Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har eller vet om man får tilbud om  NIPT testen her i Norge nå. Jeg snakket med en som påstod hun hadde tatt testen i Bergen. Hun er over 38 år. Jeg er selv 38 år og gravid. Eventuelt når bør man bestille time til legen når man skal ha ekstra oppfølling?

Anonymkode: 13447...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at det skal rulles ut i Norge i 2018. Men vet ikke

Anonymkode: c728d...8ee

  • Liker 1
Skrevet

Jordmoren min sjekket det opp med ekspertene på Rikshospitalet for to uker siden og svaret var "Nei". Så jeg dro til Danmark og fikk tatt den der.

Anonymkode: ae1ff...6a7

  • Liker 3
Skrevet

Jeg tok duotesten/NIPT i Trondheim i 2016, én mnd etter at jeg fyllte 38 år. Tok selve blodtestene på sykehuset her hjemme, ca uke 9-10, og så ultralyden i Trondheim ca uke 12.

Jeg film ordnet alt via gynekolog på sykehuset her jeg bor (en flyreise unna), og fikk dekket flyreisen til og fra Trondheim. 

Anonymkode: 29c3b...2ed

  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tok duotesten/NIPT i Trondheim i 2016, én mnd etter at jeg fyllte 38 år. Tok selve blodtestene på sykehuset her hjemme, ca uke 9-10, og så ultralyden i Trondheim ca uke 12.

Jeg film ordnet alt via gynekolog på sykehuset her jeg bor (en flyreise unna), og fikk dekket flyreisen til og fra Trondheim. 

Anonymkode: 29c3b...2ed

Duotest og NIPT-TEST er ikke det samme.

Anonymkode: ae1ff...6a7

  • Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jordmoren min sjekket det opp med ekspertene på Rikshospitalet for to uker siden og svaret var "Nei". Så jeg dro til Danmark og fikk tatt den der.

Anonymkode: ae1ff...6a7

Så merkelig. Jeg var gravid for 2 år siden og valgte kun enstra ultralyd. Jeg er så usikker denne gangen om vi skal reise til Danmark eller Sveirge om vi ikke får tatt den her hjemme. Synst det er rart at en bekjent sa hun hadde tatt den i Bergen... Hvilken uke tok du testen?

Anonymkode: 13447...cb3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så merkelig. Jeg var gravid for 2 år siden og valgte kun enstra ultralyd. Jeg er så usikker denne gangen om vi skal reise til Danmark eller Sveirge om vi ikke får tatt den her hjemme. Synst det er rart at en bekjent sa hun hadde tatt den i Bergen... Hvilken uke tok du testen?

Anonymkode: 13447...cb3

Jeg var 11 uker. Man må være over 10 uker på vei. Hun du snakket med hadde nok tatt duotesten. Mange som feilaktig tror at det er det samme som NIPT-testen

Anonymkode: ae1ff...6a7

  • Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var 11 uker. Man må være over 10 uker på vei. Hun du snakket med hadde nok tatt duotesten. Mange som feilaktig tror at det er det samme som NIPT-testen

Anonymkode: ae1ff...6a7

Vil du forklare forskjellen?

Anonymkode: 04b9d...695

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var 11 uker. Man må være over 10 uker på vei. Hun du snakket med hadde nok tatt duotesten. Mange som feilaktig tror at det er det samme som NIPT-testen

Anonymkode: ae1ff...6a7

Takk for svar. Bør bestille legetime tidligere også kanskje? Normalt vil de jo ikke ha oss inn før i uke 12. Ja jeg snakket med henne og spørte flere ganger om hun var sikker. Hun ble henvist til Bergen, men det kan jo hende at de ikke kan ta de andre testene her også.. 

Anonymkode: 13447...cb3

Skrevet

Jeg var i Trondheim for fosterdiagnostikk for én måned siden. Da kunne legen på St. Olavs fortelle meg at om jeg hadde vært der en uke eller to senere, kunne jeg fått NIPT-testen. De ventet bare på utstyr til å kunne gjennomføre det. Så der er de nok i gang nå.

Anonymkode: e61d8...631

  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vil du forklare forskjellen?

Anonymkode: 04b9d...695

 Duotesten måler visse hormoner i mors blod som er indikatorer på kromosomavvik. Mao baseres ikke resultatet på celler fra fosteret.

NIPT-testen derimot måler kromosomer i celler fra fosteret som er gått over i mors blod, og derfor langt mer nøyaktig.

Anonymkode: ae1ff...6a7

  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var i Trondheim for fosterdiagnostikk for én måned siden. Da kunne legen på St. Olavs fortelle meg at om jeg hadde vært der en uke eller to senere, kunne jeg fått NIPT-testen. De ventet bare på utstyr til å kunne gjennomføre det. Så der er de nok i gang nå.

Anonymkode: e61d8...631

Sa de noe om hvem som fikk tatt testen? Hvilken uke var du der? 

Anonymkode: 13447...cb3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Sa de noe om hvem som fikk tatt testen? Hvilken uke var du der? 

Anonymkode: 13447...cb3

Regner med det er de som allerede blir tilbudt fosterdiagnostikk, altså pga alder eller at det er indikasjoner på at noe er galt med fosteret. Jeg var 13 uker på veg.

Anonymkode: e61d8...631

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var i Trondheim for fosterdiagnostikk for én måned siden. Da kunne legen på St. Olavs fortelle meg at om jeg hadde vært der en uke eller to senere, kunne jeg fått NIPT-testen. De ventet bare på utstyr til å kunne gjennomføre det. Så der er de nok i gang nå.

Anonymkode: e61d8...631

Jeg tok duo på riksen for 1 uke siden og da sa de NIPT enda ikke var klart i Trondheim.

Anonymkode: bf3c7...1be

  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Noen som har eller vet om man får tilbud om  NIPT testen her i Norge nå. Jeg snakket med en som påstod hun hadde tatt testen i Bergen. Hun er over 38 år. Jeg er selv 38 år og gravid. Eventuelt når bør man bestille time til legen når man skal ha ekstra oppfølling?

Anonymkode: 13447...cb3

Jeg gikk til legen i uke 8 og da ordnet hun med alt. Fikk innkalling til blodprøve og ultralyd rett etterpå. Oppfatter systemet som veldig effektivt. Neste uke skal jeg ta UL på riksen. Da er jeg 12+4. Jeg blir 38 et par mnd før termin, derfor får jeg alt dette dekket.

Anonymkode: bf3c7...1be

  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg gikk til legen i uke 8 og da ordnet hun med alt. Fikk innkalling til blodprøve og ultralyd rett etterpå. Oppfatter systemet som veldig effektivt. Neste uke skal jeg ta UL på riksen. Da er jeg 12+4. Jeg blir 38 et par mnd før termin, derfor får jeg alt dette dekket.

Anonymkode: bf3c7...1be

Men dette er duotesten, ikke NIPT-testen.

Anonymkode: ae1ff...6a7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Men dette er duotesten, ikke NIPT-testen.

Anonymkode: ae1ff...6a7

Stemmer. Nipt er ikke tilgjengelig enda, men kommer straks. TS kvalifiserer til duo

Anonymkode: bf3c7...1be

  • Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Stemmer. Nipt er ikke tilgjengelig enda, men kommer straks. TS kvalifiserer til duo

Anonymkode: bf3c7...1be

Det TS ønsker å vite er jo om NIPT-testen er tilgjengelig i Norge enda og da hjelper det jo ikke med alle de som feilinformerer og forteller at de har tatt "den" i Norge og mener duotesten.

Anonymkode: ae1ff...6a7

  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Regner med det er de som allerede blir tilbudt fosterdiagnostikk, altså pga alder eller at det er indikasjoner på at noe er galt med fosteret. Jeg var 13 uker på veg.

Anonymkode: e61d8...631

Takk for svar. Venter uansett noen uker før jeg bestiller time til legen☺️

Anonymkode: 13447...cb3

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men dette er duotesten, ikke NIPT-testen.

Anonymkode: ae1ff...6a7

Jeg spørte også ang når de fikk til legen ved ekstra oppfølging☺️

Anonymkode: 13447...cb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...