Gå til innhold

Hvordan ser amerikanare på oss nordmenn?


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

På 13.11.2018 den 10.24, AnonymBruker skrev:

 De aller flest amerikanere har vel ikke en gang HØRT om nordmenn eller Norge...             

Anonymkode: 6e272...f51

Det er feil.... Det øser jo av nordmenn i USA. Er jo ditt de fleste nordmenner drar for å studere osv. De fleste har jo hørt om Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tenker vel at det er et lite ubetydelig land på andre siden av havet.

Anonymkode: 963a0...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tenker vel at det er et lite ubetydelig land på andre siden av havet.

Anonymkode: 963a0...ab7

Ja, det kan hende, men de fleste har hørt om Norge. Også er Europa ganske populært. Jeg kjenner og har snakket med mange amerikanere. Og de har et stort ønske om å dra til Norge og flere steder i Europa uten at jeg fører samtalen om det med de. Europa er ganske populært i USA, men ikke Norge alene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Amerikanere generelt synes nordmenn er kjempespennende, og stadig blir man stoppet med et «where are you guys from?», og da er samtalen igang. De aller fleste er veldig nysgjerrige på hvordan vi lever og stiller mange spørsmål. Mange ønsker også å diskutere politikk, og lurer ofte på hva vi synes om deres president og deres måte å leve på. Det kan sette igang mange gode diskusjoner, men vær forsiktig med å være kritiske til uSA, da de fleste amerikanere er store patrioter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 0.05, Kjetil E skrev:

Kanskje ikke så rart om en del amerikanere tenker at EU er et eget land, bestående av 29 stater. Da EU og USA  på en god del områder egentlig ligner på hverandre. Husk at den enkelte delstat i USA har veldig sterk styrings og råderett. Og for den jevne amerikaner har nok det den lokale guvernøren og delstatsforsamlingen gjør langt større betydning enn hva Trump, Senatet og Huset gjør. Så det er ikke ulogisk at man en  amerikaner oppfatter at EU fungerer på samme vis.

Om det var slik burde vel vi i Europa innbilt oss at USA besto av mange land? Men vi lærer jo tidlig at USA er et stort land som består av stater. 

Amerikanere ser ofte på oss som "sauer" som følger vår sosialistiske (som for en amerikaner ofte er likestilt med kommunistiske) regjering i alt og som aksepterer store frihetsberøvelser fordi vi ikke vet bedre 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er amerikansk og slik jeg har forstått det så er nordmenn blonde og pene, introverte, vestlig levestandard, sosialistiske, og det er galskap at vi spiser oppdrettslaks

Anonymkode: 671a3...300

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at amerikanere flest har svært dårlige kunnskaper om verden utenfor USA.  Mange tror at levestandarden i USA er verdens høyeste og at USA er "det forjettede land" for alle som ikke er statsborger der. 

Når jeg forteller at alle nordmenn har rett til 5 uker (betalt) ferie, blir de målløse. I USA kan man ikke forvente ferie i det hele tatt, og lønn har man slett ikke om man er borte fra jobben.   Og slik kan jeg fortsette; om menns/kvinners svangerskapspermisjon på 1 år  i Norge, gratis helsehjelp, gratis skolegang, oppsigelsesvern, rett til fri pga. barns sykdom, vårt system med egenmelding.. 

Nåja, sier amerikaneren - men dere betaler jo så mye i skatt!... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være ydmyk overfor folk fra andre land. Men når en amerikaner kommer og påstår han bor i verdens beste land og bor i fæle kommunisthelvete, så unnskyld meg for å virke blærete.. gjelder heldigvis ikke alle. 

Anonymkode: 5ffec...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...