Gå til innhold

Trendy å være psykisk syk. Virkelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt på forumer, artikler i media og blogger, og jeg har lest flere steder at noen mener at det har blitt trendy å være deprimert eller å ha angst. Jeg synes det høres helt tåpelig ut. Det sies at det i enkelte miljøer er in å ha psykiske lidelser; for da blir man sett på som dypere, mer spesielle og man får oppmerksomhet. Det høres helt fjernt ut at det finnes slike miljøer der psykiske lidelser nærmest er et "kriterium". Det høres helt på viddene ut. Når ble det kult å være syk? Det er jo virkelig ikke kult en plass. For de som virkelig er syke og har begrensninger i livet, så er jo dette en stor sorg!

I de miljøene jeg går i så har jeg inntrykk av at alle vil være friske: heldigvis! for det er slik det burde være. Ingen burde lengte etter å bli syke. Man må da kunne bli anerkjent og forstått uten å ha en diagnose? Man må da kunne føle seg verdsatt av omgivelsene og bli sett for dem man er uten at man må rope angst eller depresjon om man faktisk ikke har disse lidelsene? Hvis ikke er dette så sprøtt at jeg ikke har ord. Jeg klarer ikke å tro at folk vil være syke, så at folk lyver på seg sykdom for å få oppmerksomhet er for meg helt fjernt. Hvem gjør det? Jeg tviler nesten på at det finnes slike mennesker. Eller er jeg naiv? Nei. Jo. 

Jeg reagerer mer på utsagnet at det er trendy enn på folkene. jeg klarer liksom ikke å tro at noen lyver på seg slike lidelser fordi det er kult. Hvilket menneske tenker at det er kult å ha en diagnose? 

Anonymkode: ed62d...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mest det er mer åpenhet om dette enn før, så det kan oppleves slikt.

Skal sies at det finnes unge som søker og putter på seg enkelte diagnoser (på tumblr og instagram f.eks). Antar at de er psykisk syk allerede, men de ønsker tilhørighet til en spesifikk diagnose for å sette mer navn på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på en måte bra. Selv om det virker ekstremt med "trendy". Men kanskje noe ekstremt som dette trengs i en overgangsperiode til det blir mer akseptert.

Anonymkode: 2275f...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo på en måte bra. Selv om det virker ekstremt med "trendy". Men kanskje noe ekstremt som dette trengs i en overgangsperiode til det blir mer akseptert.

Anonymkode: 2275f...765

Ja, det burde virkelig bli mer akseptert. Det burde være mer akseptert å snakke om det i hverdagslivet, ikke bare på sosiale medier

Anonymkode: ed62d...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk eksempel på folk som lyver på seg slike psykiske diagnoser. Det plukker ett par ting som de mener passer på dem, og så påstår de at de helt DEFINITIVT at de har akkurat den diagnosen. 

For å bruke en jeg kjenner som eksempel: Hun forsover seg og kommer alt for seint til arbeidsplassen kanskje en morgen eller to nesten hver eneste uke. Det hsr aldri gått en eneste måned uten at hun mangler om morgenen, eller plutselig forsvinner flere timer før arbeidslutt. Uten å melde fra om dette på forhånd, hun ringer / tekstmelder aldri om at hun kommer til å bli forsinket. Hun svarer aldri på telefonen når folk forsøker å komme i kontakt med henne, for å spørre hvor hun egentlig blir av. Hun bare dukker opp mellom tretti minutter og ett par timer for seint. Eller hun plutselig forsvinner fra arbeidsplassen ett par timer før hun egentlig skal være ferdig. 

Så krever hun at ingen skal stille noen som helst krav om nøyaktig oppmøte, fordi hun er "psykisk syk" ifølge henne.  Kommer avdelingslederen (eller noen andre) og ber om at hun hjelper til med en situasjon, så svarer hun at "det kan ikke gjøre, fordi jeg er psykisk syk!"  Dersom noen spør når hun fikk diagnose, så svarer hun at hun har en selv-diagnose. I tillegg har hun ALDRI gått til noen psykolog / psykiater. Dersom hun faktisk hadde hatt en "offisiell" diagnose stilt av kvalifisert helsepersonell, så ville iallefall jeg ha vært forståelsesfull til hvofor hun kan ha visse problemer i arbeidslivet. Men når hun faktisk holder på sånn som hun gjør, så skaper det en god del tvil blant kollegaer. 

Anonymkode: 3913c...bc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanlig fyr
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket menneske tenker at det er kult å ha en diagnose? 

Anonymkode: ed62d...492

Se for deg at du er en kvinnelig blogger. Livet ditt består av selfies og skjult reklame for sminke og andre ting. Du har titusenvis av følgere men de er alle jenter i alderen 10-18 år. Du få masse penger fra sponsorer og du føler at du kan leve en livsstil som tilsvarer at du er en viktig person....men du er ikke viktig. Livet består av selfies med trutemunn og undertøy så hva kan du gjøre? Joda du kan si at du har en eller annen psykisk lidelse, stå fram med den og bli hyllet som en viktig stemme. Hvis du i tillegg kan fortelle at du blir hetset fordi du "sier meningen" din så er det enda bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes faktisk eksempel på folk som lyver på seg slike psykiske diagnoser. Det plukker ett par ting som de mener passer på dem, og så påstår de at de helt DEFINITIVT at de har akkurat den diagnosen. 

For å bruke en jeg kjenner som eksempel: Hun forsover seg og kommer alt for seint til arbeidsplassen kanskje en morgen eller to nesten hver eneste uke. Det hsr aldri gått en eneste måned uten at hun mangler om morgenen, eller plutselig forsvinner flere timer før arbeidslutt. Uten å melde fra om dette på forhånd, hun ringer / tekstmelder aldri om at hun kommer til å bli forsinket. Hun svarer aldri på telefonen når folk forsøker å komme i kontakt med henne, for å spørre hvor hun egentlig blir av. Hun bare dukker opp mellom tretti minutter og ett par timer for seint. Eller hun plutselig forsvinner fra arbeidsplassen ett par timer før hun egentlig skal være ferdig. 

Så krever hun at ingen skal stille noen som helst krav om nøyaktig oppmøte, fordi hun er "psykisk syk" ifølge henne.  Kommer avdelingslederen (eller noen andre) og ber om at hun hjelper til med en situasjon, så svarer hun at "det kan ikke gjøre, fordi jeg er psykisk syk!"  Dersom noen spør når hun fikk diagnose, så svarer hun at hun har en selv-diagnose. I tillegg har hun ALDRI gått til noen psykolog / psykiater. Dersom hun faktisk hadde hatt en "offisiell" diagnose stilt av kvalifisert helsepersonell, så ville iallefall jeg ha vært forståelsesfull til hvofor hun kan ha visse problemer i arbeidslivet. Men når hun faktisk holder på sånn som hun gjør, så skaper det en god del tvil blant kollegaer. 

Anonymkode: 3913c...bc2

Jeg ville tenkt at hun hadde en psykisk lidelse jeg da. Om enn ikke den hun selv tror. Ingen holder på sånn om de er i vater. 

Anonymkode: 0918b...82c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så vanskelig å forstå? Folk skriker etter oppmerksomhet for tiden. Da er det lett å si at man har en diagnose. Men jeg tror faktisk at det om en lyver på deg en, så er det noe i det. En lukker deg jo da inn i en fantasiverden, og da er en vel ikke helt frisk heller. 

Anonymkode: 0918b...82c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme som at de "høysensitive" har begynt å markere seg rundt om for tiden.

Anonymkode: 01733...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aner ikke hva de snakker om de som mener det er trendy. De aner ikke hvor vondt det kan være, hvor mye en må pines gjennom hverdagen, for å prøve å holde ut, hvor mye selvskading og selvmordstanker det er. Ingen vil ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det samme som at de "høysensitive" har begynt å markere seg rundt om for tiden.

Anonymkode: 01733...747

Det er ikke en diagnose, bare et personlighetstrekk en del mennesker har. Ikke noe galt i å være sensitiv, men det er viktig å lære å ta hensyn til seg selv og ikke forlange at andre skal gjøre det for en.😊

Anonymkode: ed62d...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thunderstruck skrev:

De aner ikke hva de snakker om de som mener det er trendy. De aner ikke hvor vondt det kan være, hvor mye en må pines gjennom hverdagen, for å prøve å holde ut, hvor mye selvskading og selvmordstanker det er. Ingen vil ha det sånn. 

Følte for å gi deg en klem❤️

Anonymkode: ed62d...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at hun hadde en psykisk lidelse jeg da. Om enn ikke den hun selv tror. Ingen holder på sånn om de er i vater. 

Anonymkode: 0918b...82c

Dette tenker jeg også. Det hørtes ikke ut som om hun hadde det så veldig greit.

Anonymkode: ed62d...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Se for deg at du er en kvinnelig blogger. Livet ditt består av selfies og skjult reklame for sminke og andre ting. Du har titusenvis av følgere men de er alle jenter i alderen 10-18 år. Du få masse penger fra sponsorer og du føler at du kan leve en livsstil som tilsvarer at du er en viktig person....men du er ikke viktig. Livet består av selfies med trutemunn og undertøy så hva kan du gjøre? Joda du kan si at du har en eller annen psykisk lidelse, stå fram med den og bli hyllet som en viktig stemme. Hvis du i tillegg kan fortelle at du blir hetset fordi du "sier meningen" din så er det enda bedre. 

 

Når ble man mer spesiell av å være syk? Man har med seg erfaringer som kan være verdifulle i møte med andre, det er sant. Men man har akkurat like mye verdi som alle andre mennesker. Man blir ikke verken noe over eller undermenneske.

Anonymkode: ed62d...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte for å gi deg en klem❤️

Anonymkode: ed62d...492

Takk❤️

Det verste er i verdens rikeste land skal det være så vanskelig for noen å få hjelp. Neida må prøve selv. Bli verre og verre. Trendy in my ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så vanskelig å forstå? Folk skriker etter oppmerksomhet for tiden. Da er det lett å si at man har en diagnose. Men jeg tror faktisk at det om en lyver på deg en, så er det noe i det. En lukker deg jo da inn i en fantasiverden, og da er en vel ikke helt frisk heller. 

Anonymkode: 0918b...82c

Det finnes andre måter å få oppmerksomhet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at hun hadde en psykisk lidelse jeg da. Om enn ikke den hun selv tror. Ingen holder på sånn om de er i vater. 

Anonymkode: 0918b...82c

Dersom en person faktisk har vært til utredning, og fått diagnose så burde de selvfølgelig få hjelp og tilrettelegging. 

Men når de faktisk ikke har noen psykiske diagnoser, men bare bruker offer-mentaliteten, så er det ikke særlig merkelig at folk blir mistenksomme...    

Anonymkode: 3913c...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thunderstruck skrev:

Takk❤️

Det verste er i verdens rikeste land skal det være så vanskelig for noen å få hjelp. Neida må prøve selv. Bli verre og verre. Trendy in my ass. 

Så leit å høre. Har du søkt deg inn på dps? 

Håper noen vil ta imot deg. Du fortjener den hjelpen du trenger ❤️ 

Anonymkode: ed62d...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom en person faktisk har vært til utredning, og fått diagnose så burde de selvfølgelig få hjelp og tilrettelegging. 

Men når de faktisk ikke har noen psykiske diagnoser, men bare bruker offer-mentaliteten, så er det ikke særlig merkelig at folk blir mistenksomme...    

Anonymkode: 3913c...bc2

Sant nok

Anonymkode: ed62d...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...