og det er en grei sum med penger i og med at hun er hjemme med barnet flere dager i uken. Vet du hvor mye hun bidrar ellers? Det kan være mye mer enn du aner. 

Anonymkode: 2df75...55c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han taper jo ikke penger? Barnet slipper å gå i barnehagen, han tar sin lovfestede foreldrepermisjon og får penger for det, han mister ingen pensjonspoeng eller noe, han sparer barnehageutgifter og han/hun mottar kontantstøtte. De har et rolig år til med barnet, du skal ikke se bort i fra at han oppnår ganske mye «selvrealisering» og glede ved å tape hele tidsklemma. Den kommer tidsnok. På hvilken måte mener du hans valg går ut iver ham?

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

bare å se for seg svarene om det var mannen som realiserte seg selv mens kvinnen var hjemme.

"kvinnefellen", "han utnytter deg" osv hadde blitt slengt rundt. Garantert

Anonymkode: 688c1...e73

Hun er jo hjemme det meste av tiden. Jeg forsørget mannen min da han fikk lyst til å ta videreutdanning. Jeg tok meg også av barna det meste av tiden. Det var ingen som sa det der til meg, ikke en eneste person. Det er vanlig at ektefeller og samboere gjør sånt for hverandre. Det må mye mer til enn å ta seg av avkommet sitt en(!) dag i uken og være familiens hovedforsørger for en periode for at man skal kunne si at vedkommende blir utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...