Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat

Minipilla

Anbefalte innlegg

Gjest Chroma

Jeg lurer på hvordan flere av disse barna vil reagere når de vokser til å antakeligvis forstår hvor mye de er blitt utlevert over lang, lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minipilla skrev (5 timer siden):

Hun som var i går er blant de verste på denne kanalen til å utlevere barna i alle mulig sårbare situasjoner. Helt utrolig at hun ikke vet hvor grensen går! Når jeg ser at det er henne som skal ha snapdag pleier jeg å vente en dag og så bare spole kjapt igjennom. Det er synd Snapchat ikke har en hopp over funksjon slik at de kunne få se hvor mange som ikke ville se de forskjellige snappere. Man kan fint formidle utfordringer man har med system eller hva man ønsker uten å snappe barna direkte i alle situasjoner. Helt alvorlig!!

Ja, det er for meg helt uforståelig at de ikke selv innser hvor mye den voldsomme utleveringen kan skade barna. Det er sikkert ikke alle som er like ille. Jeg har aldri fulgt kanalen, men ble ganske sjokkert i går, må jeg si. Det er sånn at jeg begynner å lure på om enkelte foreldre selv får litt for mye utav å få oppmerksomhet rundt sitt/ sine barns sykdom. I så fall er det skremmende 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens snapper legger ut om at barnet med stor sannsynlighet kommer til å bli blind, men barnet selv vet ikke det selv.. hvorfor skal da jeg som følger vite det? Syns det blir så feil og utettferdig overfor denne skjønne jenta..

edit: der kom det ei lita oppklaring eller hva, hadde visst fått tilbakemelding om det samme fra andre følgere. 

Endret av Kosetosta
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bra at de et åpen om diagnosene til ungene sine, syns det er mye værre når man ser mennesker i some som faktisk ikke sier noen ting om det som de skammer seg over barna sine. Det gjør meg faktisk mer kvalm. Disse mødrene og fedrene kjemper for barna sine at de skal bli sett og hørt i samfunnet. Har ikke sett noen som har delt lettkledde bilder, støtene innhold som kan missbrukes på noe vis? Men skjønner ikke hva som er så mye mer galt av og vise den brutale hverdagen enn å skal kun poste og late som livet er en dans på roser... Men tror man må ha kjentskap til det for å førstå det. Man får en helt annen tankegang rundt det. Jeg heier iallefall på de og barna deres, syns de er herlige alle sammen og de gjør en så viktig jobb❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermamz skrev (2 timer siden):

Syns det er bra at de et åpen om diagnosene til ungene sine, syns det er mye værre når man ser mennesker i some som faktisk ikke sier noen ting om det som de skammer seg over barna sine. Det gjør meg faktisk mer kvalm. Disse mødrene og fedrene kjemper for barna sine at de skal bli sett og hørt i samfunnet. Har ikke sett noen som har delt lettkledde bilder, støtene innhold som kan missbrukes på noe vis? Men skjønner ikke hva som er så mye mer galt av og vise den brutale hverdagen enn å skal kun poste og late som livet er en dans på roser... Men tror man må ha kjentskap til det for å førstå det. Man får en helt annen tankegang rundt det. Jeg heier iallefall på de og barna deres, syns de er herlige alle sammen og de gjør en så viktig jobb❤️

Det er vel ingen her som sier de ikke skal dele - men må ungene være på alle snappene??

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supermamz skrev (3 timer siden):

Jeg tenker ikke på lettkledde bilder og lignende, men på barn som blir eksponert på bakgrunn av diagnosene sine. Jeg er absolutt for åpenhet, men disse barna er egne personer, som ikke selv har valgt å bli utlevert til potensielt hele Norge. De kan bli kjent igjen på gata, og fremmede mennesker kan vite veldig mye om dem som de selv ikke har valgt å dele. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan synes dette er greit?

Nå har ikke jeg sett mye på denne kanalen, men det jeg så her om dagen, reagerte jeg på. Tenker spesielt på dette med angst. Jeg tror dessverre massiv utlevering av helseutfordringer og annen personlig informasjon, kan være negativt iht til vedkommendes angstproblematikk

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilken måte mener dere eksponeringen av multifunksjonshemmede barn kan ha noe påvirkning.

Tenker på konkrete eksempeler?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diddelidott skrev (14 minutter siden):

På hvilken måte mener dere eksponeringen av multifunksjonshemmede barn kan ha noe påvirkning.

Det er ikke bare multifunksjonshemmede barn på denne kanalen, men også skolebarn med diverse diagnoser 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Diddelidott skrev (På 6.1.2022 den 22.04):

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasse Nøff ❤ skrev (På 1/7/2022 den 11.22):

Selv multifunksjonshemmede barn har rettigheter og rett på et privatliv på lik linje som alle andre. 

Det er fult mulig å vise medisinsk utstyr og hjelpemidler, vise hvordan man bytter gastrostomiknapp til sondemating og prater om diagnoser og utfordringer på et mer generelt og åpen måte. Det er fult mulig å gjøre uten å bruke barns navn og ansikt. Det er fult mulig å anonymisere, de velger bare å ikke gjøre det, på bekostning for barna. 

Helt enig. Jeg fulgte kanalen noe, men avfulgte ganske raskt. Jeg har selv en diagnose som har blitt presentert på kanalen der. Selv er jeg ikke så hardt rammet, og merker lite av den i dagliglivet nå, men det var mye sykehusbesøk da jeg var liten. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg ikke ble eksponert på den måten der. Jeg var lenge veldig skamfull, og ville som barn flest, være som alle andre.

Nå kan jo ikke jeg snakke for barna på kanalen, men jeg undrer meg over om foreldrene tenker grundig nok over hvordan de eksponerer barna sine. Og jeg tenker at det ikke er nok å spørre barna heller. Mange av dem er for små til å kunne ta en slik avgjørelse og forstå omfanget av den. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Bloodflowers skrev (På 9.1.2022 den 21.31):

Helt enig. Jeg fulgte kanalen noe, men avfulgte ganske raskt. Jeg har selv en diagnose som har blitt presentert på kanalen der. Selv er jeg ikke så hardt rammet, og merker lite av den i dagliglivet nå, men det var mye sykehusbesøk da jeg var liten. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg ikke ble eksponert på den måten der. Jeg var lenge veldig skamfull, og ville som barn flest, være som alle andre.

Nå kan jo ikke jeg snakke for barna på kanalen, men jeg undrer meg over om foreldrene tenker grundig nok over hvordan de eksponerer barna sine. Og jeg tenker at det ikke er nok å spørre barna heller. Mange av dem er for små til å kunne ta en slik avgjørelse og forstå omfanget av den. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasse Nøff ❤ skrev (4 timer siden):

Jeg startet kun å se på grunn av ei i slekta som var med ganske tidlig. Men hun ga seg ganske tidlig, fordi de andre blottla for mye. Så kom jeg tilbake på grunn av Beate og sønnen Even, for jeg hadde lest om hun før hun ble med på snap. Ei i barndommen døde av MLD og jeg viste ikke stort om diagnosen, så kom tilbake kun for å se hennes dager. Er lenge siden sist jeg var innom og følger dem ikke lengre. 

Det er forskjell på å blottlegge barna og å spre kunnskap om diagnoser og utfordringer, da det skaper mer forståelse og plass for mangfold i samfunnet. Det er ikke mange tiår siden diagnosebarn ble sendt vekk på institusjon, gjemt vekk i skam og hysjet ned. Vi har kommet langt, men å selge barns privatliv og oppvekst på sitt mest sårbare er ikke veien å gå. 
Tenker det samme om influencere barn. Diagnose eller ei, å selge barns barndom nett synes jeg ikke noe om. Håper det kommer bedre lover som verner om barns rett til privatliv, også på nett. 

Ja, åpenhet om ulike syndromer og diagnoser er kjempebra! At man kan dele erfaringer, positive og negative. Jeg tenker at det ligger masse læring i det. I tillegg så virker det jo som at de som deler, og de som følger kan gi hverandre tips og råd, noe som er kjempeflott! Men jeg synes måten enkelte eksponerer på er kritikkverdig. De kunne fått frem budskapet sitt uten å vise barna i sårbare situasjoner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Bloodflowers skrev (På 10.1.2022 den 20.28):

Ja, åpenhet om ulike syndromer og diagnoser er kjempebra! At man kan dele erfaringer, positive og negative. Jeg tenker at det ligger masse læring i det. I tillegg så virker det jo som at de som deler, og de som følger kan gi hverandre tips og råd, noe som er kjempeflott! Men jeg synes måten enkelte eksponerer på er kritikkverdig. De kunne fått frem budskapet sitt uten å vise barna i sårbare situasjoner.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ikke å snakke om alle søsknene som også blottlegges.  

Blir helt kvalm når jeg ser listene de legger ut over diagnosene til alle barna i familien. Alt, absolutt ALT, skal med. Hvorfor? Hva får barna ut av dette??

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LunaPuna1 skrev (2 timer siden):

Blir helt kvalm når jeg ser listene de legger ut over diagnosene til alle barna i familien. Alt, absolutt ALT, skal med. Hvorfor? Hva får barna ut av dette??

Er noen av de familiene som må ha et voldsomt diagnosefokus... hu ene listet opp at katten dems var hjertesyk også... ... ... 🤦‍♀️

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LunaPuna1 skrev (2 timer siden):

Syns det regelrett er skremmende. Det listes opp ting jeg ikke tenker på som diagnoser engang. Ting som ikke er påvist (skriver de selv) listes også opp for det kan jo tross alt være. Til tider fra noen kan det virke som det lengden på listen over diagnoser som er det viktige. Jeg har en slik en i bekjentskapskretsen min. Hun er aldri så lykkelig som når hun kommer dansende inn for å fortelle om den seneste diagnosen de har greid å spa frem på et av barna. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lillemor1982 skrev (47 minutter siden):

Er noen av de familiene som må ha et voldsomt diagnosefokus... hu ene listet opp at katten dems var hjertesyk også... ... ... 🤦‍♀️

Katten 😹😹😹

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (38 minutter siden):

Hun som har snappen i dag er så ekstrem med utlevering av ungene sine, det er helt ufattelig at dette er lov! 

Hun er virkelig ekstrem!

Kunne fint fått fram poenget med NAV uten å eksponere alle de papirene med sensitive helseopplysninger!

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er rart at det ikke kommer en egen lov om dette, man ser det både på snap, insta og facebook

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...