Gå til innhold

Kan jeg dra inn i Rikets sal uten å være Jehovas Vitne?


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Eller vil jeg ikke bli ønsket velkommen? Eller vil jeg bli "tvunget" til å bli medlem? Må jeg kle meg med noe spesielt? 

Synes det hadde vært veldig interessant å se hvordan det faktisk er der. Det er en veldig omdiskutert sekt. Er det dumt å dra på en samling i deres kirke uten noe intensjon om å konvertere? 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe problem. Jeg har gjort det i forbindelse med en skoleoppgave. De var veldig imøtekommende og svarte på alle spørsmålene våre. Vi fikk selvsagt en haug med brosjyrer o.l, og ble ønsket velkommen til å ta kontakt hvis det var mer vi lurte på. Ble ikke utsatt for noe som kunne tolkes som direkte medlemsverving.

Kle deg som om du skulle besøke gamle tante Olga på sykehjemmet (hun som ikke har noen arvinger og har mye penger...), altså klær som ikke provoserer på noen som helst måte.

Anonymkode: dac42...826

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem. Jeg har gjort det i forbindelse med en skoleoppgave. De var veldig imøtekommende og svarte på alle spørsmålene våre. Vi fikk selvsagt en haug med brosjyrer o.l, og ble ønsket velkommen til å ta kontakt hvis det var mer vi lurte på. Ble ikke utsatt for noe som kunne tolkes som direkte medlemsverving.

Kle deg som om du skulle besøke gamle tante Olga på sykehjemmet (hun som ikke har noen arvinger og har mye penger...), altså klær som ikke provoserer på noen som helst måte.

Anonymkode: dac42...826

Ja jeg skjønner. Det høres interresant ut. Jeg synes tro og religion er spennende. 

Har hørt tidligere at man ikke må ta imot brosjyrer på dørene osv fordi de kommer igjen og igjen og nærmest tvinger til å konvertere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja jeg skjønner. Det høres interresant ut. Jeg synes tro og religion er spennende. 

Har hørt tidligere at man ikke må ta imot brosjyrer på dørene osv fordi de kommer igjen og igjen og nærmest tvinger til å konvertere.

Nuvel.. Min mormor bodde på et lite sted og hver gang de kom dit fikk hun de inn på kaffe. Mormor var så fornøyd og skravla høl i huet på dem (jeg var ikke der men jeg kjenner mormor!) skulle nok helst ikke sett at de dro igjen! 

Etterhvert sluttet de å ringe på til mormor 🤣

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanlige møtene med studier av Vakttårnet er man hjertelig velkommen på. I forbindelse med minnehøytiden (påsken) pleier de også å dele ut en invitasjon som er åpen for alle.

Jeg har vært der i forbindelse med studiet mitt. Da visste de at vi kom, og vi ble tatt godt imot, de svarte på alle våre spørsmål, og var ikke pågående. Vi ble selvsagt tilbudt opplæring i troen, men det var uproblematisk å takke nei. Her er de ganske vant med at studenter kommer innom.

Greit å være forberedt på at du vil legges merke til som ny i forsamlingen. Kle deg sømmelig og gjerne litt pent.

Anonymkode: 4a688...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja du er hjertelig velkommen. Jeg er selv et av Jehovas vitner og det er gratis for alle å komme inn og ingen kollekt. Vi svarewr på alle spørsmål du måtte ha. I helgene, søndager så er det først et foredrag over et bibelsk tema og etterpå studerer man en artikkel i studieutgaven av bladet vakttårnet. se på dette nettstedet. jw.org     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2018 den 22.56, Jegskulleønskeat skrev:

Ja jeg skjønner. Det høres interresant ut. Jeg synes tro og religion er spennende. 

Har hørt tidligere at man ikke må ta imot brosjyrer på dørene osv fordi de kommer igjen og igjen og nærmest tvinger til å konvertere.

Det er ikke sant. Det er mange som har begynt å studere og skiftet mening og avsluttet studiet og da latt være å bli et vitne. Ingen tvinger deg til å ha studie heller.

Ta imot litteratur og se på det men du behøver ikke love noe eller ta imot studie hvis du ikke ønsker.  Men en ting skal du vite med sikkerhet - vitnene har ditt beste i tankene. Det er derfor de kommer. 

Det er riktig at vi kommer flere ganger, men grunnen er at vi ønsker å følge opp interesserte, men du bestemmer selv om du vil høre. Hvis de spør: « kan vi komme tilbake senere» så er det to svar du kan velge mellom. 

En annen grunn til at vi kommer tilbake er at en evt ny livssituasjon kan få en person til å revurdere sine meninger og den siste grunnen er at noen beboere kan ha flyttet og at det nå bor andre mennesker der. 

Men Internett er også et alternativ til å få vite ting. Se denne linken. Jehovas vitners offisielle webside. Det ligger det MASSE info, filmer, musikk, hørespill, bøker, brosjyrer, blader og mye mer som du kan se på. 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rottenikken1 skrev:

Ja du er hjertelig velkommen. Jeg er selv et av Jehovas vitner og det er gratis for alle å komme inn og ingen kollekt. Vi svarewr på alle spørsmål du måtte ha. I helgene, søndager så er det først et foredrag over et bibelsk tema og etterpå studerer man en artikkel i studieutgaven av bladet vakttårnet. se på dette nettstedet. jw.org     

Siden du er Jehovas vitne, hvorfor ser dere på jul, bursdag 17.mai osv på djevelens verk ?

Anonymkode: b40e5...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

« Djevelens verk.» Det var et nytt uttrykk. 

Men det stemmer at vi ikke feirer disse høytidene. Grunnen er at disse festene har hedenske røtter. De første kristne feiret verken jul eller fødselsdager. Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Angående 17-mai så sa Jesus at «dere er ikke en del av denne verden, liksom jeg ikke er en del av denne verden» . Jehovas vitner fremmer aldri et land framfor et annet land for vi er et forent folk. Feiring av 17mai er også på en bursdag, og bursdager har hedenske røtter. Det er også en politisk dag for Norge som land, og Jesus befattet seg aldri med politikk og lærte sine sanne disipler å aldri å gjøre det. Jehovas vitner et ET forent folk jorden over uansett landegrenser. 

Julen har nesten ingenting med bibelen å gjøre. Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut. Jesus befalte heller aldri at man skulle feire hans fødsel. Desember er en altfor kald måned i Israel til at hyrdene kunne ha sauene ute om natten, noe som underbygger at Jesus ikke ble ført i desember. Julen har masse hedenske røtter, bla solfesten. Jesu fødselsdag ble flyttet til den dagen solfesten skulle holdes og slått sammen med solfesten, dvs 24desember og solfesten var en hedensk feiring. 

Julen har heller ikke noe bibelsk støtte. Håper dette var dekkende  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut.

Hvordan? Altså jeg tviler ikke på at ikke Jesus ble født i desember, men hvordan er det er matematisk stykke som er lett å regne ut? 

(Har ikke noe problem med å tro på at Jesus eksisterte. Om han er Guds sønn er vel noe annet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Har selv vært der i forbindelse med en skoleoppgave. (Noe som i følge den var vanlig) 

De prøvde ikke å omvende noen, men de var veldig sterke i overbevisningen sin, og hadde litt kvasse meninger. Men de var veldig imøtekommende og inkluderende, de forklarte også ting ganske bra.

de var klar over at vi kom på forhånd da, og vi kledde oss veldig konservativt for å passe inn.

Anonymkode: de824...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer at at presten sakrja var i sitt fjerde skift da engelen kom til ham og sa at han og Elisabeth skulle få en sønn som de skulle kalle Johannes. Det fjerde skiftet var i april, ifølge vår moderne kalender. Da Maria nettopp var blir gravid besøkte hun Elisabeth og hun var dai sin sjette måned med Johannes. Jesus derimot var et halvt år yngre en Johannes og Jesus ble derfor født i oktober. Mulig at jeg regner litt feil men jeg tar ut av hukommelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

« Djevelens verk.» Det var et nytt uttrykk. 

Men det stemmer at vi ikke feirer disse høytidene. Grunnen er at disse festene har hedenske røtter. De første kristne feiret verken jul eller fødselsdager. Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Angående 17-mai så sa Jesus at «dere er ikke en del av denne verden, liksom jeg ikke er en del av denne verden» . Jehovas vitner fremmer aldri et land framfor et annet land for vi er et forent folk. Feiring av 17mai er også på en bursdag, og bursdager har hedenske røtter. Det er også en politisk dag for Norge som land, og Jesus befattet seg aldri med politikk og lærte sine sanne disipler å aldri å gjøre det. Jehovas vitner et ET forent folk jorden over uansett landegrenser. 

Julen har nesten ingenting med bibelen å gjøre. Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut. Jesus befalte heller aldri at man skulle feire hans fødsel. Desember er en altfor kald måned i Israel til at hyrdene kunne ha sauene ute om natten, noe som underbygger at Jesus ikke ble ført i desember. Julen har masse hedenske røtter, bla solfesten. Jesu fødselsdag ble flyttet til den dagen solfesten skulle holdes og slått sammen med solfesten, dvs 24desember og solfesten var en hedensk feiring. 

Julen har heller ikke noe bibelsk støtte. Håper dette var dekkende  

 

Ang. bursdag så sa dere JV'er tidligere i hvert fall at det var pga to bursdagsselskaper som ble holdt på Jesu tid der det ble drept noen som var der, og derfor feirer dere ikke. Det er hva jeg lærte ang bursdagsfeiringer.

At dere ikke feirer jul fordi det da ikke var bursdagen til Jesus syns jeg høres logisk ut og der syns jeg dere har mer rett enn resten av verden. 

Men. Jesus ble ikke født i oktober, jeg har hørt at han ble født i mars. Det er ingen som vet med sikkerhet, men mange historikere mener at det var på våren og at hans fødselsdag ble lagt til høytiden som allerede fantes - jol - fordi de skulle ha vekk hedningene. 

De mener også at Jesus ble født flere år før år null, at han muligens var fire år på den tiden. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/den-kristne-tidsregningen-er-bygget-pa-en-feil/63047940

Anonymkode: dab41...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...