Gå til innhold

"Fast bosted" eller "Delt bosted" i en foreldresamarbeidsavtale hvor det er 80/20 fordeling av barnet


HansPetter

Anbefalte innlegg

Har i 3 år hatt en 50/50 fordeling av vårt barn på snart 6 år siden vi gikk i fra hverandre. Vi har bodd i samme område med tanke på barnehage og miljø. Barnet skal starte på skole til høsten neste år. 

Saken er det at den ene foreldre har flyttet ca 17 mil unna. Vi har blitt enige om at barnet skal fortsette å bo hos den foreldre hvor det har bodd hele livet og gått i barnehage. Pga bo avstand mellom mor og far vil dette ende opp med at den ende foreldre vil ha barnet annenhver helg som tilsvarer ca en 80/20 fordeling.

En utfordring i den nye avtalen nå er punktet "Fast bosted" (Må ikke misforstås med punktet "folkeregistret adresse" som bare kan stå til et sted) hvor parten som har 20% ønsker at denne skal være "Delt bosted" fordi da kan ikke den parten som har 80% flytte barnet fritt i Norge uten godkjennelse.

Er klar over at dette punktet har en betydning for utvidet barnetrygd, skattelettelse og har noe å si når det gjelder bestemmelse fra begge foreldre om barnet skal starte på en fritids aktivitet. Det jeg lurer på er om det er andre rettslige bestemmelser i dette punktet man må være klar over om dette står til "Delt bosted", og hva vil evt dere anbefale i en slik foreldredeling når det gjelder "Fast bosted" og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har uansett ikke rett til å flytte fritt i Norge uten godkjennelse. Det er 6 ukers (eller er det økt nå..?) varslingsfrist til den andre forelderen. Det høres jo uansett ut som at det er den forelderen som nå skal ha 20% som driver og flytter..? 

For meg er delt bosted noe man har når man også har delt omsorg (50/50). Dersom det er 80/20 er det naturlig at det er fast bosted hos den forelderen som har 80%. 

Hvis du er far i dette tilfellet og har valgt å flytte unna så du bare har 20%, men fortsatt ønsker å ha delt bosted så syns jeg det er dårlig ovenfor mor å kreve delt bosted, det betyr at hun mister ekstra barnetrygd, skattelette, eventuell stønad til barnetilsyn og eventuell overgangsstønad. 

Anonymkode: 8bc4e...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har uansett ikke rett til å flytte fritt i Norge uten godkjennelse. Det er 6 ukers (eller er det økt nå..?) varslingsfrist til den andre forelderen. Det høres jo uansett ut som at det er den forelderen som nå skal ha 20% som driver og flytter..? 

For meg er delt bosted noe man har når man også har delt omsorg (50/50). Dersom det er 80/20 er det naturlig at det er fast bosted hos den forelderen som har 80%. 

Hvis du er far i dette tilfellet og har valgt å flytte unna så du bare har 20%, men fortsatt ønsker å ha delt bosted så syns jeg det er dårlig ovenfor mor å kreve delt bosted, det betyr at hun mister ekstra barnetrygd, skattelette, eventuell stønad til barnetilsyn og eventuell overgangsstønad. 

Anonymkode: 8bc4e...160

Varslingsplikt må ikke forveksles med at man ikke har lov....

Ved 80/20 så bør det jo hete fast bosted. Da er det en part som har hovedansvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Macaroni skrev:

Hva slags avtale er dette? Samværsavtale?

Stemmer. Pga at den ene parten har flyttet og at dette fører til behov til å endre samværstiden til barnet pga høy boavstand mellom mor og far.

https://bufdir.no/Familie/mekling/Foreldresamarbeidsavtale/#/wizard/foreldre

Endret av HansPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...