Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hæ? skrev (11 timer siden):

Jeg har prøvd å formulere et svar mange ganger, men jeg klarer ikke. Hvordan er det mulig å sammenligne et sprøytestikk i låret med sex? Kan du forklare det nærmere så jeg ser tankegangen?

Enig

Skrevet
Mmmwhatever skrev (4 timer siden):

Det du snakker om her er jo egentlig ALL eksponering av barn på den snapchatkanalen, og det er en egen sak som diskuteres opp og ned og i mente her. Men akkurat denne ene sprøyta synes jeg ikke er en sårbar situasjon i forhold til mye annet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal henge deg opp i akkurat den? Gutten får sprøyter hver dag, han er ikke redd, for ham kan det sammenlignes med å pusse tennene. 
Denne mammaen er forøvrig en av de bedre, synes jeg. Veldig lærerike snapdager. 

👏

Nydelig familie og dn mor som virkelig står på for å endre ting til det beste for sønnen 

Skrevet
Lalus skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke behovet for å vise frem når barnet får medisin. Det har aldri falt meg inn å filme barna mine hvis jeg gir de antibiotika eller en Paracet 🤷🏼‍♀️ ikke til nærmeste familie en gang. 

Det er jo ikke sammenlignbart. Barna dine dør neppe hvis de ikke får Paracet eller antibiotika. Dette barnet dør hvis han ikke får medisinene sine. Punktum. Det kan være greit å vise at sykdommen handler om veldig mye annet enn bare syn, som er det mest åpenbare ved første øyekast, og hva det krever av både barn og foreldre. 

• Liker 4
Skrevet
Lalus skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke behovet for å vise frem når barnet får medisin. Det har aldri falt meg inn å filme barna mine hvis jeg gir de antibiotika eller en Paracet 🤷🏼‍♀️ ikke til nærmeste familie en gang. 

Men det er det jo noe helt annet, paracet og antibiotika blir gitt når barn er syke og i dårlig form, medisineringen vi så her er en dagligdags ting som er like nødvendig for denne familien som det er for oss å spise. 

• Liker 2
Skrevet
Matas skrev (9 timer siden):

Eksponering foran andre kan fort gjøre ting mer sårbart også, som var poenget mitt i utgangspunktet. 

Eller det kan være med på å normalisere det

• Nyttig 2
Skrevet
Derpderp skrev (9 timer siden):

Jeg som 35 år gammel kvinne synes det er ubehagelig å dra opp astmamedisinen i settinger hvor det tiltrekker uønsket oppmerksomhet eller hvor alle øyne på feks en buss havner på meg - så det kan helt klart føles sårt og eksponerende å kringkaste medisintaking.

Men hvis du oftere ble eksponert for andre mennesker som tar livgivende medisiner, ville det da gjøre det enklere for deg  ta medisiner ved behov, uansett i hvilken setting du er i?  Sånn som jeg forstår LM snappen så er formålet å spre kunnskap og skape felleskap gjennom å vise hverdagen til barn og familier med ulike diagnoser. Å ta medisiner er en del av hverdagen for mange av disse barna, hvorfor er det en sårbar situasjon? Er de sårbare når de leker, spiser, drikker? Eller er det at det er ubehagelig for oss å se at et barn trenger medisiner for å leve, at det viser oss noe vi ikke liker å tenke på? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hæ? skrev (3 timer siden):

Eller det kan være med på å normalisere det

Det er jeg enig i, men da synes jeg det skal være opp til personen det gjelder å bestemme hva som er sårbart for den personen eller ei, og om den personen ønsker å dele det med flere for å opplyse dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hæ? skrev (3 timer siden):

Men det er det jo noe helt annet, paracet og antibiotika blir gitt når barn er syke og i dårlig form, medisineringen vi så her er en dagligdags ting som er like nødvendig for denne familien som det er for oss å spise. 

Jeg mener det er en selvfølge at det skal være opp til personen som bruker medisinen, om den vil ta oppgaven å normalisere dette for et stort antall mennesker. Det kan selvfølgelig ikke et barn avgjøre. Jeg er helsepersonell og synes ikke det er ubehagelig å se noen få en sprøyte. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Matas skrev (19 timer siden):

Det er jeg enig i, men da synes jeg det skal være opp til personen det gjelder å bestemme hva som er sårbart for den personen eller ei, og om den personen ønsker å dele det med flere for å opplyse dem. 

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om at flere som ble kjent via løvemammaene nå deler reklame for sponsede produkter i egne kanaler. Ja, selvsagt har de fått mange følgere og de må jo også få lov å være influensene om de vil det. Men da må de vel tåle å bli satt i kategorien "kjent pga barna sine" slik som Anna Rasmussen ble kjent. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Hæ? skrev (På 18.8.2023 den 16.59):

Men hvis du oftere ble eksponert for andre mennesker som tar livgivende medisiner, ville det da gjøre det enklere for deg  ta medisiner ved behov, uansett i hvilken setting du er i?  Sånn som jeg forstår LM snappen så er formålet å spre kunnskap og skape felleskap gjennom å vise hverdagen til barn og familier med ulike diagnoser. Å ta medisiner er en del av hverdagen for mange av disse barna, hvorfor er det en sårbar situasjon? Er de sårbare når de leker, spiser, drikker? Eller er det at det er ubehagelig for oss å se at et barn trenger medisiner for å leve, at det viser oss noe vi ikke liker å tenke på? 

Når det vises til flere tusen følgere er de strengt tatt i sårbare situasjoner uansett hva de gjør, om det er å spise, leke, drikke, ta medisiner eller whatever. Det har vært personer med tidligere som ikke har eksponert barna, de har vært fullstendig anonyme, jeg lærte like mye da. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes det er så utrolig trist å se hvor mye personlig informasjon flere av de legger ut om barna sine. Helt hårreisende faktisk. Hvordan er dette lov? 

Og det finnes store forskjeller her altså. Karoline synes jeg er flink. Hun prater mer om hvordan man legger til rette for mennesker som er blinde. Hvordan man går frem for å få i gang systemet før barnet begynner på skolen. Hvor og når man skal ta kontakt. Osv osv. Dette lærer man jo mye av. Men men trenger fortsatt ikke hele historien, hele diagnoselisten osv. 

Men jeg synes diagnoselistene er helt for jævlig å lese. Det er akkurat som om det er om å ha inn flest diagnoser, flest ulike medikamenter og flest mulige som følger opp. Her om dagen var det ei som informerte om at forstoppelse var på diagnoselista, men at movicol holdt det i sjakk. Hvorfor? Hvorfor skal man dele dette? Er dette nyttig informasjon? Og hva skal vi med den informasjonen? 

Jeg lurer på om noen i det hele tatt streifer tanken om at kjente og bekjente ser på dette? Lærerne på skolen, foreldrene til vennene på samme trinn? 

Ja, ting er dagligdags for de. Og kanskje ikke daglig medisin føles sårbart. Men om det ikke er sårbart å bli eksponert på den måten, uansett hva det gjelder, så vet ikke jeg? Det er så sinnsykt trist.. Jeg synes oppriktig synd på de, som blir eksponert på denne måten. 

Håper for guds skyld det kommer noe lovverk som beskytter alle barn mot å bli eksponert i sosiale medier snart. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

I går kom et instagraminnlegg fra K som tok litt kaka. Det er slettet nå, men det reiser jo en hel del rekke spørsmål om hvorfor hun etisk tenker det er riktig å eksponere et barn, men ikke et annet. For min del ble dette hårreisende lesing.IMG_7654.thumb.jpeg.3a82153eb9af7c13dc527622abf38a2f.jpeg

Har sensurert navn på barna siden de ikke er fokus og de ikke har valgt å bli eksponert selv. 

Skjermdump fra Instagram.

Endret av rundtfingern
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
rundtfingern skrev (5 timer siden):

I går kom et instagraminnlegg fra K som tok litt kaka. Det er slettet nå, men det reiser jo en hel del rekke spørsmål om hvorfor hun etisk tenker det er riktig å eksponere et barn, men ikke et annet. For min del ble dette hårreisende lesing.IMG_7654.thumb.jpeg.3a82153eb9af7c13dc527622abf38a2f.jpeg

Har sensurert navn på barna siden de ikke er fokus og de ikke har valgt å bli eksponert selv. 

Dette er bare trist. Sårbare barn kan altså eksponeres fordi de ikke forstår omfanget av det selv.. 

Skrevet
Chroma skrev (1 time siden):

Dette er bare trist. Sårbare barn kan altså eksponeres fordi de ikke forstår omfanget av det selv.. 

Ja, hvis det er den regelen LM lever etter så er jeg faktisk sjokkert. Det jeg er mest sjokkert over er vel at hun synes det er fint at barnet blir gjenkjent av fremmede. Barnet kan ikke prate. Det har blitt diskutert før at influensere eller bloggere sine barn blir oppsøkt av følgere. Du vet aldri hvilken intensjon noen har. Det er skummelt.

I tillegg er det dette med at eldste kan eksponeres, men yngste ikke skal det fordi hen kan forstå omfanget av sosiale medier. Det er så etisk langt ute at jeg får vondt. Hvorfor er det greit å dele et barn, men ikke et annet? Hvorfor skal så mange bli kjent med barnets rutiner?

• Liker 13
Skrevet
rundtfingern skrev (1 time siden):

Ja, hvis det er den regelen LM lever etter så er jeg faktisk sjokkert. Det jeg er mest sjokkert over er vel at hun synes det er fint at barnet blir gjenkjent av fremmede. Barnet kan ikke prate. Det har blitt diskutert før at influensere eller bloggere sine barn blir oppsøkt av følgere. Du vet aldri hvilken intensjon noen har. Det er skummelt.

I tillegg er det dette med at eldste kan eksponeres, men yngste ikke skal det fordi hen kan forstå omfanget av sosiale medier. Det er så etisk langt ute at jeg får vondt. Hvorfor er det greit å dele et barn, men ikke et annet? Hvorfor skal så mange bli kjent med barnets rutiner?

Gode spørsmål du har, men om du spør den det gjelder eller andre som legger ut om barnet sitt på kanalen, får du nok bare svar om at de gjør det for å opplyse andre. 

Annonse
Skrevet
Chroma skrev (6 timer siden):

Den yngste kan jo tross alt stå opp og forsvare seg selv når han blir stor nok. Det kan imidlertid ikke storesøster i dette tilfellet. Så her skuffet mora veldig i sitt valg, eller sin begrunnelse rettere sagt. 

• Liker 9
Skrevet

Reagerte selv når jeg leste innlegget.. er det mulig 

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, rundtfingern said:

Så du kommentarene tilfeldigvis? Bare lurer på om det var mye negativt siden hun slettet. 

Skrevet
Rufs skrev (3 timer siden):

Så du kommentarene tilfeldigvis? Bare lurer på om det var mye negativt siden hun slettet. 

Nei, men regner med at det var mye negativt siden innlegget ble slettet. 

Skrevet
Rufs skrev (3 timer siden):

Jeg leste der.

Bare heiarop og skryt om hvor klok og flink mamma hun er.

Men kan jo ha kommet negative kommentarer etter at jeg sjekket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...