Gå til innhold

Spørsmål til troende og ikke troende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud eksisterer?

Til ikke troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud ikke eksisterer?

Anonymkode: 42c4b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Til troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud eksisterer?

Til ikke troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud ikke eksisterer?

Anonymkode: 42c4b...858

Hvilken Gud tenker du på? Det er jo titusenvis av dem. Og Inkluderer man guder som ble tilbedt i hundre og tusenvis av år, men som ingen tror på lenger blir listen enda lenger..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at du spørr! 

Hvorfor jeg vet at Jesus er den sanne Gud skal jeg fortelle deg.

Jeg hadde ingen håp, energi eller noe igjen i livet mitt. Jeg sa til Gud at nå skal jeg leve mitt liv for deg for jeg orker ikke piningen mer. Da hadde jeg alltid trodd at han fantes men viste ikke hvem han var.

Jeg gikk på et møte med en disippel som talte og hadde en ekstrem tro og fått mange gaver fra Gud. Så jeg gav mitt liv til Jesus på dette møte. Jeg hadde mange traumer og på et knips var de helbredet. Jeg forstod ikke hvordan dette var mulig og jeg ble så overveldet. Dette er flere år siden nå og jeg er fremdeles fri fra mine traumer og han har gjort så mange mirakler i livet mitt. Jeg har bedd for folk og de har blitt helbredet. 

Hvordan forklare dette? Nei, jeg har ingen annen forklaring enn at det er Jesus virker i meg. Jeg kan ikke overbevise noen om dette. Men dette er min sanne oppleve. Og jeg har aldri opplevd noe så kult i mitt liv som da. Jeg har vært glad siden og livet mitt har forandret seg så mye til det gode. Jeg hører når han snakker til meg. 

Mitt ønske er at alle skal oppleve dette. Og jeg ber for folk og jeg skal ut og Jesus skal helbrede da jeg ber. Dette har allerede skjedd og da jeg har vært ute og bedd. 

Altså... Hvordan forklare dette utenom at det er Jesus??? 

Anonymkode: 9f28a...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:
 

Hvilken Gud tenker du på? Det er jo titusenvis av dem. Og Inkluderer man guder som ble tilbedt i hundre og tusenvis av år, men som ingen tror på lenger blir listen enda lenger..

Ikke gjør deg dum vi bor i Norge det sier seg selv hvilken Gud jeg tenker på.

Anonymkode: 42c4b...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Til troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud eksisterer?

Til ikke troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud ikke eksisterer?

Anonymkode: 42c4b...858

Interessant spørsmål. Jeg er ikke troende, men det betyr ikke at jeg er "sikker".

For meg ligger det ikke noen rasjonell tanke bak, 'det bare er sånn det føles'. Kunne jeg valgt fritt, ville jeg gjerne trodd på en Gud og et liv etter døden. Det er en fin tanke, synes jeg. 

Ellers tenker jeg at det ikke har noe å si hvilken Gud man tror på, poenget i spørsmålet er det samme uavhengig av hvilken Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ild skrev:
 

Interessant spørsmål. Jeg er ikke troende, men det betyr ikke at jeg er "sikker".

For meg ligger det ikke noen rasjonell tanke bak, 'det bare er sånn det føles'. Kunne jeg valgt fritt, ville jeg gjerne trodd på en Gud og et liv etter døden. Det er en fin tanke, synes jeg. 

Ellers tenker jeg at det ikke har noe å si hvilken Gud man tror på, poenget i spørsmålet er det samme uavhengig av hvilken Gud. 

Helt riktig. 

Anonymkode: 42c4b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke troende. Men det betyr ikke at jeg er sikker på at en gud ikke eksisterer.

Jeg har bare vanskelig for å tro på noe som jeg ikke har fått bevist. Og hvis jeg skulle tro, hvilken gud skulle jeg da trodd på? Kan jeg bare velge og vrake?

I tillegg foretrekker jeg å tenke at jeg er herre over mitt eget liv. Gjør jeg noe dumt har jeg ansvaret, gjør jeg noe bra har jeg æren.

Men får jeg noen gang et bevis på at en gud eksisterer vil jeg heller ikke benekte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-troende, men i likhet med det andre har svart er jeg ikke sikker på at Gud ikke eksisterer.

Det virker bare meget usannsynlig. Bibelen motsier seg selv, og mange (eller alle) av fenomenene som beskrives i Bibelen samsvarer ikke med det vi vet om naturen. I tillegg synes jeg det er alt for besynderlig og irrasjonelt av en såkalt allmektig verdenskaper å ikke gi flere tydelige og empiriske tegn på at han eksisterer. Hvorfor sender han ikke en ny Messias til vårt industrialiserte samfunn? Da kunne vi dokumentert Guds eksistens, - men no sir.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør deg dum vi bor i Norge det sier seg selv hvilken Gud jeg tenker på.

Anonymkode: 42c4b...858

Tor og Odin?

Anonymkode: 6fe3a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

Jeg velger å si at jeg tror på Gud, men jeg er usikker på Guds eksistens. Jeg tror på Gud som en kraft i meg, som på ett vis er en del av meg og på et annet vis ikke er det, uten at den eksisterer uten min tro. Jeg tror ikke at to mennesker kan ha samme gud i og med at jeg tror at min gud består av noe av meg, på samme måte som at en del av meg består av min gud.

Jeg tror ikke at Gud styrer min skjebne eller tar valg på vegne av meg. @heipådegsann skriver noe om at hun er herre over eget liv og har ansvar og ære for det hun gjør. Det mener jeg også at jeg er og har, i aller høyeste grad, men samtidig mener jeg at Gud er med på å gi meg en veiledning før jeg velger som jeg gjør, som en slags ekstra dimensjon i beslutningsprosessen.

For meg er ikke bibelen en bok av betydning, og Jesus har heller ingen plass i min tro, så jeg er nok ikke en særlig god kristen, men jeg er medlem (og bruker) av kirken, så jeg velger å kalle meg kristen likevel. Selv om det egentlig ikke er så viktig for meg.

Anonymkode: b0abf...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er sikker på Guds eksistens, det ligger i troens natur. Det er mer et håp som gir mening.

Kristne er egentlig ikke så opptatt av gudsbevis, for det er ikke bevis som gjør at vi tror. Når Gud ikke er en del av det som er skapt, altså ikke en del av verden eller universet, så sier det seg selv at bevis er umulig. Ateister som skal være så rasjonelle, burde være de første til å skjønne dette. Men ingen er så opptatt av gudsbevis som dem. Kanskje viser det at vi snakker om to forskjellige ting; den gud som de krever bevis for, er ikke den guden vi tror på.

Gud har vært her på jorden, men ingen trodde på ham. Jesus gjorde vann til vin, en blindfødt fikk synet tilbake, han helbredet lamme og syke, og vekket opp døde. Ingen hadde trodd på ham om han hadde gått blant oss og gjort dette i dag, heller. Alt kan ha en alternativ forklaring.

Men hvilken nytte har det uansett å tro på Guds eksistens? Det er ikke det den kristne tro går ut på, det er ikke det som er troens innhold. Det vi tror på, er at Gud har fullkommen kjærlighet.

Kjærlighet kan heller aldri bevises, det er noe du må tro på. Du velger å tro på kjæresten din sin kjærlighet. Det samme valget har vi kristne tatt overfor Guds kjærlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Horten Market skrev:

Ingen er sikker på Guds eksistens, det ligger i troens natur. Det er mer et håp som gir mening.

Kristne er egentlig ikke så opptatt av gudsbevis, for det er ikke bevis som gjør at vi tror. Når Gud ikke er en del av det som er skapt, altså ikke en del av verden eller universet, så sier det seg selv at bevis er umulig. Ateister som skal være så rasjonelle, burde være de første til å skjønne dette. Men ingen er så opptatt av gudsbevis som dem. Kanskje viser det at vi snakker om to forskjellige ting; den gud som de krever bevis for, er ikke den guden vi tror på.

Gud har vært her på jorden, men ingen trodde på ham. Jesus gjorde vann til vin, en blindfødt fikk synet tilbake, han helbredet lamme og syke, og vekket opp døde. Ingen hadde trodd på ham om han hadde gått blant oss og gjort dette i dag, heller. Alt kan ha en alternativ forklaring.

Men hvilken nytte har det uansett å tro på Guds eksistens? Det er ikke det den kristne tro går ut på, det er ikke det som er troens innhold. Det vi tror på, er at Gud har fullkommen kjærlighet.

Kjærlighet kan heller aldri bevises, det er noe du må tro på. Du velger å tro på kjæresten din sin kjærlighet. Det samme valget har vi kristne tatt overfor Guds kjærlighet.

Ironi

Anonymkode: 42c4b...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ironi

Anonymkode: 42c4b...858

Du oppfatter ikke sammenhengen i det du har uthevet. Når det sies i avsnittet over at Gud ikke kan bevises, så er det implisitt at det også er basert på tro at Gud vandret på jorden som mennesket Jesus.

Hvis du ønsker alt dette med Gud og Jesus forklart på aspie-språk, så vil jeg gjerne bidra til det, men da start en egen tråd.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk føler seg så jævla alene om de ikke tror på en eller annen høyere makt, eller en mening med tilværelsen.

Alt er styrt av tilfeldigheter, det er en tilfeldighet at vi eksisterer her på denne planeten, på samme måte som at en tilfeldighet kan utslette oss.

Vi mennesker er for så vidt ganske oppfinnsomme og investerte i vår egen overlevelse, så vi vil nok prøve å bruke vårt intellekt til å overleve så lenge som mulig, og spre oss, men på et eller annet tidspunkt, sikkert før vi egentlig er klare for det, så vil ressursene våre ta slutt, eller solen ekspandere og sluke oss, om ikke vi har klart å forflytte oss innen den tid.

Kun tiden vil vise.

Anonymkode: a7f3e...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Til troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud eksisterer?

Til ikke troende: Hva er det som gjør deg så sikker på at Gud ikke eksisterer?

Anonymkode: 42c4b...858

Jeg er en troende. Jeg har vokst opp i en kristen familie men ikke helt sånn at vi går å snakker om Gud og Jesus hele tiden. Nå har jeg blitt mer sikker i troen, fordi jeg kjenner det så godt på meg. Det er også bevis på at Jesus har levd. Spørsmålet er bare om det var Guds sønn, en magiker eller en gal mann. Det er større sannsynlighet og mer bevis på at Jesus har vært på jorden, enn at Napoleon levde. Det er bare om Jesus mente det han sa med at han er Guds sønn. Og det tror jeg. I tillegg er det ganske rart om dette ikke er sant, at det har påvirket en hel verden og at det er skrevet en bok og det er så mange som har skrevet. Tiden vår er til og med innstilt etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Anonym2101 said:

Jeg er en troende. Jeg har vokst opp i en kristen familie men ikke helt sånn at vi går å snakker om Gud og Jesus hele tiden. Nå har jeg blitt mer sikker i troen, fordi jeg kjenner det så godt på meg. Det er også bevis på at Jesus har levd. Spørsmålet er bare om det var Guds sønn, en magiker eller en gal mann. Det er større sannsynlighet og mer bevis på at Jesus har vært på jorden, enn at Napoleon levde. Det er bare om Jesus mente det han sa med at han er Guds sønn. Og det tror jeg. I tillegg er det ganske rart om dette ikke er sant, at det har påvirket en hel verden og at det er skrevet en bok og det er så mange som har skrevet. Tiden vår er til og med innstilt etter dette. 

Selvfølgelig er det godt å tro på noe godt.

Jeg har også en tro, på noe jeg tror på, som jeg syns er godt, og det er dette som får meg gjennom hverdagene, men det er ikke, og behøver ikke, å være organisert gjennom en orgnisasjon, som krever at for å tro på noe av det så MÅ du tro på, og følge resten av det, og om ikke så skal all mulig dritt tilfalle deg.

Kristendommen har mange gode verdier, og disse bifaller jeg fullt ut, men kristendommen som religion og organisasjon har mistet sin nytteverdi for lenge siden, og fremmer også mye intoleranse, hat og psykisk sykdom.

Hva i all verden er galt med normal medmenneskelighet og etiske verdier, hvorfor kan ikke dette gjelde i seg selv?

Anonymkode: a7f3e...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det godt å tro på noe godt.

Jeg har også en tro, på noe jeg tror på, som jeg syns er godt, og det er dette som får meg gjennom hverdagene, men det er ikke, og behøver ikke, å være organisert gjennom en orgnisasjon, som krever at for å tro på noe av det så MÅ du tro på, og følge resten av det, og om ikke så skal all mulig dritt tilfalle deg.

Kristendommen har mange gode verdier, og disse bifaller jeg fullt ut, men kristendommen som religion og organisasjon har mistet sin nytteverdi for lenge siden, og fremmer også mye intoleranse, hat og psykisk sykdom.

Hva i all verden er galt med normal medmenneskelighet og etiske verdier, hvorfor kan ikke dette gjelde i seg selv?

Anonymkode: a7f3e...d72

Det er ikke noe galt med det i det hele tatt! Men det er så godt å vite at du har en far som elske deg uansett hva du gjør, som har tatt syndene dine for at du skal få evig liv og ALT du trenger å gjøre, er å si ja til han. Du kan be når du har det tøft og når du har det bra. Uansett hva du føler, har han også følt. 

 

Så viss dette er sant, (noe som jeg tror) så har det er påvirkning for alle menneskene på hele jorden. Alle de som ikke tror vil havne i helvete og de som tror og har sagt ja, vil ha evig liv. Det er ikke noe negativt med å si ja til Gud. Du trenger ikke gå rundt å rope ut at du elsker Gud. Men du kan😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym2101 skrev:

Jeg er en troende. Jeg har vokst opp i en kristen familie men ikke helt sånn at vi går å snakker om Gud og Jesus hele tiden. Nå har jeg blitt mer sikker i troen, fordi jeg kjenner det så godt på meg. Det er også bevis på at Jesus har levd. Spørsmålet er bare om det var Guds sønn, en magiker eller en gal mann. Det er større sannsynlighet og mer bevis på at Jesus har vært på jorden, enn at Napoleon levde. Det er bare om Jesus mente det han sa med at han er Guds sønn. Og det tror jeg. I tillegg er det ganske rart om dette ikke er sant, at det har påvirket en hel verden og at det er skrevet en bok og det er så mange som har skrevet. Tiden vår er til og med innstilt etter dette. 

Dette er jo ikke annet en reinspikka løgn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker, dvs. jeg tror ikke at Gud finnes, men jeg tror heller ikke at Gud ikke finnes. Som agnostiker har jeg ingen oppfatning av om Gud eksisterer eller ikke. Jeg har ikke hatt noen opplevelser i livet mitt som har endret min oppfatning i den ene eller den andre retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...