Gå til innhold

Tråden for hjemmelaget julepynt


Søgni

Anbefalte innlegg

Hei! Og god jul - neida.:nissevink: Nå er det midt i november, og skal man lage noe julepynt selv, så er det på tide å begynne snart, tenker jo jeg.

Jeg elsker å lage ting selv, men har laget lite julepynt, i alle fall etter at jeg gikk på barneskolen. Man kan google seg frem til all slags hjemmelaget stæsj, men her tenkte jeg vi kunne dele tips og triks.

Hva skal du lage i år? Har du linker til noe fint man kan lage?

Selv tenkte jeg å strikke noen julekuler. Jeg har dessuten aldri hatt mitt eget juletre før i år, slik at jeg håper å kunne lage en del juletrepynt. Og så vil jeg lage en krans til å ha på ytterdøra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følger litt med her siden jeg trenger idéer. Slike papirstjerner Roci linker til har vi brettet en hel haug av de to siste årene så det trenger vi ikke, men de er fine ja og enkle å lage. Vi ble helt hekta hele familien første året.  :) 

Foreldrene mine pleide for mange år siden, da de var unge, å flette forseggjorte julekurver, altså med litt vanskelige mønstre og ikke det vanlige kurvmønstre. De er så fine og jeg kunne tenke meg å gjøre det samme, men jeg har ikke kommet meg så langt som å se om jeg finner mønstre og jeg vet ikke helt hvor jeg skulle begynt å se etter det heller.

Ellers heklet jeg en gang en julekrans, inspirert av denne. Den er jo av tøy så kan ikke brukes utendørs da, men den er fin inne. :) Og så har jeg heklet mange hvite snøkrystaller. Jeg bare lette etter ulike oppskrifter på nett, heklet i vei og stivet dem etterpå.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg følger litt med her siden jeg trenger idéer. Slike papirstjerner Roci linker til har vi brettet en hel haug av de to siste årene så det trenger vi ikke, men de er fine ja og enkle å lage. :) 

Foreldrene mine pleide for mange år siden, da de var unge, å flette forseggjorte julekurver, altså med litt vanskelige mønstre og ikke det vanlige kurvmønstre. De er så fine og jeg kunne tenke meg å gjøre det samme, men jeg har ikke kommet meg så langt som å se om jeg finner mønstre og jeg vet ikke helt hvor jeg skulle begynt å se etter det heller.

Ellers heklet jeg en gang en julekrans, inspirert av denne. Den er jo av tøy så kan ikke brukes utendørs da, men den er fin inne. :) Og så har jeg heklet mange hvite snøkrystaller. Jeg bare lette etter ulike oppskrifter på nett, heklet i vei og stivet dem etterpå.

Her finner du noen maler til flettede julekurver/hjerter, var det noe slikt du tenkte på? https://www.altomhobby.dk/Julehjerte-skabeloner.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Å, tusen takk, det var akkurat noe slikt jeg tenkte på! :yvonne: :blomst:

Så flott 😄 Du får legge ut bilder av de ferdige resultatene ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker vi pleide å lage julekurver av papri og julelenker med forskjellige farger på ringene. Lenkene er ikke vanskelig å lage. Bare å kjøpe litt glanset papir og klippe i strimler, lim på ene innerkanten og lime dene fast i andre ytterkanten. Så neste farge. Vi lagde metervis :) artig tidsfordriv med familien er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Herlig tråd 😃
Deler noen bilder av ting jeg lagde i fjor. Lagde også egne julekort, noe jeg gjør hvert år, og en dørkrans :)

Bok med lys og div pynt. Flaske med lys og decoupage. Hjemmelagde tennbriketter i selvpyntet eske. Silkeleirefigurer. Decoupage på treskiver.

bok.jpg

flske.jpg

hbvflkvf.jpg

23168060_816752765171000_7911249037118444793_n.jpg

23172458_816752735171003_8092293678493937981_n.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Så flink du er Moppevalsen. Mye fint der. :hjerte:

Tusen takk 🙂 Har begynt litt på julekort-produksjonen, og tenker å lage flere sånne bøker med lys og pynt. Prøvde meg forresten også på en sånn mosenisse i fjor, tenkte prøve igjen i år. Hvis det er noen flere her som lager egne kort, vil jeg gjerne se bilder for inspirasjon.

https://www.minoase.no/mosenisser/?fbclid=IwAR3ppHxeCWHd3cmnNOMYFrTnE8icephCD1TZRnR0lb-Sp0emlokl0gvqs6A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig pynter jeg ikke til jul, for jeg reiser til foreldrene mine i juleferien. Til neste år ser jeg for meg å hekle litt juletrepynt, type hjerter, stjerner og snøkrystaller. Som barn flettet jeg en del julekurver med mønstre, det kunne jeg også tenke meg å gjøre igjen. Jeg kunne også tenke meg noen strikkede nisser.

Anonymkode: bf6c8...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har ''oppskriften'' til disse? Har greid å rote bort min. Mener å huske at man skal bruke kaffefilter for å lage dem; 167624-3-stk-honeycombs-i-hvit-vinterdro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flettet masse slike papirstjerner og laget noen enkle hjertekurver, men nå som @Roci linket til mange fine må jeg kjøpe mer papir og lage flere😄. Nå holder jeg på å lage hjerter med nålefilt, men det er litt ensformig og jeg er redd for å overarbeide hånda.

Pga en skade i hånda har jeg forbud mot strikking og hekling, og pga en skade i foten er jeg ganske låst til sofaen til omtrent midt i desember, så jeg er litt desperat etter noe å bruke hendene på.

Anonymkode: e8225...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...