Gå til innhold

Sørpe full

T-Rex

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat skrevet "sørpe full", og lurer på hva dette uttrykket kommer av.

Så full at man havner i snøsørpa, eller har det et utenlandsk opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det kommer av at man har drukket så mye at man er helt gjennomtrukket av væske, man er en sørpe, en blanding av menneske og våt alkohol? Det er bare en gjetning.

Anonymkode: 1b1ad...708

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kommer av at man har drukket så mye at man er helt gjennomtrukket av væske, man er en sørpe, en blanding av menneske og våt alkohol? Det er bare en gjetning.

Jeg synes det var en flott forklaring, sørpe av menneske og våt alkohol! 👍🏻

Anonymkode: c2e2a...9ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, T-Rex skrev:

Mulig forklaring. Men man snakker ikke om sørpe når folk drikker mye av noe annet...

Sikkert fordi det er så mye mindre merkbart for omgivelsene når noen omtrent skvalper over av vann. 

Anonymkode: 6318c...179

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje av at mange sjangler rundt og kan falle og skli mye lettere/oftere når de er skikkelig full, og før i tiden så var det mer veier laget av jord, som ble til sørpe når det regnet. Så når mange fulle folk gikk rundt i sørpen og gikk på trynet til høyre og venstre, så da ble det til at de var sørpe fulle? :P

Anonymkode: 5d4d2...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer kanskje av at mange sjangler rundt og kan falle og skli mye lettere/oftere når de er skikkelig full, og før i tiden så var det mer veier laget av jord, som ble til sørpe når det regnet. Så når mange fulle folk gikk rundt i sørpen og gikk på trynet til høyre og venstre, så da ble det til at de var sørpe fulle? :P

Anonymkode: 5d4d2...c23

Jord + vann = gjørme. Is/snø + vann = sørpe. I alle fall alle steder jeg har bodd, men det er kanskje annen bruk av ordene noen steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Jord + vann = gjørme. Is/snø + vann = sørpe. I alle fall alle steder jeg har bodd, men det er kanskje annen bruk av ordene noen steder? 

I tillegg 1) oppbløtt fôr til husdyr (av høy, hakkelse el. korn) og  2) sukker+vann+gjær som har gått i minst to-tre dager (= sats).

Anonymkode: bdc8f...319

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I tillegg 1) oppbløtt fôr til husdyr (av høy, hakkelse el. korn) og  2) sukker+vann+gjær som har gått i minst to-tre dager (= sats).

Hvor finner du 2) ? Det kan jo i så fall forklare saken bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor finner du 2) ? Det kan jo i så fall forklare saken bra! :)

Aha! naob.no:

2.2 

MUNTLIG, SJELDEN
 sats til hjemmebrent
SITATER
  • Morgenbladet 1933/159/2/2
     | om fikenvin
  • Tidens Tegn 1936/196/6/6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var først og fremst at våte grusveier ikke blir til sørpe, men gjørme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var først og fremst at våte grusveier ikke blir til sørpe, men gjørme. :) 

Unnskyld, jeg leste deg visst feil. Jeg kan nemlig godt kalle vann+jord for sørpe. Det er vel i grunnen et nedsettende ord som dekker enhver våt eller flytende blanding. Det kommer trolig av gno. sorp (avfall, derav nedsettende betydning), et ord som eksisterer den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2) sukker+vann+gjær som har gått i minst to-tre dager (= sats).

Rettelse: Dette er ikke egentlig sørpe, det er såkalt kvitøl. For å bli til ekte sørpe, må dunken tilsettes biter av frisk eller tørka frukt, bær, poteter, honning eller annet sukkerholdig en har for hånden. Da får man ei lite innbydende "beta"suppe som likevel har den forønskede virkning.

Det fortelles at noen sulliker hadde satt en dunk ute i skogen (for å unngå skarpe øyne på hjemmebane). De samlet seg og koste seg verre, og da dunken nesten var tom, var det en som kikka nedi og oppdaga to drukna mus. "Oi", sa han, "der var jamen to til!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som vi har funnet forklaringen på sørpe full, kan vi kanskje gå videre:

Hva er opprinnelsen til uttrykket "pære full"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Rettelse: Dette er ikke egentlig sørpe, det er såkalt kvitøl. For å bli til ekte sørpe, må dunken tilsettes biter av frisk eller tørka frukt, bær, poteter, honning eller annet sukkerholdig en har for hånden. Da får man ei lite innbydende "beta"suppe som likevel har den forønskede virkning.

Det fortelles at noen sulliker hadde satt en dunk ute i skogen (for å unngå skarpe øyne på hjemmebane). De samlet seg og koste seg verre, og da dunken nesten var tom, var det en som kikka nedi og oppdaga to drukna mus. "Oi", sa han, "der var jamen to til!"

Det er jo et alternativ til "for en vidunderlig død!" (gammel tegneseriehumor med fluer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pære (adj., adv.) betyr fullstendig; hel og holden; ren og skjær

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 hours ago, AnonymBruker said:

Pære (adj., adv.) betyr fullstendig; hel og holden; ren og skjær

Så sannelig! Takk for den! :)

Burde sjekket ordboka før jeg spurte, naturligvis. :sjenert: Men tror aldri jeg har hørt eller lest det brukt i noen andre sammenhenger enn "pære full".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 14.19, T-Rex skrev:

Men tror aldri jeg har hørt eller lest det brukt i noen andre sammenhenger enn "pære full".

Et annet vanlig uttrykk er "pære dansk" – brukt om ord og språk. Men jeg kommer ikke på "pære" i flere sammenhenger.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...