Gå til innhold

Uenig om vaksinering, hvem får "viljen sin"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at du fratar barnet mulighet til mange barnehager og å omgås sårbare barnegrupper? Og at barnet mest sannsynlig kjem til ta vaksinen når dei selv bestemmer uansett? 

Anonymkode: 79817...a95

Det er i så fall kun små private barnehager, vår nærmeste barnehage er kommunal og de har ingen nekt av barn som ikke er vaksinert. 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

synes alltid argumentet med at man ikke "vil risikere autisme" er så rart.. vil du heller utsette ditt og andres barn for sykdommer som kan være dødelige? tar et barn som lever med autisme over et dødt eller dødssykt barn any day

Anonymkode: d5064...0e5

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan du hjelpe meg å finne dokumentasjon som sier dette? At far kan vaksinere uten min vilje? 

Jeg er så i mot dette og stoler så lite på han at jeg lurer på om jeg skal skrive IKKE delt foreldreansvar, for da har han vel ikke rett til dette? (Han kommer ikke til å ta meg til retten, det har han ikke økonomi til og han har for høy inntekt til fri rettshjelp) 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

Det vanlige er jo at en av foreldrene tar med barnet til helsestasjonen for å vaksinere. Og da innhenter de ikke tillatelse fra den andre forelderen før de setter sprøyta. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som vil at ungen skal vaksineres får viljen sin. 

Anonymkode: ab436...da8

Det stemmer ikke. Jeg og eks-samboer er uenig, vi har felles foreldreansvar, og gutten er ikke vaksinert da jeg nekter.

Anonymkode: 525a9...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar er uenig om vaksinering av datteren vår. Jeg mener det er fullstendig galskap å putte gift i ungen, uansett hvor syntetisk den giften er. Far mener vi skal vaksinere fordi dette er tryggest, men det er jo ingen som får disse sykdommene lenger allikevel! Dessuten må jeg innrømme at jeg er bekymret for autisme selv om det er "bevist" at dette ikke kommer av vaksiner.. Jeg er ikke like sikker på det.. 

Etter å ha lest boken til Jenny Mcarthy ble jeg enda mer sikker på at mitt barn ikke skal vaksineres, det er ikke et tema engang i mitt hode. 

Men hva gjør vi da, en er for og en er i mot? Kan far bare ta med barnet å vaksinere det uten min viten og vilje? I så fall kan jeg jo aldri la han være alene med barnet, for han er så bestemt på vaksine at han er troende til å gjøre det! 

Kan jeg si fra til lege og helsestasjon på forhånd slik at de kan nekte far dersom han kommer og ber de vaksinere, eller må jeg til retten med dette? 

Forholdet vårt er veldig ustødig,vi er av og på annenhver uke og nå som dette kom opp er vi bitre fiender, vi er unge og hadde bare vært sammen i en mnd ca før jeg ble gravid og barnet er ikke planlagt. Hadde barnet vært planlagt så hadde vi diskutert dette på forhånd og antagelig ikke fått barn. 

Jeg har termin om 3 uker så baby kan komme når som helst, så dette haster litt å få avklart.. 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

Den som ønsker det vitenskapelig beste for barnet vinner lett den diskusjonen, altså din mann. Om du hadde nektet og helsestasjonen hadde tatt hensyn til dette så hadde jeg tatt vaksinene privat rett og slett. Det er helt uhørte å velge å ikke vaksinere barnet sitt. 

Endret av moroklompen
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken vaksine det dreier seg om. Noen vaksiner har god effekt, noen er tvilsomme, mens andre er uten positiv effekt. Influensavaksine er bare tull. Barnesykdommer er greit å vaksinere seg mot hvis det er fare for smitte i miljøet. Bor du på et sted med stor innvandrerbefolkning, ville jeg ikke tatt noen sjanser.

Det er positivt at en liten andel på rundt 5 % ikke vaksinerer seg. Da har vi en kontrollgruppe som eventuelle bivirkninger kan sjekkes mot, uten at det går utover flokkimmuniteten.

Hysteriske folk på begge sider kan du bare ignorere.

Husk at det bare er 50 år siden vaksinasjonsprogrammene kom ordentlig i gang. Og siden vaksiner bare virker noen år, er det nesten ingen voksne som er beskyttet mot det de ble vaksinert mot som barn.

Endret av Horten Market
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike diskusjoner, er det den med de sterkeste argumentene og de best dokumenterte påstandene som skal få gjennomslag for sitt synspunkt. Altså din mann.

Du er langt oppi blåbærlyngen.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg og eks-samboer er uenig, vi har felles foreldreansvar, og gutten er ikke vaksinert da jeg nekter.

Anonymkode: 525a9...611

Din eks-samboer kan vaksinere barnet:

https://www.fhi.no/nyheter/2015/samtykke-ved-vaksinasjon-av-barn/

Noen burde fortelle din eks-samboer det.

Endret av Bitten68
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva begrunner du dette med? Jeg finner ingenting om dette på nett så da står det vel ikke i en lov? 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

Fordi den som vil at ungen skal vaksineres hjelper andre barn med flokkimmunitet samtidig som den får styrket sitt eget immunforsvar. 

Vi bruker altfor mye antibiotika i verden og burde prioritere en enkel vaksine over antibiotikakurer på bakterier som kan bli multiresistente.

Anonymkode: ab436...da8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du får et barn til senere, med så dårlig helse at hun ikke kan vaksineres, vil du da vaksinere den eldste? Slik at den eldste ikke smitter den yngste med en potensielt dødelig sykdom? Eller risikerer du heller livet til ditt yngste barn?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er på en skikkelig egotripp? 

Anonymkode: 40b9e...b38

Nei fordi jeg tenker selv og følger min intuisjon. Min datter fulgte hele vaksinasjonsprogrammet, var en aktiv og blid baby som lå langt framme på alle utviklingstrinn. Etter MMR vaksinen sluttet hun akutt å smile (reaksjonen kom en time etter sprøyten) og hun hadde stenansikt en hel uke etterpå uten tegn til glede eller gråt. Begynte gradvis å "komme tilbake", men har nå i en alder av 5 år fått en diagnose på autismespekteret (hun er høyt fungerende). Jeg er 100% overbevist om at vaksinen er årsaken til dette. Min sønn skulle derfor ikke få sprøyten denne giften i seg. Er dog kun MMR vaksinen han ikke har fått, har ellers fått alle de andre i programmet. Kall meg gjerne egoistisk, men mitt barn går foran alt for meg, og jeg tar ikke sjansen en gang til.

Anonymkode: 525a9...611

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg og eks-samboer er uenig, vi har felles foreldreansvar, og gutten er ikke vaksinert da jeg nekter.

Anonymkode: 525a9...611

Selvfølgelig stemmer det ikke at det er sånn. Det vedkommende mente var selvsagt at det var den som vil at barnet skal vaksineres som har rett. Ut fra synspunktet ditt forstår jeg at du ikke har så lett for å ta til deg informasjon, så greit å forklare det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar er uenig om vaksinering av datteren vår. Jeg mener det er fullstendig galskap å putte gift i ungen, uansett hvor syntetisk den giften er. Far mener vi skal vaksinere fordi dette er tryggest, men det er jo ingen som får disse sykdommene lenger allikevel! Dessuten må jeg innrømme at jeg er bekymret for autisme selv om det er "bevist" at dette ikke kommer av vaksiner.. Jeg er ikke like sikker på det.. 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

Du er rett og slett helt på villspor, hvorfor tror du folk har sluttet å få sykdommene det vaksineres mot? Det er fordi vaksine virker!

De sykdommene det vaksineres mot er farlige sykdommer som kan skade barnet for livet. 

Hvis du er bekymret for vaksiner burde du lese vitenskaplige studier, ikke svada-literatur.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1469-7610.2005.01425.x

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg og eks-samboer er uenig, vi har felles foreldreansvar, og gutten er ikke vaksinert da jeg nekter.

Anonymkode: 525a9...611

Har du sagt fra til helsevesen at far ikke får lov å vaksinere? 

19 timer siden, Horten Market skrev:

Kommer an på hvilken vaksine det dreier seg om. Noen vaksiner har god effekt, noen er tvilsomme, mens andre er uten positiv effekt. Influensavaksine er bare tull. Barnesykdommer er greit å vaksinere seg mot hvis det er fare for smitte i miljøet. Bor du på et sted med stor innvandrerbefolkning, ville jeg ikke tatt noen sjanser.

Det er positivt at en liten andel på rundt 5 % ikke vaksinerer seg. Da har vi en kontrollgruppe som eventuelle bivirkninger kan sjekkes mot, uten at det går utover flokkimmuniteten.

Hysteriske folk på begge sider kan du bare ignorere.

Husk at det bare er 50 år siden vaksinasjonsprogrammene kom ordentlig i gang. Og siden vaksiner bare virker noen år, er det nesten ingen voksne som er beskyttet mot det de ble vaksinert mot som barn. Det er også en bitteliten sammenheng mellom kombinasjoner av vaksiner og autisme. Dette er ikke stuerent å nevne offentlig, men sånn er det.

Endelig en fornuftig stemme som ikke bare var opptatt av å svartmale meg fordi jeg har tatt et frivillig valg. 

Anonymkode: 6b0cd...bd1

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fattige land hvor barn og voksne dør som fluer fordi de ikke får vaksiner så sitter det folk her å tenker «om andre blir syke så er ikke det mitt problem, jeg tror på propaganda uansett hva utdannede leger måtte si». Det er helt merkelig. Når vi har det bra på grunn av fremgang i helsevesenet så skal det alltid komme noen som går imot det, fordi de har fått det for seg at helsevesenet er utspekulerte og kun er ute etter å kontrollere oss eller tjene penger 

Anonymkode: 40b9e...b38

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere allerede har påpekt; det er nok at én av foreldrene samtykker. Så hvis man er uenige kan den som vil vaksinere ta med seg barna og få de vaksinert - uansett hvor mye du "sier fra til helsevesenet". 

Heldigvis. 

Endret av FantasDick
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...