Gå til innhold

Myten om blokkering på sosiale medier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri blitt blokkert selv, men lurer litt på hva meningen med blokkering er generelt, for er litt nysgerrig på akkurat det. Jeg har lest litt om det for moro skyld. Noen sier at noen blokkerer andre fordi de ikke lenger vil ha noe med den personen å gjøre, og andre sier at de blokkerer fordi de har for mye følelser for denne personen hvis de har vært i forhold eller var gode venner? Hva tror dere? Skal det mye til å blokkere? Og hva er verst med å ignorere vs blokkere? Hva mener dere? Synes det er et spennende tema.

Anonymkode: d8bab...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer selv å blokkere en person i familien. I det ene øyeblikket er hun blid og hyggelig, i det neste er hun forbannet for filleting.  Reaksjonene og handlingene hun da foretar seg, samsvarer ikke alltid med "forbrytelsen".  En gang kastet hun telefon sin etter bestemor som da var nærmere 80 år, fordi bestemor ba henne skjerpe seg. Det er jo alle andre enn hun selv som gjør galt. Hun har gjort lignende ting mot flere andre i familien og foran barna sine. Hun hører ikke på noen, og temperamentet sitt klarer hun overhodet ikke å styre. Hun evner ikke å se andre sin side av en sak. Jeg synes synd i ungene hennes, for det er jo hovedsaklig de det går ut over. Hun behandler meg og flere i familien som dritt. Begeret mitt er fullt. Jeg må skjerme meg selv og min familie. 

Ja, barnevernet kjenner til henne. 

 

Så for å svare på spørsmålet ditt; ja, det skal en del til før man velger å blokkere en person. Finnes jo selvfølgelig en del tenåringer og umodne voksne som gjør det uten noe spesiell grunn, eller pga. filleting. Tror likevel de fleste voksne er såpass oppegående at når de velger å blokkere en person, så er det en god grunn til det. 

Ignorering er værst. Det er en stygg og umoden måte å behandle andre mennesker på. De fleste som ignoerer andre gir jo ingen forklaring til den det gjelder. Ofte sletter de jo ikke vedkommende som venn heller. Da er det faktisk bedre å blokkere. Ved blokkering blir det tydelig at man ikke ønsker kontakt, det blir det ikke ved ignorering. 

Anonymkode: a579a...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal litt til før jeg personlig blokkerer andre. De vil jo få det med seg så deg er en ganske klar beskjed til noen du ikke vil ha kontakt med, tenker jeg. 

Synes jeg folk er irriterende eller poster for mye kan jeg heller skjule de eller slutte å følge de. Blokkering er liksom permanent.. Jeg tror blokkering er verre enn å ignorere, men det spørs jo hvilken relasjon det er snakk om og om det kun er på sosiale medier eller IRL også?

Jeg har blokkert de jeg ikke ønsker i livet mitt, men som ikke klarer å la være å kontakte meg slik at det blir belastende. Blant annet ekser som sender meldinger, kommenterer upassende på bilder osv. Har blokkert folk som jeg har blitt uvenn med som sender stygge meldinger. Har blokkert fremmede mannfolk som sender dickpics. Har blokkert en gammel stalker og en tidligere kollega jeg anmeldte for seksuell trakassering.

Ellers passer jeg på å ikke dele noe jeg ikke tåler at andre ser, så slipper jeg å blokkere Gud og hvermann :)

Anonymkode: fc702...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...