Gå til innhold

Venninne som aldri sier eller har sagt takk for noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne jeg har hatt i mange år,det begynner å gå opp for megat hun faktisk aldri har takket for hverken hjelp, gaver eller noe. Når jeg feks gir henne bursdagsgave, smiler hun,klemmer, men sier ikke takk. Hun hr adhd og er medisinert, og alltid litt sløv, kan det være noe? Nei jeg aner ikke. Jeg prøver å gå foran som et godt eksempel selv, jeg sier alltid tusen takk for hjelp , gaver og støtte, men det virker ikke som om det sier henne noe. Hun er ellers helt herlig,og hun blir glad for alt hun får, men sier aldri takk. Hvordan kan jeg si hinte eller snakke om det?

Anonymkode: 69bc8...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er helt herlig, hun klemmer og smiler og blir alltid glad for gaver og tjenester. Det teller godt som takk syns jeg. 

Anonymkode: 1adda...912

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si takk for noe er jo høflig og noe de fleste har lært, men det er jo enda viktigere å vise at du setter pris på det du får. Så hvis hun gjør det hadde jeg egentlig bare droppet å gjøre noe med saken. Ev. bare nevnt som en artig kommentar at det er rart at hun aldri takker, til tross for at det er tydelig at hun er takknemlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er ikke så flinke å si takk, men det høres ut som at hun er takknemlig. Det kan være noe med ADHD å gjøre siden man kan glemme ting. Jeg tror mest at hun har en annen måte å si takk for. Det viktigste er at man viser takknemlighet selv om man sier takk eller ikke😊

Endret av Hiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være distrehet eller mangel på sosiale antenner. Jeg har en bror med adhd og han er akkurat lik, men verdens herligste og mest omsorgsfulle. Jeg sa ifra til ham engang, ting som hadde med vanlig folkeskikk å gjøre og han ble skikkelig overrasket og litt lei seg. Han kan virke frekk i sosiale sammenhenger uten at det er intensjonen hans, alt kommer ut uten filter og han kan f.eks glemme å takke for ting. Jeg synes du kan si det til henne i en litt undrende og spøkefull tone, f.eks i en situasjon der det er naturlig at hun takker (butikken, penger du gir henne etc). du, jeg har aldri hørt deg si takk? Da blir det ikke konfronterende men samtidig noe hun får noe å tenke på. 

Anonymkode: 28a19...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye da? Tydelig glede og en god klem er et mye vamere takk enn å bare lire av seg ordet, det synes nå i alle fall jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en litt spesiell lesning, jeg har også ADHD og hadde også en periode der jeg heller aldri sa takk. Husker ikke hvorfor, men det endret seg etter at noen påpekte det.

Anonymkode: d3cda...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har rett, hun blir oppriktig glad og smiler, klemmer, bare sier ikke takk. Litt spesielt at de tilfellene nevnt her med adhd heller ikke tenkte over det! Men jeg vil mye heller ha en venninne som er glad og blir glad for ting, enn ei som bare sier takk og ikke takker med kroppsspråk, så har vel ikke noe å klage på, men det var som sagt spesielt at det gjelder flere med adhd :)

Anonymkode: 69bc8...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skyldes oppveksten hennes også. Jeg vokste opp med en mor som himlet med øynene og oppførte seg skikkelig ekkelt når noen sa takk. Derfor tør jeg sjelden å si takk selv om jeg vet at jeg er uhøflig. Kanskje hun har en lignende bakgrunn.

Anonymkode: b1fa7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at hun ikke har noe forhold til ordet "takk". Ikke at hun ikke har lært det, men at hun ikke klarer å se meningen bak det, at meningen blir for abstrakt?
Jeg har det samme problemet med ordet "kondolerer".
Jeg sier det aldri fordi det ikke gir noen som helst mening for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...