Gå til innhold

Butikkskikk Usa


Undermann

Anbefalte innlegg

Da jeg var på noen klesbutikker i Usa og kjøpte noe, og da kom til disken der de pakket inn og ordnet, så pleide ekspeditøren alltid si et spørsmål: - "Are people helping you out here today, sir?".
Ble litt usikker og svarte bare noe sånt som: "yes thank you, very good..". Noe sånt. Da ble de litt sånn rare og dro på smilebåndet. Fikk inntrykk av at det absolutt ikke var det svaret jeg skulle gitt, om noe svar i det hele tatt på det der (?) Følte meg ganske teit da.

Noen som vet hva de mener med det der, og hva man eventuelt er ment å svare på det?? 🤨

Virket som et standard spørsmål de bruker, for det var samme flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten så er det for å registrere salg på en bestemt selger i butikken, eller så er det rett og slett for å høre om du var fornøyd med hjelpen du fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg ville bare ha svart:"Sorry. No english." 

Ok, ja ganske smart det kanskje. Noterer meg den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør "did anyone help you out today?" fordi de ansatte får en bonus hvis de har gitt god service og folk nevner navnet deres. Så de forventet nok at du skulle si et navn eller peke ut en person.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, perplexed skrev:

De spør "did anyone help you out today?" fordi de ansatte får en bonus hvis de har gitt god service og folk nevner navnet deres. Så de forventet nok at du skulle si et navn eller peke ut en person.

Javel, jeg forstår. Men da lurer jeg på hvordan akkurat det du da svarer blir registrert i praksis. Tar de deg opp på video??
Kan ikke huske jeg så noen knapper å trykke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Undermann said:

Javel, jeg forstår. Men da lurer jeg på hvordan akkurat det du da svarer blir registrert i praksis. Tar de deg opp på video??
Kan ikke huske jeg så noen knapper å trykke på.

Hvis du sier "Yes, Ashley helped me out" så trykker de på kassa navnet på den ansatte (eller så noterer de seg det på et annet vis), og hvis du ikke nevner noen spesifikke så registreres det ikke på noe vis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor en samale i amerikanske butikker ofte går slik:

"Do you need any help?"

"No thanks, I'm only browsing today"

"Ok, let me know if you need any help, I'm Mary"

Men jeg forstår godt at du svarte som du gjorde, og om du ga de ansatte en grunn til å smile, så er jo ikke det noe som gjør noe, syns du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte får bonus for gjennomført salg på kunde. Det er derfor veldig ålreit å si navn hvis du har truffet på en hyggelig ansatt. De tjener ikke godt de fleste steder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her har vært inne på vil de gjerne ha navnet på selgeren som hjalp deg da de får bonus/prosenter av salget.

Du får også ofte høre "did you find everything alright today?". Da svarer man som regel "absolutely" eller noe lignende. Tror aldri noen faktisk svarer nei 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...