Gå til innhold

Noen ultraløpere her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen ultraløpere her? 

Hva er deres beste tips til en nybegynner? Noen anbefalte blogger eller artikkler?  Hva skulle du ønske du var bedre forberedt på under din første ultra? 

Hvor mange Km løper du i uka? Mye tempofokus eller er folus mer mot mengde i beina? 

Hilsen #snartultraløperdebutant 

Anonymkode: 8cb42...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke helt der ennå, men planen er å debutere på ultraløp neste år. 

Jeg løper per i dag ca 60-70 km i uken, nesten alt er rolige langturer. Man trenger ikke tempoøkter og intervaller i ultraløp, men dersom du liker det, og har et visst tidsmål så er det sef nyttig for å løpe raskere.

https://thebidon.com/trail-running/best-ultra-running-books-podcasts-blogs-films-youtube-channels-and-races/

Jeg følger Ethan Newberry (Ginger Runner) og Sage Canaday på youtube. Førstnevnte har nyttige live talks og fine filmer fra løyper og events. 

Anonymkode: 17618...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at vi ser ut til å være 3 debutanter her i 2019! 
Her er planen debut sommeren 2019. 
Jeg løper som anonym over meg, ca 60-70k i uken nå, men holder på å øke denne mengden. 
det viktigste er mengde, og å holde ut over lenger tid. Gjerne turer på både 4 og 5 timer en dag i uken. 
Selv kjører jeg en intervalløkt i uken og 1-2 styrkeøkter på hele kroppen, men prioriterer først og fremst de lange rolige turene i mye terreng. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan spørre her; er ultraløping uforenlig med beinhinnebetennelse-problematikk? Har noen av dere noengang slitt med det, og blitt bra nok til å ville satse på ultraløping? 

Det jeg er nå blir det problemer så fort jeg løper mer enn ca 25 km i uka, uansett hvor sakte jeg tar det, og andre forholdsregler jeg tar. Men jeg håper kanskje dette vil kunne endre seg, om jeg bare fortsetter noen år? Så blir kanskje bena så "herdet" til slutt, at de tåler en helt vanlig 10%-økning?

Noen tanker?

Masse lykke til! Det er utrolig kult det dere har bestemt dere for! Har dere tidsmål? Hvor skal dere løpe?

Anonymkode: a29a6...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg kan spørre her; er ultraløping uforenlig med beinhinnebetennelse-problematikk? Har noen av dere noengang slitt med det, og blitt bra nok til å ville satse på ultraløping? 

Det jeg er nå blir det problemer så fort jeg løper mer enn ca 25 km i uka, uansett hvor sakte jeg tar det, og andre forholdsregler jeg tar. Men jeg håper kanskje dette vil kunne endre seg, om jeg bare fortsetter noen år? Så blir kanskje bena så "herdet" til slutt, at de tåler en helt vanlig 10%-økning?

Noen tanker?

Anonymkode: a29a6...b50

Da jeg begynte å løpe så var jeg plaget med ulike vondter, kneproblemer, hofte og beinhinneissues. Og det gjorde at jeg som deg måtte stoppe opp på rundt 30 km i uken for å være smertefri.

Det som fikk meg over kneika er kanskje ikke å anbefale, men jeg trente til maraton og var nødt til å få mer km på beina for å klare løpet. Så i tre måneder før løpet så løp jeg med disse vondtene, og husker jeg tenkte at dette får være en øvelse i å tåle smerte, og så lenge smerten ikke kommer av mekaniske skader så skal jeg klare å takle den.

Jeg tenkte at jeg skulle ta en lang løpepause etter maraton for å komme over alle disse belastningsvondtene, men det som skjedde var at jeg faktisk opplevde mindre smerte av økt volum. Så kroppen hadde blitt "herdet" som du sier. Dette er min personlige erfaring, og en lege eller fysio vil nok fortelle deg noe helt annet, men du kan jo prøve å øke rolig og gradvis.

 

Anonymkode: 17618...f1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On ‎11‎/‎15‎/‎2018 at 6:23 PM, AnonymBruker said:

Da jeg begynte å løpe så var jeg plaget med ulike vondter, kneproblemer, hofte og beinhinneissues. Og det gjorde at jeg som deg måtte stoppe opp på rundt 30 km i uken for å være smertefri.

Det som fikk meg over kneika er kanskje ikke å anbefale, men jeg trente til maraton og var nødt til å få mer km på beina for å klare løpet. Så i tre måneder før løpet så løp jeg med disse vondtene, og husker jeg tenkte at dette får være en øvelse i å tåle smerte, og så lenge smerten ikke kommer av mekaniske skader så skal jeg klare å takle den.

Jeg tenkte at jeg skulle ta en lang løpepause etter maraton for å komme over alle disse belastningsvondtene, men det som skjedde var at jeg faktisk opplevde mindre smerte av økt volum. Så kroppen hadde blitt "herdet" som du sier. Dette er min personlige erfaring, og en lege eller fysio vil nok fortelle deg noe helt annet, men du kan jo prøve å øke rolig og gradvis.

 

Anonymkode: 17618...f1e

Så interessant! Hvor mye løper du nå? Og plagene har altså gitt seg? 

Det ser jo ikke ut til å bli bedre av å være i overkant forsiktig, så kanskje det er likegreit å bare hoppe i det og øke (forsiktig). Blir det for vondt er det jo bare å slutte, men da har jeg i hvert fall forsøkt.

Anonymkode: a29a6...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe ultraløper men har lyst og prøve meg på det en gang. Nå er det lite løping (ca 40 km i uken) pga skader tidligere i år.Syns det virker mindre skremmende med ultraløp enn maraton 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ultraløper (trener kun mot og for halvmaraton-distanser), men jeg fascineres av langdistanseløpere, så vil følge med her inne. 😄

Et spørsmål bare, er det noen som har slitt med at ei nerve under foten (mellomtå 3 og 4) blir øm? Mamma måtte opereres pga dette, noe jeg håååper å unngå, men det ser mørkt ut med løping over 1 time nå da foten blir så vond til slutt at jeg ikke greier å tråkke ned en gang.. Jeg vet at jeg har lite bevegelighet i hofte og generelt er stiv i muskulaturen, samt knuter/plager i muskulatur på utside lår. Tror dere det kan ha en sammenheng? Jeg jobber med å forbedre dette nå, men hadde vært greit å hørt om det er andre som har hatt lignende problem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...